Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. karjalai

    karjalai Gearhead

    Kyselin mekaanista siirtopumppua paikalliselta varaosakauppiaalta niin hinta on hieman yli 200 euroa. Aika äkkiä tuo 146 dollarin pumpun hinta nousee lähelle tuota samaa hintaa kunhan on Suomessa?

    Itse en kanssa millään viitsisi ruveta sähköistä virittelemään..
     
  2. jylppy

    jylppy Gearhead

    Joku kun tuossa taannoin kyseli erilaisista jyrinöistä yms. niin löytyi taas yks mahdollinen äänilähde lisää kun jakolaatikon purin.
    Eli kardaanin tukilaakeriholkki vaihdelaatikon hännässä, sen stefan takana.. Mulla on melko syöpynyt ja on jättänyt joukkiinkin jo pientä naarmua.

    Varmaan pitää rohinaa.
     
  3. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Näkyy aika useesti olevan esillä eri merkkien vastaavia osia.
    hämmästytti ja kummastutti ku neonin idle air valve oli rockautossa 75€ ja us-partsilla 59e :odroll: kumpainenkin usassa tehty..

    Onko joku löytäny ramista raitisilma suodatinta? ei tarttis turhaa purkaa vääristä paikoista..
     
  4. juice

    juice 3rd gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Mulle tuli RockAutolta toi Carterin pumppu varalle ja hintaa kerty kaikkinensa n.175 euroa.

    Mahataakohan noissa pumpuissa olla muuta eroa kuin hinta ?? :odroll:
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    -Kaikki valot E-hyväksytyiksi
    -Kuormavalot katolta pois käytöstä
    -Takalaidasta 3 takavaloa _pois_(3500),
    -Lisätakasumari
    -Sivuvilkut

    -Kirkkaat äärivalot keltaisten tilalle 3500 sarjassa takalokarien eteen
    -2 keltaista e-hyväksyttyä huomiovaloa kummallekkin puolelle helmoihin,toinen taka- ja eturenkaan väliin keskelle ja toinen takarenkaan taakse,nämä siis yli 6m pitkiin autoihin

    -Etuvaloihin hytistä tapahtuva korkeudensäätö.

    -Kuormasuoja
    -6 lavakoukkua lavalle.
    -Takapuskuriin heijastimet

    -Hyväksyntäpaperit autosta,TUV:ilta saa, mm.Jari Mäki tilailee niitä oikeita virallisia papereita, tämän jälkeen paperit käytetään VTT:llä ja hankitaan sieltä lausunto auton kelpoisuudesta mm penkkien,turvavöiden,ohiajomelun,päästöjen,jarrujen ja mahdollisesti ohjauslaitteen osalta.

    Ja nuo 3500 takalokarien punaiset takavalotkin pitäisi hommata e-hyväksytyiksi mutta konttorisetä mukamas hyväksyi niiden kelpoisuuden, aha... :odroll:

    Ja tietysti auton täytyy läpäistä katsastus jossa mitataan myös päästöt ym. Muistakaa että teknillisesti 98.5 malleja vastaava 10.2000-> Ram joutuu jo Euro3 päästöluokan uhriksi,joten parempi olla säädöt kohdillaan.

    Ja 10.2001 nopeusrajoittimen,joka täytyy asennuttaa paikassa joilla on lupa asentaa niitä, 02 ruvetaankin jo hommaamaan E-hyväksyttyjyä laseja ym... Järjetöntä.
     
  6. Dorset

    Dorset 1st gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Eikös puhaltimelle ole oma sulake? Sille kun tunkee 12 volttia niin puhallin toimii suoraan säätimen kautta. Muistaakseni tein näin omassani. ts mulla ainakin toimii. :D
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Joo- näin määkin sen järkeilin. Blowerin sulake irti sieltä kuskin oven puolelta ja suoraan akulta 12V -ei eloa puhaltimessa :cry:
     
  8. masina8

    masina8 3rd gear

    dodge ram 4x4 cummins

    yx vaihtoehto sille puhaltimelle on et laittaa virrat suoraan moottorille mutta laittaa etuvastuksen joka on ns. tehovastus (jäähdytetty ja sijoitettu
    niin ettei kuumenna paikkoja, tai upottaa siihen omien luokse lankavastuksen, jonka puhallin sit jäähdyttää. diodi väliin omaan plussaan niin ettei mee virta väärään suuntaan jos oikein viimeisen päälle meinaa) itellä on viel webasto muovikassissa ku ei oikeen lähe näin synkällä kelillä ja kesäl ei kerkee.... ja muilla ei hanno laitattaa eikä lopputiliäkään voi ottaa....
     
  9. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Kuin myös, joskin Eber ja pahvilaatikossa...
    Prätkä vaihtuu mönkijään niin täytyy tuunailla kakspyöräistä vielä päivä mutt sit pääsee keskittyyn lämppäriin... 8)
     
  10. OH

    OH 1st gear

    Webaston asennuksesta sen verran että puhallin kytkentään on kaksi tapaa autosta riippuen:
    1. Jos puhaltimen kytkentä on niin että nopeuskatkaisija on maadoitus puolella, eberin/webaston puhallinrele kytketään syöttämään virtaa suoraan puhallinmoottorin syöttöjohtoon.

