Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä vaihtelin kanssa tiivisteet vuosi sitten ja oli tosi piukka saada paikalleen.

    Mulla oli edellisen omistajan seisottamisen jäljiltä männät tosi pahasti ruosteessa ja kiillotin ne sorvissa santapaperilla. Uudet männät siis pitäs hommata, mutta ei tullut sitten mittailtua minkä kokoset ne on..
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    You are blessed, minä meinaan mittasin. 3.384 tuumaa tuttavallisemmin sanottuna 86mm. Jos on dana 60 etuakselilla kuten ainakin pitäs olla kaikki tiisseli nelikot. Niitä on sitte uusia phenolic ja metallisia joista ne ensimmäiset kuulemma vanhemmiten voi turvota.

    Ne männät piti molemmat polkea auto käynnissä ollessa pihalle vaikkei ollu minusta se toinen edes jumissa. Toinen kyllä oli mutta sitä toistakin sai huolella polkea että tuli ulos.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Siis pudottaa 80 km/h vauhissa kakkoselle? Ei sen kyllä pitäs niin tehdä, tps:n takia. Minulla teki vaihteisto todella hauskoja, kun oli laatikon kylkeen tuleva moninapaliitin täynnä vaihteisto öljyä. Heitti meinaan keskustassa tyhjäkäynniltä isompaa vaihdetta ja vielä lukkoakin päälle. Onneks en ajanu takapuskurissa kiinni, koska toi minun kippo ihan aidosti tuntui keräävän vauhtia tämän ansiosta.

    Mutta ota kuitenkin ensin tps ja etenkin sen johdot ja liittimet syyniin. Kaverin rammista turbiinin ja od:n sekoilu korjaantui ihan kontaktispraylla. Tps:n mittaamiseen löytyy löytyy ohjeita. Ainoa, että joutuu vähän kuorimaan johtoja, että pääsee liittimet kii mittailemaan.
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Sama kiinnostais, syksyllä jos aika sallii olis tarkoitus lisätä vakion kaveriksi hx50 tai 55. Vakioahtimen hukkaportin virtaus arveluttaa myös, jos laittaas 60mm hukkaportin kiertään vakioahtimen.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Vähän samat suunnitelmat itellä tuon Cumminsoidun Vanin suhteen, HX55 tuon alkuperäisen kaveriksi, aikataulu joskus.
    Nyt viime talvena kun vaihdoin pakosarjaa yms. hommia tein konehuoneessa niin otin jo tuon toisen ahtimen lisäyksen huomioon. Ja tietty nyt kun pumpusta irtoaa lisää kakkua niin lisäilmakin houkuttelee.
    Ulkoisen portin joutuu kyllä lisäämään, toi HX35:n oma portti on tosi pieni ja lisäksi päästää käytännössä vain ahtimen jaon toiselta puolelta paineita. Onhan niitä porukka ainakin jenkeissä muokannut, porannut kanavan ahtimen toisellekin puolelle ja portannut sitä hukkaportin kanavaa isommaksi mutta paljonko se sit auttaa oikeesti, en tiedä?
    Ainakin siis vakiokuntoisena se portti on vaatimaton, satsia kun laittaa lisää niin ahto ja pakopaine karkaa kyllä, oli portti sit kiinni tai auki:p

    Ulkoisista porteista kantsii vältellä sitä kiinalaista 60mm, vaikka hinta houkuttelisikin, ainakin omat kokemukset on niistä huonoja ja vasta käytännössä kaiken uudelleen koneistamalla sellasesta sai luotettavan. Varmaan joku pikkusenkin laadukkaampi 40mm virtaa sen mitä tarvii, pinta-alaa äkkiä moninkertaisesti siihen 35:n vakioon verrattuna.

    Toisaalta nurkissa olis pari HX40 superia käyttämättömänä, voishan sitä sellastakin kokeilla että miltä se tuntuis? Ulkoisen portin joutuis kyllä lisäämään ja downpipeen oksan sille mutta muutenhan se menis sit suoraan liki 35:n tilalle.... Ens talvena voi sellasta rassausta taas tehdä?
     
  6. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Kiitoksia vinkeistä. Aika samat ajatukset oli itselläkin, mutta piti vielä varmistaa asia. Olen lukenut, että se on tavallaan tyyppivika, että vanhemmiten alkaa nestevuoto ulospäin. Tässä on nyt 240tml mittarissa. Ja nestevuotohan loppui samalla, kun helteet loppui :confused: Täytyy kuitenkin tilata osat valmiiksi.

