Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Se orggis kenno kyllä lämmittää ihan hyvin jos se ei ole tukossa.
    Omasta, jonka vaihdoin pois, avasin päädyt niin oli pillit ihan tukkoon kivettyneet. En usko että olis millään huuhtelulla avautuneet. Ostin alkuperäistä vastaavan tilalle ja hyvin tarkenee hytissä.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Juu, sarkasmi ja ironia ovat nokkelien ihmisten laji. JAMANT kykenee käyttämään näitä edellä mainittuja. Vittuilu on kuulemma välittämisen korkein laji etten siis loukkaannu tuommoisesta ja kyllä, tunne on molemmin puolinen;).

    puhtaasti persaukisuudesta ja nuukuudesta en ollut ostohousut jalassa. Yritin kyllä apumyyjämä myyntipuheita pitää että laatutuote löytää kotinsa muualta. En mieluusti vaivaa turhaan muita, kotikasvatus varmaan nääs.

    kävin rutistelemassa liitosta ja nyt se on mikä on. Pesin kaukalomaton ja huomenna katon onko vuotanu aamulla. Jos ei niin on tallissa ruutassa valmiina jo liimamassaa joka voidaan levittää -15 asteessa ja kestää +250. Tuskin cumminsin lämppärinkennossa enempää on löylyä. Sitte irrotetut osat kiinni ja katotaan josko kevväämmällä urakois kennon irti.

    juutuupissa on coolant flare pliers haulla ne pihtien teko-ohjeet. Isot klunssit voi tehä sikkikoneella mutta 5/8 putkelle pihit vissiin ainoa konsti. Jos keksii mitkä pihdit mahtuu putken sisälle mistä tekee. Rautaputkille olen joskus migillä tehny klunssit ja hionu vaan alumiini asettaa minulle haasteita. En henkilökohtaisesti uskaltas laittaa letkuja ilman klunsseja putkissa mutta uskon että kestää. Voihan tuplata klemmaritkin.

    vielä tosta lämmöstä:

    ”Tostakin käsi palaa kun kokeili kennon menoputkea.”

    Eli lähtökohtaisesti menoputki jos on niin kuuma että käsi palaa, itellä 190F gates termari. Tuloputki pitäs olla viileempi kun se on luovuttanut ohi kulkevaan ilmaan lämpöä. Syylärikorjaajat sanoi ennen aikaan että mitä tiheämpi lämmityskenno sen lämpimämpi auto. Jos menevä neste siis kennolle on riittävän kuumaa niin lämmin auto tai paska laatuinen kenno, tukossa, vuotaa kylmää joukkoon läpistä tai vuotaa kojetaulun sisälle liitoksista osa kuumista. Näin pääpiirteissään. Opponenttien vuoro?
     
    Muokattu: 18.2.2021
    JAMANT tykkää tästä.
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onks se aluminiumia se alkuperäinen kenno? Nojoo on kyllä tosi mitä oon täällä lukenut että se kenno menee ajan myötä jostain syystä tukkoon. Sisäpuolelta ja ulkopuolelta. Se ei varmaankaan juuri auta kun siellä ei ole minkäänlaista vesiventtiiliä välissä, kesälläki paahtaa varmasti kuumana.
     
  4. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Ei ole alumiinia, mitä lie messinkiä.
     
  5. Ranee

    Ranee Gearhead

    Kennojen tukkeutumiseen auttaa kummasti kun vaihtelee nesteet säännöllisesti
    Vaikka parin vuoden välein ja jos oikein pirusti tulee kilsoja niin vuoden välein
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on varmaan tosi. Kun vaan viittii ensin sen tukkeutuneen kennon vaihtaa :D

    Sama pätee tietysti muihinkin nesteisiin, kuten jarrunesteeseen. Tokikaan niin usein oo niitä tarvis vaihtaa, kunhan nyt edes oston jälkeen. Sitä kun ei koskaan tiedä millon mitäkin on näihin vaihdettu, jos koskaan.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Amerikan joet huuhtelee niitä kennoja vastavirtaan jolloin ainakin osa paskasta tulee pois. Silikoonimassa paloja sieltä on tullu itelläkin että paperitiivisteet on ihan pop. Sillä orkkisnumerolla on alkuperäinen ihan JAMANTin kennon näköinen jota voi korjata jos 20 vuoden päästä on puhki etten lämpimikseni puhu että hyvä tarvike laatu. Että mitä lie kupari/messinki kamaa. Orkkistakaan ei kannattas heittää kenenkään pois. Kuten sanoin aiemmin niin läkkäri laittaa uuven kennon ja kysyy haluutko tiheemmän jolloin sanotte joo. Sitte alkaa lämmintä oleen.

