Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    No et sentään sähköautoon ruvennu? Toki paatuneellamma pick up miehellä ei taida olla juur vaihtoehtoja niillä markkinoilla. Jostain luin teslan pick upin kuopatuks...

    Se olis ollu niin ruma ilmestys, että semmonen olis sopinu omaan riviin. :) Tietty siinä rivissä olis aika tyhjää ku kaikki ois pitäny myydä pois teslan tieltä ja silti pankin sedältä ois aika pitkä kuitti...
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, itekin hain eilisehtolla vanhan tojotan meille muiden vanhojen romujen seuraan. Hinta kun asettu sitte lopulta minulle sopivaksi eli kannatti esittää välinpitämätöntä aikansa. Pumppuhintoja kun kattelee huoltamoilla niin vituttaa suorastaan.

    Dodge on pötkötelly pihalla jo pitkän tovin. Helmikuussa taisin tankata ja ei ole viisari vielä edes värähtäny alaspäin. Vaihoin sen cumminsin orkkis vakuumipumpun tiivistesetin ohjeiden mukaan huonoin tuloksin. Vuotaa edelleen siitä akselin kaulalta mutta väheni kumminkin. Nyt tuli tällä viikolla se Gouldin setti. Siinä taas on eri ohjeet mm. akselitiivisteen voitelusta eli pyyhitään rasvat alkoholilla pois ja kuivana sitten asennus. Siinon stefassa lisäksi tuplahuuli. Orkkiksesta en asentaessa huomannu laittaa ainakaan muistiin että oliko. Tänään pitäs alkaa irrottelemaan uudestaan josko tulis toisella kertaa nyt kuntoon.

    Mietin samaa että vakuutus ja dieselvero on halpa ramissa että olkoot ne voimassa. Kätevä kuljetuksissa ja tykkään ajella edelleen 5 vuotta oston jälkeen mikä on erikoista. Yleensä noihin romuihin kyllästyy meikäläinen paljon nopeammin. Että ehkä ajelut alkaa jakautuu niin että dodge ei olekaan enää pääasiallinen ajokki. Täältä maalta kun on joka paikkaan pitkä matka.
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Stefoja on pääasiassa kahenlaista, kuminen ja onko se toinen nyt teflonia. Kumisessa on jousi ja se rasvataan, teflonissa on vaa semmonen venyvä huuli, se menee aina kuivana ja sen pitää saada asettua useamman tunnin.


    Kyllähän tuo vähä alkaa jo tuntua 2,5€ ltr, suuttimetki alkaa olla loppu niin kulutuskin on vähä karannu...

    Mistä Suomesta suuttimet 12v? Tällä hetkellä marinet ja voimaa on varmaan sen vajaa 400hv, että ei vakioita.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Cummins orkkis setissä on stefassa jousi ja mukana tulleissa ohjeissa rasvataan stefa asennettaessa. Gouldin setissä stefassa jousi ja mukana tulleissa ohjeissa ehdottomasti kielletään rasvaamasta sitä. Alkkohoolilla vaan joka liukastaa ja kuivaa sit pois. Otin pumpun pois ja purin sen. O-rengas oli vähän leikkautunut joka holkissa jossa stefa vaikka putsasin ja voitelin ja painoin sormin alulle ja naputtelin varovasti pohjaan merkkien mukaan. Ihan yhtä vittumoinen ottaa pois pumppu vaikka edellisestä kerrasta vaan joku viikko. Tosin 15mm kiintosilmukan rälläköin poikki kahesta kohtaa ja hitsasin kasaan jolloin enämpi u kirjainta nyt muistuttaa. Helpotti koneen puoleista ylempää pumppujen liitosmutteria avaamaan. Räntää sato ja tuuli saatanasti. Vaneri jolla makasin oli kohta märkä ja haalarit ja eka irrotettu pultti eli se öljytikun kiinnikkeestä tippu johonkin mistä ei enää tänään löytynyt. Ehkä huomenna sitten. Sitte siinä lukitustapin päässäkin oli tippa. Ehkä se siitäkin tiputtaa. Pitää kai yrittää pultit irrottaa ja kattoa sekin.
     
  5. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Olihan kakkoskopassa sama syyläri automaatissa ja manuaalissa? Ei ainakaan rokkiauto tarjoa kahta eri vaihtoehtoa.

    EDIT: Tai näkyyhän tuolla listassa yksi missä mainitaan erikseen automatic trans...
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Hmh. No niinhän siinä sitten kävi että kiukuspäissäni nypin kynnyskotelon muoveja irti että paloja lenteli. Ja mistään ei näytä enää saavan uusia/käytettyjä?...
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, vihdoin ja viimein sain niputettua kun oli aikaa ja loput tiivisteet sain käsiini kun matkahuolto ne hukkas jo kerran. Eli ajoitustapin o-renkaat uusittu kun tippoja oli sen päässä ja Pete Gouldin tiivistesarja alipainepumppuun. Nyt näyttäs että on kuivat ne paikat mutta tiputtaa vielä jostain. Liekö niitä vanhoja jo aiemmin valuneita jotka jostain alas tulee vai onko joku paikka vielä mistä vuotaa? Sitä luukun tiivistettä ei saa vaihdettua vissiin ilman pumpun irroitusta. Sielkun on ahasta ni vaikea nähdä. Pitäs kait pestä ja kuivata jotta näkis mistä tulee. Peilillä taas ja lampulla kai se on kurkittava.
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko pojat kuinka rohkeaa, että uskaltaako tuon Cummituksen pestä painepesurilla? Ei? Joo? :D Täällä samaa vikaa, sais konetilaa puhtaammaksi ennen remppaa
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    No uskaltaa, ei tarvii kaikki vedet sinne laturiin puhaltaa. Minä pesin pari vuotta sitten liuottimella ja painepesurilla ku meni se turbo akseli poikki ja koko konehuone oli täynnä öljyä.
     
