Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kuinkahan paljon ykkös ja kakkoskopissa muuten on eroa? Onko niissä sama runko mutta kakkosessa jo eri koppa? Vai tekikövät kokonaan erilaisen, poislukien lohko?

    Elä Ranee, ennemmin sitä ääntä kuuntelee kun mopopoikien pärinää :D
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Varmempi tämä ei ole kuin korkeintaan vähempien sähköjen takia.”

    Niin no, eikös se jo riitäkin. Vissiin ne elektroniikka ja sähköviat on ymmärtääkseni isoin murhe uudemmissakin autoissa joten niin sanotusti less is more tai ainakin better.
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kokonaan on erilainen.
     
  4. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Onko kukaan laittanu se KKD,n Holset hx40 ram special? Kokemuksia kyseisestä ahtimesta olisi kiva saada.
     
  5. exxcevy

    exxcevy 3rd gear

    Juu on monenlaist spesiaalia ollu... kyseinen 40spesiaali ahtaa kyl alhaalt asti mut ne lämmöt jos luukuttaa enempi... paras ahdi mun mielest jokapaikan kitkuttimeks olis 50 63/71 siipikoolla...
     
  6. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Edellinen oli kans kkdn ram special #18 pesällä ja se kesti 7vuotta ennenku laakerit alkoi olee finaalissa, sit laitoin billet hx40 joka kesti kokonaiset 20km ennenku akseli meni poikki ja sit pääsi rami hinausauton kyytiin että sain pihalle. Tilasin eilen illalla se kkdn turbo ja ajan nyt sillä kunnes löydän sopivan ison turbon ja rakennan sit compoundit.
     
    tsipi tykkää tästä.
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tuo on niinku portillenen hx 40 super? Meneekö putken orkkis 2genin hx35 perse kii tuohon, vai tarviiko nakerralla v-band downpipe?
     
  8. Rannis

    Rannis 3rd gear

    juu on, ja pitäis mennä orkkis hx35 tilalle heittämällä kun ottaa sen imukäyrän pois orkkis turbon alta. minä joudun vaihtaa dp:n laippa ku nyt on 3,5".

    Edit: Riippuu vähän millanen kiinnitys orkkis turbossa on, eikös jossain oo v-panta heti turbon jälkeen ja jossain on se valukäyrä? jos on v-panta dp niin sit pitäis mennä suoraan.
     
    Muokattu: 17.7.2020
    tsipi tykkää tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Twinturbo on mielenkiintoinen setup 12valvessa. Valmiit setit on noin liki 3000 $ luokkaa plus verot ja lähetykset. Riippuu vähän keneltä ostaa, jotkut setit on kyllä halvempia. Ahtimien hinnat on heleppo kalkuloida mutta paljonko menee loppuihin osiin jos ostaa ja tekee DIY?
     
    Rannis ja tsipi tykkäävät tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo minulla on sillä valukärsällä. Meinasin juurikin, että sopiiko sen vanha valukärsä tuon ahtimen perään?

    Ahtimet maksaa 500e-1000e / kpl loput osat on: nyrkki, kyrpä, pillit, kartonki kessua ja lava ohramallasta, ja vähän 3" ja 4" putkea. Jenkit näyttää vielä luottavan vahvasti twineissään hukkaportillisiin ahtimiin, mutta kai niillä sitte kiinteät portit virtaa riittävästi? Orkkis hx35 ainakin kaipais ulkoista porttia...
     
    Rannis ja musta pässi tykkäävät tästä.
  11. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kovaa touhua toi virittäminen tämmösen lapsen silmissä.

    Mulla toi 320 000 mailia ajeltu 12 venanen on vakio ja nyt kun on se jn tradingin kolmelevynen matalastalli niin hienosti onnistuu oikeesti työt ja ison perävaunun veto. Välillä on ollut 3 tonninen kaivinkone kärryssä ja roska-auton vedin ojasta ylös. Sillai on kyllä raakan pelin maineesaa mun dodge tässä kylällä.

