Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos tolla boschin suutinnumerolla kattelee niin 215hp 12v cumminsia ne tarjoilee haussa. Ehkä se on sittenkin oikea numero. Mynädiesel taitaa olla tunnettu tiisselivirittäjille joten varmaan se osaa vakio suuttimetkin tehdä. Joskus oon kyllä testaillu avautumispaineita testerillä lähinnä ratkoreitten. Ja amish koulussa shimmailtiin justiinsa samanmoisen testerin pumppauksen jälkeen henkilöauton. Suihku kun näyttää oikealta ja avautumispaine oikea niin eikös nuo käret vaihtelis itekin ja shimmailis kuntoon. Käsipumppu tosin puuttuu, pitäskös semmonen ostaa jos isommat käret itelle laittas?
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ei se mitään rakettitiedettä tosiaan ole. Mihin se homma nyrjähtää kotipojalta on noi simmit ja pumppu. Kuulemma laatukärjillä saattaa mennä kaikki samoilla vanhoilla simmeillä, mitkä joka suuttimessa olikin. Pitää olla kyllä tähtien kohallaan.
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei varmaan oo rakettitiedettä mutta tarvittavaa aikaa mulla ei valitettavasti ole. Kaikilla se silti sama on, että vapaa-aika on kovin rajallista. :D
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Vapaa-aika? Mitä se on?.. :eek:

    Ei vaan. Jos omistaa useamman vanhemman dieselin joissa mekaaninen syöttö niin kyllä tuo käsipumppu paikkansa hakee. Mullakin olis muutama kulkine Ramin lisäksi joita ois kiva joskus tutkia miten suutinkuvio ja avautumispaine toteutuu. Biltema myi aikoinaan sopivaan hintaan sellasta mutta tiedä nuosta ruotsin poikaan vehkeistä sitten, jäi ostamatta. Kuulemma sekin että jos käyttää dieseliä nii ajan kanssa saattaa mennä tukkoon pumppu, pitäs olla jotain omaa voitelevaa ainetta. No, niin no :rolleyes:

    Ja tietysti sais olla sitä tietoa näin vasta-alkajalle ennenkun menee mitään suutinta aukomaan. Ettei palikat menis ihan sekasin. Ja muutenkin, onhan nuosta suuttimista hyvä specsit olla, mistä niitä sitten saa?..
     
  5. Dadda

    Dadda 1st gear

    Mä ostin usasta kärjet ja simmit kesällä, muistakseni oli powerdriven diesel ? Oli toinen paikka siellä utah myös jolla oli niitä. Mutta siellä oli kallimpi rahti. Eli (215hp) 5x010 vco ja simmit. Kaikki paitsi yks piti simmata, vakio on 260bar avauspaine. Ja mä laiton niitä että tuli 255-265 bar välein, lähempi en päästänyt. Oli melko helppo, testeri tuli lainattu naapurikylän traktorihuollosta. Maksoin 10€ siitä :)
     
    tsipi tykkää tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joku firma mainosti että 17€/suutin että kait se ei kärjen vaihto ammattilaisellekaan kovin iso homma ajallisesti ole.

    akan diesel mainostaa ”viri” kärkiä 55€ per tsipale jotka asettuu kooltaan jos laskin oikein 5x012-5x013 väliin.

    215 hp kärkiä joku joe kehu että riittää 425 hp saakka. Lie penkitetty sitten usassa?

    jotkut säätää kai ylikin että kestää pitempään ennenkuin tippuu alemmas avautumispaine.

    niistä kärjistä:

    https://www.cumminsforum.com/threads/injector-chart.188404/

    https://powerdrivendiesel.com/difference-vco-sac-injectors/
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    saattas olla diesel auto power eli DAP? Sen kärjet on kai hyvässä huudossa jenkkilässä. Niitä saa ebaysta kohtuuhintaan. Boschin runkoihin pitäs olla tehty sen suuttimet. Ne taitaa utahissa majailla.
     
