Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, minä kun oon aina pitäny ykköskoppaista jotenkin hienompana ja haluttavampana. Varmaan kun se on vielä yksinkertaisempi ja sitä kautta varmemman oloinen. Näyttääkin autolta kun varmaan siinä -70 luvun lopulla suunniteltu. Lähellä oli etten hienoa takavetoa sellaista ostanukkin mutta vähän myöhästyin soittaessa. Oli kerenny männä justsillään. Vieläkin vaihtaisin oman sellaiseen jos sopiva löytyis.
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tokihan ykkökoppainen on ykkönen.:) Mutta kun sitä suunniteltaessa (-72, facelift joskus -82) ei ole otettu huomioon että konehuoneeseen laitetaan äänekäs ja kahden pikkulohkon painoinen moottori. Näissä vanhimmissa on vielä laatikkona 727 ilman ylivaihdetta ja lukkoturbiinia eli Cummins kiertää maantienopeuksilla turhan kovaa. Mun käyttöön sopisi paremmin bensakone ja kun auto muuten on niin hyväkuntoinen niin koko auton vaihtaminen ei tule kysymykseen.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.5.2019
    ReDDot, tsipi ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sovitaanko ettei laiteta noita kuvia enää, ettei turhaan synny kateutta:mad:. Ei vaiskaan, upea auto:). Kelpais kyllä. Wikipediassa sanotaan dodge ram 1gen 81-93 joten tuumin siitä että 70-luvun lopulla suunniteltu. Nyt kun miettii niin onhan niitä saman näköisiä koppia kyllä bensoina jo paljon aiemmin ollu ja sitte tiisseli -89.
     
  4. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Jotain kauttahan tää sama kulkine oli puheenaiheena täl foorumilla joku aika sitte ennenkin. Muistan vaan tosta kun on CÄNÄDÄ-mallia eli tekstit myös patonkimaan kielellä ja mittari ekana kilsoilla.

    Ja tohon lohkoasiaan sen verran, että mitä itse oon ymmärtäny ni monet on noita onnistuneesti korjannu ja sit kestää joitakin hetkiä ehkä jopa vuosia ennenku halkee ihan toisesta kohdasta. Materiaali kun on paskaa niin vikoja tulee muuallekin kun juuri yhteen kohtaan. Toki ammattimieshän ottaa koneen nokalta muutamassa tunnissa korjaa lohkon päivässä eli eihän se oo ku parin päivän pyöräytys ku on taas nesteet sisässä ja pässi ajossa. Omaan makuun kuulostaa hirmu työläältä jos ei sit tosiaa tee korjausta ja toivo että saa käsistä pois jolleki kuka asuu suht kaukana :poff:
     
    ReDDot tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Okei, vikaa siis siinä lohkossa muutenkin jos se uudestaan halkee kohtapuoliin? No siinä tapauksessa on korjaaminen on järjetöntä, kyllähän sen täytys kestää jos isot remontit tekee...
    Korjaustavalla ei siinä siis ole ilmeisesti väliä, hajoo kuiteskin hetken päästä uudestaan vai?

    Toisaalta, ihan ihmisen tekemänä autona tuollaista 2Gen Ramia pidän, ja siitäkin saa ottaa moottorin pois remppaa tehdäkseen jos niin haluaa. Yhden koneen olen ostettuani pois purkanut, eikä siinä kovin kauaa mennyt.
    Meinaan kun monesti sitä koko moottorin irtiottoa vältellään, ja nähdään kahdeksan kertainen vaiva kun kaikki muut työt tehdään se motti paikoillaan.
    Varmaan parhaana esimerkkinä noista Youtuben puolelta on Greg Albarella Gen 1 ja Gen 2 projektiensa kanssa, valmis näkemään aivan uskomattoman vaivan ettei vaan tarvitse ottaa käytettyä alakertaa pois paikoiltaan noita viritellessään:D
    Hyviäkin juttuja Gregillä toki on.
    https://www.youtube.com/channel/UC3BdTbRq-TwQdFPX_2AFcTw
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Gregiä tullu seurattua kans useampi vuos, ja välillä kyllä naurattaa sen touhu. Esim hiekkapuhaltaa takarungon ja vetää kilikalilla uusks väriin.o_O Paljon joo hyvääki, mutta kaverilla sen verta sponsooreja et ihan uutta palikkaa saa vaan pultata.

    Iteki jonkin verran tutustuin 53 blockin korjaukseen ja jäin käsitykseen, että lohkon vaihto on ainoa pysyvä. Kaikennäköstä kemiallista metallia kyllä mainostettiin ;)

    Lisäks jäin käsitykseen et jotain anturia olis omassa paikassa ainoastaan 98,5 - 00 lohkoissa. Noiden ulkopuolelta olevan lohkon käyttäminen aiheuttaa jotain jumppaa lisää. Ja mitä saat tällä kaikella vaivalla? vp44 rammin :wc:

    Ja joo p-pumppu kylkee ja arppia yläkertaa, nyt homma on jo laukallaan siihen suuntaan, että tilille pitää yrittää kerätä full billet askin verran valuuttaa...

    Ja minä ostin 5 vuotta sitte 1997 vuoden cummins + 47re mallia koskinen. Hintaa oli muistaakseni 3500e bokseineen kaikkineen.

    Ja myöskin aivan väärässä kopassa tuo minun pata... 4dsedanilla sitte varmaa siinä ainoassa oikeassa pulkassa cummins kii ;) laita tänne sitte päivämäärää ja sijaintia ku auto meinaa mennä neljännesmailia! Tullaa porukal kahtoo!
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kattominen on kivaa mutta osallistuminen olis kivempaa. Joskus olis kiva kokeilla farttimailia itekin vaikka en kilpuria omista. Niin että joku harrastajatapahtuma olis varmaan oikea aktin tapahtumispaikka. Kyllä kattomaankin voi tulla tietysti pelkästäänkin. 80-luvulla ekat kisat nähty virtasalmella ku se avattiin.
     
