Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se vikakin löyty. Tottakai luonnollisesti se saatanan putki mikä menee jakotukilta taka-akselille kiertäen tankin sieltä runkopalkin välistä on ihan jakotukin nipan päästä puhki. Katkoin sivareilla putken että sai 3/8 hylsyn, nivelen, pitkän jatkon ja räikän siihen juntturiin kiinni. Lähti irti ja vaikka tuumainen avainväli niin millinen jenka. Mikään tuumainen nousu ei kammassa ainakaan käyny. 10x1,25 pakalla meni läpi jenka eikä lastunnu että se se varmaan on.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Suosittelen tarkistamaan sen tankin takaa menevän putkenki, omasta kun olin ottanut tankin pois nii totesin että se putki on viittä vaille puhki

    Se on joo ne jarruputkien liittimien jengat on tosi oudot tässä vehkeessä, 95 ainaski. Luulin itekkin että ovat tuumat mutta muistaisin että tälläkin palstalla sanottiin että ovat millisiä. Lisäksi sen kartiot tais olla euromalliin nähden erilaiset. Sekanen sekameteli koko härveli :D
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, putket pitäs olla 2gen 3/16 joissa joka kohdassa double flare kartiot. Nipoista en o ihan varma paitti toi takaputken etupää on selvillä ku irrotin sen tänään. Tilasin kartio työkalun ulukomaan eläviltä ja haen huomenna 25m putkea. Päitä saa varmaan varaosaliikkeestä. Teen varmaan siihen pikatsydeemin väliaikaisesti ja paremmalla ajalla sitten sen koko putken. Ne varmaan muutkin pätkät paukkuu poikki vuorotellen että onpa tavaraa tallissa mistä niitä väännellä.
     
  4. simu_l

    simu_l Gearhead

    Ite aikonaan tein ihan muuta ja ku tankki oli oli irti nii samalla katoin että nytpä on viisain jarruputki vaihtaa samalla. Eihän siinä muuta hankalaa olekaan ku se tankki.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sevverran skeptinen kuten aina, että pähkäilin sitä kierteen kokoa jarruputken juntturista viälä. Taitaa olla kuitenkin 3/8-24 unf koko. Halkaisijakin sattus ulkokierteestä paremmin siihen. Semmonen sopis vielä muutenkin enempi linjaan merkin ja valmistusmaankin kanssa. Se vanha on niin syöpynyt avainvälin kohdaltakin että katoin varmaan väärin sen kierteenkin. Oikein mikään kampa ei käyny oli tuuma tai millinen. Sitäpaitti se m10x1,0 voi mennä kuulemma helposti sekaisin 3/8-24 unf kanssa jos niitä kokeilee yhteen. 1,25 pakalla ei lastunnut mutta minä tolvana sotkin kierteen. No, huono se vanha olikin ettei muuten harmita kuin tarttee taas ajaa ennen töihin mänöä kaapuntiin asti.
     
  7. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Sen vanhan jarruputken sovitteen voi käyttää uudestaan jos se ei ole ihan päreinä. Niin minä tein, kun en saanut selville sitten niin millään juuri tuota kierrejuttua. Putki poikki silleen, että saa 6 kulmaisen hylsyn paikalleen ja nippa auki. Rälläkällä katkaistusta putkesta sen verran hipasee pois, että sen flaren saa ulkos siitä nipasta. En muista joutuuko poraamaan ehkä sitä vanhaa putken jämää pois, mutta se ei juurikaan vaikuta lopputulokseen. Siitä sit vapaalla kädellä uusi jarruputki.

    Mulla lojahti toi takajarruputki ihan huolella tankin takaa pihassa kun oli ollut takaa jarrusatula irti. Sai kai just sen verran paineiskua kun mäntä otti jarrua painamalla kiinni paloihin. Muuten oli putket ja runko siistissä kunnossa, joten tuo oli kyllä pienoinen yllätys eikä jarrut ennen tuota vuotaneet. Tuon jälkeen kyllä osuikin sitten montakin juttua silmään ameriikan foorumeilta, että ihan tyyppivikana tuota voisi pitää. Kertyy paskaa tankin taakse rungon ja jarruputken päälle ja loppu onkin historiaa.

