Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    toi lämpöjuttuki outo, mulla ei oo ikinä noussu mittarin mukaan lämpö 220f ylemmäks, eilenkin oli siinä 130-150f tuntumassa... anturi coolerille menevässä lähdössä laatikon päässä...toki voihan se mittari väärin näyttää vaikka uus onkin...
    kämpöanturi on korvattu vastuksella.
    mulla joo ny vähä hankala ku se intermediate shaft on tietysti lootassa kii ja loota autossa...saakeli jostai löytäis moisen ni vois tehä "erikoistyökalun".. tai sit tilaan vaa nää...http://www.ebay.com/itm/Dodge-Jeep-...ash=item237e3e2141:g:eL0AAOSwTuJYqNr4&vxp=mtr
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    66monaco, syvin osanottoni tämän tapahtuman johdosta. Olen laittanut puimurista perämoottoriin kaikenlaisia vehkeitä ja en todellakaan haluaisi ottaa omaa lootaa tai osia siitä enää irti. On niitä varmaan vittumoisempiakin irtiotettavia kuin Ramin laatikko muttei muistu heti toista mieleen kyllä. Rahaa on palanut samaa luokkaa minullakin ja tällä viikolla pääsee varmaan koeponnistamaan pelaako vaiko ei......
     
    66monaco tykkää tästä.
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mulla ei niinkaan tuo työ, kuitenkin 2 pilari nosturi ja vaihteistonosturi käytössä, mutta se raha, lainat tapissa jne taloudellinen ahdinko .... :) ja okei, kun ainoo käyttöauto on myös niin luo aina omat paineet millä duuniin jne... tällä kertaa kävi kivasti että tallikaveri lainasi autoa...
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, perse on auki ku tuuran putki. Onneks löytyy perheestä toinenkin joka ostaa lapsille vanikkaa pöytään. Setämies lainas minulle autoa rempan ajaksi ja tuli talkoisiinkin mukaan. Rami kun ei mahdu talliin niin on tehty ”pohjolan tallissa” irrotus ja asennustyöt. Välillä ollu speedot ja uimalakki päässä kun ollut mukavan happirikas=sateinen tuo syyssää kuten on ollut sää muutenkin huhtikuusta lähtien. Meillä kun ei noita hienouksia kuten hallinosturia ja vaihteistonosturia ollut käytössä niin korvasimme sen raa’alla voimalla. Hallitunkki kyllä on ja kaksi ukkoa. Toinen on 70 v ja toinen 51 v. Suosittelen muuten jos laittaa vahvemman vetolevyn niin kokeilee että turbiininkaula menee mahtuu menemään reiästä sisään ennen asennusta. On meinaan vittumoista istua maassa ja sitä vahvistettua turbiinia joka painaa yli 40kg auton alla nostella ja kokeilla joko mahtuu menemään. Toisaalta on se lootakin ylivaihteen kanssa kai yli 80kg ja sitäkin piti välillä yksin nostella. Toisaalta painojen vaikkakin autonosien nostelu vahvistaa.....
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mää apinoin jonkin firman tekemää pientä saksimallista nostopöytää. Kaksi kehikkoa suunnikkaasta putkesta joiden välissä se saksi, toinen pää kiinteästi saranoitu ja toinen pää saksista liukuu bilteman laakereilla putkien sisällä (putket noin puoliksi leikattu C-putkeksi). Nostosylinteri hallitunkista joskin ois saanu olla pidempi. Toimii samoin kun esim. henkilönostin, nostoteho on tietty jotain 100 kilon luokkaa :D Mut nätisti lähti loota pois, lootapaketti kaikkineen hieman ylös, pultit pois, nyppäys ja loota alas :cool:

    Ongelmaksi tuli vaan etten saanut vedettyä nostimen kanssa pakettia auton alta pois, jäi turbiinikopasta kiinni runkopalkkiin. Pittää kai tehä lisää korotusta ;)
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sulla on liian pienet renkaat...
     
