Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jaa, ovat siis laittaneet propun väärään korkoon? Jos vähemmän öljyä jäähdyttää paremmin, niin ei öljyä jäähdyttää sitten parhaiten? Suomen oloissa edelleen laitan kunnes valuu ulos ja silloin on vuotovaraa se 3/8" eli vajaa 10mm...
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Joo sinänsä tyhmää, eikö sitä olis voinu heti oikeeseen kohtaan laittaa. Ei varmaan täällä ajettavilla kuormilla oo mitään ongelmaa lämpöjen kanssa mutta jos jotenkin se vaahtoaa niin sitten lienee eri juttu. En oo kyllä kuullu että kukaan olis niitä rikki saanu vaikka olis täynnäkin.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  3. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Nyt en jaksanut kelata kaikkia melkein kahta tuhatta sivua :D Mutta eikös tän '04 5.9 pitäis lähteä pikku pakkasellakin aika kivuttomasti käyntiin? Mulla seisoi nyt iltavuoron verran about -6 pakkasessa ja autoa sai sahata ihan tosissaan käyntiin. Annoin hehkuvalon palaa loppuun asti ja odottelin ylikin. Ei lähteny. Sitten pari kertaa tein saman ja sitten hissukseen hörähti käyntiin. Eikös näissä ole imusarjan hehkuvastus? Millähän sen toiminnan voisi tarkistaa?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kädellä kokeilemalla siitä imusarjalta, sen kyllä tuntee onko se imusarja -6° vai +40° tai yli...
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  6. Ck

    Ck Gearhead

    Sillä ei oo yhtikäs minkäänlaista merkitystä onko siellä grilliä vai ei jos keli on -6 tai vaikka -15 käyntiinlähdön kannalta. Jos tollasta CR konetta joudut sahaamaan käymään niin se tarkoittaa sitä että railipaine ei nouse tarpeeksi ja ohjainlaite ei avaa suuttimia.

    Käytännön kokemuksesta korjausjärjestys on tämä. Olettaen että akut on hyvät ja startti pyörittää.

    1. Lue vikakoodit mahdollisen railipaineanturin vian vuoksi
    2.Testaa polttoainepumpun toiminta (virrat päällä pitäis surista 20s, pumppu joko tankissa tai polttoainesuodattimen juuressa)

    3.Vaihda naftasuodatin

    4. Kiristä "injector tube" mutterit 6kpl 50nm.
    (tossa näkyy 7min kohdalla yks mutteri)

    5. Lähetä kaikki suuttimet remonttiin (kallista mutta lähes aina korjaa vian)
    6. Korkeapainepumppu sökö (harvinaista)


    Suurin osa käyntiinlähtö vioista on suutinvaivaa, vuotaa sisäisesti paluulinjaan, ei oikeastaan mitenkään helposti testattavissa. samalla vaivalla nappaa ne pois ja lähettää remonttiin. Bosch huoltoja on monia mutta hyviä kokemuksia on ainakin alajärven dieselhuollosta.
     
    Muokattu: 16.1.2018
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Niinkuin tuossakin tehtaan ohjeessa lukee.

    ENGINE WILL NOT START/HARD TO START

    Possible Causes
    Battery voltage
    Starting Accessories
    Fuel Supply (Low Pressure) System
    Fuel Injection (High Pressure) System
    Fuel Return
    Air Intake System
    Other Vehicle Systems
    Base Engine

    Ei oo imusarjagrillistä mitään mainintaa.
     
  8. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    kun laittaa käyntiin niin volttimittari heiluu. ajovalot himmenee ja kirkastuu ja lämppärinmoottorista voi kuulla kierrosluvun muuttumista. käynnistymisen jälkeen kun näitä oireita on niin tekee imusarjahehkulla jälkihehkutusta. kädelläkin varmaan tuntee hehkusta kun laittaa hehkumaan rttä lämpiääkö se vai ei.
     
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    "Isolla kirkolla käydessä ku tekköö taskuparkkeerauksia ni viidennen kerran ku poleksii jarrupedaalia paikallaan ollessa ni alkaa tehot hävitä. Joku alipainevuoto jossain vissiin kai? Jenkkijoen sivuilla sanottiin kyllä notta alipainepumppu ei pienellä tyhjäkäynnillä tee paljoa alipainetta mutta kyllä se aiemmin pysy paremmin paikallaan. Ku löysäät pedaalin ja polet uuvestaan ni pellaa taas ku junanvessa,"

    Se kun vakkarikin herkes pellaamasta päivänä muutamana ni aittelin että se se täytyy alipainevuoto siinä kai on sitten tosiaan olla. Vielä mitä, kun turbiinilukkokin heittäyty hankalaksi ku se hyppi päälle ees sun taas ni aittelin jotta oliskona kuitenkin se notorius brake light switch-project kumminkin kysseessä tällä kertaa. Sitä kun kytkytintä aikansa vemputteli ni alko pelata vakkari ja pääs lukkiutumaan turbiinikin. Varuiksi tilasin uuven kapsakan jos ei sitte tarttis nöyristellä ratin alla alvariinsa vemputtelemassa.

