Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Casen maxxumeissa on täysin sama moottori, eli 5.9 cumminssi, vertailin tossa kesällä niitä sedän luona, eli voihan tollasta dodgea traktoriksi kutsua kun äänet on samat :D
     
  2. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    no ihmeestihän noita on myynnissä suomessakin, kävin kuolaamassa nettiautossa.

    -96 on ilmeisesti uusin minkä saa suomessa katsastettua?

    Tuo käytännön huoltaminen mietityttää, onko kulutusosaa myynnissä esim uspartsilla? Meinaan hehkuja, laturin säätimiä, vesipumppuja, jarrupaloja jne?
    Ja maksavatko AIVAN hunajaa?
    Ainakaan täältä pohojanmaalta ei vissiin chryslerin merkkihuollosta apuja saa?


    ja vielä pukkaa kysymystä:
    Onko tuo "killer dowel pin" kova homma päivittää ennen särkymistä?
    Ymmärtääkseni kysymys on jostain jakopäässä sijaitsevasta sokkatapista, vai?
     
  3. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Kyllä sä saat mun tietääkseni osia autokeskuksesta tai uspartsilta ynnä muista tarvikeosaa ja machineryltä koneen osia, mm. suodattimet on tuolla halvempia kun muualla. Just kysyin jarrulevyjä omaani niin maksais 80 e kappale part cornerista pienellä alennuksella. Mun auto on sitten se id, 120625 nettiautossa, osta se, siinä on tehty KDP jo, CIS kertonee lisää kdp:stä sen blokkaamisen tehneenä, jakopään kotelossa semmonen keskitystappi se on.
     
  4. 6/1996 uusin minkä saa "helposti" leimaan.
    Moottoriin liityvät osat ja Fleetguard suodattimet Machinerystä Vantaalta.
    Hinnat kohtuulliset.Hehkuelementit on imusarjassa traktorityyliin,ei siis perinteisiä hehkuja.On muuten peto lähtemään kylmästä käyntiin.Niveliä jarruosia ainakin Part-Cornerista saanut normaalisti.Laturin säädin,se on PCM:n eli powertrain control modulen yhteydessä eli magnetointi hoidetaan tietämyskoneenkautta.On luotettava mutta jos alkaa temppuilemaan siihen pystyy aika helpolla laittamaan ulkopuolisen säätimen. KDP kannattaa laittaa ehdottomasti kuntoon,se on 4-6 tuntia ekalla kertaa.Siihen ei mene rahaa mutta kampiakselin stefa kannattaa vaihtaa samalla.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tais olla vielä 14.6.1996 ihan tarkalleen? Millä paperilla tuon tarkalleen osoittaa onkin sitten toinen juttu.
     
  6. Johtaja

    Johtaja 1st gear


    Mahtaako myös John deeren 3050 ja 3350 malleissa olla tuo 5.9cummins?
     
  7. 31.6 1996 on tarkka.Sulle on varmaan jäänyt tuo 14.6 mieleen kun silloin tuli se e-hyväksyntä valohässäkkä ja korkeudensäätö hytistä.Vuosi toki jo 1995 mutta päivä toi.Se ovipilarin tarrassa oleva valmistusajankohta merkintä on kelvannut.Eli jos siinä se 6/1996 niin sitten on valojen kanssa vain pientä luimistelua,muuten OK.Rekisteriotteessa ei tosiaan ole käyttöönottopäivää merkitty USAssa.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo just niin olikin. Tuo ovitarra kelpaa kuulemma yleensä vaikka se ei oo mikään käyttöönottopäivä. V-mäinen katsuri vaan saattaa vaatia jotain tuntuvampaa todistetta?
     
  9. Niinpä,näitten uudempien tuontiautojen kanssa se on just pahinta.Jos katsastusmies heittäytyy hankalaksi tai, no vaatii periaatteessa kaikki jutut 100% pykälien mukaan niin huh huh.Toi on just hyvä esim. tää käyttöönottopäivä.
     
