Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joku joskus sano että Valtrassa on pienet kytkinlevyt ja pakat, ku näki sen Ramin ylivaihteen pakan ku sitä kaverin hallilla läjäsin. Näin tänään maajussin hallilla semmosen oliko se ny 2008 vai mikä Valtran keskeltä katkaistuna, ylivaihteet ja suunnanvaihto on just samaa kokoa kuin Rämpylässä loota. Olisin kuvitellu ne siinä isommaksi..
     
  2. simu_l

    simu_l Gearhead

    Eihän niissä vaihteiston osat juuri kummempia ole, eihän siellä ole rasituksetkaan sinällään juuri ihmeellisempiä... niissä kun on perävälityksen jälkeen vielä napa (tms) välitys niin ei ne vaihteiston osat tarvi olla kummepia. Koska nopeampaa pyörivät osat kestää suhteessa isompaa vääntöä, esim. vaikka pyöräkoneessa ranteenvahvuinen kardaani siinä keskellä, sehä pyörii ihan vimmatusti mutta rengas ei pyöri juuri mitään.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näemmä nykyrattoreiden kanssa tahtoo olla sama yleinen vikatyyppi kuin ainakin jenkkiautomaattien lootien. Kaveri kerto että oli asennettu kuumuudesta väsyneet pakan palautusjouset takaisin, semmosta oli valtran mies löytäny. Aina kun tuli paine niin pakan mäntä kieroon ja vaihde katos. Edellisellä omistajalla alunpitäen avattu traktori just saman ongelman vuoksi mutta taas kerran menty matalasta aidasta o_O
     
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kevyt kaasupolkimen töräys kaikille Cummins'sisteille. Rikoin säästöpossuni ja ostin tommosen 2001 vuosimallisen Ramin. Vähän uutta aarretta pitäisi hifistellä ja siitä seuraakin muutamia kysymyksiä:

    - Flektin tuulitunnelista puuttuu n. 25cm suikale siitä kohdilta, missä pitäisi lukea "Caution Fan", mistähän butiikista kannattaisi etsiä? Orkkisosaa ei kai ainakaan Chryslerin puolesta valmisteta?
    - Nopeusmittari ei ihan joka käyttökerralla toimi, mitään merkkivaloja ei jää palamaan. On ihan tuurista kiinni, millä virtojen kytkentäkerralla se ei toimi. Pitääkö vaan yrittää tutkia kaikki ABS piuhojen liitokset takaperältä johonkin boksille, vai onko tuo vasta alkava oire pian hajoavasta ABS anturista, mikä kuulemma sytyttää sitten ABS ja BRAKE merkkivalot pysyvästi nopeusmittarin toimimattomuuden ohella?
    - Toimiiko toi lämppärin puhaltimen suunnan valitsin jotenkin alipaineella ja kuuluisiko ilmastoinnin käydä vaan niissä asennoissa, missä on lumihiutaleen kuva? Vaikutti ainakin eilen siltä, että ilmastointi käy semmosillakin valitsimen asennoilla, missä ei kuvittelisi.
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    '95 mallissa suunnanvaihto on ainkakin alipaineella ja ilmastointi kytkeytyy kun laittaa suunnan tuulilasille.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyä niitä tunneleita on myynnissä kun hakee mutta 100 taalan kahtapuolta on hinnat ja isona osana vois olla toimituskin hinnoissaan. Ehkä tilaa johonkin konttiin ja tulee sitten kun tulee tai ettii Suomesta käytetyn. Käytetyissä voi olla onkelma siinäkin että kellä niitä purettuja sitten on? Ittekin voisin ostaa repsikan penkin tai istuinosakin pelkkä riittäis. Paremmat puskuritkin vois ottaa talteen. Kattoverhoilukin kelpais.

    Kattosin liitokset siittä, kun speedo kerta toimii satunnaisesti. Tietty pcm ohjaa että toivottavasti ei siellä vikaa. Ne kun on siinnä 800 taalan korvilla korjatut plus kulut kun tilaa.

    Tosta sepelimyllystä kun ei kuule milloin kytkeytyy, niin osaa siittä sanoa mitään. Oon vaan vääntäny puhaltimesta vasemmalle päin nopeuksia ja ollu uskossa että toimii silloin oli suuntaus minne tahtojaan.
     
  7. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Omas (vm95) napsuttaa ilmastointia päälle pois kun suunnattu tuulilasille tai jalkotila/tuulilasi. Tuota tuulitunnelia kannattaa kysyä etelä-pohjanmaalla sijaitsevasta dually oy:sta, sielä on purettu jonkun verran rameja.
     