    Ahtimena on Hx50, 64/70 siivillä ja 11 portittomalla pakopesällä. Pumpusta on syöttöä hiukan rajoitettu, että ahdot pysyis alle 60psi:n :rolleyes:

    Edit. Kun tuon kannen saa joskus irti niin se pitänee käyttää samalla portattavana. Minne se kannattaa viedä tässä eteläsuomen alueella?

    Edit 2. Hiukan on hommat lähteneet laukalle, kun alkuun ei pitänyt ku fuelplate vaihtaa :D Toki miksei sitä ottais cumminssin piileviä voimavaroja käyttöön :rolleyes:
     
    Muokattu: 26.6.2019
    ReDDot ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    No hyvin on joo hommat kiipeemässä laukan puolelle :) mistään mitään tietämättömänä kuulostaa kyllä aika pienelle 11 pakopesä, mutta jos ei mene tukkoon, niin sehän sillon sopii.

    Täytyy kyllä ihailla, että pari uutta 40superia löytyy hyllystä. Niinhän joka mieheltä pitäs :)

    Tosin jos minulla olisi yksikin hyllyssä, niin se olisi kyllä varmaan jo pellin alla.. ei siis cumminssissa. Toki jos olisi ihan 2 hyllyssä, niin sitten saattaisi olla cumminssissakin ;)
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nojoo, ehkä liian reteesti sanoin että tuollasia HX40:siä pyörii jaloissa, tossa Chevy II:ssa on pari sellasta kiinni 14-neliöisillä pakopepesillä, ja ne pesät on vähän liian pienet 400cid SBC:hen ja ne siinä pikkusen rajoitti tehontuottoa.

    Siihen tuumasin hommaavani sit joskus 18-neliöiset samanlaiset turbot/pesät kun sillä taas ajelen, joten samahan se olis siitä toinen turbo ottaa Vaniin käyttöön kun 14-neliöinen olis varmaan ihan jees pikkusen modattuun Cumminsiin? Toki melko edullisesti noita HX40-supereita näkyy olevan myynnissäkin, ettei tarvitsisi välttämättä Chevy II:sta niitä ottaa.

    Kannen porttauksesta, mulle molempiin motteihin on kannet tehnyt NPS, ja olen enemmän kuin tyytyväinen niihin.
    Sellasta porttaria jokatapauksessa käyttäisin joka hallitsee dieselin kannen porttauksen, kun on vähän monimutkasempaa hommaa mun mielestä kuin bensakoneen kansijutut.
    Cumminsin kannesta on suuri houkutus suoristaa sitä imukanavaa, ja samalla tinkiä swirlistä, joka on mun mielestä erittäin oleellinen juttu suoraruikkarissa katuajossa.
    Kantta parantamallahan tyypillisesti sekä polttoainetalous ja heräävyys paranee virtauksen lisääntyessä, kun se kansi tehdään oikein.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo 40 supereita saa kyllä minusta edullisesti. Ketuttaa, että piti lähteä ton master powerin kanssa pelleilemään.. laakeroin, ja 5000 km ajoa ja yhtä väljä ku ennen laakerointia. Pituussuunnassa siis välystä, vaikka en oo mielestäni tarjonnu ees saapasta... talvikäyttöä kuitenki melkeinpä. Minusta heräs alkuunsa paljo näpäkämmin, toki kelitki kuumemmat ku sillon, mutta kuitenki.

    Ihan heittämällä ei mee superikaan ton tilalle ku on eri lähtö downpipelle ja kuitenki päivättäin ajossa kyseinen auto.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^No ei sitten ollut Master Power kovin kestävä.
    Se lisääntynyt päittäisvälys huonontaa heräävyyttäkin, kun se kompurasiipi "vuotaa" koteeloonsa nähden.

    Edit: Voisko olla ahtimen tasapainotuksessa sanomista? Oon törmännyt ihan noissa isoissakin merkeissä siihen että tasapainotus on vähän sinnepäin.
    Toinen on tietysti voitelulinjan koko, että pakkasessakin turbo sais kohtuu nopeesti foitelua?
     
    Muokattu: 27.6.2019
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jos ny vielä haaveillaa lisää toisen ahtimen laitosta, jätetäänkö se isompi ahdin ilman hukkaporttia ja ahdot säätä syötöllä? Minkä laiset tehot vakio pumpulla olis mahdollista saada? Olisko 450hv 5x012 suuttimilla realistista, auto pitäis pitää jatkossakin arki käytös.
     