  10. Lexa

    Lexa 1st gear

     
  11. Pahis

    Pahis 1st gear

     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    JD on sen verran iso paja että tuon ikäisissä ( 50-sarja ) jopa pultit tulevat omasta tehtaasta , nyttemmin kilpailu on opettanut ostamaan ( romu- :) ) osia alihankkijoilta .
    Moottoreita tekevät vieläkin myös myytäväksi muillekkin .


    Mitenkäs ne muutamat suomessa olevat uudemmat kuin -96 Dodget
    on saatu leimalle ?
    Itseäni miellyttäisi pitkä koppi / lyhyt lava yhdistelmä , jota ei ollut
    saatavana 2500-sarjaan vielä vuonna -96 .
     
  13. Tässä on vissiin se kauan odotettu stroker kitti valmistumassa Cumminssiin. :rotfl:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Niin joten tuohon edellämainittuun viitaten ...


    Mistä lähtien sen kopan on saanut "neli ovisena" Quad Cab hytillä ja lyhyellä oliko jotain 143" vai kuin, pitkällä lavalla, sellanen kun kävi ihan tosissaan kiinnostaan ... 1996 lähtienkös ???

    Äkkiseltään näyttäs jotta se Quad cab on todella pidempi ja kulku takapenkille käy jopa helposti verrattuna normaaliin extend cab versioon, mutta mikä on todellinen pituus tai muu ero onko siinä niin paljon enemmän tilaa kuin mainoksessa väittävät, eikös ne ovet pelaa kuitenkin molemmissa samanlailla ...???

    Entäs noi tänne raahatut, eikös ne ole kaikki kuorma-autoja, mikä on sen hyvänäpito-todistuksen vuosiraja, onko -99, sitä uudemmat on sitten kuulemma mahdoton saada kilpiin, miksi, mitä mahtas olla vuosittainen diesel vero, kuormurista kun ei mene kuitenkaan sitä ylimääräistä autovero keräystä joka vuosi, vai meneekö sekin nykyään ???

    Kiinnostas kovasti panna kalustoa tähänkin puulaakiin uusiksi eli, onko näkynny Dodge Ram 2500 Quad Cab 4x4 TD versioita nurkissa, miksi sen pitäs olla 3500 sarjaa, Dually ei kelpaa, jos meinaa mahtua tielle, entä onko sillä vuosimallilla sitten niin väliä, vai onko alkusarjan värkeissä jotain sanomista tai jotain muuta mitä niistä pitäs tietää ...


    8) :eek: 8)
     
  15. Eli neljä ovea oli saatavina 1998.Hytti on täsmälleen sama kuin 94-98 tai oikeastaan 95-98 kun 94 oli vain lyhythyttinen saatavilla.Ja ne pikkutakaovet aukeavat kaapparimallisesti.Anyway,kulku on helpompaa mutta pidempi se ei ole.Ehkä jotain 2002(en ole täysin varma)ne ovet muuttuivat normaalisti aukeaviksi.Tässä vaiheessa on saattanut tulla lisä tilaa.1994-19981/2 on rivipumpulla,niin hyvällä että nää jotka jenkeissä esim. ajaa kisaa tosissaan on muuttaneet aika kovalla työllä uudempia jakajapumppu vehkeitä rivipumpulla toimiviksi.19981/2 tuli elektroniikka mukaan polttoainelaitteisiin ja jakajapumppu sekä 24 valvea.Nää vanhemmathan on täysin mekaanisia vielä.-96 mallisessa 20 heppaa enemmän kuin -95.Manuaalivaihteisessa vielä about 40 enemmän verrattuna automaattiin,kaikissa sama pumppu, nokka vain erilainen.-95 automaatissa vain OD ja turbiinin lukko älyämpärin konttrolloima,-96 koko laatikkoa ohjaa se tietämyskone,elektroninen keskipakosäädin yms.
    Ja se lyhyt lava on 6 jalkaa,pitkä 8.Ei tarvi olla 3500 jos ei tartte kantavuutta mutta voi olla hyvä että harjoittelee ensin apupyörien kanssa.Mä ainakin tykkäsin ajella sillä ruuhkassa Heltsinkin keskustassa,ainakin mulkut antoi tietä...Ei tuu nyt muuta mieleen,täytyy mennä nukkumaan. :eek:
     
