Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samoin tein jos muokkaamaan tulipeltiä ruvetaan niin sitte siirtää konetta sen verran että voi ajaa takapenkiltä. Edellyttäen että on pitkä malli. Muutoin lyhkäsessä joutus istuun jo lavalla. Sellanen hc-meininki tai ei mitään.....
     
    Räbinä ja Cumminski tykkäävät tästä.
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Pystyy nojaileen lohkoon kun ajelee :cool::D

    Muistan eräänkin kerran kun isän 508 mersun pakun konetta kersana ihmeteltiin. Onneksi se koppa vaimenti terävimmät äänet mutta siinä se kuskin vieressä murisi. Ei varmaan menis läpi tommonen idea tänä päivänä tiemmä..
     
    Muokattu: 20.4.2018
  3. Räbinä

    Räbinä 1st gear

    Pätkä on. Hei eihän nyt ollu kyse ku vaan neljästä sentistä. Tuumissa ei juur mitään. :D

    Vaikuttaakohan tuo oikeesti nuissa kardaaneissa mitään?o_O
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Poikki vaan ja läheltä niveltä niin ei tuu heittoa niin helposti. Kardaani sisälle tiukka holkki saa kunnolla hitsattua, jos sattuukin menee poikki nii pyörii holki ympärillä eikä tipu maahan. Pitkittäin viiva kardaanii ennen katkaisua saa takas samaa kohtaa hitsates
     
    Cumminski tykkää tästä.
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    ... ja voisin vielä lisätä että ennen jordaanin hitsausta teet muutaman koekappaleen saman vahvuisella levyllä/putkella että löytää koneen säädöt ja kuljetusnopeuden jne jne. Tarttikohan tuo ainevahvuus viistettä, toisaalta jos on se putki sisällä nii toimii juuritukena isommallakin teholla. Ja kaveri pyörittelee pötköä tasaisesti kokoajan :D

    Päät ois hyvä sorvata suoraan.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikönää ne niitä tasapainota ettei täristä joten hyvä olis olla tosiaan päät linjassaa eikä mitään hirveitä hitsiknöölejä saumoissa. Tietysti jos kyntönopeuksia menee pellolla ni väliäkös tuolla. Mutta jos suola-aavikolla loppunopeuksia menee kokeileen ni saattaa paikat tippua hampaista tai akseli tulla lattian läpi morjestamaan.

    Mitäs jos ei työntäskään perille saakka booreille takakardaania? Sais 40mm sillä kai muutettua ku liikkuu urissaan? Oisko etukardaanille matalampia haarukoita ristinivelelle? Muuttus sillä se pituus?

    Taas sekoilin, edestä piti jatkaa ja takaa lyhentää. Parempi kun en puutu ni menee paremmin.
     
    Muokattu: 21.4.2018
  7. smgt

    smgt 3rd gear

    minä tein joskus 240 volvoon jatkon kartaaniin ja hyvin kulkee vaikka 200 vauhissa. jos ei ensin onnistu niin teettää sitte muilla.
     
  8. Räbinä

    Räbinä 1st gear

    Koko päivä meni nyhlätessä lisä polinta. Piti ensin poistella webaston ja muiden jälki asennuksien johot pois kun kaikki ol vedetty koppiin siitä mihin tuli kytkin. Ja vielä jäi jarru vähän ylös, nooh jos ei miellytä ajossa niin sit vol2.
    [​IMG]
     
  9. tedi

    tedi Gearhead

    Lyhyt lavasessahan on yksosanen taka kardaani, ainakin mulla ni siihen voi sorvauttaa spacerin perän laipan ja kardaanin väliin ja samalla jumpalla korottaa vähän jousista ni saa etu kardaanin oikeen mittaseks.
     
  10. tonska

    tonska Gearhead

    Onko kellään ollut hiljattain 12 venttiilisen kansi irti? Tai muistaako, kuinka syvälle venttiilit koneistettu kanteen.

    Ostin hiljattain projektiksi tommosen piristetyn mm. liekkirenkaat, intake plenum, hx 52, 13mm elementit pumpussa ym. pientä. Ostettaessa siitä puuttui vaihdelaatikko. Ostin sen siis ilman, että olisin koskaan kuullut edes käyvän.

    No laatikon, polttoainelinjojen, ahtoputkien, sähköjen ja kaikenlaisten pikkujuttujen jälkeen pääsin lopulta kunnolla kokeilemaan. Tietysti kannentiiviste heti antautui, kun pääsi kunnolla kokeilemaan venttiilinnousua. Liekö liekkirengas urat hiukan liian syvät suhteessa renkaisiin, kun päästi paineet mäelle?

    Mitenkäs ootte noita mitoittaneet?