    vielä yks juttu. Käyn kattomassa kaapunki reissulla onko jäähdytin verstas auki enää. Kysäsen paljo olis jos tekis siellä kennon. Joskus on tehty escortiin niin silloin kun ei valoa vasten paljon näy läpi ni silloin on hyvä.
     
    Muokattu: 18.2.2021
  8. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Amerikan foorumilla väittävät että Cumminsin originaali termostaatissa on joku ominaisuus, joka kierrättäisi paremmin nestettä lämppärille päin termarin ollessa kiinni. En tiedä pitääkö paikkansa kun ei ole itsellä ollut orkkis termaria. En kyllä kuvailisi Ramia lämpimäksi autoksi, ohjaamon tilavuus on yllättävän suuri ja lämpöä alkaa oikeasti riittämään vasta kun kone on oikeasti lämmin. Tekisi mieleni kopioida 80 luvun Land Cruiserista takatilan lämmitin, joka sijaitsi niissä apukuskin penkin alla. Se kuivatti märät hanskatkin todella nopeasti eikä juurikaan niskaakaan palellut kun takatilasta ei hohkannut kylmää ilmaa etuosaston lämmintä rintamaa vastaan.

    Mulla tuli kyllä kesällä hyvin vesiletkulla vettä kennon läpi, mutta saattaahan se olla ulkoisesti jonkun nöyhtän peitossa tai jotain muuta kivaa. Tuntuu itellä lämmittävän parhaiten puhallin ykkösellä, kovempi puhallus lisää vaan vedon tunnetta. Ja tuulilasillehan ei meinaa saada edes haaleata ilmaa pakkasilla.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä taas muistelisin että se ”bypass” letku siinä kierrättää ohi jolloin ei kiehuta vaikka termari ei aukeiskaan. Termari ei sen kummoisempi olisi muuten mutta jotkut taas sanoo että sillä lämpiää parhaiten.
     
  10. smgt

    smgt 3rd gear

    Orkkis termari on kaks toiminen ja kaikkien kehuma isolohkon termari on 1toiminen. Joku moottori ei kestä laittaa nuin ristiin, koska virtaus muuttuu ja pääsee keittämään. Veikkaan että hyvä 2toiminen on parempi cumminssiin kuin hyvä 1 toiminen.

    [​IMG]
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Iteki joku vuos sitte kirjoittanu että se orkkis termari pitäs ohjata sitä bypass letkun kiertoa 12 valvessa. Ei näköjään muista omia puheitaan jälestä päin.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Palatakseni siihen lämppärin kennoon, -94 Ramin OEM-varaosakuva antaa orkkisnumeroksi tuon 4746215 ja sille uudemmaksi numeroksi tuon 4720008, eli molemmat käy tehtaankin mielestä, numero on vain muuttunut/päivittynyt... Ja 2001 sama juttu, molemmat numerot löytyy OEM-varaosakuvista, ja tuo 4720008 on se tuorein toimiva numero...
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on minullakin käynyt mielessä tuo takatilan kenno. Se vois oikeesti tehdä vaikutusta kopin lämpöön. Ja jos talveksi laittas jonkun texas tai mehiko-lakanan takalasiin niin ei lämpö johtuis takalasista. Chrysler vojakkerissa ainaskin vanhemmassa huomasi eron kun laitto pakkasilla takalasin eteen viltin, lakkasi lämpö sulattamasta lasia ja edessäkin tarkeni.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Entisen kotikylän poijaat ajo ennen ainakin avojenkeilläkin kesät talvet kun venäjä oli ihan vieressä ja bensa halpaa. Ei ne kylmiä ollu talvellakaan vaikka ohut rätti eristeenä jos lämppärinkennosta tulee kunnolla hönkää. Vaimon vanha sokota on -30 vielä lämmin. Metallinen ovenkahva polttaa käden jos sivusuutin työntää ilmaa siihen.

