Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Kuinkas tuo pakosarja, eikös se pitäis olla sellanen osista tehty että pääsee lämpölaajenemaan? Omaan meinaan sellasen hankkia, mutta liekö turhaa. Kiinteähän se alkuperäinenkin on, pirun ahtaalta kyllä näyttää..
     
  2. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tota 2 osaiseksi tekemistä miettinyt, mutta näkyy olevan myynnissäkin 1 osaisia. Alkuperäinen on tosi ahdas, muutenkin piti turboa saada vähä eteen ja ylemmäksi että toinen mahtuu sen alle taakse. Ilmastointia en halua poistaa koska käyttö auto. Pakopesä pitää hommata portiton mahtuu paremmin ja tuskin turbon omasta portista enää hyötyä kun on erillinen 60mm.
     
  3. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Periaatteessa pakosarjan laipan katkaiseminen tekee jo tosi paljon sille vääntämiselle. Onko siis putkista tehty "halko"sarja kyseessä vai minkälainen?

    Itsehän olen tehnyt suoralle kutoselle ihan oikean peltipakosarjan, eli putkea ei ole kuin hukkaportin lähdössä. Onhan tuokin toiminut. Kyseisen koneen kanssa jakaminen kahteen osaan olisi aiheuttanut liikaa päänsärkyä pienelle pääkopalleni. Ei se hyvä ole missään nimessä, mutta onpahan toiminut.

    Ja et todellakaan tarvitse sitä vakio hx35 kiinteää hukkaporttia tuon 60 mm ulkoisen rinnalle.
     
  4. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Sellasta täällä on puhuttu ja jenkkifoorumeilla lukenut että putken lähtö pakosarjalta sais olla mielellään vaikka keskellä. Nythän se on alunperin miltei takana joka tekee joillekkin männille liikaa jatkuvaa lämpöä, suhteessa muihin. Vakiossa ja lievästi viritetyissä sillä taida juurikaan olla merkitystä, mutta ei kai vara venettä kaada.
     
  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Putkesta tehty, keskellä 60mm putki johka 1 ja 6 syl yhdityy 48mm mutkilla. Laippa on joka sylinterille oma pala.
     
  6. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Pystyykö ilmastoinnin alumiini putki yhtään taittaa vai murtuuko heti. Vähä turhan lähelle jää nyt turbon pakopesää...
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Muokattu: 16.2.2022
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En ite uskaltas kyllä käännellä niitä ohuita aluputkia ilman riskiä sen murtumisesta. Tosin jos murtuu niin sittenhän voit irrotella kaikessa rauhassa ja tehdä siitä tai teettää siihen tilalle sopivan mikä antaa tilaa niille toimillesi. Riippuu muuten siitä alun metalliseoksesta voisko sitä juottaa niillä ”aluweld” tai vastaavilla puikoilla. Oon niillä aluseoksia juottanu useampia onnistuneesti muistaakseni Technoweld nimisellä mutta vuos sitten ramin tarvike lämppärinkennon aluputket oli semmosta seosta ettei tarttunu kunnolla. Joudut joka tapauksesssa evakuoimaan aineet ja muuttamaan putken ja täyttämään takas tai ottamaan riskin jos paikallaan ollessa aineet sisällä kääntelet. Lain mukaanhan niitä taivaalle edes sais laskea. Itellä kerran euroautossa posahti aineet kerralla ulos. Kannattaa olla hanskat käsissä ja suojalasit.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, se kylmäaine oikeasti sitten jäädyttää. Jos menee yhtään silmään, silmä jäätyy, se ei satu yhtään, mutta odotas kun se silmä sulaa, sitten sattuu... Varovaisuutta!!!!
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla aluputki syöpynyt hauraaksi liitoskappaleen alta. Ja vähän kun tuli vahingossa tönäistyä putkea, niin järjestelmä oli tyhjä parin viikon päästä.
    Yritin Tecnoweldillä juottaa, mutta en saanut sitä niin hyvin tarttumaan, että olisi pysynyt aineet sisällä. Vaikka kuinka puhdistin ja lämmitin ohjeen mukaan.
    Moneen muuhun alumiiniin Tecnoweild on tarttunut
     
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt kun joudun ostaa uuden pakopesän nii jos ottais pykäälä pienemmän, heräis aikaisemmin tuskin ahdistamaan alkaa 60mm portin kans
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Tänään sain laatikon kotiin. Pakin panta oli poikki, joten pienellä selvittiin.

    Korjaaja meinas, että näin tiukalla turbiinilla ja korkealla tyhjäkäynnillä (ohjeen mukaan säädetty) voi olla panta lujillakin näissä. En sitten tiedä kuinka yleistä se on että niitä jysähtää.
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Tarvitsisin cumminssin varaosanumeron alkuperäiselle flektin viskokytkimelle. Tietääkö joku? Vuoden 1997 12 venttiilinen.

    Soitin machinerylle, mutta he vaativat moottorin tyyppikilpeä ja sitä mulla ei cumminssin jakopäässä ole. Pelkät ”kiinnitysreijät” vaan.

    Oireena se, että kuumalla ja hitaassa nopeudessa ilmastointi lakkaa puhaltamasta kylmää ja viskon propelli pysähtyy lippalakilla.
    Oletan siis viskokytkimen olevan valmis ja tarvikemallit pitää käsittääkseni kiertää kaukaa.

    Löytyykö moottorin numeroa jostakin muualta kun siitä jakopäänkopasta puuttuvasta pellistä?
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja kone on kiinni Ramissa?? Anna rekkari...
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”The long narrow metal tag that is attached to the front cover/gear housing contains the dataplate information. If you have lost the tag, look on the left side of the block, when looking from the front of the engine, above the oil cooler housing.”

    Dodgen numero sille on:

    52028760

    mutta sitähän et kysynyt.

    Kuulostas oikealta vian määritykseltä. Tytön nissanissa potkurit kun ei pyöriny ni kylmän tulo loppu het vällein ku pysähty. Taas tuli kylmää kun auto lähti liikkeelle.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, ilman rekkariakin löysin saman Moparin numeron... Mutta halusin varmistuksen rekkarilla...
    Ja mitäs orginaalivaraosanumeroa kysyjä kaipaa?? Tuskin Cummins on niistä tietoinen, mitä viskoja Dodge on Rameissa käyttänyt. Kun taitaa se visko kuitenkin olla ihan autokohtainen...
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    tappokinnas tykkää tästä.
  19. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Hyvin sanottu siellä perällä. Tarkoitin alkuperäistä kalikkaa. Tässä tapauksessa siis näemmä moparia eikä cumminssia mikä oli maalaisen oletus.

    Kiitokset jeesistä miesoletetuille.

    Sitten metsästämään sitä viskoa. Onneksi kesään on vielä aikaa ja laatikkokin eri rakennuksessa kuin auto.
     
  20. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Niinhän siinä taas kävi että tavara jäi jumiin meidän omalle maaperälle maanantaiksi, vaikka otin kiiretilauksen Rockautolta. On nää suomalaiset ihania kuriireja :D Tohinalla tuli viikossa suomeen ja naps! sinne jäi viikonlopuksi jonnekkin hyllyyn..
     

Kerro tästä muillekin!