Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, arvasin mutta yritin olla vaan hauska siinä totaalisesti epäonnistuen. Kyvytön on minusta enempi semmonen joka ei pysty tekemään. Jos pystyy ja välillä tulee vähän suttakin niin se ei haittaa. Semmonen on sitte varsinainen tekijä joka ne sudet onnistuu vielä paikkaamaan eli onnistuu lopulta kuitenkin.
     
  2. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Kiitos, tämä auttaa paljon.
    Johtosarja jo edellisen omistajan toimesta pilkottu, niin ei saa mitään välipalikkaa...
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Minähän siihen olen tuohon NV4500 elämään hieman perehtynyt... särkenytkin kerran.

    Ite oon päästelly ihan surutta vitosella kaikki yli 1200rpm ja jos pitää kiihdyttää vai vedättää niin korvakuulolla puotan pienemmän kun kuulostaa että kone vedättää tai laatikko alkaa "vinkumaan", käytännössä siis tasamaalla ja tasanopeutta vitosella pl. +120kmh nopeudet. Että en pitäs suomen olosuhteissa heikkona sitä vitosta. Nii ja kärryperässä ihan samanlailla, vähä herkemmin neloselle. Mulla kuite 3.54 perät ja 37" renkaat niin menee gps 85 semmosta 1300rpm.

    Viritetyssä pitäsin kolmosta heikkona lenkkinä, se kun on tarpeeksi iso että alkaa voima irtoamaan koneesta, mutta sijaitsee laatikossa heikoimmassa paikassa. Kolmonen se meni minultakin siliäksi, akseleiden päittäisvälys laakeri petti siitä kolmosen rattaan vierestä ja neulat meni rattaitten väliin, laakista täystuho kolmoselle. Osat korjaukseen makso noin tonnin ja muuan pv ihmettelyä miten se puretaan ja kasataan, nykyään löytyy hyvät ohjeet ja videot netistä/youtube.
    Rusauksen jälkeen olen käyttänyt ihan normaalisti askia, mutta sanotaanko että en ole tarjoillut kolmoselle yli kilon painetta alle 2000rpm, eli jos liikennevaloista haluaa bemarin jätättää niin kakkosella liikkeelle ja tappiin 3krpm ja kolmonen tupaan niin on siinä n.2krpm kierrokset.

    Jenkki joet käyttää tuota askia paljon pullingissa, ne vaihtaa siihen vaan kytkimen ja kytkinakselin ja puskevat askista sen 1500hv/2500nm läpi +3krpm (ja yleensä vielä kolmosella), että ei se ihan paska ole.

    Öljynä mulla pyörii tällä hetkellä teboil ep 75w-90, mutta seuraavaksi tulee redlinet. Moparin öljyä saa, mutta kun viimeksi kysyin niin ltr oli jotain vähä alle 30e...

    Siinäpä ois tiivistettynä 10v/150tkm kokemuksella.
     
  4. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Kiitos, tämä tyhjentävä vastaus. Ei tarvi ensimmäisenä alkaa fulleria metsästää :D
     
  5. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Tämä setti on käytössä. Tässä on kumipuslat molemmissa päissä.

    https://www.freedomoffroadusa.com/3465/7/0/1087/fo-d1003-adjustable-front-track-bar-0-4-lift.html
     
    Dadda tykkää tästä.
  6. simu_l

    simu_l Gearhead

    Kyllä tuo nv4500 on ihan kelpo aski kun vähän järellä käyttää.

    Oma aski särky heti oston jälkeen että onhan tuo nyt kestäny ihan mukavasti.

    Perimätiedon mukaan mulla ois penkitetty 350hv/1300nm koneesta.
     
  7. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Nyt alko kuulostaa niin tutulle et oli pakko penkoo historiaa...

    Perimätieto pitää paikkansa, sun dötsi penkitettiin kesällä -08 Kalajoen dodge meettingissä. Oli muistaakseni ainoa manuaali mikä oli mukana.

    Uitin sen Pohjois-Carolinesta -07 loppuvuodesta...
     
  8. simu_l

    simu_l Gearhead

    Okei, sattusitko muistaa paljoko oli ahtoja tuolloin?

    Ostin ton -10 juhannuksena itelle.
     
  9. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Laitoin siihe sillon 2bar mittarin, mut siinä ei asteikko riittäny :rolleyes: varmaan 2.5-3bar.
    Hait sen ilmeisesti padasjoelta?
     
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    Joo, siinä on nyt 3bar mittari eikä sekää riitä, 3,2bar oon mitannu kovimmillaan. Hukkaportti on tulpattu.

    Muistelen että kinnulasta oli se myyjä, siitä nyt on jo tovi aikaa nii en muista edes myyjän nimeä.

