Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. simu_l

    simu_l Gearhead

    Just tommosesta ei varmaa tietoa, Mutta yleisesti CR koneet ei anna suuttimelle aukaisu lupaa ennenkuin tietty cr paine ylittyy startatessa, joka yleensä on semmosen 300bar.
    Eli jos nyt siirtopumppu ja kp pumppu on kunnossa niin pitäs selvittää/mitata onko railissa oikeasti vain 40bar vai ei, eli rajata paineanturi vika pois, onnistunee tieten uuden anturin ostamalla, mutta se maksaa.
    Jos painetta ei kerry niin silloin oletus että vuotaa jonnekki, suuttimet?suuttimien ohivuoto? Paineenrajoitin? Ja ja mitäs sitten...
     
  2. juba155

    juba155 1st gear

    ihan mekaaninen on tuo prv venttili on. löyty boschin varastosta suomesta uus.

    Nyt kasattu kp pumppu takas ja vaihettu uusi paineenrajoitus venttiili. Nyt lähti normisti käyntiin eli joko paineenrajotusventtiili oli auki kokoajan tai sit se taas toimii 3vk ja sit nyykähtää taas. Toivotaan että tossa oli tältä kertaa ongelmat
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Terve pitkästä aikaa.

    pari vuotta sitten porsi turbiini mun -97 vuoden 12 venttiilisestä. Laatikko käytettiin auki pajalla samalla ja kaikki oli mallillaan, joten turbiini kunnostettiin ja lyötiin takas nippuun.

    Tänään sitten yhtäkkiä putos pakki pois kun piti peruuttaa ruudusta pois. Öljyä on, mutta isolle tielle en vielä uskaltanut katsomaan löytyykö kaikki eteenpäin vaihteet.

    Otanko suosiolla askin taas syliin vai onko mahdollisuus pienempään alakautta korjattavissa olevaan vikaan olemassa?
    Mä en siis automaatin elämästä ymmärrä, joten laatikko pois ja korjaajalle on se mitä osaan tehdä.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Vaihtoivatko tiivisteitä lootaan ollenkaan? Vaiko vain päällisin puolin tarkistus? Ne tahtoo ajan myötä kulua, pakilla lisäksi kova paine nii senkin edestä.

    Ja valve body voi ajan myötä sekin alkaa temppuilemaan, mulla se lykkii turbiinilukkoa välillä päälle väkisin liikennevaloissa, saa melko lujaa painaa jarrua :rolleyes:
     
  5. jiiz

    jiiz Gearhead

    +10v ämpyilyn jälkeen 3gen hommattu ja pitäis kaikki nesteet vaihtaa.

    Mitähän hiton jäähdytysnestettä tähän pitää laittaa, ’04 2500 Cumpparilla?

    Googlesta kattelin, niin joko Fleetguardia mitä ei taida olla Suomen maasta saada tai sit Amerikan joet tappeli minkä värinen litku parasta
     
  6. simu_l

    simu_l Gearhead

    Sininen se taisi olla alkuperäinen Cummins suositus, mutta vihreetä taitaa suurin osa käyttää, enkä usko että pinkistäkään mitään haittaa olisi.
     
    jiiz tykkää tästä.
  7. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Joitain vuosia sitten raavin päätä saman asian tiimoilta. Taisi ohjekirjassa olla vaatimus HOAT-coolantista. Minä en löytänyt täältä pohjolan perukoilta sellaista nestettä, joten otin IKH:lta keltaista OAT-nestettä. Ajattelin, että riittävän lähellä... Joka tapauksessa nämä on pyörinyt 2007 vuoden 5.9 koneessa ongelmitta.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on Moparin keltaista dieseliin tarkoitettua (lukee päällä) nestettä hyllyssä, Mopar # 68024164EB, 5 litran astia, 4 astiaa jäljellä, nyt 53.00/astia noudettuna, lähetetttynä tulee rahti/toimitusmaksu päälle... Jos nää jollekkin kelpaa...
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mikä ihme noissa moottoreissa on muuttunut kun jäähdytysnesteistä löytyy värejä kuin sateenkaaresta. Alumiinikannet ja lohkot ymmärrän, mutta kun niitä värejä on senkin jälkeen tullut useita vuosien saatossa..
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, kävi pässille vanhanaikaisesti. Oli tankki täynnä kesälaatua ja kun ei sitte tullukaan ajoa entiseen tapaan ni sinnehän se sitte näköjään jäsähti. 8-9 - asteessa pelas kuin buick. Sitte ti-ke välisenä yönä oli 12-13 - astetta . Sen sai vielä sulateltua ku seisotti (autoa) vähän ja sitte kulki taas kuin juna. Laitoin liqui molyn flieb kit litkua pari pulloa ja lisäsin dieseliä piripintaan että sekottus. Ei vissiin sitte sekottunu. 15-16 - asteessa ei meinannu enää kotijo päästä 200m päästä. Tein tänään eriön tankin ympärille auton alle kovasta villasta ja pressusta. Täytyy se pytty lämmittää rakennuslämmittimellä vai laittasko rengaspolttimen alle. Täyttöputkestakaan ei mene sisään letku. Täytyy vissiin lämmittää letku että irtoaa täyttöputkesta että saa imuletkun sisään että saa pumpattua tynnyriin. Pumppaa pois hyhmäsen kaman ja talvilaatua tilalle. Lupas nääs viikon kylymempää keliä mutta ei viittis ootella liki suojaa noin pitkään.

    paitövei, G05 laatusta kamaa 3nd cummins dodgen syyläriin saa 7,5€/litra ku viittii ettiä.
     