    tänään ei muuten ollu kuseksinu nestettä. Lauhaa kyllä olikin jo. Laitoin wurth 5100 massaa sitten liitokseen. Helvetin hyvin se jäi ainakin sormiin. Kuivutan huomiseen ja sitte mylly tulille. Fingers cross.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on joo totta, jos kennosta ei lämpöä tuu, siis kuumaa nii eipä tuo juuri lämpene. Silleen kun ajattelee nii tarkeneehan noissa kuorma-autojen kopissakin. No kenno saattaa olla vähän suurempi..
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    Siellon joku vika jos ei 2gen tarkene kopissa talvella.
    Moottori lämmöt ku on normaalit ja kenno auki eikä vuoda ohi ilma ja sekotin läppä toimii, niin taatusti tarkenee, tai sitte on semmonen vilukissa ettei tarkene missään.

    Pitäs melkee huviksee katella maailmalta toi kupari kenno ja vaihtaa nii näkis eron ite, mittailis vielä lämpöjä ennen ja jälkeen. Mulla on nyt se tarvike alumiini ollu jotai ehkä 8-9 vuotta ja satunnaisesti hieman haiskahtaa että putket taitaa vähä tihkua...

    Se orggis kenno ainaki on nii ohuilla pilleillä että menee jo tukkoon jos on liian paksut nesteet
     
  17. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Eilen aamulla oli täällä etelässäkin -25. Eberi oli ~50min päällä ennen starttia. Duunin pihassa (noin 8km) taajama-ajoa sisälämpö oli +18 ja moottorinlämmöt 140f-190f asteikon puolivälissä. Hyvin tarkeni ajella.

    Järjestelmä on puhdistettu parivuotta sitten konetiskitabletilla ja reilulla huuhtelulla. Hyvin irtos paskaa. Orggiskenno on kaiketi paikallaan tai ainakaan minä en ole sitä vaihtanut reilun 9v aikana.

    Vielä pari vuotta sitten orggiskennoja oli ebayssa reilusti tarjolla..
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niin oli abs-antureitakin, nyt ei 2nd gen anturia löydy mistään. Siis nelivedolle eteen.
     
    Muokattu: 20.2.2021
    musta pässi tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, sepä ei tietenkään ruvennu pitämään se lämppärinkennon swivelin kumitiiviste vaikka sitä lisää puristeli ja sikaflexit veti ympäriinsä. Niinpä tuumin tässä että, jos vähän raottelis sitä kojetaulua, nylkkysahalla vetäs putket poikki, kenno pois, swivelit irti ja kumitiivisteet helvettiin, lumiweldilla juottas putket kii puristamisen jälkeen, koeponnistas sen kestääkö painetta, jos kestää niin paikoilleen ja letkut kiinni, aja ja nauti, vaihda uus parempi joskus leudommilla keleillä. Kannattas varmaan uusistakin jos on swivelilla niin tehä sama ennenkuin lykkää paikoilleen. Uskon että se kumitiiviste vuotaa helpommin aikaa myöten kuin klemmareilla kiinni letkussa.

    Kattelin niitä orkkis kennoja ja kyselin jo yhdeltä jopparilta rahtihintoja. Eipä kiinnosta vastata tai sitten ei ymmärrä enklantia. Toisesta paikasta jäis vähän kalliimmaksi mutta jos eka ei vastaa nii toinen saa kaupan ilmeisesti.

    hetken aikaa mietin jopa Cumminskin ehdotusta että letkut kennosta irti ja päät yhteen. Sitten Puuilosta 5kw säteilylämmitin penkille viereen liinoilla kiinni ja kaasupullo jalkatilaan ni tarkenis ajaa kevääseen asti. Tai invertteri tupakansytyttimeen ja siihen sisätilan lämmitin. Se vaan taitaa napsauttaa sulakkeen heti laskelmieni mukaan. Säteilylämmitin olis tehokkaampikin, siinä rasva tirisis iholla ku ajelis.
     
    Muokattu: 24.2.2021
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sekin joskus kävi mielessä että olis laittanu kennon sinne pyyhkijäkoteloon, ja hanalla ohjaus. Tiedä sitten mahtuuko.. eli niinkun puhaltimen imupuolelle.
     

Kerro tästä muillekin!