Dodge Dartin Etulevyt C-mopariin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sysler, 10.7.2007.

  1. sysler

    sysler 1st gear

    Onko totta että dartin etulevyt saisi istumaan C-moparin keulalle?
    Onko kukaan tehnyt kyseistä svappia? Tiedot kiinnostaa kovasti.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse vaihdoin joskus toisinpäin, navan laakeripesiä piti hieman sorvata erikohtiin ja erikokoisiksi. Vaihdoin siis C-korisen navat A-bodyyn kaikkine isojakolevyineen. Ne kävi Swingerin satuloihin ja pikkujaon akseleille kunhan tein laakeripesät vastaamaan vanhoja...
     
  3. ari2004

    ari2004 Gearhead

  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jotenkin luulen, että tämä viestiketju olisi saanut alkunsa em. linkin ketjun viestistä, johon olen syyllinen....?

    Pitäisi käydä itse tarkastamassa mistä on kotoisin kaifarin '61 Yorkerin jarrut.


    Mutta sellainen huomautus, että "Dartin levyjarruja" on kolmenlaisia ja C-korisissakin taitaa olla ainakin viidenlaisia. Ja kun pilkkua nysvätään niin C-kori -nimitys taisi tulla vasta vuonna 1966. Mutta aiheeseen:

    Laakerikoot - levyjarrut (ja useimmat 10"-11" rummut)

    Mopareihin tuli vuonna '73 uudemmat isommilla laakereilla varustetut akselit, jotka eroavat vanhemmista myös mm. satulan kiinnityspisteiltä, laakerien etäisyydeltä, pallonivelien kiinnityksiltä (A) jne.
    Myöskään ei löydy laakeria joka sopisi pienelle akselille ja isompaan napaan. Toisin päin löytyy kyllä, mutta ne etäisyydet.

    - ulommat laakerit
    A2 on LM11949 + LM11910 (d19,05mm, D45,237mm, T15,494mm) ulompi (A, B, E, F, M. Mutta C '71-'72 asti)

    A16 on LM12749+LM1271 (d21,986mm, D45,974mm, T15,494mm) ulompi, C '72-'73

    - sisemmät laakerit
    A6 on LM67048 + LM67010 (d31,75mm, D59,131mm T15,875mm) sisempi '72 asti (A, B, E, C)

    A17 on L68149 + L68111 (d34,988mm, D59,974mm, T15,875mm) sisempi '73 lähtien (A, B, E, F, M; C vain '72-'73)
    A18 (=A11) JL69349+JL69310 (d38,000mm, D63,000mm, T17,000mm), sisempi, C '74 alkaen


    A13 on L68149+L68110 (d34,988 D59,131 T15,875) "pieni napa isolle akselille" eli "A2/A17 akseli" ja "A2/A6 napa"


    A-koppasten jarrujen teknisiä tietoja:

    4" jakoisissa navat ja levyt ovat erilliset osat. Toisen jaon tekeminen viereen ei onnistu koska napaa on kevennetty ohentamalla laippaa nykyisten pultinreikien välistä.

    4,5" jakoisissa A-koppasissa napa ja levy ovat yhtenäinen kokonaisuus (unicast). Sisempi laakeri on isompi ja laakerit on eri leveydellä toisistaan, isompi tiiviste, leveämpi levy, levyn kokonaiskorkeus suurempi jne. > ei sovi 4" jakoisen akselille eikä satulaan.

    Ohessa mittoja muistiinpanoistani:

    Bendix # 141054
    Raybestos ?
    Auto ’65-’72 A
    Levyn malli tuuletettu pelkkä levy
    Pyöränpultti 5 x UNC 7/16-20
    Pulttijako 5 x 4.000"
    Vanteen keskityksen D 58,7 mm
    Levyn halkaisija 11.040" / 280,4 mm
    Levyn korkeus 2.275"/ 57,8 mm
    Korkeus navan kanssa 109,59 mm
    Levyn paksuus 0.810" /20,57 mm
    Levyn ”hatun” korkeus 37,22 mm
    Levyn ”hatun” korkeus + napa 57,8-20,57+17,9+33,9=89,03 tai 87,3-35,5+37,23=89,03 mm
    H1 75,69 mm
    H2 55,12 mm
    Laakerit A2/A6
    Tiiviste BCA8121S
    Tiiv. d 1,73” / 43,688 mm
    Tiiv. D 2,34" / 59,436 mm
    Tiiv. l 0,47” / 11,938 mm

    HUOM! ’65-’72 A tiiviste voi olla 6840S, leveys 0,25”/6,35 mm koska navassa on n.6,3 mm. Ehkä ’65-’69 6840S ja ’70-’72 8121S?