    Teitkö sinä kdp blockin ja kytkimen vai liekö ollu joku omistaja vielä välissä...?
     
  11. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Kpd irtosi mulla ollessa ja halkas jakopään kopan... Sekin on plokattu.
    Kytkimen ehin ostaa varmuuden vuoks ku nälkä kasvo tehon suhteen, mutten ehtiny vaihtaa ku ei mitenkää oireillu.

    Just viikol vedin 2.5t kaivinkonetta dodgella ja muistelin vanhaa dodgee, kuin se veti mukavammin :cool:

    12v oli vaa helpompi kaivaa koneja ulos ku tää 24v, tai ainaki vielä tuntuu siltä... Pitäis perehtyy aiheesee enempi talven aikana.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Laittaa pekkapumpun 24V:hen..?
     
    Rannis tykkää tästä.
  13. simu_l

    simu_l Gearhead

    Jaa nii eli siellä on nyt rikkinäinen jakopääkoppa paikallaan? En oo kattonu muutako että tihkuu aikalailla koko koppa ja stefa, pitäs joutaa leväyttää keula auki että sais kunnolla tehä nii saa unohtaa toviksi.

    Kyllä tuo on niku luotu vetohommiin, ei siellä perässä mikään mitää paina, kuha vaa pitoja riittäs. 10t täysperälavettia oon siirtäny ja pullinki kelkkakin tuli melkee 80m perässä :cool:
     
  14. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tais se Moparinkin orkkis öljy olla Castrol Syntorq 75W-90 GL-4. Mutta sitäkään ei mistään enään saa, jos on Suomesta ennenkään löytynyt. Ja joku Syntrax tms. tuotenimi Castrolilla ei ole sama tuote ja jotkut lähteet käskee välttämään sekaannusta.

    Mutta jos sulla on toi Teboilin täyssynteettinen pelannut orkkista vastaavien synkrojen kanssa, niin miksi pitäisi lutrata millään tota kalliimmilla öljyillä?
     
  15. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Se koppa hitsattii kyllä, eikä mun aikana vuotanu...

    Joku lastu tässä omas on, mut ei kai sillä vielä saa ku jotai 800nm...

    Huomaa kyl eron 1300nm, vaikka aika kultaiski muistoja :D

    Btw, jos jollain on lavakate ylimääräsenä, ni saa tarjota.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on sitä Moparin orkkista varastotuotteena...
     
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Satunnaisesta tökkää synkro eikä mene pykälä koteloon. Synkrot oon vaihtanu joskus 40tkm sitten kun ei sillon ekassa aukasussa tullu niitä laitettua.
    Kokeilis yhen öljyvälin red linellä että alkaako se pelaa erilailla, tietäs sitte uskaltaako tuota tb ep suositella korvikkeeksi, se kyllä "pitäs" täyttää kaikki luokitukset kun asiaa selvittelin aikonaan.
     
  18. dustez

    dustez Gearhead

    Kävikös nämä osat myös 2003 cumminsin starttiin ?

    Motonetista vaihtoehdot on -> 89 ja vanhempi tai 90 ja uudempi. Hinta tosin ei päätä huimaa :p

    Diesel 90-- Solenoidin kärjet. . . . . . . . . . . . . . . 11-5995 4.90
    Diesel 90-- Solenoidin mäntä. . . . . . . . . . . . . . . . 11-5993 6.90
    Tai
    Bensa 82--89 alennusvaihteella solenoidin kärjet. . . . . . 11-5999 3.50
    Diesel --89 solenoidin kärjet. . . . . . . . . . . . . . . 11-5997 3.50
    Bensa 82--89 ja Diesel --89 solenoidin mäntä. . . . . . . . 11-5993 6.90
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä laitoin Suzuki Jimnyn lootaan redlineä ja alkoi tökkiä synkronointi. Liian liukasta tai sopimattomat lisäaineet tai jotain. Eikä parantunut edes heti vaikka vaihdoin valaanrasvat takaisin. Tämähän ei tietenkään tarkoita etteikö voisi toimia NV:ssä. Vähän skeptisesti suhtaudun kyllä muutenkin tuollaisten käärmeöljyjen ylivoimaisiksi mainostettuihin ominaisuuksiin.
     
  20. simu_l

    simu_l Gearhead


    Silläpä juuri ajattelin kokeilla koska red line mt-85 ois just tuolle askille luokiteltu öljy kun taas tb ep ei ole. NV4500 kun orggis synkrot on hiilikuitu pinnoitteiset niin pienikin ero öljyssä voi olla ratkaiseva.
     

Kerro tästä muillekin!