Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Niinhän siinä kävi, että kun sunnuntaina mentiin emännän vanhempien luo Riihimäelle, ristikko alkoi paukkua siihen malliin että piti purkaa se pois. Appikokelaan kanssa ruuvattiin irti, työkalut ei ollu kummosia ja oli nimittäin tiukassa pyörännapa. 2,5 tuntia meni koko operaatioon.

    Rälläkällä ristikko palasiksi että sai sisemmän vetarin pois. Oli ruostunut niin tiukkaan että ei irronnut muuten, eikä muutenkaan ollut väliä kun oli jo paskana.

    Jarrukilvistäkään ei ollut kuin muisto jäljellä.

    Tarviiko muuten jakopään kasauksessa muita tiivisteitä kuin sen paperin siihen kanne alle? Toki kampuran stefa mut muita? Vuotaa siihen malliin että pitää ensiviikolla laittaa kuntoon, ja Us-Partislta saa vasta toukokuun lopulla tiipparisetin. Tuntuu vaan kalliilta Machineryllä jos maksaa yks paperitiiviste about 50€!
     
  2. AJ

    AJ Gearhead

    No sieltähän ne perustiedot löytyivätkin, kiitoksia! Juttelin yhden laatikkokorjaajan kanssa ja hänen mukaan -94 mallista voi löytyä RH ja RE versioita laatikosta, sähköjohtojen määrästä se ainakin on helppo erottaa.
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tänään varmistui yksi asia. Seuraavan kerran kun hankin auton mikä ei ole kilvissä ja vaatii valojen virittelyä yms, teen sen itse!

    Kyllä nimittäin alkoi äsken v*tuttamaan kun ajattelin vaihtaa polttimon kun vasen takavilkku ei toiminut. Ruuvit irti ja varovainen kampeaminen että koppa irtoaa. Onpas tiukassa, hieman voimaa lisää. Irtosi, ja mitäs helvettiä?? Sivuvalon piuhat oli ryöstetty parkilta ja jarrulta(?) ainakin oli kaikissa kolmessa johtimessa rosvoliitin, kahdessa johto mikä meni sivuvalolle. Ja tämä sivuvalolle menevä johto on niin tiukalla, että ei tahtonut saada valojen koppaa takaisin paikalleen kun se polttimon pohja irtosi jos sitä ei laittanut paikalleen ihan siinä aukossa :mad:

    Ja ne johdot on vedetty niin päin p*rsettä että ei ole todellista! Ne menee korista akselin kautta koriin, toisella puolen on nippusiteellä U-pultissa kiinni, seisontajarrun vaijerissa... Paikoitellen tiukalla kuin viulunkieli, paikoitellen roikkuu! Hellan ledivaloja, ja nyt jo on yksi palanut, yhdessä on enää yksi ledi ehjänä.

    Sumarin johto vedetty myös seisontajarrun vaijeria myöden ja takana niin pinkeänä että ei saa enää irronnutta sumaria paikalleen (osui lumikasaan). Sumari ryöstetty lähivaloilta!

    Oikea etuvalo kostunut sisältä kun on parkille porattu reikä umpion kylkeen.

    Nyt pitää purkaa kaikki rosvoliittimet pois, ja ottaa virta järkevästä paikkaa ja vetää uudet johdotukset :mad: :mad:
     
  4. karjalai

    karjalai Gearhead

    Itse niputin jakopään KDP:n blokkauksessa ilman kopan tiivistettä. Laitoin väliin pelkästään Loctiten sitä kuparinväristä tiivistemassaa joka on tarkoitettu mm. jakopäänkoppien kasaukseen. Hyvin pitää.

    Ja kun asennat sitä uutta kampuran tiivistettä niin malttia mukaan.. Ainakin omassa oli tosi tiukka asennettava.

    Tsekkaa muuten samalla laturin, hihnankiristimen ja flektin akselin laakerien kunto pyöräyttämällä niitä hieman..
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Heh, pitäis väsyneenä ja v*tutuksissaan miettiä kahteelleen ennen kuin mitään kirjoittaa. Se toinen piuhahan on maadoitus. Olisivat kyllä voineet ottaa jostain muualta kuin rosvoliittimellä johtosarjasta :mad:


    Hyvä että voi kasata ilman paperitiipparia. Mä olenkin monesti käyttäny mustaa Loctitea tiippareiden tilalla.