  16. superbird

    superbird Gearhead

    [Mitenkäs ne muutamat suomessa olevat uudemmat kuin -96 Dodget
    on saatu leimalle ?
    Itseäni miellyttäisi pitkä koppi / lyhyt lava yhdistelmä , jota ei ollut
    saatavana 2500-sarjaan vielä vuonna -96 .[/quote]

    Montakos näitä uudempaa on suomessa,porvoossa ainakin yksi punainen taitaa olla 98 mallinen.Sportscarcenter toi uusia kesällä maahan 5 kpl,eivät saaneet kilpiin,harmi olisin ostanut yhden pois.
     
  17. Turussa päin oli joku aika sitten myynnissä -99 mallinen.Hintapyynti oli jotain 50000 euroo :p
     
  18. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Ymmärtääkseni kuorma-autoja (ja pakuja?) voi tuoda jenkkilästä verottomana? Vai oliko joku pieni kiinteä 25% vero?

    Olis kyllä yksi tuttu jenkkilässä joka vois panna auton konttiin...
    Paljonkohan suomessa tulee rekisteröinti ym kuluja kuormureille jos toisi suoraan itse mieluisen?

    Vaatisi kustannuksia aiheuttavina muutoksina ainakin ne ilmapussit taakse eli "valojen tasonsäätimet"
    Paitsi eikö tätäkään tarvitse vasta kuin 14.6.1996 -> ? autoissa?


    Lähdenkin täsä pläräämään ebaytä ;)
     
  19. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Kiitti infosta!
    Mutta voisitko selittää vähän tarkemmin, että mikä osa on tarkalleen kyseessä?
    Joku jakopään kampiakselin pään hammasrattaan lukkosokka, vai mikä ihme?
     
  20. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    aiheesta "Ja tossa sulle yks aihe missä on puhetta KDP:stä mm. "

    Cummins inline six
    Lähetetty: 26.04.2004 17:16
    No niin vastataan nyt tähän auttamattomasti myöhässä.Siinähän edellä tulikin jo noita vastauksia.Tuo killer dowel pin on tosiaan jakopään kotelon kohdistustappi joka saattaa tärinästä irrota ja tippua jakopään hammaspyörien päälle.Näitä tapauksia on raportoitu tapahtuneen joitakin kymmeniä.Itse olen sen tapin blokannut ja kustannukset 0 euroa.Mulla oli jo 8 mm pitkällä se tappi.Työtä 4 tuntia ja samalla vaihdoin huvikseni kampiakselin etustefan.94-98.5 malliset on herkimpiä tälle johtuen kai P7100 rivipumpusta joka aiheuttaa enemmän tärinää jakopään koteloon.Samaa pumppua käytetään muuten vielä 8.3 litraisessa Cumminssissa. 98.5 jälkeen ne muutti tehtaan toimesta rakennetta mutta vasta 99 on varmasti sillä uudemmalla kopalla.No eipä tartte miettiä noin uusia kiitos suomen lain.Enkä kyllä ottaisi 24 venttiilistä muutenkaan mutta ne kaappariovet olis makeet.Siinä vielä yksi linkki tuosta kdp jutusta http://www.turbodieselregister.com/TST_DOWEL_PIN.pdf.
    Edit:Ei tuo linkki edes mene minne pitäis voi,voi.
    No tältä sivulta sinne pääsee,aika hyvät step by step ohjeet. http://www.turbodieselregister.com/samplearticle.htm

    samasta threadista
    hmm..lainaan itseäni tässä google löytöjä tarviipa lueskella.
    http://www.piersdiesel.com/TechKDP.htm
    http://dodgeram.org/tech/dsl/Dowel_Pin/tab.htm
    http://www.thepowershop.com/thedreaded.htm
    http://www.hotroddiesel.ca/killer_dowel_pin.htm
    http://scottsram.homestead.com/Motor.html
     

Kerro tästä muillekin!