  11. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Siperia opettaa. Pienkuormaajassa käy itellä välillä niin, että jää kesälaatua melkein tankki täyteen. Sitten kun jossain vajaan kympin pakkasilla pitää lumia kolata, niin homma lähtee ensin hyvin etenemään, kunnes siinä jossain 15min kohdilla häviää tehot ja tietää, että sama sammuttaa koko kone johonkin sopivaan kohtaan. Sitten joko hetken aikaa seisottua saa taas hetkeksi käyntiin kun moottorin lämpö vähän notkistaa polttoainesuodatinta eikä flekti puhalla viimaa suodattimelle päin. Mutta joka tapauksessa filtteri on jo valkoisenaan parafiinia ja vaihtokunnossa.

    Nyt ihan silkkaa kesälaatua 3/4 tankillista ja kun korkista kattoo valon kanssa sisään niin polttoöljyssä kelluu kivoja pikku hyhmäkokkareita.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kovat pakkaset tuli melko äkkiä. Tai ainaskin täällä seinäjoen suunnalla oli huonosti varauduttu talvilaatuun ajoissa, taisi tulla mittareille vasta kun pakkasta oli jo 15 ja välillä enemmänkin. Raktoriin myös vaihdoin talvilaadun, vanha tankista pois ja talvimallia tilalle. Semmosia paloja joo oli seassa muttei mitenkään jäykkää ollut, harmaata kylläkin.

    Yks kaveri paineli jo kelkalla järven jäällä, 12 sentistä puhui jään paksuudeksi mitatun.

    En tiedä sitten mikä oli mutta perhe-Chrysleristä hajos ilmeisesti pa-suodatin, liekö jäänyt kesälaatua sen verran että on jäätynyt ja haljennut saumasta. Ihan varma en vielä ole mutta huomenna toivottavasti tietää. Auto käy mutta suodatin on märkä päältä. Sijaitsee mahan alla takana, tankin vieressä. Kylmä paikka... talvilaatua on nyt tankista ettei sen suhteen. Ja suodatinjalassa pa-lämmitin.
     
