Dodge Ram 2500 1994 vaihteisto-ongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Tere, 1.11.2020.

  1. Tere

    Tere 1st gear

    Mistä lähteä etsimään vikaa kun taajama vauhdissa hyppii 3 eteenpäin ylivaihdetta ja turbiinilukkoa? Ja se että kovassa vauhdissa hyppii ylivaihde ja turbiini koko ajan. Ja kun 80 vauhdista nostaa kaasun niin vaihteisto "moottorijaruttaa" eli kierokset nousee hetkellisesti ja sen jarrutuksen tuntee.
    Voiko olla sähköinen vika vai onko mekaaninen vika?
     
    Muokattu: 1.11.2020
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En varsinaisesti ole kaikkien alojen erikois asiantuntija mutta jotenkin haiskahtaisi sähkövialta.
    Enimmäkseen näissä ne ohjaus/sähköviat niitä vikoja tekee ellei ole räjäytetty mekaanisesti 1000 tai yli väännöillä. Sähköosat kannattaskin vaihtaa lootaremontin yhteydessä ellei just sattunu rahat loppumaan. Se 80 vauhdista "jarrutus" kuulostaa että loota heittää pienempää. Liittimien putsaus laatikon kyljestä ekaks ja sitten jos eka ei auttanut niin varpailla jarrupolkimen nosto ajaessa niin pari kohtaa on jo tarkistettu. Se jarruvalokatkaisin polkimessa vaikuttaa turbiinilukkoon ja jos kulunut katkaisin niin oireilee ettei lukko pysy päällä. Niitä sähköosia pääsee vaihtelemaan sitte kun öljypohja on lootasta pois. Sitte jos on metallia ja mustaa haisevaa öljyä valutusastia täynnä ni paljon muutakin tekemään.....
     
  3. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    TPS vika
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuota hevosta uskaltasin minäkin veikata kontaktivian ensin tarkistettuani
     
  5. Tere

    Tere 1st gear

    Mistä kannattaa ostaa uuden tps anturin? Liittin on putsattu mut ei mtn vaikutusta.
    Öljy ei haise palaneelle ja öljyn värikin on normaalia. Ja siis se tekee myös 60 vauhdista "moottori jarrutusta" kun nostaa kaasun ylös
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    JN-Trading
     
  7. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    tai sitten tekee sen kahden euron potikkavirityksen, ohjeet löytyy dodge ram cummins topikista jos jaksaa etsiä.
    en muista itsekään ulkoa johtojen värejä niin en ala neuvomaan. reilustu yli 10v aikaa kun olen itse TPS:n korvannut potikalla.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    sama tuli mieleen. Itellä taitaa olla tulostettu paperi od sivustolta jossa ohjeet. Edellinen omistaja teki ja jossain kansiossa vissiin löytyy. Nopeampi ehkä ku menee tän topicin eka sivulle ja ettii sen sieltä.
     
  9. Tere

    Tere 1st gear

    Koitin tossa etsiskellä, mut itse en ainakaan löytänyt sitä. Mut jos joku sen löytää ni laittaa linkkiä
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tässä:

    TPS/PCM -HUIJAUSOHJEET

    Totta vieköön.
    Loota pelaa potentiometri-TPS:llä paremmin kuin toimivalla TPS:llä!!!

    Muutin sen aikaisemman kuvalinkin suojaamattoman 1M potikan tilalle 20k lineaarisen umpinaisen tarkkuuspotentiometrin joita mm. teollisuudessa käytetään.
    Oli aivan liian herkkä säädettävä tuo aikaisempi versio ja muutenkin arka likaantumaan ym.

    Kaasun "asennoksi" siis säädin kiinteän 1.6V, eli pintakaasua vastaavan jännitteen.
    EDIT: Amerikasta sain tarkennuksen, jännite pysyvästi 2V, tällöin governorinkin paineet ovat kohdillaan ja laatikko pitää yhtä hyvin kuin toimivallakin TPS:llä

    Mittauksia:
    Turbiinin lukko menee päälle yli 80km/h nopeuksissa kun TPS -signaali *ylittää 1.25V. Ylivaihde kytkeytyy pois jos auton nopeus (VSS -signaali) menee alle 75km/h, jarruun kosketaan TAI jos TPS -anturin voltit menevät alle 1.20V.

    Ylivaihde tippuu pois mikäli TPS -signaali menee yli 2.65V JOS turbiinilukko ei ole päällä.
    Turbiinilukko tippuu pois päältä jos vauhtia on alle 90km/h JA TPS -signaali menee yli 3.0V, eli WOT -asennon.

    Summa summaarum:
    Kun TPS -signaali on kiinteä 1.6V, kaikki vaihteet JA lukko toimivat oikein.
    Kick Down jää pois toiminnasta, mikä on Cumminsin vääntökäyrä huomioiden erittäin hyvä juttu.
    Esim 60km/h nopeudesta kaasun linttaaminen pohjaan ei aiheuta vaihtoa 4 -> 3 välillä ja kone vetää huomattavasti paremmin.
    Samoin +80km/h vauhdissa kaasun linttaaminen EI tiputa lukkoa pois vaan kone vetää heti hyvin.
    Sokerina pohjalla loota toimii myös hyvin letka-ajossa maantiellä, jos edessä oleva löysää ja kaasupedaalin joutuu nostamaan ylös, tippuu lukko alkuperäis -TPS:llä heti pois vaikka vauhtia olisikin yli 80km/h.
    Muutoksen jälkeen ei.

    Eli: turha lukon vemputtaminen jää pois kokonaan ja loota vaihtaa aina isompaa mahdollisimman pienillä kierroksilla! :rotfl: :rotfl:

    Suosittelen kaikkia heittämään toimivankin TPS:n mäkeen ja korvaamaan sen potientiometrillä! :eek: :D

    Ohjeet:
    -1kpl 20k ( 0-20000 ohmia) tarkkuuspotentiometri, maksaa 2-3€
    -1mm2 johtoa 1-3m

    Potikka kytketään niin että keskinapa tulee signaalijohtoon(puna-valko).
    Potikan reunimmaiset (kätisyydellä ei väliä) tinnit kytketään TPS -piuhan maahan (musta) ja syöttöön 5.11V (sini-valko).
    Lopuksi yleismittari kiinni TPS -signaalijohtoon (puna-valko) ja toinen mittajohto akun miinukseen.
    Auto käyntiin, valot, puhallin ym apulaitteet päälle ja käyttö lämpimäksi etteivät hehkut ole enään päällä.
    Potentiometri pyöritetään sellaiseen asentoon että mittari näyttää PCM:lle lähteväksi signaaliksi 1.50-1.70V (omani säädin 1.6XV).
    EDIT, säätö tasan 2V jännitteeseen.
    Sitten vaan potikan säätö lukkoon ja menoksi!
    Ja taas vältyttiin maksamasta 400€ Aro -yhtymälle! :lol: :lol:

    Kaikkea tuo ihmisen köyhyys teettää, varakkailla jenkeillä ei vissiin ole riittänyt edes mielikuvitus kokeilemaan moista viritystä, en ainakaan itse muista missään moista ohjetta bonganneeni.
    Panevat vaan kylmasti uuden tilalle tai tekogengittävät vanhan TPS:n kuntoon erilaisilla poppaskonsteilla.

    P.S.
    1mm2 johto tinatulla päällä passaa muuten auton orggis-naarasliittimeen kuin nakutettu eikä auton omia johtoja tarvitse katkoa.
     

Kerro tästä muillekin!