    Kiitos vinkistä, tarkistetaan laakeritkin samalla.
     
  6. Erska

    Erska Gearhead

    Jepjep, konttorilta tuli vastaus kun puhelimessa pyydettiin pistämään kyseiset tiedostot postissa.

    Kaikki on niinkuin ennenkin, toi on vasta lausontopyyntö, eli ei ainakaan vielä ole mikään muuttunut... :x
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Juu, muistelisin että RE tuli vasta -95 loppuvuodesta.

    Noh, kuitenkin:
    Automatic Transmission Identification

    Transmission identification numbers are stamped on the driver side of the case flange just above the oil pan gasket (just below the TV lever). There will be a 9 digit part number, a space, a 4 digit build date, a spave, and a 4 digit serial number.

    Auto Trans code breaks down like this:

    4 = 4 forward speeds
    6 = strength of trans. (1-9, higher number, stronger trans.)
    R = Rear wheel drive
    H=Hydraulic controlled, E = Electronic controlled shift
     
  8. GTX71

    GTX71 1st gear

    Onko kellään kokemusta tosta takavetosen lukkoperästä (dana80?)?
    Meillä lukko toimii ja pitää hyvin, kun on liukas ja sileä pinta, mutta tollasessa upottavassa lumessa tai loskassa rupee pompottamaan niin ilkeesti, että on pakko löysätä kaasua... Eli koko perä hyppii, eikä luonto anna myöten, että antais mennä vaan. Ja sitten jää kiinni johonkin kivaan paikkaan. Perässä on öljyä tarpeeks eikä ristikoissa oo väljää. Harmittava vika. Vai onko se ominaisuus?

    Joo, ja laturiin piti vaihtaa hiilet. On se kumma ettei kestä kuin 225tmailia.
     
  9. Joe1

    Joe1 1st gear

    Iltaa.

    Kysytään nyt täältä. Ajattelin uittaa jenkeistä 94-96 1500 RAMin. Onko mitään hajua missä haarukassa liikutaan verojen suhteen?
    Auto maksaa siellä 4000-5000usd, rahti 1500usd. Mutta mites verot? En löytäny mistään tietoja...
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllä se enemmän on ominaisuus kuin vika. Rengas nousee lumen/loskan päälle mutta lumi ei jaksa kantaa renkaan/auton painoa ja leviää renkaan alle. Ja tämä kun tapahtuu molempien renkaiden alla vuorotellen niin siitä seuraa se pompotus. Jos on vaikka etuvetarin ristikko hiema väljä, tämä on näppärä tapa tuhota se kokonaan :odroll:

    Joutuu sitten vaihtamaan ohjausvaihteen. Sektoriakseli heiluu melko paljon ja ei saa korjaus sarjaa mistään. Korjattuja vaihteita on tarjolla, riippuen mistä hommaa ja painoluokasta 500-750€ :mad:

    Onko noissa eri ohjausvaihde riippuen GVWR:stä tai että onko 3/4 vai 1 ton?

    Otin äsken auki yhden sivuvalon, ja se oli täynnä vihertävää, pulverimaista tavaraa. Miten on voinut noin pahasti hapettua puolessa vuodessa? Noin 16tkm ajettu. Vaikka ovatkin hyvin suojatut valot, meneekö sinne sitten vesi jostain sisään?
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 0_2005.pdf

    Ja sieltä käytetyn alennetun veron pakettiauton tuominen Suomeen EU:n ulkopuolelta.
     
  12. ATS

    ATS 3rd gear

    Mitenköhän sais rotken ohjausta tarkemmaksi ? väljyyttä ei tuntus olevan mut auto vähän vaeltelee.
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kävin jälleen liikkeessä kuolaamassa...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

  15. Erska

    Erska Gearhead

    Hitto, vaikka kuinka ollaan automaailmassa keskusteltu merkkien mallisarjan yhtenäisyyksistä, mikä ilmeisesti on hieno juttu.

