Dodge Dart Jarruremonttia

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Mr.Speed, 5.5.2008.

  1. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Jarruvalot palaa kokoajan, eli ei sammu kuin akunkengän irroittamalla. Missä voi olla vika?
     
  2. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    siinä sun jarrupolkimes kuuluis olla jousi joka nostaa poljinta ylöspäin
    koitas nostaa poljinta käsin sammuuko jarruvalot sitte.. polkimella on tapana vajota alaspäin ja jarruvalokatkaisija rupee yhdistämään. Olen
    nähnyt näin tapahtuvan kahdessa -73 rartis :wink:
     
  3. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Oon koittanut polkee vaikka kuinka ja nostaa käsin ylöspäin sitä poljinta, mutta ei auta mitään. Missä kyseinen jarruvalokytkin siellä sijaitsee?
     
  4. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    jarruvalokatkaisija on kiinni siinä poljinkonsolissa mistä jarrupoljin roikkuu
    seuraa jarrupoljinta ylöspäin ja siinähän se onkin jo sun kouras :D
     
  5. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Ok. Kyllä mä sieltä kopeloin jotain mahdollista kytkintä, mutta ei vaan ilmeisesti osunut sitten kouraan. Täytyy huomenna jatkaa taistelua taas...
     
  6. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Jarruvalokytkimen lisäksi myös hätävilkkujen kytkin on kytketty samaan piiriin. Hätävilkut kun käyttävät etuvilkkuja erikseen ja yksinkertaisuuden vuoksi takavilkkujen sijaan jarruvaloja. Epätodennäköistä, että hätävilkuissa olisi tällaista häikää, mutta kannattaa tarkistaa myös se sektori.

    Mitenkäs takavilkut, toimivatko. Takavilkuthan luonnollisesti vilkkuvat, vaikka jarruvalot palaisivatkin. Voisiko jossain kytkimen ja takavalon välillä olla maadoitus- tai eristyshäikkää?

    Kytkentäkaavio ehdoton. Jos ei ole jo, niin käy etsimässä http://www.mymopar.com/tools.htm.
     
  7. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Lyhensin tuota aloitusviestiä kun tuo jarruvalojen ongelma ei ole enää ajankohtainen.

    Jarruvalot siis toimii taas. Olin jarrujen kanssa touhutessani nostanut poljinta hieman ylöspäin ja jarruvalojen kytkimen kiinnikerauta oli päässyt liikkumaan urassaan. Ruuvi oli nimittäin niin löysällä että sen sai käsin pyörittämällä auki.
    Se kytkinhän ei painu kun poljinta painaa vaan on nimenomaan on pohjassa kun jarrua ei paineta. Jarrupolkimen painaminen vapauttaa kytkimen ja jarruvalot syttyy. eli jos se hyppää pois paikaltaan on ne jarruvalot päällä kokoajan.

    Seuraava ongelma onkin jo monimutkaisempi juttu.
    Selvennetään vielä että auto on Dodge Dart 1975 tehostamattomat Levyjarrut edessä/rumpujarrut takana.

    Tein jarrruremonttia katsastusta varten Dodgeen ja muutaman päivän niiden kanssa nujuttuani alkaa vähän ideat loppua. Eli ei tule jarruja millään takaisin. Tässä vähän asioita mitä on tähän mennessä tehty:

    1. Vaihdettiin uudet Jarrusatulat kaverin varaosa '80 Aspenista, koska ne näyttivät olevan ihan samanlaiset sekä paremmassa kunnossa ja niistä sai ilmausruuvit auki. Vanhoissa satuloissa oli niin tiukassa ne ilmausnipat, että niitä ei saanut auki edes kun satulat oli irrallaan. Laitettiin uudet jarrupalat tietysti samalla eteen, kun etujarrut oli levällään.

