Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. karjalai

    karjalai Gearhead

    Itse en ole ainakaan niin mukavuuden haluinen että pitäisin ykköstä suuremmalla.. Tosin ajokin on aika lyhyttä jolloin pitemmän päälle akut saattaisivat tyhjentyä. Eli omassakin on eberin 5 kilowattinen.
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

    tänks Mäxälle :D ja joo ykkösellä vaan puhallin mullakin,kyl tuulilasi silläkin jäistä aukee.hyvä kikkakolmonen on jättää aurinkolipat alas käännetyiks niin se lämmin ilma pyörteilee enemmän sielä tuulilasin puolella,sulaa lasi auki vähä nopeemmin.
     
  3. gitanes

    gitanes 1st gear

    Olisikos tuollainen 1st gen RAMi vielä "järkevä "ostos vai pitäisikö katsella suosiolla uudempia? vanha kori kyllä mielyttää enempi silmää. onko hinta suunnilleen ok , vaikka sitä auto näkemättä ja ajamatta on yleensä vaikea sanoa. tuota vanha korista tuntuu olevan aika niukasti tarjolla. antakaa vinkkejä mitä tuollaista katsellessa pitäs huomioida. Kiitos vinkeistä

    http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=567789
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tarkistin, oli tullut laitettua oikeaan letkuun...

    Alusta alkaen olen tuskaillut kun autosta puuttuu kello ja ulkolämpömittari.
    Sain nyt vihonviimeiseksi asennettua eberiin sen optio-lämpösensorinkin jonka pakettiin otin.
    Nyt siinä kellolaitteessa näkyy aina joko kellonaika, tai ulkolämpö valinnan mukaan.
    Taustavalon kytkin niin että aina kun parkit on päällä, niin kellolaitteen valo palaa kanssa. Näkyy hyvin.

    Muuten, hokasin nyt vasta eberin valikosta että oletusasetuksena laite oli "ECO" -asennossa. Valitsin päälle täystehon eli "HIGH".
    Tosin en ole varma tuliko tuo valinta käyttöön/näkyville vasta nyt lämpösensorin asennuksen myötä.
     