    Saetkae ja Rannis tykkäävät tästä.
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niinnii :p vois kai tuota nelikymppejä tietty kokeilla..
     
    JAMANT tykkää tästä.
  8. 66monaco

    66monaco Gearhead

    Direct purettu ei havaittu vikaa.. uutta pakkaa paikallee, säätö ja kiinni ja uudet öljyt sisää ja kokeilee mitä sanoo.
    [​IMG]
     
    Cumminski tykkää tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä laitoin hallitunkin päälle palan liimapuulevyä kiinni silleen hienosti soveltaen kulmarautoja, miggiä ja terassiruuveja design by setämies. Silloin tuli noin 40x40 alue jolla nostella pakettia paikalleen. Vanerilevyt oli minkä päällä tunkki kulki. Pois ottaessa ei ollu ku se jackpad pehmukkeena. Sai kieli keskellä suuta pidellä ettei tipu ennen kun on alhaalla. Just mahtu alta tuleen vaikka ei o isompia pyöriä. Piti tietysti nostaa selällään se kahdestaan pois tunkin päältä ensin. Olis voinu kenttälapiolla tietysti kaivaa ojankin jos ei olis muuten mahtunut. Ihan silleen vetämällä vaneria pitkin alta pois. Sitte hop selkä ja jalat suoraksi ja setti kärryyn.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sekin toki auttais että ajais sopivan korkeiden puupölkkyjen päälle nii nousis ylemmä mutta eihän sitä tajua kun vasta ku oot ottanu lootan irti
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vähä sama kävi minulle että tajus sen just ja just mahtuvan alta. Sentti vähemmän tilaa ni ei ois tullu ilman rasvaa liukasteena. Takas päin sitte nostettiin auton alla nokalleen loota ilman turbiinia ja tunkki alle jonka jälkeen kaadettiin laatikko levyn päälle. Turbiini paikalleen ja sovittelemaan yhteen pakettia. Meidän piti vielä lootanreunasta käsin raakasti nostella että sai pulttikehän sattuun kohdalleen. Isänmaan pinta vissiin vähä kallellaan tai jotain....
     
    Cumminski tykkää tästä.
  12. 66monaco

    66monaco Gearhead

    nonniin directihän oli jees mutta toi overrunning clutch ei niinkään, argh ! mitäköhä täs ny käyny...
    [​IMG]
    [​IMG]

    noi osat ny ainaki tarttis hankkii...
    [​IMG]
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Vois svid täähän alkaa muistuttamaan ihan lentoturmatutkintaa :eek: Asiaa kun nyt tutkin ja mietin nii päädyin seuraavaan: sen männän välys suhteessa overdrive-pakkaan on ollut suorastaan olematon. Mikä aiheutti sen, että kyseinen pakka veti heti juntturaan, jo kauan ennenkö direct-pakkaa on edes avattu. Tällön Cummins mahti väännöllään tietenkin orjallisesti koettaa saada muualta kiertoa aikaan, tässä tapauksessa ilmeisesti spragin kautta kun direct-levyt ei oo enää jaksanu pitää.. mikä sitten sekin lopulta antautu. Jossakin välissä ja ilmeisesti lopuksi ylivaihteen pakka on pyörähtäny ympäri kotelon sisällä.

    Noh, näitähän saa kaupasta, jos et täältä nii rapakon takaa. Päällisin puolin tuosta romuläjästä on ehkä hyödynnettävissä vielä output-akseli, planeetan ulkokehä ja direct drum. Kuinkas planeetta itse, vieläkö on "ehjä"? Yksisuuntakytkimen sisäosan ehkä pystyis vielä käyttämään pienellä fiilauksella ja kiillotuksella jollei hampaatkaan aivan kuolleet ole. Suodatin näyttäis blokanneen suurimman osan muhjusta mutta suosittelen ainakin huuhtelemaan turbiinin ja coolerin puhtaalla öljyllä, päälootaa unohtamatta.