  10. smgt

    smgt 3rd gear

    Oon minä commonrail vehkeistä lähtien kaikki pessy pesurilla. Ei kannata ehkä 150baaria työntää suoraan kumiseen ahtoletkuun tai ilmanputsarin saumaan. Halppis pesurien paine ja vedenmäärä on niin pieni, että niillä on hyvä tusertaa.
     
  11. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    jos pystyy niin yrittää vähän suojata muovilla sähköosia. sulakeboksissa on kansi, mutta esim 2genissä sammutus solenoidin rele on siinä tulipellin yläosassa aika altis vesisuihkulle.

    Itsellä hajos se joskus kun painepesurilla pesin koneen.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, kävin taas ajelee ennen töihin mänöä. Se kun ei vuada ennen kuin ajelee jonkun tovin. Eikä seisoessaan tiputa jollei käy ja ole kone lämpimänä. Alipainepumppu ei nyt näköjään vuoda tippaakaan eikä timing pin. Vuotaa lohkon kuvetta pitkin. Öljypohjan sauman reunasta tippuu raidetangolle josta maahan. Nostimien kannen tiiviste vai joku muu? Täytys kattoo jostain kuvasta onko muita mahollisuuksia.
     
  13. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Noi jotka oikeen detaljoi autoja pesee myös konehuoneet painepesurilla. Noita sähköbokseja sun muita voi yrittää suojata jollain muoveilla. Työkoneissa remppaukot painaa mun mielestä aika huoletta kuumavesipesurilla konehuoneet ilman mitään sen kummempia suojauksia. Jos on ihan hirvee öljykatastrofi konehuoneessa niin ottaisin itse ainakin akut irti ennen pesua. Ja olen minä tota omaa 24 venttiilistä alapuolelta pessyt Kränzlen alustapesurilla paineensäädin omasta mielestä sopivalla asetuksella kun kampiakselin stefa oli kastellut maisemaa ns. riittävästi. Vedin tietty ensin painepesurin vaahdottimella samaa ainetta millä pesen auton päältä päin minne vaan sai suihkittua ja sitten vettä perään. Tyyli vapaa omaan tarpeeseen nähden.

    Ittellä tulee vähän varmempi olo jos on suht lämmin keli että konehuone pääsee kuivumaan vähän paremmin ja vielä parempi jos voi käyttää koneen lämpimäksi. Mutta ei sekään tietty ihan aukottomasti auta semmosiin sähköliittimiin, mitkä ei ole suoraan moottorin läheisyydessä...
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eilis ehtoolla välähti päähän että jospa semmosella tarkastuskameralla näkis kattoa sitä vuodon alkuperää ennen kuin purkais yksin lauvoin kaikki irti lähtevä. Eno tarvinnu iäissäni semmosta ni viittis siihen paljon laittaa kii rahaa. Niiton usbilla ja bluetoothilla sekä omalla näytöllä. Näkisköhän jollain halavalla öljylähteen alkuperän?
     
  15. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    On siinä hyvä mahdollisuus ainakin.
    Itsellä joku reilu 20€ usb-malli, yllättävän hyvin näkee hintaiseksi. Ainoo minkä huomasin että jos katsoo pimeään paikkaan ja joutuu käyttää kamerapään lediä niin jos on kovin heijastava paikka niin ei näe kun heijastaa sen valon kameraan.
    Eli ei nää ilman valoa eikä myöskään sen kanssa.

    Mutta eikai vanha cumminsi niin kiillä :cool:
     
  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Onhan tossa eka linkin chryslerin ms 5391 luokitus eli totta mooses voi käyttää. Ostin motonetista lisäykseen red linen öljyä jossa sama luokitus tehtaan suosituksen mukaan.

    Usb matokameroissa se huono puoli että oltava puhelimessa kii sovittimen kanssa tai läppärissä. Minen öljyä niitä kun riittää että ite on öljyssä ja paskassa auton alla. Eli ei kiillä paikat kun on öljyn ja hiekkapölyn seoksen peitossa. Siksi semmonen omalla näytöllä olis ehkä paree.
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Niin vähän arvasin mutta ku en edes service manualista löytäny toi ms-5391. Luki vaan että pitää käyttää mopar tehostin öljyä.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsoitko säiliön korkista? Joskus se luokitus lukee siinä...
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla on biltemasta ostettu usb kamera. Sillä löysin Jeepistä joskus pirullisen vuotopaikan (se oli sitten kuitenkin venttiilikopan tiiviste tottakai :rolleyes:) laitoin rautalangasta jäykisteen teipillä kiinni, että saa tungettua ja käänneltyä. Kai nuota nykyään on valmiitakin? Mitenkään tarkka se ei ole jos laittaa liika liki mutta antaa paremman yleiskuvan kuin tunkea päätään ahtaaseen paikkaan koneen käydessä, uskoisin.
     

Kerro tästä muillekin!