  5. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

    Ohjauksessa on usein todella paljon väljää, mikä rasittaa varsinkin pidemmillä matkoilla rasittaa kun joutuu tekemään korjausliikkeitä koko ajan. Jarruosat, iskunvaimentimet ja etupään nivelet ovat melkoinen kuluerä jos ne joutuu vaihtamaan, joten niiden kunto kannattaa todeta ennen ostamista. Käsijarrua joutuu myös usein (vuosittain) räpeltämään toimivaksi ennen katsastusta, mikäli sitä ei käytä tarpeeksi. Mitähän vielä.. Sisätilan polttimoita on ainakin meidän autossa palanut ja niitä voi olla kinkkinen vaihtaa ja sitten laturin jännitteensäädin tms. moottoritilan takaseinässä kiinni oleva mokkula on vaihdettu pariin otteeseen.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kolme vuotta on ollut käyttöautona D 250 vm.-90 ajettu 220 t mailia, ja oon kyllä tykänny, ehkä eniten juuri siksi ettei se ole "järkevä". Menee kuin juna ja jarrut on aina kehuttu katsastuksessa. Aika meluisa, mikä rasittaa pitkillä matkoilla, mut toisaalta on nautinto kuunnella dieselin murinaa ja turbon vihellystä lyhyillä matkoilla. Etuakselisto on todellakin kovilla Cumminsin painon alla, tukivarretkin kuulemma useimmista ovat pohjaanlyöntien seurauksena taipuneet mut sitä ei yleensä edes huomaa. Perä oli omastani paskana ostaessani. Automaatin (TF 727) kanssa Dana 70 3.07 välityksellä jota ei saa enää mistään. D 350:ssä lienee Dana 80 joka kyllä kestää jos edes joskus vaihdellaan öljyjä. Kaikki automaatit kypsyvät Cumminsin perässä aikanaan ainakin jos vedetään raskaita kärryjä. Omallani on vedetty jenkeissä 5th wheel camperia mut laatikko toimii ok eikä näytä et ois avattu koskaan. Takajouset on terveisten ajoon turhan kovat, pomppii ilman kuormaa melkein kuin japsien tekeleet. Koppi on kylmä talvella, kone lämpenee hitaasti jos ollenkaan eikä lämppärikään ole kaikkein tehokkainta mallia. Webaston kanssa pärjää. Takatuupparissa kannatta investoida kunnon nastarenkaisiin ja pari sataa kiloa painoa lavalle talveksi. Perän lisäksi ei oo ollu muita vikoja kuin piloille syöpynyt jarrupääsylinteri (90€), vuoto ruiskutuspumpussa ja tällä hetkellä kardaani pöydällä pienen tärinän vuoksi, tulee uudet nivelet ja tukilaakeri (yht. 120€). Polttoainetta kuluttaa kesäkelillä 11,5 l/100 km, max. talvella muutaman km:n työmatkaa 16 l. Varaosia ei löydy suomesta yhtä hyvin kuin yleisempiin chevyihin, ja joitain dieselin erikoisosia ei ehkä enää saa jenkeistäkään, sillä 1st gen dieseleitä tehtiin aika vähän ja uusimmatkin ovat jo rippikouluiässä. Siitä tykkään erityisesti ettei oo mitään tietokone bokseja ja antureita savuamassa, vaan kaikki tekniikka on maalaisjärjellä ymmärrettävää. Kaikenkaikkiaan suosittelen hankkimista, mutta vain alan miehille eikä ainoaksi käyttöautoksi, sillä seisokkeja tulee pakosti. Omastani maksoin enemmän kuin nettikoneen yksilöstä pyydetään, mut se onkin huippusiisti kun ei oo ollu koskaan työkäytössä vaan eläkeläispariskunnan matkailuautona. Ja tää on ensimmäinen autoistani, joka vielä kolmen vuoden jälkeen tuntuu sellaiselta mistä en koskaan luovu!
     
  7. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

    Tuo että 1st gen mallien kopit olisivat kylmiä talvella ei päde kaikkiin malleihin. Ilmeisesti meidän yksilö on joku Canada tms. malli sillä lämmityslaite pelaa niinkuin pitääkin.
     
  8. statisti

    statisti 1st gear

    Itellä kakkoskoppanen, mutta tunnen hyvin erään varttuneemman kaverin jolla ollut ykköskoppanen uudesta (-92) asti. Olen aiemminkin siitä kärrystä täällä kertonut, mutta kertauksena: Ajettu nyt hieman yli 700tkm. Koneelle ja (automaatti)laatikolle ei ole tehty muuta kuin vaihdettu öljyt, laatikkoon kerran(!) ja moottoriin keväisin ja syksyisin(!!)(vaihtovälin voi itse laskeskella). Autolla vedetty hevostraileria ainakin 80% kilometreistä. Onhan se karu laite noiden kilometrien jälkeen, mutta käy ja kukkuu yhä, kuten omistaja (75v.) totesi että "Paras auto mitä mulla on koskaan ollu. Ei o koskaan tarvinnu miettiä että pääseekö perille tai että käynnistyykö se." Kaverilla ollut Mersun maasturia ym. aikoinaan, ajanut hieman yli 4milj. km... Siltä pohjalta omanikin päätin ostaa.
     
  9. URPO

    URPO 1st gear

    Eipä mulla tuohon juuri lisättävää ole. Ameriikan foorumeilla joku totesi jotain tyyliin "jos haluat mukavan auton, osta käkkylä", eli että ei se kyllä mikään matkustusmukavuuden ylistys ole, mutta tekniikka on niitä paria pikkumurhetta (siirtopumppu ja se jännitteentasaaja vai mikvit olikaan) lukuunottamatta toimivaa. Itseäkin miellyttää tuo esiinnostettu tekniikan yksinkertaisuus: jos se kone pyörii, sinne tulee polttoainetta ja ilmanlämmitin toimii, se kone käy. Kitkalukolla varustettuna ajelin koko viime talven kesärenkailla ja pelkällä takavedolla ilman mitään painoja lavalla. Vähän pitää käyttää harkintaa mihin sillä silloin menee mutta kiinni en jäänyt kuin omaan pihaan :lol:. Ainiin ja mullon ainakin tosi kylmä koppero, 10km työmatkalla kone lämpiää just käyttölämpötilaan...
     