    Maailman hitainhan tuo on kun risteyksestä lähtee, mutta tarkotus olis ne governorspringsit laittaa jossain kohtaa hanskalokerosta pellin alle. Sit mietitään seuraavaa siirtoa ja toivotaan, että ei nälkä kasva liikaa.

    Ahtimen päivittäminen onneks tuntuu vielä utopistiselta tässä kohtaa.

    [​IMG]
     
    Ranee tykkää tästä.
  12. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ei ne muutama putkenpätkä ja silikoniletkut paljon maksa. Ja vielä jos osaa ite tehä niin on vielä halvempi.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Täällä taitaa olla edelleen mualiman paras cummins tietous niin vihjeitä mikä tota vituttaa:



    Kone on kaivurissa jota ostattelen.

    On mulla itselläkin yksi natikan riisseli mikä on tehnyt vastaavaa jo vuosia, mutta kun se on käynyt muuten hyvin eikä syö öljyä niin olen antanut olla.

    Olisko vaan suutin?

    Puristukset matalalla jossain pylinderissä?

    Jotain pahempaa?
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja vielä se että EI savuta vaaleata tai sinistä, mutta kuumana ja pienen (15min) seisomisen jälkeen pukkasee tumman ruskeeta, hälvetäkseen hetimiten.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja (etu)sormen heilautus sinne Pillarin suuntaan oli ihan tahatonta :D
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eikös täällä juur ollu jollain muullakin kolinaa kattilassa?
    Selvisikö sen tarina?

    Videoilta vaikea sanoa, mikään äänistä. Minulla joku suutin "säksätti", suutin huollon jälkeen loppui. Videon ääni kuulostaa huomattavasti mekaanisemmalta.

    Raotat yksitellen muttereita niistä jäykistä tulpan johdoista, niin selviää mikä sylinteri kaipaa huomiota? Toki juu kaipaat absoluuttista totuutta koneostoksilla, etkä mitään huolto-ohjeita...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No juu, mutta huolto-ohjeet tulee kyllä hyvään tarpeeseen jos tuo siunaantuu pihalle, ei siinä mitään.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kuis tsipillä on mennyt niiden "uusien" suuttimien kanssa, hyvinkö liikuttaa? :D
     
  19. Dadda

    Dadda 1st gear

    Mulla oli se nakuttaminen, mutta kylmänä ja hitaimpi nakutus tuohon verrattuna. Venttilivälykset oli ok, kaikki muu venakopan alla oli mun mielestä ok. Työntötankot pyörinyt nätisti etc. Suuttimet juuri nyt irti, sain avauspainet testattu maanantaina. Mutta luultavasti en saan se kasattu heti, jos tarvii tilaa suuttimet tai uudet kupari alusprikat rockautosta !?
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hyvin tuo tuntuu pelaavan säädetyillä tikuilla. Ei mitään erityistä eroa huomaa. Tai no yks säksätysääni vähemmän. En oo siis vedättäny oikeastaan ollenkaan. Tuskin kertaakaan nähny vielä 10 psi ahtopainetta. :confused:

    Tuskin tuo 16 astetta ennakkoa ja avauspaineet kohillaan haittaakaan.

    Tarvii daddalle rehellisesti myöntää, että vedin omani kiinni vanhoilla kupareilla. Tuntus pitävän. Varmaa ihan 5 nm laitoin ohjeiden yli momenttia. Ja aika reippaan olosesti laitoin keraamista mäskiä, kun oli tosiaan ajatuksissa laittaa stydimmät suuttimet. Sit tarvii taas ahdin melkein pistää tilaukseen ja. Nyt taas tuntuu siltä et mennään noilla. Menee ihan sen mitää tarviikin ilman turvavöitä mennä.

    Edit:
    Siis ei mitään mäskin sinne kuparille, vaan jengalle ja suuttimien kylkiin, että lähtee suosiolla irti tarvittaessa.
     
    Muokattu: 18.7.2020
    Dadda tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!