  12. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Toi 11 pakopesä on ihan erikokoinen nielultaan ja fyysisestikin vrt. esim HX35 #12 pesään. Pakopaineita en ole mitannut. Mutta pakolämpöjen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Nyt maximit on 1400f, kun vakioahtimella ne huiteli +1700f hetkessä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tässä ameriikan joe teki ite ja säästi, tehot laski:

    https://www.dieselbombers.com/12-va...-12v-doggy-after-homemade-twin-turbo-kit.html

    Toisaalta, kun yks hölmöilee niin muitten ei tarvi tehdä samoja hölmöyksiä. Tässä yks hullu myy 1300 taalalla muuten täyttä settiä mutta ahtimet uupuu. Toinen tietysti on jo autossa mutta toinen pitäis hankkia. Edellyttäen että se olemassa oleva on kunnossa.

    https://www.crazycarlsturbos.com/category-s/111.htm

    Jossain keskustelussa joku tosin totesi että 1300 taalalla on ollut myynissä settejä joissa on ollut toinen ahdinkin mukana. Sitä en kyllä voi vahvistaa kun en sitä myyjää löytäny.
     
    Muokattu: 27.6.2019
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    4dsedan:
    Juu kyllä se varmaan on brasilian pojan tasapainotuskone mennyt pitkäksi kalibroinnista... tosin minun mieleen sivusuunnan klappia oli jo uusillakin laakereilla aika miehekkäästi. Enhän tietenkään tasapainotellut mitenkään. kotona kun laakerit vaihtoi. Samaan kohtaan vaan pistin missä olikin. ja huoltohinta oli sama kuin uuden ahtimen hinta. :wc:

    Mä kyllä uskon, että tuon an6 (vai peräti an8?) Läpi pitäs mennä 5w40 öljyt läpi melkosen kylmänä, ja yleensä kabiiniin työnti jo lämmintä kun pihasta pääs pois.

    karppaj:
    Juu ei ole varmasti liian pieni pesä sitten, jos lämmöt on noin hyvin aisoissa.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Juu varmasti mahtuu AN6-linjasta tarpeeksi öljyä, ei ole siitä kiinni.
    Ehkä tasapainotuksessa on sitten sanomistakun niin äkkiä kulahti?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Yleensä ei koeta hukkaporttia enää tuossa kohtaa tarpeelliseksi, eli syötöllä ja pakopesän koolla säädetään ahto- ja drivepainetta.
    Varmaan vois kuvitella että toi 450hp vielä irtoais noilla suuttimilla, alkais kyllä jo hyötyä isommista?
    Millainen se kenenkin vakiopumppu onkaan, 191 tai 022 DV:t, parempi rack plugi, AFC:n jalka viilattuna ja 4gsk niin varmaan on mahkut säädellä "vakiopumpusta" 450hp ulos:)
     
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mikäs tuon rack plugin virka on, jonkum stoppari? 3k jouset on nyt pumpus nuo 4k jätin pois, ohjeiden mukaan pitäis myös venttiilien jouset vaihtaa 4k jousilla.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lukee siitä:

    https://puredieselpower.com/dodge-p...4-98-dodge-12-valve-cummins.html#/product/950

    Se riippuu vähän muistakin asioista että mitä se moottori kiertää. Jos yli 3200rpm kiertää vedättäessä ni suositellaan jäykempiä jousia pakopuolelle. Paikallaan kiertää mittarin tappiin mutta kuka niin tekee, paitti katastusmies jos ei korvalehdestä roikota. Vuosimallista riippuen tai jos pumppu on vaihtunut toiseen tai modattu muuten niin siitä riippuu mitä kiertää ja kaikilla ei kierrä 4gsk vietereillä niin paljon edes kuin toisilla. Siitä oli joku sivu sitten keskustelua. Siinä pätee sama minusta kuin jousien asennuksessa ja säädössä että ovat yksilöllisiä. Itse jouduin säätämään napsun jälkikäteen löysemmälle että toimii paremmin.
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Aikasemmin kirjottelin tuosta ahtopaine-anturista, vika olikin sitten hapettuneessa liittimessä, redneck-tyyliin sitten katkoin johdot liittimien kahtapuolta, ja juottelin kutistesukalla piuhan päät yhteen, taas pukkaa Cumminssi mustaa :odcool:
     
    musta pässi tykkää tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Musta Pässi jo laittokin tuosta Plugista, se täytyy tietyn pisteen jälkeen vaihtaa jos annosta lisätty pumpusta, syöttötangon liike rajoittuu muuten tuohon plugiin.

    Noissa GSK-seteissä varmaan on eroa, toisilla käyttäytyy loogisesti ja toisilla ei. Ainakin BD:n valmisteet on olleet mitä pitääkin, ja kierrokset on sit menneet sen mukaan mitä on mainostettu.
     

Kerro tästä muillekin!