    Akut sain jo tilattua ja tallissakin ne on mutta en o ehtiny auton sissään survoa niitä viä. Huomenna päivä on uus.....

    Se ei sitten kuitenkaan selvinny viä kun se välillä antaa jarrutella monta kertaa ennen kuin kovettaa sen jarrupedaalin ja pyrkii vaan eteenpäin ja välillä vaan pari kertaa jarruttaa että onko siellä alipainevuoto, huono alipainepumppu vai tehostinvika? Nelikko männöö päälle ja poiskin ja tosiaan vakkari toimii mutta se jarrupoljin kovettuu ja tehostus häviää jonnekkii. Välillä taas toimii melko normaalisti. Onks tiatoo?
     
  11. juskili

    juskili 1st gear

    Kuskin ikkuna jäi puolitiehen:mad: onko ideoita miten saisi ylös asti? Eikä ehdi tutkimaan hetkwen.Epäilen kuskin oven käyttöpaneelia.
     
  12. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    todennäköisesti just se, ja todennäköisesti huono kontaki liittimessä. irti, crc:tä tms väliin ja kiinni uudestaan.

    niistä aika usein hajoo ne klipsut jotka pitää sen liittimen kiinni, että voi olla vaikka kokonaan irtikin.

    (ainakin siis 2koppaisessa)
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Alipainevuoto aiheuttaa muutakin ongelmaa esim sisätilan lämppärin läpät ei toimi kunnolla, varsinkin jos vuoto on iso. Kuuluuko sihinää kun vekslaa namiskuukkelia? Pitäis aika terävästi kuulua ja välillä kuuluu ääni kun läppä menee kiinni/auki. Eli tarkista alipaineen saatavuus mittarilla.

    Toinen vois olla se tehostin joka temppuilee.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, tuumailin kans että oliskona lämppärissä läppävikaa liittyen ohjaukseen kun jotenkin erilailla puhallusta olis tulevinaan. Fundeerasin että sekin silloin pitäs olla alipainephjauksella jos on muuttunut toiminta ja alipainevikaa muuten on havainnu. Siittä tehostimen juuresta sihinää kuuluu jos mänet pedaalia koskemaan samalla kun nyvit sitä namiskuukkelia. Mittään läpän ääniä en o kyä kuullu. Tässä kyllä muutenkaan mitään enää kuule ja näkökin hävinny ihan silmissä. Mitäs sen pumpun pitäs kehittää alipainetta muuten? Täytyy joku halpa mittari hakia ku sehän tästä tallista vielä on puuttunutkin. Tulostin sen alipainelinjakaavion jo männä viikolla ja laminoin ettei het rypisty tai vety jos pittää rypeä siä auton alla se käsissä.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mää aikoinaan ostin semmosen halpahalli-mittarin alipaineelle (tai oikeammin mittarin ilmakehää pienemmille paineille jos nyt joku viisas haluaa oikaista), se on siittä hyvä ku on laaja skaala nii näkyy heitot heti. Toiset on kokeillu turbon mittarilla jossa myös nollan alle menevää asteikkoa. Mut ainakin omassa huomasin että teho säily kaikissa muissa tilanteissa paitsi kun laittoi sisäkierron päälle, sillon mittari laski ja jäi alle sen mitä sillon kun se ei ollu käytössä. Se kun kenno on tukossa ja haluaa vähän lisää lämpöä koppiin nii laittaa sisäkieroon käyttöön mutku se penteleen kello vuotaa :eek:

    Mittarin haaroitin jostain putki-letkuliitoksesta joita menee konehuoneessa ristiin rastiin.
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Nyt kun on ollut näitä -10 asteen pakkasia niin on joutunut sahaamaan tätä 12v cumminssia käymään vähän pitempään.

    Kojelaudassa on joku jälkiasennusnappula polven korkeudella ja painoin sitä nyt ennen starttia 5 - 8 sekuntia ja sehän pyörähti saman tien tulille.

    Pitääkö nyt olettaa, että mulla on hehku laitettu napin taakse ja jos näin on niin kuinka kauan pitää hehkutella? Vai onko siinä vaaraa että hehku palaa?
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pitäs valojen himmentyä tai volttimittarissa näkyä ku painat nappia jos on hehku.
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Joo näkyy oikeen tuntuvasti. Miksiköhän se on tarvinnut napilla laittaa?
     
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jotkut tykkää ite käskeä niitä ku noissa pidetään hehkua "turhana" sehän pcm:n takana ollessaan syklittää hehkuja startin jälkeenkin. Monet ottaa pois kokonaan, jos ei tarvii pakkasilla käynnistää. Mulla on pois ku on vaan kesäauto.

    Jos haluut ni voin ottaa kuvat kytkennöistä ku löytyy tuo 1997 rammin service manuaali. Ei tuo nappi kyllä mun mielestä mikään huono ratkasu ole.
     
  20. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Näkee sen selvästi volttimistaristakin jos hehkuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!