Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Ranee

    Ranee Gearhead

    Oliko alkuperäinen Holset vai joku viriliikkeestä hommattu holset johon tyyppilätkäkin tehty ite?

    Nuo jälkimmäist tuntuu olevan välillä sen verran heikkoja että epäilyttää onko ne Holsettia nähneetkään.
     
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Alkuperäinen kyllä, KKDltä ostettu. Mutta ku piti tyhmänä mennä räplää sitä ja asentamaan isompi imusiipi niin saa syyttää itseä vaan, 6v kesti vaikka ei ollu tasapainotettu.

    Ja nyt ku sain vanhan turbon pois niin selvis että taitaa se öljy tulla sieltä paluuputken letku pätkästä.
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Veikkaus suuttimelle, jos videon mukainen ääni kuuluu.
     
    Dadda tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    no sitähän vois olla heleppo kuunnella kahva korvassa ja ruuvimeisselin kärki aina yks suutin kerrallaan.
     
    Dadda tykkää tästä.
  5. Dadda

    Dadda 1st gear

    Kun lähtenyt aamulla töihiin eli vakio kylmä hidas "knock knock knock" ja jostain syystä 1650/1750 rmp alueella se meni ens kun ois ravistanut 10kpl metallipalloa peltipurkissa. Sitten TÄYS HILJAA ILMAN SIVUÄÄNIÄ pari sekuntia, kunnes laskenut takaisin 1500rpm ja "nakutus" tuli myös takaisin :( On tehnyt tätä ennen, eli joskus 1700rpm alueella voi olla "intermittent knock, tai hiljentää kokonaan pari sekuntia"

    Kuunnellut vähän vain kumiletkun kautta tänään, kun se oli lämmin. Ei äänejä alakerrassa, ei ventiilikopassa,ei oikeastaan turbiinissa, ei muuttunut kun avannut suuttimet 1 kerrallaan taas. Mutta kuskinovin vieressä tai etulokarin vieressä kun kuuntelee vain korvilla, se on niinkuin se ääni tulee jostain turbiinin alueella. Otin myös hihna pois vain että sait kokeilla jos ac kytkin tai jotain ois syy, mut ei.

    Viime Kesänä HUOMASIN että Yksi turbiinipultti oli pois , vois olla että se on ollut pois monta vuotta !? Ja se oli paikallaan joskus, koska pulttireikä oli tullut vähän vinossa kun se on irronut ja ottanut osuma luultavasti lohkossa tai jotain... Pultti ei löytynyt vaikka se ei pitäis päästa pois, starttikehä etc oli ok.. Sain uus pultti paikalle, ja käytin loctite. En luulen että siellä on syy, mutta en tiedä ennen otan loota pois. Ja se ei lähtee pois ennen se sanoo sopimuksen irti :)

    Mitataan venttili välykset taas lähiaikonaan, ja otan samalla myös suutimet irti ja lähtee testipenkillä. Kiitos kaikista vinkeistä, laitan vastaus tänne jos saan se syy selvitetty ?
     
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Vetolevy osaa kyllä pitää kaikkia hauskoja ääniä

    Kuuluuko sammuttaessa auton alta outoja helinöitä räminöitä
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sekin on oikeastaan pätevä se letku korvassa menetelmä jos kuuntelee vuotoja imu taikka pakopuolella tai vastaavia. Mekaanisiin kolkotuksiin tai vastaaviin se meisselin kahva korvaan ja kärki kohteeseen. Esmes laakeriviat on monesti paikallistanu että onko laturi vai hihnankiristin vai joku muu. Tai paikallistaa naputtavan venttiilin mikä se on jo ennen kuin avaa kopan. Se resonoi hyvin sitä metallista vartta pitkin sen.
     
    Dadda tykkää tästä.
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Suuttimista monesti tuntee putkesta, jos "lyö näpeille". Silloin kyseinen ruisku erilainen kuin muissa. Muutenkin, jos ääni ja suutinputken napautus tulee samaan aikaan, niin voi tosiaan olla suuttimessakin.

    Pahalta kyllä kuulostaa, vaikka ilmeisen vaaratonta, jos on jo vuosia kuulunut.