    Muokattu: 5.12.2021
  13. smgt

    smgt 3rd gear

    Abc kesälaatu meni ramissa ihan täysin vielä mitä pakkasia oli. Marraskuun lopussa laitoin talvilaatua tankkiin. Ei biinarin ohueenkaan putkeen tarttunu kiinni vielä. Ja on täällä ainaki 15astetta ollu jo kesälaadulla pakkasta.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sitähän minäkin ihmettelin kun eberi lähti tulille -15 asteessa kesälaadulla mutta kotvasen kuluttua cummins hyyty. Oon ollu siinä uskossa että se mehupilli mikä lämmittimelle menee on ekaks tukkeessa. Tai sitte se moottorin imuputki on alempana ja lämppärin ylempänä ja sohjo menee moottoriin ja notkia aine lämppärille. Sinne pohjalle sen parafiinin pitäs kumminkin painua. Oottelen kait ens viikonloppuun sitä lämmittely ja tyhjennys souvia. Kävi nääs sillä lailla että elämäni toisen kerran sain sähköiskun. Pitkään on pitäny ootella niitäkin. Tipahdin sitte tuolilta ja roikuin vasemman käden varassa sormet jumissa kun vartalossa senkun jytki ja säkenet löi silmissä. Sitten kun sain revittyä käden pois, tipuin perseelleni kivilattialle ja sormesta senkun hurme pöllys. Sitä oli ovenkahvoissa ja pitkin lattioita. 5 tuntia olin tarkkailuluokalla päivystyksessä ja sain sormeni siellä samalla laastaroitua. Jalassakin on ruhje kun roikkuessa potkin pois rimpuillessani seinää. Se on vissiin hauskat kotivideot ohjelma jo loppunu? Olis ollu vauhdikasta materiaalia nääs.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ai perkele tuo on pidemmän päälle vaarallista touhua. Että oikeen hyvää ittenäisyyspäivää niinkö? Olitko molemmilla käsillä kiinni? Sehän on se vaarallisin reitti sähkölle..
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No vittu, ei voi tykätä. Toihan saattaa käydä hengen päälle, onneks oot hengissä... Kait :odconfused::odconfused:
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kytkin pois ensin päältä koneesta ja fluken jännitekynällä kokeilin että kyseisessä kohdassa ei ole varmasti jännitettä. Töihin oli tarkoitus lähteä kohta ni aattelin että mitä sitä johdonsuojakatkaisijaa pois näppäämään kun kuitenkin sekin taulu tallissa asti ja pitäs kävellä sinne ulkokautta pakkasessa. jännitteetön kerta tuo kohta oli fluken mukaankin. Mutta siinä sitte joutessani kai horjahdin ja käsi lipes. Kauempana mihin käsi osu sitä jännitettä tuntu sitte olevankin. Ja käsi tietysti jumiin jonkun terävän taakke sinne. Valitettavasti enää en ole tässä iässä enää niin atleettinen että olisin voinut yhden käden varassa roikkua koskematta mihinkään muualle. Ja sitten kun oli pakko koskea siinä alla olevaan peltikuoriseen vesivaraajaan kun yritin rimpuilla pois ja maan vetovoima sitä kohti muutenkin veti kun ei enää sitä tuoliakaan ollu jalkojen alla ku tipahdin eikä jalat ylettäny maahankaan niin se sähkö sitte kulki lävitte ja ne tuntu aikas saatanan pitkiltä ne sekunnit. Johonkin kun se pitäs se jännite purkautua että sen tällin saa. Jos ei mihinkään koske ei iskua tule. Aattelin että tää oli nyt sitten muuten tässä. Loppuu rimpuileminen ja kaikki vaikeudet tässä elämän oravanpyörässä. Aika harvoin säikähdän mitään mutta nyt irrotessani siitä koneesta kun sitä verta oli vähän siellä sun täällä ja sydänkin siinä jo pari kertaa muljahteli ni myönnän että peljästyin suuresti. Verenpaine oli melkosen korkia ku päivystyksessä se mitattiin, että se verentulo vissiin enimmäkseen johtu siitä. Ei siinä sormessa mitään ihan kauhiaa vekkiä ollu, semmonen palkeenkieli. Että ehkä tästä sai vaan uutta virtaa vaikka siihen ramin tankin sulatukseen ja tyhjennykseen. Jahka sormi vähän elpyy, nyt ei arvaa paljon puristella sillä eikä kanniskella ennenkuin menee kiinni haava kunnolla. Kaikki mikä ei tapa, kuulemma vahvistaa. Siinä vaan kun roikuin kädestäni kiinni ni irtos samalla jottain johtoja liittimistä irti. Pittää soittaa jollekin jollolis kytkis siihen. Saa se laittaa liittimet kii ja sen termostaatin siihen jota olin vaihtamassa. Kiellettiin koskemasta siihen laitteeseen enää perheen toimesta.

    Että hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille Suomalaisille sankareille. Niille oman ja muidenkin elämien.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    On melkonen tarina itsenäisyyspäiväksi. Sähkö ei oo kiva juttu, senkin takia tulee kerättyä jatkoroikka aina alkupäästä kun on pois seinästä :D

    Ja jos sähköhommia meinaat vielä harrastaa aivan välttämättä varoitteluista huolimatta, niin hanki herran jestas kunnon henkivakuutus, eli tuo: https://www.puuilo.fi/fluke-jannite...aG2ZA2LHMM5xRhzMKsuD3nn891-PNNlhoCBXcQAvD_BwE

    Ne kynät on tunnetusti vaarallisia. Ne kun huutaa vaikkei olis jännitettä ja on hiljaa sitten ku sitä oikeasti on.. hyviä piuhojen katteluun muttei paljaisiin piuhoihin. Joskus jännittää itteäkin sähköjä katella nii on tullut tarkistettua vielä yleismittarilla kun tuo koetin sytyttelee vajaita jännitteitä. Ja koulussa opetettiin pyrkimään käyttämään yhtä kättä vaikka on aika kerpeleen hankalaa :D
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, sähköteknikko kaveri sanoi ettei viitti tulla tekeen, tee ite kun osaat. On se välillä puhelimessa neuvonu jos on joku tuntematon kytkis. Onkohan samaa mieltä vielä? Tosin 2 sähköiskua 55 vuoteen on vissiin vähän. Sanokaa valan tehnyt sähkömies joka on saanu vähemmän?

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/384660/FLUKE-1AC-E2-II-jannitteenkoetin

    Tommonen kynä, laatutuotteena oon pitäny kuten eräs sähkömies kelle näytin.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaa-a, sen kerran kun kattelee tenaville jotain suoratoistona nii tuleekin Power Ram vastaan. Punainen ku mikä ja lisäpitkiä takakaaressa pitkä rivi ja lie korotettu. Aattelin kun ei nuota taida montaa täälläpäin olla. No tuskimpa omistaja täällä pyörii. Mutta hieno oli :cool:

    Ohjelma oli tämä lasten suomisarjan joulujakso, Sohvaset. Aika hyvä jakso muutenkin, ja Rami yllätti :D
     

Kerro tästä muillekin!