    2. Ruettiin ilmaamaan jarruja järjestyksessä: oikea takajarru, vasen takajarru, oikea etujarru, vasen etujarru.

    3. Kämmättiin. Järjestelmä veti nestettä enemmän kuin luultiin ja toinen säiliö ainakin pääsi hörppäämään ilmaa... :oops:

    4. Aloitettiin ilmaus uudestaan alusta samassa järjestyksessä. Ilmattiin siten että kaveri puppasi paineet jarruille ja minä avasin ilmausruuvin, kun paineet oli jarruissa ja äkkiä työnsin letkun mikä menee lasipurkiin, jossa jarrunestettä ettei letku imaise ilmaa. Kun kaveri huuti että poljin rupeaa olemaan taas lattiassa laitoin nipan kiinni. toistettiin niin monta kertaa ettei kuplia näyttänyt tulevan letkusta -> siirryttiin seuraavaan jarruun.
    Tällä kertaa vahdittiin kokoajan ettei säiliö varmasti pääse tyhjäksi.

    5. Tehtiin koko kierros toistamiseen, koska ensimmäisen kierroksen jälkeen poljin meni helposti vielä lattiaan.

    Toisen kierroksen jälkeen polkimessa on vähän vastetta eikä tarvitse pumpata kuin muutaman kerran niin jarrujen paine tuntuu normaalilta...hetken, mutta poljin menee takaisin suhtellisen löysäksi vähänajan kuluttua.

    6. Kokeiltiin lopuksi niin että pidettiin reilu tauko jonka jälkeen tunkattiin jokainen kulma vuorollaan ylös ja kokeiltiin ensin yhdellä painalluksella (eli normaali jarrutus) että pyöriikö rengas ja sen jälkeen kokeiltiin vielä että ne jarrut nyt ylipäätään edes toimivat, eli pumpattiin vähän ja kokeiltiin pyörittää rengasta jarru pohjassa. Yhdellä painalluksella kaksi jarrua tuntui ottavan vähäsen ja pumppauksen jälkeen jokainen jarru piti, eli itse jarrujen pitäisi kyllä olla kunnossa, mutta jarruista häviää paine vähänajan kuluttua.

    Missä voi olla vika? Mistä tietää jos se pääsylinteri on paskana? jos sieltä pääsylinteristä on joku tiiviste antautunut pumpatessa painetta jarruille...


    - Pääsylinterin säiliö pääsi tyhjäksi, eli voiko olla mahdollista että se olisi pitänyt ilmata erikseen? Voiko sen muuten jotenkin kunnolla ilmata paikallaan? Mistä tietää jos siellä pääsylinterissä on vuoto?
     
  8. fate

    fate 1st gear

    Tuli vaan äkkiä mieleen, että jos takajarrujen kehintä on liian kaukana, niin voisko tehdä tolleen ?

    Pumpatessa kengät liikkuu etiäpäin ja kun kengät tapaa rummun, poljin
    jämäköityy. Odottaessa jouset vetää kengät takas ja yhdellä polkasulla ei riittäskään neste työntämään kenkiä kiinni rumpuun.

    Tosin en tiedä tekiskö etujarrullekkin sitten tolleen. itsellä kun on rummut joka nurkassa.
     
  9. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    En usko että se on noista rummuista kiinni. Takajarruihin en kajonut tällä kertaa mitenkään, kun vaihdoin ne jarrukengät viime kevään katsastukseen. Takajarrut toimivat ihan hyvin kun viimeksi ajoin.
     
  10. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Edistystä hieman...

    Ilmattiin vielä kertaalleen ja huomattiin että pääsylinteristä kuuluu outo ääni, kun jarrupoljinta rupeaa päästämään ylöspäin. Kuulostaa ihan kuin jonkun tiivisteen välistä menisi takaisin ilmaa sylinteriin.

    Nyt on uudet takajarrujen sylinterit ja takapään jarruputket.

    Tuleepahan tässä taistellessa rakennettua jarrut melkein kokonaan uudestaan... :rotfl:
     
  11. Simo

    Simo 1st gear

    Muista löysätä käsijarrun vaijeri, ennen kuin säädät takajarrut kohdalleen. Lopuksi vasta käsijarrun säätö.
     
  12. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Jarruremppaa

    Kannattaa hankkkia jarrupääsylinterin korjaussarja jos sellainen on saatavilla (ei maksa paljon). Poljin painuu herkästi pohjaan jos männät ei toimi niinkuin pitäis. Turhaa hommaa yrittää ilmata jarruja. Miten ite jarruneste käyttäytyy jarrujen ilmauksessa? Ruiskuaako paineella suoraan ylöspäin? Pääsylinteriremppa tiedossa, koska sieltä ei saa kuulua sen kummemmin sivuääniä ja jarrupoljin ei saa painua hiljalleen syvemmälle.
     