    Mulla ainakin levyjarrullisessa toi "Emergency brake" on niin epäluotettava laitos, että parempi pitää käyttöjarrut moitteettomassa kunnossa. Vaikka kuinka olisi vaijerit viulun kireänä niin ei se kyllä täydestä vauhdista tuota rotiskoa kovin äkkiä pysäytä edes tyhjänä. Johan toi valuu itekseen suht jyrkässä mäessä jos on vähänkään "löysää" vaijerissa.
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Lisäksi sen tankin pudottamisessa on se etu että saa putsattua sen rungon hyllyn suolakurasta ja laittaa jotain suoja-ainetta. Mää käytin vanhan liiton vaseliinia sentin kerroksena :D noh, mun omasta tosin oli jo suola syönyt puhki ne runkopalkin alaosat parin metrin matkalta..

    Lisäksi innostuin laittamaan pa-putket ja jarruputken 30mm rosteriputken sisään vasemmalle, ajatuksena että on suojassa metsässä mönkiessä. Aloin vaan epäröimään että miten katsuri suhtautuu piilossa olevaan jarruputkeen? Kun ei se alkuperäiseltä kuitenkaan näytä, eikä nää jos vuotaa ynnä muuta?
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, illan kähmeessä töistä palatessa oli pakko könytä twerkkapuvussa huussin alle kokeilemaan ja ullatus. Se 3/8-24 unf kävi kuten pähkäilinkin siihen jakotukkiin. Eli edestä taakse menevä jarruputki on double flare kartiolla 3/16 putkella ja täyskierteisellä nipalla ainakin etupää. Vahva usko että niitä samoja jenkoja on muitakin niissä jarruputkissa. Paitti ne pääsylinterin ja proportion valven jengat on kait aika erikoisia. Niistäkin on joku haju että mitä vois olla kun luin artikkeleja. Ilmaruuvit kans selvittelin tänään. Siinä oli kans tutkimista. Takana on M8x1,25x25,25 pitkät ja edessä M10x1,5x29,30 pitkät. Tuumaiset juntturit jarruputkille ja milliset ilmaruuvit. On niillä riittänyt mielikuvitusta ja varmaan etukäteen ovat tehtaalla jo nauraneet että ei merkki huoltomiehet ja diy-omistajat tulee hulluiksi kun selvittelee kierteitä myöhempien aikojen saatossa.
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tähään jarruputki/letku hommaan olisi mukava saada joku lista mitä tarvii. Tallissa vois pitää tarvittavat nipat ja sopiva putki koska se ei ole kyse siitä että poksahtaako putki, se on vaan pakko odottaa että milloin.

    Rockautosta ku vähän jo tuumailin niin varmaan 100€ sais kaikki mitä tarvii mutta ku ei tiedä mitä tarvii.

    Millä työkalulla saa noita putkien päät tehtyä, ei varmaan onnistu normi euroauton työkalulla???
     
  11. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Suurin osan nipoista on 3/8"x24UNF. Mutta ainakin mulla 4-pyörä abs osa oli 1/2"x20UNF nippoja. Jarrutyökaluna toimii bilteman kalliimpi kaksoiskartiotyökalu..
     
    Rannis tykkää tästä.
  12. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Oolrait, mullakin 4-pyörä abs. Pitää vähän käydä auton alla kattoo kuinka paljon niitä nippoja tarvii.

    Montakohan metriä putkeä mahtaa mennä että saa kaikki tehtyä? Entäs materiaali?
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tossa on selvitystä putkien kartioista. Ramissa on toi eka kartio kaikissa liitoksissa jota on japseissakin ollu. Toka on yleensä euroissa. Viimeistä ei saa jarruissa käyttää. Nipat pitää olla oikeat niiden kartioiden mukaan ja ei sekoittaa täyskierteisiä nippoja niiden kanssa joissa ei alussa sitä ole.

    http://www.fedhillusa.com/webnuts/common flares6.pdf

    Sitte joltain overdrive sivustolta lainaus:

    ”Jakopalikan/paine-eroventtiilin/proportionaaliventtiilin/yhdistelmaventtiilin jälkeen esim. sylintereissä ja letkuissa tyypillisesti 3/8"-24 (UNF). Moparin 2-piiripääsylkissä yleensä 9/16-20 (tpi) ja 1/2"-20 (UNF). Uudemmissa ja tarvikesylkissa 9/16-20 (TPI) voi olla korvattu 9/16-18 (UNF). Siinä jakoblokissa/yhdistelmäventtiilissä on muitakin kokoja, ainakin 7/16"-24 (TPI) näiden 1/2"-20 (UNF) ja 3/8"-24 (UNF) lisäksi.