  8. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Eikös tuon 53 lohkon ongelma oo juurikin liian ohut valu, ilmeisesti on 53 lohkoja jotka ei oo ratkennu raskaassakaan käytössä, mutta jos on ratkennu, ei korjaukset oo kun väliaikasia...

    Mulle saa tarjota järki hintasta 12 tappista cumminsia apulaitteineen, ei sillä että olisin tuota punikkia ostamassa, ihan muihin tarkotuksiin :)
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Eiks 53 lohkot oo tehty jossain Brasiliassa? Viidakossa tullut huonot valut.
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo brasilian valuja taitaa olla. Jonkin lähteen mukaan keerna ollu ketuillaa valussa ja siks jääny ohueks tuosta kohasta.

    Tässä muuten tarinaa, ja nää ilmeisesti myy jotain pellin lämiskää millä tuo ongelma on tiessään. http://castingrepair.locknstitch.co...-crack-repair-and-reinforcement-kits/lc59rb3k

    Eikö nuo virimiehet laita betonia lohkon täyteen? Kai se sopis tuolle sama käsittely? Eipä ainakaa tulis jäähynesteet sieltä pihalle :)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, betoni on hyvä. Jos ei yli 402m aja kerrallaan pitemmälle ja antaa välillä jäähtyä.
     
    4d sedan, tsipi ja ReDDot tykkäävät tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos se ploki muuten on yhtä vahva kuin muut numerot niin varmaan betonoituna deck plate-moottorina menis kyllä varttimailikäytössä, noisshan monesti on kuivasumppu ja vaan kannessa vesi jos sielläkään.
    Noissa hommissa on toki budjetit sit sellasia ettei varmaan ole kauheata "säästöä" saatavissa vaikka lähtökohtana olis vähän halvempi lohkoo_O

    On muuten ihan uudessa Ramissa koneesta kans kevennelty mm. lohkoa, ja skeptisimmät heti muistelee tota 53-lohkoa....


    Mun diesel-Corvette etenee kyllä kokoajan, toki tuskasen hitaasti. Auto on kyllä jo pyörillään ja tehty vaihteisto kiinni tehdyssä moottorissa mutta nyt on pikkusen joutunut muita projekteja tekemään rahoittaakseen tätä projektia, nytkin tallissa yks Pontiac työn alla.
    Tavoitteeksi olen Corveten kans laittanut että tänä vuonna se liikkuis omin voimin, ja eiköhän se onnistu? En sen kans kuitenkaan ala hätäileen, valmistuu sit kun valmistuu.
     
    tsipi tykkää tästä.
  13. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    oliko sulla jossain juttua tosta vetestä, kiinnostavan oloinen projekti sulla:odcool:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tolle projektille pitäs myöntää joku nobelin palkinto!
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kattelin sitä chevy II ja ihmettelin. Sitte piti kattoa netistä että onko kukaan muualla maailmassa laittanut kahta mekaanista ahdinta samaan moottoriin. Oli muttei niitä montaa tainnu olla. Tuli jotenkin mieleen levottomat 3 elokuva, kun mikään ei riitä.

    Jossain toisessa topicissa mainitaan että: ”kaikkea muuta voi ostaa paitsi osaavia käsiä”. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että terve järki usein turhaan rajoittaa luovaa mielikuvitusta ja hulluutta. Ajatellaan liikaa että ei noin voi tehdä, ei kukaan ole tehnyt noin.:)
     
  17. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Vanhaan Land Cruiseriin tein tolleen haarottamalla työvalojen releistyksen. Ajatuksena silloin oli vetää yksi iso virtapiuha auton takaosastoon ja haaroittaa siitä työvaloja sekä tarvittaessa majakat ja katkaisijoilla ohjata kuskin penkin vierestä releiden maadoitusta.
     
  18. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Pistetään vielä sunnuntai-illan spämmiksi kysymys kakkoskoppaisen nelivedon vanteista:
    Pitäisi pikkuhiljaa alkaa raapimaan päätä seuraavaa katsastusta (elokuussa) ajatellen ja nimenomaan rengaspuolta. Kesäpyörät on 305/75R16 ET-12 MotoMetallin möykyillä vanteilla. Levikemuovit on n. 2,5" ja noilla kumeilla kulutuspinta on suunnilleen 30mm pelialueen lukopuolella. Eikä tuota rengaskokoa taida muutenkaan saada katsastettua nykyissä säädösten soveltamisilla?

    Otteessa on merkittynä vaihtoehtoisena rengaskokona 285/75R16 ja semmoiset olis varmaan tavoitteena hankkia. Kysymys kuuluukin (ehkä tyhmästi, mutta en osaa taas ajatella), että saako tolla rengaskoolla ja ET0 vanteilla kulutuspinnan pysymään siellä missä pitää? Ei ole ainakaan täällä kotimaassa tarjontaa teräsvanteista muuta kun tuolla ET0 offsteillä?
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ramissahan, ainakin 2gen cumminsissa on esimerkiksi lämppärin moottorissa alunperinkin katkaisin siellä maadoituspuolella. Vaikka yleensähän se on tavattu laittaa jännitteelliselle puolelle.
     
  20. Blower334

    Blower334 2nd gear



    Tuossa videota testipäivillä. Vielä on vähän parannettavaa ja näyttis että korkea 11 olis mahdollista päästä
     
    Karppaj, tsipi, ReDDot ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!