  10. Erska

    Erska Gearhead

    Jahas. Nyt on tullut testattua mitä Dodge voi viedä pahimmillaan, ainakin melkein pahimmillaan. Ollaan kyllä aika ikävästi kiusattu sitä kaupungissa ja turhilla kaasutuksilla missä milloinkin, mutta eipä vienyt "kuin" 18 litraa satasella.

    Toivottavasti normaaliajossa rupeaa syömään vähän vähempi... :odroll:

    Itellä vähän semmonen epäilys että jossei tuo tomaattilaatikko olisi noin järkyttävän idiootti, niin se voisi pudottaa kulutuksia aika paljonkin, täytyy kattoo miten sen sais vaihtamaan nopeemmin pykäliä ettei aina tarvi kierrättää niin korkealle.
     
  11. OH

    OH 1st gear

    KIIRE KIIRE

    NYT pitäisi tunnistaa laatikko, kun on laittokin kesken...

    Kuskin puolella öljypohjan laipassa on seuraavat numerot :

    PK52118391 2089 4312

    Mikä laatikon tyyppi ?

    Nämä ohjeet löysin mutta kun ei oikein täsmää.

    Transmission identification numbers are stamped on the driver side of the case flange just above the oil pan gasket (just below the TV lever). There will be a 9 digit part number, a space, a 4 digit build date, a spave, and a 4 digit serial number.

    Auto Trans code breaks down like this:

    4 = 4 forward speeds
    6 = strength of trans. (1-9, higher number, stronger trans.)
    R = Rear wheel drive
    H=Hydraulic controlled, E = Electronic controlled shift

    Kiitos
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    94-95 loota on 47RH ja 96-03 loota on 47RE
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Mun ysinelkku alkoi nyt tekemään sitä, että noin satasen vauhdissa turbiinilukko irrottaa yhtäkkiä hetkeksi ja saattaa tehdä sen sillä nopeudella hetken päästä uudelleen mutta jos laskee nopeuden alle 90 niin laatikko toimii hyvin.

    Hauskaa myös että cruise päällä se toimii ilman mitään ongelmia oli nopeus sitten mikä tahansa.
    Jarruvalon katkaisia on uusittu joku aika sitten, samoin laatikon lämpöanturi. Silloin se sylkäisi ylivaihteenkin pois kun anturi temppuili.
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Potikka TPS:n tilalle.... ainakin WOT asennossa vaihtaa myöhemmin kuin puolikaasulla. Näin se mun mielestä meni kun silloin kokeilin syöttää eri TPS jännitteitä PCM:lle.

    Viallinen TPS(kin) voi aiheuttaa tuontapaisia sekoiluja.
    Potikka tilalle niin selviää onko siinä vika.


    Huoh....
    Eipä passannutkaan uusi termostaatti. Paikoillaan oli kuin olikin se 63mm laipasta. Uusi oli liian pieni. Noh, ainkin tuli kuristettua se termarin ohikiertoletku 3.5mm:iin.
    Venttiilitkin säädettiin, oli kumma kyllä säädon tarpeessa. imupuolelta löytyi välystä tyypillisesti n. 0.35, pakopuolelta 0.6-0.65mm. Haynesi sanoi että 0.25/0.5 pitäis olla jos koneen lämpö alle 140F.

    Kuvassa vasemmalla uusi termari + tiiviste, oikealla orggis Kumikin oli erilainen.
    Vanhassa ei ollut minkäänlaista osanumeroa tai infoa aukeamislämmöistä.