    3/8"-24 (UNF)löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä, muita kokoja lähinnä jenkkiauton osia myyvistä ja välittävistä liikkeistä.”

    tilasin ihan keskenäni Lislen kartiointityökalun amatsoonilta. Rokkiautosta meinasin tilata cu/ni 25ft kiepin 3/16 jossa tulee kassillinen nippoja mukana ku on minusta nippoineen halpa. Sekä tilaan rokin 3/16 putkelle taivutuspihdit. Se rokin kieppi riittää siihen etupäästä taakke putkeen. Motonetista sitte saa 5/10/25m kiepeissä cu/ni putkea vissiin kait halavimmalla.
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Muutama vuosi takaperin kyllästyin näihin nippojen metsästyksiin ja tilasin summitilta kohtuu laajan sarjan, mistä on tähän mennessä löytynyt kaikki mitä olen tarvinnut. Ajatus on ollut täydentää sitä aina kun käyttää, mutta siitä olen valitettavasti hieman lipsunut. Mikään ei ole kuitenkaan loppunut koskaan. Suosittelen erittäin lämpimästi tätä tyyliä. Tosin ei varmaan mitkään bilteman sarjat oikein jenkkiharrastajia palvele.

    Monta kertaa olen kyllä saanut vanhoilla nipoillakin tehtyä, jos ovat hyvässä kunnossa.

    Jarruputkilla on paha tapa mennä särki juuri silloin kun mikään liike ei enää ole auki, ja autokin pitäisi saada heti liikenteeseen..
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Täällä tuli laitettua motonetin kuparikiepistä uusi jarruputki taakse ja taisin tosiaan minäkin käyttää olikohan konehuoneen puolella alkuperäistä nippaa. Kaksoiskartiot tein bilteman halppislaitteella, mutta varovainen saa olla, se tappi menee herkästi poikki. Pikku vinkkinä siihen laitteeseen että kannattaa rälläkällä hioa siitä putken puristustyökalusta pois pikkuisen, puree paremmin ne rihlat putkeen kiinni. Ja siipimutterit helevettiin ja mutterit tilalle.

    Niin joo ja asennusta helpottaa huomattavasti kun laittaa sen nipan eka putkeen ennen kartion tekoa :D
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tää :rotfl::rotfl:

    Kaikki on ainakin kerran jättäny nipan pois tai vetarin laakerin kun on saanut paikoilleen, huomaa että siellä stefan ja sen laipan välissä pitäis olla se levy joka pitää sen vetarin paikoillaan akseliputkessa.... Been there, done that...
     
    Cumminski tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kattelin aikanu kuluksi töissä ruokatauolla ni ebaystä saa kiltiltä kiinalaiselta 25ft kiepin 3/16 nikkeli kuparia ja tuumaista nippaa 16kpl reilun kympin (11-12€) panostuksella. Yllättäen sama määrä samoja nippoja ja sama metri määrä kuparia rokkiautossa 28€ kotijo tuotuna. Sama setti, samasta tehtaasta otaksun? Sitten oli 35kpl tuumaisia jarrunippoja reiluun 9€ hintaan amerikan joelta. Taitaa olla että sieltä tulee tänne kamat. Tuskin se motonetin kieppi on kotimaista kupari/nikkeliä.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu tuskin on kotimaista, mutta niissä materiaaleissa on kyllä eroja. Kaikista kiepeistä on kyllä putket saatu aikaiseksi. Joskus oli tallilla harmaampaa sävyltään, mikä oli paljon kovempaa kuin kirkkaan kuparin värinen. Molemmista sai kyllä putket tehtyä.
     
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Jep, minäkin sieltä katoin ja on kyllä halpaa, pari kieppiä ku tilais niin olis jo aika paljon putkea ja nippoja.

    Mutta taitaa mennä aika kauan ennenku tulee ku kaikki jää jumiin sinne Sueziin. :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ei se hinta aina kyllä minullakaan ratkaise. Lauantaina hain jarrunipan putkeen paikallisesta varaosaputkasta joka muuten oli rokkiauton sortimentista tai ainakin samaa ags settiä myydään sielläkin. Samalla tilasin tytön autoon osan joka oli 11€ kalliimpi ku motonetissa. Pe kävin siellä motonetissa ettimässä jarruosia ja jouduin pitämään koulutusta kolmelle myyjälle jarruputkien erilaisista kartioista, standardeista ja nipoista sekä niiden teko työkaluista. Jos auto ei löydy rekkarilla kannasta ja osa hyllystä ni ne myyjät on ihan kusessa. Kysyinkin onko täällä yhtään myyjää lukuunottamatta sitä vanhempaa miesmyyjää joka on ollu tekemisissä autojen kanssa muuten kuin ajanu niitä. Ei kuulemma ja sen huomaa.

    se laiva on nitkahtanu jo liikkeelle että kohta kai se suma siitä purkautuu.
     
    Stang_81 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!