  8. hla

    hla Gearhead

  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Paskamainen homma kyllä toi rammin varastaminen. En voi ymmärtää... Ja asun viereisellä kadulla. Tarvii varmaan omaan katiskaan rakentaa joku "ajonesto".. minunkin autossa viime talvena käytiin. Vietiin vissiin sisuaski.. tosin ei ollu kyllä ovetkaan lukossa.

    Ei se ole juu kallista noiden suuttimien laittaminen ammattimiehelläkään. En muista akaan hintaa viime kesältä. Toki kertautuuhan se aina kuudella. Mutta eipä niitä tarvii joka vuos tehdäkään. Kerran puoleen miljoonaan varmaan piisaa hyvillä kärjillä.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, jos ostaa sen käsipumpun niin ei taija elonpäivät riittää kovin monien kärkien vaihtoon jos vaikka sen puoli miljoonaa yhet kestää. Jos ei muille tee niin taitaa halvemmaksi tulla vaihattaa liikkeessä.

    ei ne aina ole ollu lukossa omatkaan auton ovet. Onneks ei ole kukaan tiettävästi hiippaillu pihapiirissä. Ulko-oven sisäpuolella on varalla tamminen budolajeissa käytetty taistelusauva jos sattus meijän pihalle eksymään joku luvaton hiippari. Toisaalta jos öisin nukkuu sikeästi ni pitäs vissiin varuiksi miinoittaa sisääntulotiet.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tuossa muutama vuos sitten teetin paikallisessa seinäjoen moottorikorjaamossa traktorin venttiilikannen kunnostuksen. Sehän ei paljoo maksanut, laskuun oli vaan eksynyt samalla kertaa suutinhuolto josta ei ollut mitään puhetta. Voin sanoa että pikkasen kirpaisi, hintaa suutinhuollolle tuli noin kaks kolmasosaa koko hinnasta. Noh käyntiin laittaessa kyllä heti huomas koneen pirteyden ja muutenkin tunsi että pari heppaa tuli takaisin, alaväännöstä puhumattakaan. Että kyllä se kannatti vaikken mitään moisesta ollut puhunutkaan.

    Ja kyse oli kuitenki jostain 60-luvun traktorista, mistä lie osat ja specsit siihen löytäneet.. :confused:
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Nappasin toimimattoman eberin ramista pois ja nakkasin tilalle ylimääräiseksi jääneen tt-thermon 2850w kiertovesilämmittimen.

    Hemmetin hyvä ei siinä mitään, mutta ajattelin ton eberinkin vielä kattoa jos siitä sais kalun ja pistän sen takaisin. Sitten se tt-thermo ei mahdu siellä olemaan enää.

    Öljynsuodattimen takana näkyy olevan lohkolämmitin ja oletan sen olevan joku amerikan malli. Eikös siihen mennyt suoraan kiertämällä calix re534 vai oliko se vaan uudemmissa eikä näissä 12 venttiilisissä?
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Calix on re201 ja defa 411336. Eka 1100w ja toka 850w. Niinku 12v cummins sopivat mallit. T-ruuvilla tulee kii. Sen vastuksen voi mitata yleismittarilla defan luokkaa 64,5ohmia jos ehjä.

    katoikko ennen irrotusta eberin vikakoodit? Helpottaa osien hankkimista jos korjaa. D5wsc joka minulla esmes tarttee:

    Perushuoltoon tarvitset lämpötunnistinparin o-renkaat (221000700009 x2, polttimen tiivistesarjan 201820990001 ja hehkutulpan sihdin 252121990113). Lisäksi jos kyseessä on malli, jossa muoviset vesilähdöt jäähdytysnesteelle, tarvitset o-renkaat 22100070006 tai 22100070019 x2. Kaikissa malleissa ei ole hehkutulpan ympärillä hajotinsihtiä, näissä tapauksissa paloputki karstoittuu pahemmin. Polttoainepumpussa on vaihdettava imupuolen siivilä, osanumeroa en enää muista mutta kyseessä voi olla myös huono polttoaineen syöttö tukkeutuneen siivilän takia.

