Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Ne parkit tuskin mitään relettä vaatii vaikka onkin vähän ylimääräisiä ledejä laiteltu. Ajovaloille vaan releet ja konehuoneeseen vaan. Itellä ne on sulakerasian vieressä ja samalla tavalla pikkupätkän jätkin alkuperäsiä johtoja liittimiin kun Fikke. Onko laitettu mitään lisävaloja? Jos on ni onhan ne releytetty JA kytketty oikein?
     
  2. teme01

    teme01 3rd gear

    eli pumpun tarvis varmaan olla tuo hp4601 14-16psi
     
  3. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Joo, voin suositella ainaki ensituntumalta tuota vahvennettua tiivaria, vähän eri puolelta planeettaa kun noi tarvike-kumilirut. Onpahan nyt valmiina odottamassa seuraavaa ölpänvaihtoa tai ilmenevää vuotoa!

    Ja Haille kiitos öljypohjasta, istui paikalleen niinku pitääkin ja on just sopivan liioitellun jämäkkää materiaalivahvuutta! Laskeutuu samalle korkeudelle moottorin öljypohjan kanssa eli ei huononna rämpimisominaisuuksiakaan. Hyvä ostos.
     
    NoSmokeNoPower, Saetkae ja JAMANT tykkäävät tästä.
  4. smgt

    smgt 2nd gear

    materiaali vahvuus riitti tehä kierteen lämpötila anturillekki. hyvä pohja on :)
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    voe ripuli. nyt sain vihdoin loota öljyt vaihdettua yli kahden vuoden jälkeen...aski remppaa kyl varmaan jossain kohti pukkaa... öljy hais palaneelle ja suodattimessa kohtuullisesti metallia... loota toiminut muuten normaalisti paitsi se että ei vaihtanut alaspäin ykköselle lämpösenä... nyt ainakin kuumana, n. 10 km toimi normaalisti... pääsis nyt ees ton talven että ois toi monaco kevääl liikenteessa ni sit vois taas enempi ihmetellä tota askia.....
     
  6. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tossapa olisi ideaa! Olisi muukin indikaattori öljyjen sielunelämästä kuin TRANS TEMP varoitusvalo :D

    Millainen anturi/mittarikombo siihen käy?
     
  7. smgt

    smgt 2nd gear

    mää laitoin a-pilarissa valmiiksi olevaan tellinkii autokauken smoke mittarin. oiltemp.
    piti eebaystä tilata 1/8npt kierretappi ku kotikylässä oli 60€ arvosia työkaluja ne :D eikä kehannu mittää halpaa piltema sarjaa tilata hyllyn täytteeksi sen yhen tapin takia.

    otin samalla toisen anturin minkä aattelin laittaa vaihteiston kylkeen ja vaihto kytkimellä voi sitte kahtoo lämpöjä sisältä ja öljypohjasta. mutta en ole vielä niin pitkälle rakentanu.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Laatikon kyljessä oleviin plugeihin on aika turha laittaa mitään mittaria kun niissä ei öljy kierrä, mittausta varten tehty öljykanavan pää. Öljypohjakin on vähän sinänsä hidas mutta paljon parempi kuin ne plugit. Paras vaihtoehto hifistelijöille on etummainen öljylähtö, näkee heti jos on jotain vaivaa tai esim muutoksen kun turbiini menee lukkoon. Alkuperäinen anturi on venttiilikoneistossa ja se syttyy vasta kun todella kuumat oltavat.
     
  9. smgt

    smgt 2nd gear

    jep. öljypohjasta näkee oikeestaan miten jäähytys riittää. ei sinällään kerro mitä laatikossa tapahtuu, pitäs saaha laatikolta lähtevään linjaan mittari että tietää mitä sillä hetkellä tapahtuu.
     
  10. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Pitäisi muutenkin ensi kesäksi päivittää noi putket hydrauliletkuiksi ja laittaa flektillinen lauhdutin, saisikohan siihen lähtöön jotain palikkaa väliin johon saisi anturin soppelisti kiinni? Onhan noita kaikenlaisia kilkkeitä hytikkaletkuihin.

    Pakko tehdä jotain kun muutamaan otteeseen kesäkuumalla ruuhkassa ja kerran pitkää mäkeä ylös hiipiessä oon saanu ton varovalon syttymään...
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Onko millanen jäähdytys, ei vakio jäähyllä pitäis kovin helposti kyllä syttyä. Jos pistää hydyletkua niin kato että sisäreikä on ainakin samankokoista kun alkuperäinen, niissä on yleensä aika pienet röörit.
     
  12. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ihan toi pieni vakiolauhuttelija ja vakiletkut, ne muotoonsa valetut. Vissii hajonnutkin joskus kun varaletkuja tuli auton mukana. Eihän se nyt tulossa ole? Kai oireilisi muutenkin? Ei öljyissäkään sen ihmeellisempää sanomista ollu ku vaihdoin juuri, tummanpunaiset eikä ainakaan omaan nenään erityisen palaneet...

    Viimeksi taisi pari vuotta sitten syttyä kun Kuopiossa Puijontornin (?) mäkeä madeltiin ylös kovalla helteellä.
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    RH-lootassa se lämpöanturi on öljynJÄÄHDYTTIMELLE ;) lähtevässä putkessa, eli siinä kuumimmassa kohdassa.