    Mutta minusta tuo Dodgen isojen ajovalojen tunkeminen joka mallisarjaan ei tosiaankaan sovi. Chargerissa näyttää pirun hienolta, samoin Caliberissa.

    Mtta kyllä 02-05 Ramit ovat niin paljon keulasta hienompia kuin 06 möhkövaloineen.

    Nämä ajatukset tulevat tosin henkilöltä joka ei siedä automaatteja ja silti ihannoi jenkkejä... :odroll:

    Mitäs muut ajattelee 06-mallien uudistuksista? Sille sähköisesti irtoavalle kallistuksenvakaajalle olisi tietysti käyttöä...
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mun frendi toi '96 2500 4x4 ramin suomeen, tuli helmikuussa eikä sitä saatu kilpiin, kun inssi alko vikisemään e-hyväksyntä lampuista. Eihän tollaseen ole tehty edes mitään e-hyväksyttyjä umpioita?

    On muuten rähee peli, korotettu 4", rs9000 iskarit joka kulmassa, ilmapussit takana, ATS aski kabiinisäädöllä, Banks turbo+ottomind+imusatsi+a-pilarimittarit, pakokaasujarru, Warn vinssi keulalla, vapaavirtaussuodattimet, 4" rosteriputkisto jne. Kulkee niin että alkaa pelottamaan, kun tein nelipyöräsuuntauksen ja näin miten sen ohjauslinkistö on rakennettu. Ahtopainemittari loppuu 45psi ja se menee sen yli lappu lattiassa. Ajettu 105tmls, eli vähän.

    Mutta, miten sen saa kilpiin kun tää sloviet finlandin toiminta vituttaa omistajaa ja kaikkia jotka sen kilpiin saamisen eteen on tehnyt töitä!
    Valmistettu mun käsittääkseni ennen 6/96.

    Kantavuus ei riittänyt taka-akselilla 33x12.5x16.5 BFG renkailla, LI118 kun piti olla LI119 tai enemmän. Eikä ns. leimarenkailla vakiokoko 245x75x16, oli LI jotain 110. Mistä tohon saa 16.5" vanteelle sellaset renkaat joissa riittää kantavuus?
     
  17. seppä

    seppä 1st gear

    Mulla ois e-hyväksytyt valot katsastusta varten. Sit vaan ilmapussien säätö hyttiin ja se riittää. Jos se ois ennen 14.6.1995 tehty niin ei tarvis tehdä valoille mitään.
    Tai sitten poikkeuslupa vaan vetään niin saa pitää alkuperäiset.
    Renkaita saa kaupasta. Pitäis löytyä valikoimaakin.
    Sitten vaan roiskeläpät ja hytin ja lavan väliin suojaverkko.

    Jotain tohon suuntaan
     
  18. Erska

    Erska Gearhead

    Jari Mäki kertoi mulle vähän erillaista näkökantaa, se lakimuutos, jonka pitäisi tulla voimaan toukokuun lopussa, on vasta ensimmäinen helpotus, sillon päästään poikkeusluvista eroon, mutta täytyisi olla e-hyväksytyt valot ym.

    Toinen lakimuutos, minkä voimaan tulosta ei ole varmuutta mutta pitäisi kelpuuttaa jenkin kuin jenkin alkuperäisenä leimaan.

    Niin ja Mäellä on myynnissä Dodge Ramin alkuperäisen ajovalojen e-hyväksytyt mallit sähköisillä säätömoottoreilla. 500€/kpl.
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    16.5" vanteille ei ihan joka putkasta löydy renkaita, ellei sit jotain ihan oikeita kuorma-auton renkaita?
     
  20. seppä

    seppä 1st gear

    Aiwan tuo 16,5" voi tosiaan aiheuttaa pään vaivaa...
    Jos pelkisät kumeista jää leima kiinni niin eiköhän stadista joku löydy joka lainaa sulle kumeja leiman saannin ajan.
    Ite kävin leimalla lainakumeilla. Ei riittänyt myöskään kantavuus mun palloissa.
     

Kerro tästä muillekin!