    Minulle vaikuttaa jäävän yksi rokkiautosta ostettu käyttämätön startti, eli jos jollekin tulee kaipuuta, niin luovun samaan hintaan kuin rokkiautosta tuli minulle kuluineen. Kiitoksia vaan sopenkorven autosähkökorjaamolle.
     
    Dadda tykkää tästä.
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Dadda tykkää tästä.
  10. Dadda

    Dadda 1st gear

    Kattelin vetolevystä sen mitä nähnyt , ku laittanut turbiinipultti kiinni. Ei nähnyt mitään epätavallista, ja ei antaa ääneja ku sammuu vai starttaa :)
     
    Ranee tykkää tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Monesti se vika vetolevyssä selviää vasta kun ottaa lootan turbiineineen pois. Tosin kyllä luulis että ääntää jatkuvasti koko kierrosalueen jos joku sakara ois poikki. Ei varmaan auta ku pala kerrallaan selvittää äänen lähde :)
     
    musta pässi tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mites sellanen juttu, kokemusta on siitäkin että pakotiivisteen vuoto aiheutti moparin 440 koneen naputusta. Se oli niinkuin venttiilinnaputus ja ääni muuttui riippuen vähän oliko kone kylmä tai kuuma. Kannen ja pakosarjan sekä turbon liitokset lähinnä. Kauempana pakopulssit antaa jo erilaisen äänen. Sitä pystyis sillä letkulla kuuntelee laippojen ja liitosten kohdilta.
     
    Dadda ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Envirosafen kamat tuli tänään.

    Odottelen enää lauhdutinta äidin wk jeeppiin niin pääsee testaamaan. Sit sampon leikkuupuimuria ajattelin kans täytellä.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onneks kukaan ei varastoi WK:n lauhduttimia suomessa....
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kattelin et joku varastoi hintaan 710 euroa.

    Mulle ei tartte perustella hintaa ja niitä tekijöitä mistä se muodostuu. Ymmärrän että sen varmaan tarvii maksaa sen verran ja sille hinnalle joku syy on. Tiedän vaan äitini kukkarosta sen verran, että se nissenin tarvikekenno kelpaa sinne vanhaan jeeppiin erinomaisesti.
     
    tsipi ja Ranee tykkäävät tästä.
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Se on merkkiosan hinta, tarvike halvempi...
     
  17. ravolta

    ravolta 3rd gear

    tulipas täräytettyä marjakankaalta tilattu uus ohjaussimpukka paikalleen. nyt ongelmaksi nousi ylikeveä ohjaus... siis ratin kun pyöräyttää paikallaan vauhtiin nii vauhdilla ääriasentoon tärähtää. mistä moinen ominaisuus. vanhasa simpukasa ei tämmöstä ollu.
    tien päällä hurja kun ei uskalla käsiä ratista löysätä sekunniksikaan.
    voiko uudessa simpukassa olla vika? suuntaventtiilit ninku kumpaankin auki.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Onneks ostit suomesta. Luulis pelaavan ihan kuten vanhakin. Tätä ohjaustuntumaa ymmärtääkseni muutetaan tuota virtausta kuristamalla. Ilmeisen yleistä, että paineletkussa on "huilu" sisällä. Eli pienentää vain pinta-alaa. Ei ole tullut vastaan simpukoissa tosin. Muuttavassa ohjaustehostuksessakin solenoidi vaan hakkaa virtausta pienemmälle, tai isommalle nopeuden mukaan.

    Varmaan jollekin toiselle käynyt vastaavalla tavalla. Foorumeja kahlaamaan, jos täältä ei kokemusta löydy.
     
  19. ravolta

    ravolta 3rd gear

    joo erikoinen yhtälö on tämä. eipä muisa vastaavaa oo tullu vastaan. mietin vaa että miten tuota virtausta sitte kuristais... ku rässätyt liittimet. noh, pitää tutkia. jäykempi öljy... rattorisa mulla motoroil-delvac tehostinpumpusa, loppu vuoto ja hidastu tehostus.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Palauttaako sulla auto pyörät keskelle? Oishan sekin että pyöränkulmat niin että pyörä kääntyy helposti, sillon tosin maantiellä ajaessa todellakin joutuu ohjailemaan.
     

Kerro tästä muillekin!