  13. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Kyllä ruiskuaa suoraan ylöspäin pääsylinteristä ilmatessa. Täytyy laittaa kansi päälle niin ei ole joka paikka jarunesteessä.

    Jarrupääsylinterin korjaussarja lienee hyvä idea. Mitenkäs uusien pääsylinterien hinnat suomessa, jos yleensä saatavilla. USA:ssa näyttävät olevan $0 - 50. Caliperien korjaussarjat maksavat melkein yhtä paljon kuin kokonaiset sylinterit. Joten pyöriin kannattaa vaihtaa koko sylinteri kerralla jos suosii uusia osia.
     
  14. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    jarrut

    Jarrujen ilmauksessa kansi pidetään auki, jotta saadaan lisätä nestettä tarvittaessa. nestetaso ei saa päästä vajoamaan. Jarrujäjestelmään on päässyt reipaasti ilmaa. Ei saa tulla suihkulähteenä ulos. Kannattaa korjata ennen kuin jarrut hajoavat tien päällä... Pääsylinterin joutuu tilaamaan varmaan kauempaa, eikä ole varmaan kauhean halpa. Oma darttini vm.1975 seisoi n. 3 vuotta samoilla sijoillaan ja liikkui vain lavetin avustuksella. Jarrupääsylinterin kumit,männät ja jouset oilvat menneet sen mukaiseen kuntoon eli kärsineet käyttämättömyydestä. Vanhentunut jarruneste tuhosi muuten osittain etujarrujen pyöränsylinteritkin. Meinaavat alkaa aina laahaamaan uudestaan, koska mäntien pinnassa on jo nyt ruosteröppöä, joten taidampa tilata uudet jarrusatulat ja jarrulevyt jotka tuhoutui, koska sain sisemmän palan häseltämällä väärinpäin. KANNATTAA KATSOA MYÖS MAHDOLLISET VUODOT JA JARRULETKUJEN KUNTO(JOS ON HALKEILLEET TAI KUNTO EPÄILYTTÄÄ, NIIN UUSIKSI MENEE) PYSYTÄÄN HENGISSÄ KORJAAMALLA AUTON JARRUT, NIIN PYSYY LIIKENNEKULTTUURIKIN RIKKAAMPANA :D
     
  15. J.M

    J.M 1st gear

    itsehän ilmailin coronetin jarruja tovin aikaa,uusiittiin pääsylkkykin,ja aina sama tulos,nipoista ei ilmaa mutta poljin painuu lattiaan.lopulta hoksasin että etusylinterit oli vaihtaneet puolta :p :p :p :p :p :p
     
  16. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    jarrut

    Kai sieltä tuli sitten neste ulos? Joskus ilmausruuvi voi mennä tukkoon... Selviää puhaltamalla sen läpi kun se on kädessä. Kannattaa hankkia uudet ilmausruuvit jos vanhat on olleet tiukassa kiinni ja ruosteessa. Miten sylinterit oli väärällä puolen? :eek: Kattele et onko nestetaso OK. Pakko siellä on olla ilmaa kun jarrupedaali painuu pohjaan.
     
  17. J.M

    J.M 1st gear

    nestettä lotrattii ainarin 4litraa,aina tuli kirkas neste,ei ilmakuplia.kokeiltiin imemällä,pumppaamalla ja ruutalla takaisin työntämällä mutta ei jarruja.lopulta hoksasin että satulat käy molemmin päin ja ilmaruuvi tulee noin hiukan eri asentoon.satulat puolelta toiselle ja jarrut löyty heti ilmauksen jälkeen.ilmeisesti sinne jäi ilmatasku sylinteriin.ilmaruuvit kyllä sojotti koko ajanylös päin joten ei ihan ekana keksiny
     
  18. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    jarrut

    Kaikkea voi näköjään käydä. Mitkä satulat sulla meni väärin? Tarkoitan siis minkälaiset jarrut siinä autossa on edessä. Kai se Coronetti oli? :-?
     

Kerro tästä muillekin!