    2. Jos taas katkaisija on syöttö(+) puolella rele kytketään katkaisijalle menevään (+) johtoon.

    3. Jossain harvinaisissa tapauksissa auton virtojen katkaiseminen katkaisee puhaltimelta sekä maan että virran, jolloin yhdellä releellä ei pärjää. joutuu tekemään lisävirityksiä. Virran syöttäminen sulakkeelle voi olla toimimaton ratkaisi jos/kun rele(auton alkuperäinen) on sulakkeen ja moottorin välissä (niin kuin yleensä on). Virta pitää siis syöttää suoraan katkaisijalle/moottoriin.

    Amatööri neuvoo toisia. Vastuu lukialla.
     
  11. OH

    OH 1st gear

    Niin joo. Siis launtaina pitäis laittaa webasto, vaihtaa öljyt(moottori,vaihteisto,perät, tehostin), suotimet, jäähdytinnesteet ja säätää laatikon pannat. Saas nähdä tuleeko pitkä päivä. Voi olla että pari neuvoa antavaa täytyy ottaa...
     
  12. julang

    julang 1st gear

  13. jylppy

    jylppy Gearhead

    Re: Sekalaista kampetta

    Ai! "Nippeliteppo" on saanu nettisivut... Hyvä tietää.
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    No nyt toimii.
    Sain shop manuaalin sähkökuvien kopiotkin, (kiitokset Devilscastlen Timpalle) ja olisi sen tosiaan pitänyt toimia suoraan sulakkeelta moottorille lähtevään karvaan työnnettävällä ohitussyötöllä. Dodgessahan on nopeusvastukset miinuspuolella.

    Tarkemmin kun tutkin, löytyi kojelaudan alta kumma mötikkä jota ei näkynyt kuvissa. Asennus vaikutti siltä että ei ole alkuperäinen, mutta toisaalta kuitenkin siltä että ei sitä ainakaan tyypillinen kotituraaja ollut sinne laittanut. Hmm. Ilta oli jo niin pitkällä (taas) ja homma loppusuoralla että ei kiinnostanut alkaa mysteeriota sen tarkemmin tutkimaan tai mittailemaan. Pääasia että toimii.

    :oops: Teen sähkö-automaatiohommia leipätyökseni.... :oops:
    Nää autosähköt vaan tuppaa olemaan joskus aika "eksoottisia" :-?


    Dorset, en muista tuliko jo kysyttyä, mutta miten teit sen vesikierron?
    Oma eber on sisäkennolle menevän letkun välissä. (ei rinnalla)
    Tänä aamuna oli laite käynnissä 12min ennen starttia ( alku varovaisesti huonoilla akuilla). Pakkasta ulkona aste tai kaksi.
    Moottorin lämpöviisari ei värähtänyt kun virran laittoi päälle. Miten sulla tai muilla, kuinka pitkään olette käyttäneet lämppäreitä.
    Tuumasin vaan että kiertääköhän se vesi varmasti niin kuin pitäis, amerikkalaisen espar-ohjeen mukaan sisäkennolle menevä kuumavesi on läpiviennissä se kauempana moottorista oleva.
     
  15. freeride

    freeride Gearhead

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    joo ei ihan vielä 12:ssa min. mittari liiku pikkupakkasella,mut joku 20 min.niin pitäis jo mittarin alkaa liikahteleen,mä käytän melkein aina väh.puolituntia vaikka ei oliskaan kova pakkanen,jos -15 tai yli niin kolmevarttia-tunti vähintään.eberin asentanut äijä sano,että laite kestää pitempään,jos välttää usein toistuvia lyhyitä alle vartin polttoja.jos näin kuitenkin tekee,niin olisi hyvä välillä tehdä pitempi poltto väh.30min,että laite käy kunnolla kuumaksi,niin karstat lähtee veke tms.
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Ok.
    Miten sulla on toteutettu se vesikierto?
    Onko Eberi kytketty sisäkennolle menevän letkun väliin?
     
  17. freeride

    freeride Gearhead

  18. Dorset

    Dorset 1st gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Sisäkennolle menevän letkun välissä mullakin on. Sisäpuhallin lähtee päälle noin 15-20 minuutin kuluttua käynnistyksesta näillä keleillä. Reilun puolituntia oon normaalisti päällä pitänyt ennen auton käynnistystä ja tosiaan auton oma lämpömittari ei mullakaan välttämättä reagoi ollenkaan puolen tunnin jälkeen vaikka lasit on jo sulana ja lohkokin lämmin. Pitäis tietysti pitää päällä toista tuntia jotta ois kunnolla lämmin.
    Oon kuullu kanssa tuon vähintään puolituntia päällä säännön ja myös sen että kesälläkin tulis käyttää kuukauden välein sama puolituntia ettei laakerit jumita.
     
  19. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Re: dodge ram 4x4 cummins

    Freeriden puolesta: Eli se kierto on kans kennolle menon välissä ja lämppäri on siellä repsikan puoleisen akun ja turbon välissä. Vesikierto on otettu siten ett kennolle menevä L-mallinen (metalli)putki on käännetty 180 astetta niin että se kääntyy luontevasti tuonne lämppärin suuntaan. Höh, onpas vaikea selittää... :oops:
     
  20. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tämä selevä- millekäs nopeudelle olette tavanneet muuten jättää sen sisäpuhaltimen?
    Ei tarvinne täysillä laulattaa edes kovilla pakkasilla?
     

Kerro tästä muillekin!