  8. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    [QUOTE="
    - Toimiiko toi lämppärin puhaltimen suunnan valitsin jotenkin alipaineella ja kuuluisiko ilmastoinnin käydä vaan niissä asennoissa, missä on lumihiutaleen kuva? Vaikutti ainakin eilen siltä, että ilmastointi käy semmosillakin valitsimen asennoilla, missä ei kuvittelisi.[/QUOTE]
    Alipaineella toimii ja ainakin minun 2001ösessä ilmastointikompura naksahtaa päälle/pois ihan kaikissa asennoissa ja kesät-talvet. Nopeusmittarin ihmekäyttäytyminen VOI jouhtua myös siitä, että joku maapiuha on huonosti kiinni. Minulla se hypähteli välillä ajonopeudesta sataankahteenkymppiin ja se parani kun kävin kaikki maapisteet läpi. Niitä on sekä hytin sisällä että ulkopuolella ja motista runkoon ja koppaan. Otin samalla kaikki töpselit irti ja laitoin kontaktisprayta kaikkialle joten ihan varma en ole, että mikä sen mittarin sitten loppujenlopuksi korjasi...o_O
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, minä kun olen luullu että näissä on kytkin ettei käynnisty jos on lämpötila lähempänä nollaa. Niiku useimmiten autoissa on ollu. Nyt kun kattelin ameriikan sivuilta ni moni harkitsi ottavansa talveksi pois päältä. Siinä on kuulemma ykköspytyn venttiilikopan kohilla liitin. Toisaalta hyvä ni voi käytellä talvella kuuleria helpommin ettei tiivisteet kuivu. Ja tais olla siittäkin maininta että tosiaan lähtee ac tulille jos on tuulilasille suunnattu.
     
  10. Vemani

    Vemani 1st gear

    Saiko imuilma hehkun poistettua käytöstä muutakuin ohjelmoimalla. Riittääkö että repii johot irti vai tuleeko herjaa mittariin
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tässä on opetuselokuva:



    Ainakin 2gen.
     
  12. Vemani

    Vemani 1st gear

    taas unohtu mainita että kyseessä gen3 :odsmile:
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    miks se pitää pois kytkee?

    voihan siitä johdot irrottaa mut tulee vikakoodi, valoa ei taida kyllä sytyttää
     
  14. Vemani

    Vemani 1st gear

    no onhan tuo yks pirun keksintö. kuormittaa helvetisti akkuja eikä siitä verrannollisesti ole paljon hyötyä:poff:
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on ollu 15 vuotta tuo ykköskoppainen missä ei ole kuin yksi n. 100Ah akku, eikä ole ollut ongelmia sen kanssa vaikka grilli on toiminnassa. Tosin yleensä en noudata "wait to start"- kehoitusta vaan starttaan suoraan kylmiltään. Ensimäinen akku (mun omistuksen aikana) kesti kymmenisen vuotta.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos sitä lämmittää ensin jollain lohkolla/eberillä/toholla tai jollain niin kai se on se ja sama hehkuttaako sitä sitten vai ei. Mutta kai se insinööri on sille jotain käyttöä keksinyt kun se kerta siinä on. Jos vaikka oot metässä kovassa pakkasessa (yli -30) eikä ole autossa lämmittimiä eikä sitä tohoa millä lämmittää. Saattaa se silloin auttaa käynnistymisessä. Tietysti noista uuvemmista mitään tiärä....
     
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Itestä tuntuu että siitä on eniten hyötyä kovalla pakkasella jälkihehkuna, yhen talven puolikkaan oli pois käytöstä ja kyllä se ehkä vähä röpelti jos ei ollu esilämmitetty kunnolla... nyt kun on webasto ja kone pääasiassa 60c ennen käynnistystä niin ei mitään merkitystä.
     
  18. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Tulipahan männäyönä vaihettua 3k gsk pumppuun. Vetoalue kasvoi kyllä, ja pelaa hienosti, mutta ilmaantui samalla, kun konetta ryntäyttää, kun putoaa takaisin tyhjäkäynnille, hörähtää aina sillain hieman. Vika vai ominaisuus? Alkuperäset kun purin pois, oli shimmilevy toisella puolella mutkalla siellä jousien alla, tiiä mitä se on sit vaikuttanu? Tuntus ainakin että ihan eri auto , ja muuten pellaa...
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kokeilitko vakkaria? Sikäli mikäli on/toiminut ennenkin että soutaako eestaas? Itte ajan pikitietä 27km suunta töihin ja käytän suvikelillä muutenkin paljon. Joku väitti että ei pelaa kunnolla kun 3k kitin on laittanut. Muuten tässä omassa pelaa paremmin/tarkemmin kuin monessa uudemmassa merkistä ja maasta riippumatta. Tätä ominaisuutta välttämättä en haluaisi uhrata nopeuden alttarilla kun ei tää kilpuri ole.
     
  20. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Kyllä mulla ainakin vakkari normaalisti toimii. Hieman liian rajusti se lisää kaasua mäessä mutta eikai noin jeesuksen aikainen laitos voi pehmeesti toimiakaan.
     

Kerro tästä muillekin!