    Bendix # 141145
    Raybestos # 7032
    Auto ’73-’76 A, F, M, jne.
    Levyn malli tuuletettu levy+napa (unicast)
    Pyöränpultti 5 x UNC 1/2-20
    Pulttijako 5 x 4.500"
    Vanteen keskityksen D 71,4 mm
    Levyn halkaisija 10.969" / 278,6 mm
    Levyn korkeus 4.859" / 123,43 mm
    Levyn paksuus 1,00" / 25,4 mm
    Levyn ”hatun” korkeus 98 mm (sis. navan)
    H1 83,8 mm
    H2 58,4 mm
    Laakerit A2/A17
    Tiiviste BCA5121
    Tiiv. d 1,94” / 49,276 mm
    Tiiv. D 2,622" / 66,599 mm
    Tiiv. l 0,58” / 14,732 mm

    H1 = etäisyys sisäkitkapinnasta vanteen kiinnitystasoon
    H2 = etäisyys ulkokitkapinnasta vanteen kiinnitystasoon


    "Aspenin" levyt ja akselit

    ”Aspenin” 11"x1" levyt Bendix 141145 / Raybestos 7032, katso mitat yllä.
    Akselit: '73-'76 A-body ='73-'74 E body= @; muut ="Aspen"

    1973-74 Challenger @
    1973-77 Charger
    1973-75 Coronet
    1973-74 Barracuda @
    1973-74 Satellite
    1975-76 Fury
    73-76 Dart @
    73-76 Valiant @
    76-80 Aspen
    76-80 Volare
    76-89 Diplomat
    76-89 Mirada
    82-89 Gran Fury
    82-89 Fifth Avenue
    77-81 Le Baron
    80-83 Cordoba
    81-83 Imperial


    11,75"x1" "Aspenin" akselille sopivaa jarrulevyä pitäisi löytymän alla luetelluista malleista Bendix 141132 / Raybestos 7038 (mitat muuten samat kuin 7032 paitsi levyn halkaisija 11.75" / 298,45 mm). Näistä tarvitaan myös satuloiden kiinnikkeet. Akselit ja satulat käy näistä tai ylläluetelluista. Huom! Nämä ovat B- ja R-korisia vaikka monet mallinimet ovatkin vanhemmista C-korisista tuttuja!

    1976-79 Cordoba
    1979-81 Newport
    1979-81 New Yorker
    1976-78 Charger
    1978-79 Magnum
    1977-78 Monaco
    1978-81 St Regis
    1975-76 Coronet
    1976-78 Fury
    1980-81 Gran Fury


    Uustuotantoakselit

    Uustuotantona tehdään '73-'76 A ja '73-'74 E-koppaisten akseleita satuloiden kiinnikkeineen. Niitä näytetään kaupattavan B-korisiin lähteestä riippuen alkaen joko '62 tai '64 aina '72 asti ja kaikkiin E-korisiin ja '73-'76 A-korisiin. Toki ne sopivat myös '63-'72 A-korisiin kun käytetään isopalloisia ylätukivarsia ('73-'76 A tai jälkituotanto) ja oikean mallisia alapalloniveliä/kääntövarsia. A-, E- ja B-korisiin käy myös Aspenin akselit, eikä niillä tutkitusti tule ainakaan A-korisissa haitallisia pyöränkulmia.

