Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. smgt

    smgt 3rd gear

    12 valvessa imuiman lämmitin saa saman aikaseksi. Vaikkaan että 6.7:ssa sama homma.
     
  2. juskili

    juskili 1st gear

    Ok. Kiitoksia. Eli siis ihan normaalia. Tässä uutena käyttäjänä hieman opiskelua vielä nuo amerikan vehkeet:) mukava peli kyllä ajella ei voi muuta todeta. Ja lisäys vielä että voi tulla muitakin tyhmiä kysymyksiä.
     
  3. tst

    tst Gearhead

    Kumpi mielestänne olis noista 90-luvun puolivälin laitteista parempi ajella silverado vai rami. Olis tuos yks pyöräkuormaajan moottori joutilaana niin ajattelin pistää sen letukkaan tai sitten haeskella vielä konevikaista ramia, eihän niitä tosin meinaa löytyä ehjänäkään...
    Tai sitten ford, olikos näissä vielä jäykät etuakselit?
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tai sitten voit myydä mulle sen moottorin niin mä voin tehdä saman jutun :D
     
  5. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    antaa imusarjahehkulla jälkihehkutusta. ei ollu kaukana etten ollu itekki laturikaupassa mutta siis ihan normaali juttu. ei siis hätää.
     
  6. juskili

    juskili 1st gear

    Jees. Laturi kävi itelläkin mielessä muttahyvä että selvisi
     
  7. Ugly_hj

    Ugly_hj 1st gear


    Kiitos tästä, itse ihmetellyt samaa omassa 6,7:ssa
     
  8. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    3/4 tuuman hylsysatsin isossa hylsyssä oli sopiva muoto, sillä pystyi puristamaan nivelen paikalleen ilman että se vaurioitui. Ei ollut niin tiukka kuin vanhan ulossaaminen.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    laita johonkin muuhun ku cummins ramiin. ihan vaan siksi että niitä jo on pilvin pimein. jotain eksoottisempaa itse tekisin :)
     
  10. tst

    tst Gearhead

    No jokatapauksessa automaatti pitää olla kun omaan ajoon tulee, mikäs loota kestää n.400hv kuinka se saadaan koneesta ulos sitä rikkomatta?
     
  11. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Millä ootte kitanneet peilinlasin kiinni särki menneen tilalle? 3 genistä kyse. Joku Rintterikuski ei ymmärtänyt väistää isompaansa ja räsähti kummaltaki peilit paskaks :D
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  13. önssi

    önssi 1st gear

    Olen vakavasti harkinnut kuorma-autokortin ja perävaunukortin (C1E) hommaamista, vaikka se piryn kallista onkin. Laajenisi tuo mahdollisten, omien intressien sisään mahtuvien autojen valikoima kivasti. Tätäkin ketjua on tullut lueskeltua. '94 - '98 Dodge ram 12 venttiilisellä Cumminssilla on eräs sellainen auto, josta olen haaveillut jo pitkään. Lievä fuel plate (8?) ja 3K kuvernöörin jouset kuulostaisivat hyvältä; silloin suorituskyvyn pitäisi vissiin olla jo ihan mukavalla tasolla. Tätä ketjua on tullut jonkin verran lueskeltua ja juttuja googleteltua, mutta muutama kysymys olisi mielessä.

    1)
    Minkälainen tuntuma kaasuun tuollaisessa vehkeessä on? Itselläni on kokemuksia lähinnä vanhemmista GM:n 6.2 dieseleistä ja sitten muutamasta uudemmasta eurooppalaisesta turbodieselhenkilöautosta. Bensaveekasiin verrattuna nuo turbodieselit ovat tuntuneet tosi tympeiltä. Vaikka vääntöä ja suorituskykyä olisikin, niin se voima tulee ärsyttävän kuminauhamaisesti viiveellä. Lisäksi kaikki dieselit tuntuvat olevan sellaisia, että kun painat kaasupoljinta jonkin verran, niin kaikki voima on jo pelissä. Bensakoneessa taas lisää reserviä piisaa loppuun asti. Ilman Ramin muotoisia silmälaseja, miltä tuollaista tuntuu käskyttää verrattuna väännökkääseen bensavehkeeseen?

    2)
    Miten paljon tuollainen lievästi kutiteltu savuttaa kiihdytyksissä ja kovissa nousuissa? Isot tummat savupilvet liikenteessä eivät mielestäni ole siistejä ja miehekkäitä, vaan aiheuttavat päivästä riippuen lähinnä *tutusta tai myötähäpeää...

    3)
    Minkä kokoinen ihminen jatkohytillisen Ramin takapenkille mahtuu? Tarkoitus olisi tunkea sinne perhettäkin. Tästä on jonkin verran tässäkin ketjussa juteltu, mutta vielä kaipaisin lisää mielipiteitä. Onko ihan kuolleena syntynyt ajatus, että joku siellä oikeasti matkustaisi, jopa pitkiäkin matkoja?