    Tuo venttiilien upotussyvyys kanteen kiinnostaisi siksi, kun oli todella huono lähtemään käyntiin. Tuli mieleen, että puristussuhde laskenut, jos venttiilit liian syvällä. Mäntiin ei pitäisi olla koskettu.

    Ja joo, kyllä se nettiautostakin tämä ko. kapistus löytyy. Nyt kansi siis irti.:D
     
  11. E_N

    E_N 3rd gear

    Mikähän idea on ollu yleensäkään tehä liekkirenkaat kun vakio pahvilla ja arpin studeilla kestää 70-80psi painetta mitä tommonen holsetin paska ei tuu tekemään ainakaan hyvällä hyötysuhteella. Ei oo kauheesti muuhun kun kilpuriin hyvä ratkasu. Jos on tuuria ja urat olisi pahvin metallirenkaan kohdalla niin sais pelastettua muuttamalla ne O-renkaaksi pahvin alle. Eikä tarvisi kyllä niitäkään.

    Mihin pumppu on ajotettu? Se vois tehä starttivaikeudet.


    Mä oon letukkamies mutta jonkun verran ymmärrän näistäkin kun velipojalla on rammi...
     
  12. tonska

    tonska Gearhead

    Ahtopaine ei ole kovin hyvä mittari, jos puhutaan, mitä kannentiiviste kestää. Jos kannen virtaus olisi vakion tasolla, ei sylinteriin sitä ilmaa mene kummoisia määriä, vaikka ahtopaine 100psi. Näin ollen varmasti kestäisi pelkillä paremmilla pulteilla ja vakio tiivisteillä. Muttakun on virtausta paranneltu ja polttoainetta riittävästi tarjolla riittävän aikaisin, niin alkaa sitä painetta kertyä sinne sylinteriin sitä työtä tekemään ja tiiviste on lujilla. Vaikka vain tuollainen holsetin paska onkin sitä painetta sinne imusarjaan tekemässä. :rotfl:



    Ajoitusta kokeilin muutella vakion molemmin puolin, eikä juuri vaikutusta.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Venttiilit kannen tasosta mulla ollut 2mm luokkaa, porttaustouhujen ja seetien työstön jälkeen jälkeen muutaman kympin päälle.
     
    Muokattu: 22.4.2018
  14. tonska

    tonska Gearhead


    Kiitos tästä. Reilusti alle 2mm syvällä ovat tässä. :)
    Olisko vinkkejä noihin liekkirenkaisiin?
    Muutaman satkun paksummat, tai kannesta siivu pois, että urat tulee matalammaksi?
     
  15. Ahto_paine

    Ahto_paine 1st gear

    Typpitäytteiset liekkirenkaat. Wills rings tehnyt iän ajan. Oli
    joku muu merkki mitä sai suomestakin... en vaan muista nyt mikä.
    Pete tietää varmaankin lisää:
    PJK-Kansityö Ky

    0400 674 320
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    En kyllä laittas liekkirenkaita käyttöautoon, ne vaan ei taho pysyä tiiviinä kovin montaa lämpösykliä.

    Ite tutkisin mahdollisuuden O rengastukseen kun kerran urat on, siihen vakio pahvi ja edes kuuskolo pultit.
     
  17. Ahto_paine

    Ahto_paine 1st gear

    Tästä just on kyse. Pressure Filled O-FLEX
    Typical applications include Performance Engines, Plastic Extrusion/Molding, Military Specifications, Aerospace and Chemical Processing.
    http://technetics.com/bin/OFLEX.pdf
     
  18. Vemani

    Vemani 1st gear

    Oottako automaatin öljyjä vaihelleet huuhtelemalla. Minkä verran uskaltaa kierrättää kerrallaan pois ja vaihtaako suti ennen vai jälkeen. Ja kumpikos jäähyn letkuista oli paine:webmaster:
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaikka viime syksyllä meni renoveerattu loota päälle ja uudet letkut liittimineen ja letkun kannakkeineen tein niin yhtään en muistanut ennenkuin tarkistin internjetin ihmeellisestä maailmasta. Ennen muistin kaikki, nyt unohtuu kaikki seuraavana päivänä. Tuossa linkin kuvasta näkyy nuolilla merkityt laatikon paine ja paluu lähdöt vaikka ei linjat ainakaan minulla ihan noin mene....

    http://www.cumminsforum.com/forum/94-98-powertrain/1641314-47re-cooler-lines.html
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Varsinaista painetta ei jäähdytyslinjassa saa olla, se vetää muutoin turbiinia lukkoon. Seuraa lootalta lähteviä linjoja nii on varmempi. Koneen puoleinen liitin on lähtö ja perän puoleinen paluu
     

Kerro tästä muillekin!