    Ai niin, näkyykö niitä overdrive-männän kierron estotappeja missään? Vai onko neki muuttuneet soosiksi sinne tänne? Saattaa retainerikin menneen vaihtokuntoon.. :p
    [​IMG]
     
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kiitoksia vaan tutkinnasta :) eli oppirahoja taasen maksetaan sitten kun et välystä kattonu :D mietin uskoltaako tota output shaftia vielä käyttää, noin spragin rullat veti sen seinäpinnan karkeiks..pitäis ainaki varmaa hoonata/ sorvata jotenki.... ja sen alin laakeri pinta aika huono myös... planeetassa en huomannut vikaa. ja on tossa suuntakytkimen sisäosassakin sanomista....hampaat ei kyl ihan kuolleet oo mutta "kuoppia" löytyy mitkä noi spragin rullat tehneet...retainer on sonnaxin uus..ja männässä on tapit jäljellä.
    [​IMG]
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Aivan juu tottakai. Ymmärsin että mäntäkin pyöri lopulta mukana mutta näemmä kesti sitten paikallaan. Voihan olla alumiini suli od-pakan alta pois ja mäntä jäi lepäämään direct-kytkimen laakerin päälle. Muutoin olis tapit katkenneet kun ois lähteny pyörimään mukana.

    Karkeat laakeripinnat ei tietty toimi että sikäli hyvä vaihtaa. Toi output-akseli on kallein noista nii sitä ajattelin tai laita billetti. Laita tonne swappi osioon myös jos jollain sattuis vaikka osia olemaan.

    Edit: nyt ainakin tiedät että pääloota kestää kun od kerran antautu :D
     
    66monaco tykkää tästä.
  16. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu kattelin et ebays billet output n. 850$.. eli tonnin palikka sekin. ei kyl nyt moiseen kykene. lukennu että ei kait billettiä outputissa tarvi vasta ku harrastaa pullingii jne... pitää lykkää joo osto ilmoitus. tai jos jollain ketä tätä lukee sattuis olee, saapi ilmoitella :)
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Nii tais olla niin että jotain tonnin vääntöjä kestää ja normiajoa. Pakkolukolla vaihtaminen pullingissa ottaa eniten sen ulostuloakselin päälle, ollettikkin että muu loota kestää jo moista. Sillon ollaan jo pro-luokassa muutenkin auton kanssa ja rahnaa palaa :cool: Tai sitten auto vaihtuu joka vedon jälkeen ja myydään kymppitonnilla nettiautossa kaiken maailman viripalikka-listan avustamana :D
     
  18. 66monaco

    66monaco Gearhead

    uskoltaiskoha tota ulostuloakselii käyttöö sorvarilla... mistäköhä sais siihen spragin vastaavaan pintaan halkaisija mitan...? ja entä jos sitä lakrupintaa silottaa samalla....
    jn-tradingil ei ollu akselia eikä hubbia, parista muusta paikasta kysely vetämässä... muut palikat on jo matkahuollossa.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olisko sulla kuvaa puhtaammasta akselista? Yhdessä kuvassa ei ainakaan näy isompia skraaduja spragille mutta vaikee sanoa ku töhnää täynnä. Päittäislaakerin pinta ei oo nii kriittinen kun laakeri ottaa tukea siitä eli siis mikään ei pyöri pintaa vasten. Ainoastaan että on suorassa akselin keskiakselin kanssa, siis 90 astetta, jos koneistaa pois nii välykset muuttuu, oisko sitten parempi ottaa vaikka milli pois ja millin ohut renkula laakeripinnan ja päittäislaakerin väliin? Se 400 kilon jousi painaa kaiken voimansa juurikin siihen laakeriin että sikäli kunnon pohjalla on tietty tarkoituksensa.
     
    66monaco tykkää tästä.
  20. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mikä kierre on 12v ruiskusuuttimen kiristysmutterissa? Sain jotenkin mitattua, että se noin 24mm. Mutta mikä on nousu?
     

Kerro tästä muillekin!