    Onko O.J:lla lämmönvaihdin käytössä? Jos ei lämmönvaihdin ole toiminnassa, niin silloin lootan lämpötila nousee hitaassa vauhdissa aika helpostikin, ei vaan ilmavirta riitä jäähdyttämään. Se lämmönvaihdin on muutenkin paras osa vakiovaihteistoa, ei kannata mun mielestä heittää pois.

    Öljylinjoiksi suosittelen AN-letkua, siitä on helppo tehdä kun saa tehdä justiinsa oikean mittaista, ettei jää sen pari senttiä vajaaksi (jää se kuitenkin, mutta on ainakin aluksi mahdollisuudet onnistua). Noissa on liitinten sisäreiätkin aika paljon isompia kuin öbaut samankokoisissa hydeletkuissa, ei tartte niin törkeän kokoista tuubia vetää ees sun taas. Lootan jäähykierrossa kun ei painettakaan ole kuin kilon verran, niin niiltäkin osin hydeletku ampuu vähän yli.
     
  14. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Kyl sen pitäisi siellä olla, enpä kyl tarkistanu meneekö linjat sitä kautta! Täytyy tutkia, ei oo vielä tarvinnu sitä puolta fiksailla... Onko tuo AN-letku siis ihan sitä normaalia teräspunosletkua?



    Mikäs T-mallin ohjaussetti on tällä hetkellä se "paras"? Pitäny vaihtaa jo pitkään mut nyt pallot alkaa kolista jo ajossa eli tänään voisi laittaa tilauskeen kun löytäisi sopivan Ebayn runsaudesta... Autohan on se -95 ja ilmeisesti HD-alustallla, suurimmilla akselipainoilla ainakin jos sillä jotain merkitystä on?
     
  15. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Osaisiko joku viisaampi antaa vinkkiä -07 5,9 2500 Ramin vakkariongelmaan. Eli Cruise toimii ihan normaalisti, mutta sopivassa alamäessä kun vehje ei tiedä kiihdyttääkö vai löysääkö alkaa aivan vit***linen nykiminen. Onko mahdollista että vika olisi vakkarissa itsessään vai onko voimansiirrossa vaan niin paljon välystä, että meno muuttuu tuollaiseksi?
     
  16. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

  17. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eiku helvata, katoin äkkiseltään et onhan joka paikka täynnä noita steering linkageja mut ovat näemmä lähinnä kolmoskoppaseen ja uudempiin!

    Eikö noita 2gen T-ohjauksia enää myydä vai oonko vaan niin käsi ton Ebayn kanssa. Mites toi Dodgeoffroadin ohjaussatsi, $800 on kyl hintaakin...tuskin mistään avaruusmateriaalista tehty halvempiin verrattuna, vai miten?
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Juu, yleensä teräspunosletkua, mikä kasataan alumiiniliittimillä. Noitahan on monen hintaisia, mulla ainakin on (kopkop) kestänyt joku Ebaystä hommattu halpisletku jo useamman vuoden lootan jäähdytyskierrossa. Liittimiä kasaillessa kannattaa olla tarkkana, ettei vaan sylkäise öljyjä pihalle irti pullahtaneesta liitoksesta. Kuulemma joillekin on käynyt niinkin... :oops:

    Ja mitä ohjaukseen tulee, en suosittele Dodge Offroadia, sillä omistaja on täysi kusettaja, eikä kamoja oikein saa millään, rahatkin pitää kinuta takaisin luottokorttiyhtiöltä. Jos hipo-ohjausta havittelee, niin mun mielestä kannattaa katsoa ainakin DT Profabin kilkkeitä. Ei ole tuosta ohjaussetistä kokemusta, mutta muista saman pajan tekeleistä kyllä, ne ainakin ovat hyviä käikäleitä ja niitä saa rahaa vastaan. Toki varmaan vähän edullisemmatkin vaihtoehdot riittävät peruskurvailuun.

    edit: Toinen ehdokas hipohipo-ohjaukseen olis Thuren Fabrication
     
  19. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Kiito linkeistä ja vinkeistä! Ei mulla tossa kovinkaan isoa pyörää alla rullaa tai mettissä möyryä mut oon tykänny välttää halvimpia osia aina kun jotain menee kun ittelle tota autoa tekee... Toi Thuren oli aika kova oloinen keskihintainen mut on ilmeisesti vain korotetuille autoille?

    Sen verran kädetönkin edistyi, että löysin tällaiset. Onkohan nää ihan kiinanrautaa?

    http://m.ebay.com/itm/1997-Dodge-Ra...eering-Kit-Inner-Outer-Tie-Rods-/181234715066

    http://m.ebay.com/itm/Kit-Steering-Parts-Dodge-Ram-2500-3500-4X4-1994-1995-/281052802877
     
  20. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Noi molemmat on y-mallin ohjausosat. Mulla on moog T-osat olleet noin 30t mailia kiinni. Toistaiseksi välyksiä ei ole. Nyt jos olisin ostamassa niin ottaisin halvimman setin ebaystä. Osalla täällä on ihan hyviä kokemuksia niistäkin. Toi moogin set maksoi silloin noin 500€. Sopivat T-osat löytyy 98-99 mallista.

    Pallonivelissä ja ristikoissa ainakin itse suosin Spiceriä ja rasvanipattomat mallit niistä. Kun ei niitä kuitenkaan muista tai pysty rasvaamaan tarpeeksi usein. Tältä myyjältä olen ostanut niitä.
     
    Muokattu: 24.10.2016

Kerro tästä muillekin!