    osat etin halvimmalla eli:

    https://www.prokes-auto.com/kategorie/spare-parts-for-eberspacher/

    alkuperäisiä osia olivat vaan rahat tilille ekaks eikä ollu vuos sitte mitään paypalia. Kannattaa purkaa ekaks. Kuumuuden takia yks muovinen pistoke aikaa myöten näkökään mureni joten uusin sen myös samalla. Jos et laita ni älä ainakaan pois heitä, voin varaosiksi vaikka ostaa jos ei hinnan kiroissa. Niin ja pitää kattoa tyyppikilvestä kaikki numerot. Niitä on eri tyyppejä jos ei satoja niin ainakin kymmeniä. Vaikka alku oliskin sama mallissa niin KAIKKI numerot.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kiitos tiedoista taas.

    En lukenut vikakoodeja, mutta saan autosta pistokkeen kiinni kyllä eberiin sitten kun löytyy aikaa tutkia.

    En ole ennen tollasia edes availlut niin ihan mielenkiintoista.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos on easystart eli se kaukkari malli niinku minulla:


    easystartin vikakoodien purku:

    "Diagnostiikka: Kun lämmitin on päällä, paina < ja > yhtaikaa, näyttöön tulee AF:00 jos ei ole vikaa.

    >-nappi kelaa muisteja, Ok:lla näyttöön tulee dEL ja Ok:lla voi nollata muistin. Diagnostiikka ei

    aukea ihan heti käynnistyksen jälkeen, kannattaa odottaa hetki. Vikakoodit löytyy siitä

    ton avulla sen saa tuhannen pillun päreiksi jos sama malli:

    http://www.eddievan.com/documents/eberspacher_hydronic_d5ws_om.pdf
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kymenlaakson alueella on viime vuosina paljon varastettu erilaisia vanhempia maastoautoja, osa aika harrastettujakin vehkeitä, mm. kerrostalojen parkkipaikoilta. Taisi olla jopa niin, että suuri osa niistä, mitkä lopulta löydettiin päätyivät Kouvolaan. Liekö sitten trendiä, että ilmiö on levinnyt Lahteen?
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Piru kun nuo kymeenlaakson asukit tuo huonoja tapoja tänne Lahteen ja päijät-hämeen puolelle...
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ehkä ne pahat tavat on tullu hämeeseen samaan aikaan ku kymenlaaksoon mutta vasta nyt alkanu siellä konkretisoitumaan....

    Ma luulen että perus piripää on niin laiska ja saamaton ettei osaa/viiti varastaa tommosta mitä on vaikea muuten kuin osina myydä. Ellei tilauksesta sitten semmoisenaan toimita. Enempi tulee mieleen ne semmoiset kenellä tilat ja työkalut joissa tehdä pilkkominen niiden toimesta ketkä osaa ja ymmärtää mitä niillä osilla tehdään. Torissa ja vastaavilla voorumeilla ne niitä kai nussittuja osia kauppaa. Kukaan ei ainakaan ole suoraan minulle mitään kaupannut paitti nissanin osia kun viime pe haettiin trailerilla ukon hyytynyt nissan korean abc pihasta.
     
  19. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Saattaa myös olla, että noilla määrättyjen maastoautojen osilla alkaa olla markkinoita tuolla Baltian puolellakin ja sieltä alkaa rikollisverkosto pikkuhiljaa levittäytymään tänne.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla tulee juutuubiin videoita kun Turkin pojat ajelee maastossa 90 ja 2000 luvun alun land rovereilla ja land cruisereilla. Että onhan se mahdollista notta sielläpäin markkinoita niiden osille olisi.. :oops:
     

Kerro tästä muillekin!