    EDIT: pienensin kuvaa
    [​IMG]
     
  15. julang

    julang 1st gear

    Hei Musseman minulla juuri sama homma. Eli laippa on 63 mm oliko alalaippaa ollenkaan muuten juuri saman näköinen oli minullakin lämmöt oli merkattu 180F ei muuta infoa? Ohitusputki ihmetyttää vieläkin missä se on 12 venaisessa? Itse en sitä löydä 24 venaisesta ollenkaan olisko muutettu rakennetta?
     
  16. Erska

    Erska Gearhead

    Ok. Empä ajatellut asiaa. Täytyy tosiaan miettiä tota jossei tule ennen uutta askia hommattua.

    Piti tänään ruveta suunnittelemaan Eberin asennusta mutta tuli sittenkin valittua se helpompi vaihtoehto.

    Reilun tunnin päästä 2 miestä + minä nostimme pikkusen lasikuitulumiauran keulille:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Auto piteni noin 25sentillä.

    Ohjaus tuntuu inan raskaammalta, josta tulikin mieleen että voisi heittää hieman enempi ilmaa renkaisiin ja vaihtaa öljyt tehostimeen. Keula laski noin 0,5 sentillä,jousitus tuntuu hieman mukavammalta.

    Loppuvetona herää omistajassa ajatus, "Dont mess with this thing!" :lol:
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tuossa näkyy Eberi asennettuna, noin sen sinne survoin.
    Loistohankinta, antaa talven tulla! :rotfl:
    [​IMG]

    Saan oikean osanumeron termarille alkuviikosta, "Devil-TT" lupas lähettää.
    Kertoi että Machinery oli tarjonnut sillekin ekaksi tuota samaa termaria kuin mulle tuli, liian pientä. Sitten oli marssinut putiikkiin vanhan termarin kanssa ja oli oikea 63mm malli löytynyt. Sitä saa kuulemma vain yhdellä lämpöarvolla. En muista millä.

    Ohitusputkesta, tosiaan 24V koneessa ei välttämättä ole ulkoista letkua ollenkaan. Ohikiertoa tarvitaan paitsi vara-systeemiksi termarin jumiutumiselle, myös lämpöjen tasaukseen.
    Koneen saa rikki myös niin että kylmällä kelillä ajaa koneen lämpimäksi, mutta termari ei ole vielä auennut -> syylarissa jääkylmää nestettä.
    Tässä tilanteessa kun otetaan koneesta täydet tehot käyttöön, niin ahdettu kone kuumenee nopeasti niin että termari aukeaa.
    Seurauksena tulikuuman pannun sisälle päästetään jääkylmää ja kone särkyy.
    Ohikierto takaa että tämmöistä kylmäshokkia ei pääse syntymään. Eli siksi sinne pitää jättää pieni reikä, Cummarin kouluttajan ohjeen mukaan 3mm, mulle jäi 3.5mm. Orggis on jotain 4.5-5mm.

    12V koneen termarin ohitusletku näkyy tuossa, merkkasin sen nuolella.
    24V koneessa voi tuo ohikierrätys olla tehty aivan hyvin pikku reiällä termarissa, tai sitten ylävesiletkun valun sisälle tehdyllä pienellä kanavalla.
    [​IMG]
     
  18. julang

    julang 1st gear

    Termari

    Hieno homma kun oli kuva heti, kertoo enemmän. :p Minulla ei ole kyseistä letkua ja termarissa on todellakin 2 kpl hauliventtiiliä jotka toivivat molemmat samaan suuntaan. Itsellä oli asteet todellakin 180 f mutta luin jostain ameriikan voorumilta että uudemmissa oli myös kuumempaa saatavilla kylmiin olosuhteisiin.
     
  19. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Joup, omaani just asentelen, jokusen kuvankin ajattelin ottaa kunhan vasaralakka kuivuu omin pikku kätösin "veistetyn" telineen pinnasta. Vähän niinkuin joululahjaa odottaisi... :rotfl:
     
  20. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Continue...
     

Kerro tästä muillekin!