    4)
    a) Antautuuko orkkis manuaalivaihteisto auttamatta kutitellun Ramin perässä?
    b) Entä voiko manuaalin tai vahvistetun automaatin ylivaihteella vetää asuntovaunua?
    Näistäkin kyllä on jonkin verran juteltu, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä lisää. Ainakin 4.10 välityksellä oleva varmaankin kiertäisi maantienopeudessa suoralla vaihteella tarpeettoman paljon.

    Kovasti kiitoksia, jos viitsitte wannabe-ramistia opastaa!
     
  14. rötkö

    rötkö Gearhead

    Kyllä tuollaisella virityksellä pitäisi manuaalin kestää kun vähä käyttää järkeä ettei vejätä turhaan isolla vaihteella. Ja automaatti myös. Ylivaihteen saa lukkopäällä luistamaan noilla virityksillä jos vakio laatikko. Mutta taas järkevällä ajolla kestää vetää kärryäkin. 4.10 hyvä kärrynvetoon mutta 100kmh mitä näillä ei saa ajaakkaan vähä turhan tiuha.

    Kyllä takana isokin ukko istuu. Ehkä vittumaisinta on köyttää mukuloita vöihin jos tarvii turvaistuimia.
     
  15. rötkö

    rötkö Gearhead

    Ja pumpun saa säädettyä niin ettei turhia pöllyyttele.
     
  16. smgt

    smgt 3rd gear

    Minä oon ite 170cm ja mahun nippanappa taakse jos kuski on saman kokonen. Etupenkki taempana en enää viihy takana.

    Moottori on tosi mieluinen itelle. Fuelplate pikkusen muokattuna.
    80 vauhista ei tarvitse kun pikkusen kaasuun nojata niin heti alkaa kiihtymään.

    3.55 aavikko välityksillä 80 vauhissa kierroksia on alle 1300.
    Hyttiä pikkusen vaimennettuna tosi mukava peli. Mud terrain km2 renkaillaki iljasempi ku mun entinen 04 tdi skoda octavia.
     
  17. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    4.1 välitys on hyvä kun isontaa rengaskokoa. ainakin jos ajaa vain laillista nopeutta.
     
  18. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on nyt 6,5v kokemus 5v manuaali nelikosta ja 3,5 perillä ja 37" renkailla. Penkitetty @2.2bar 350hv/1300nm.
    Pitihän se loota rakentaa uusiksi, mutta ois kestäny jos ois edes sinnepäin käsitelty oikein, heikko paikka voiman eessä on kolmonen joka ei kestä että tyhjäkäynniltä lyyään lappu lattiaan, vaihteisto on rated 650nm/1600rpm (jos en iha väärin muista) niin tuommonen piristetty cummins kun puskee yli tonnin jo 1500rpm. Tuosta "ongelmasta" pääsisi tietenkin eroon jos vaihtaa isomman ahtimen.
    Jenkkijoet käyttää tuota 5v askia pullinki hommissa, että kestääkin se jotain, ei ole ihan heti särkymässä vaan pitkään väärin käyttämällä.

    Ja niinkuin sanottu, pumpun saa säädettyä melkolailla savuttomaksi ja säädöillä voi vaikuttaa myös poljin tuntumaan. Onhan se näillä tehoilla jo ihan miehekäs ajettava, ei tarvi ootella voimaa, mutta sitä voi myös säännöstellä asiallisesti.

    Kärrykin tuota seuraa melko kivuttomasti, oon kolmentonnin kärryä vetäny pitkiäkin matkoja ja ihan vaan säälistä isoihin mäkiin pykällän 4 kun 5 on 85km/h se n.1300rpm niin on se turhaa rasitusta. Ja mikä mukavinta niin tuommoset auto trailerit ei juuri lisää kulutusta.

    Ja jos oot kulussa oulujärven tuntumassa niin ainkin kyytiin pääsee fiilistelemään, kuumeen nousu on aika taattu.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Asuntovaunua voi vetää ylivaihteella ja vaikka ihan vakiomoottorilla ja vaihteistolla. Kyllä tulee isommatkin soliferit perässä ilman mitään ongelmia. Jos on moottoria kutiteltu niin sitten kaikki saa rikki.

    Jatkohytillisen takapenkki on hyvä lapsille ja max 170cm henkilölle. Jos siirtymät on alle tunnin niin kyllä siellä kuka vaan pidempikin sen ajan matkustaa. Etelästä kun lähtee lappiin, takapenkillä menee mukavasti 1 henkilö vaaka-tasossa.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  20. tonska

    tonska Gearhead

    Mä voisin harkita Ramin myymistä ilman moottoria. vm. 01 2500 neliveto. pienesti korotettu, billet laatikolla. Täysin "entisöity", mm. maalattu massattu ja penkkien verhoilut laitettu uudet. Hintaa tällä toki on varmasti enemmän, kuin monella, joissa tulee moottori mukana. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!