    C-koristen jarrulevyjen teknisiä tietoja

    Bendix 141047 (uustuotanto = yksiosainen, orig oli myös kaksiosaisena)
    Raybestos 7012 (uustuotanto = yksiosainen, orig oli myös kaksiosaisena)
    Auto 69-72 C
    Levyn malli tuuletettu levy+napa (unicast = uustuotanto, orig oli myös kaksiosaisena)
    Pyöränpultti 5 x UNC 1/2-20
    Pulttijako 5 x 4.500"
    Vanteen keskityksen D 71,4 mm
    Levyn halkaisija 11.75" / 298,45 mm
    Levyn korkeus 4,984" / 126,59 mm
    Levyn paksuus 1.245" /31,62 mm
    Laakerit A2/A6
    Tiiviste BCA8121S
    Tiiv. d 1,73” / 43,688 mm
    Tiiv. D 2,34" / 59,436 mm
    Tiiv. l 0,47” / 11,938 mm


    Bendix 141072
    Raybestos 7018
    Auto 72-73 C, Truck
    Levyn malli tuuletettu levy+napa (unicast)
    Pyöränpultti 5 x UNC 1/2-20
    Pulttijako 5 x 4.500"
    Vanteen keskityksen D 71,4 mm
    Levyn halkaisija 11.75" / 298,45 mm
    Levyn korkeus 4,984"/ 126,59 mm
    Levyn paksuus 1.245" /31,62 mm
    Laakerit A16/A17
    Tiiviste BCA5121
    Tiiv. d 1,94” / 49,276 mm
    Tiiv. D 2,622" / 66,599 mm
    Tiiv. l 0,58” / 14,732 mm


    Bendix 141146
    Rayb 7034
    Auto 74-78 C, Truck
    Levyn malli tuuletettu levy+napa (unicast)
    Pyöränpultti 5 x 1/2-20
    Pulttijako 5 x 4.500"
    Vanteen keskityksen D 71,4 mm
    Levyn halkaisija 11.75" / 298,45 mm
    Levyn korkeus 4,984" / 126,59 mm
    Levyn paksuus 1.245" /31,62 mm
    Laakerit A16/A18
    Tiiviste BCA8835S
    Tiiv. d 1,618” / 41,097 mm
    Tiiv. D 2,575" /65,41 mm
    Tiiv. l 0,46” / 11,684 mm

    Minulla ei ole tiedossa C:n '68 ja vanhempien levyjen mittoja.

    Vielä olisi mm. Aspenin ja pikkujakoisen akselien mittoja mitattunut jollain paperilapulla jossain... :odroll:

    Linkkejä osakauppoihin

    http://www.mpbrakes.com/
    http://www.ssbrakes.com/
    http://rccspecialty.com/mopar.html
    http://www.scarebird.com/4436.html
    http://www.inlinetube.com/

    https://www.reillymotorsports.com/store/home.php
    http://www.magnumforceracing.com/
    http://www.wilwood.com/ (mm. http://www.racersplace.fi/home.php)
    http://www.magnumhp.com/brakes.php

    http://www.mbmbrakeboosters.com/ (tukkuri / valmistuttaja, jälleenmyynti mm. http://www.piratejack.net/ )

    http://www.raybestos.com/usa/index.htm
    Bendix ( http://www.dartcenter.fi/ Myös www.autokeskus.fi)

    http://www.rockauto.com (kulutusosat)
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oleellista on, että minkä vuotinen auto on kyseessä. Nykyään saa muutossarjoja, joilla saa sovitettua levyjarrut rumpujarrullisen olka-akseleille, jos siitä on kysymys. Scarebirdin adaptereilla saa sovitettua suht helposti saatavia levykamoja noihin. Toinen vaihtoehto rumpujen korvaamiseen levyillä ainakin '65 ja uudemmissa on hommata uudemman vehkeen täydelliset olka-akselit, käytännössä '69 ja '73 väliltä. "Paras" setti on just '73 mallinen, johon on levyjä helposti saatavilla kun ovat samat kuin pick upeissa. Sitä uudemmissa on taas erilaiset olka-akselit jne. Meidän VIPissä oli alkuperäiset Budd levyt, ei innostanut niitä alkaa korjaamaan, joten ostin jenkeistä romikselta tollasen täys '73 jarrusetin. Strut rodeineen makso 130$, posti maksut oli muistaakseni jotain samaa luokkaa, ja siihen tullit ja Suomesta uudet palat, niin muistaakseni jäätiin kokonaiskustannuksissa vielä alle 300 euron. Riittää ainakin 237 km/t:stä jarruttamiseen hienosti.
    http://kuvablogi.com/nayta/iso/img27124.jpg
     

Kerro tästä muillekin!