Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vois laittaa minullekin yv siitä hinnasta vaikka luulen tosiaan et en ennätä oottaa sitä edes syksyä saati talveen.

    Joku huohotus systeemi pitäs kai olla. Jos ei sen coverin kautta ni venttiilin kopasta sitten. Ne myy siksi siihen kauhian kalliita billetistä kyhättyjä uritettuja koppia. Tai no köyhälle kaikki on kallista. Tai sitten ei raaski vaan luopua siitä rahasta mitä pää hikisenä yrittää tienata. Siihen orkkis koppaan voi kai porata reiän ja laittaa letkun siihen.
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Laitoinkin jo yyveetä, eli mulle menis pari koppaa heti kertarytäkällä. AN12-kierre tai kaksi olisi toiveissa huohotusta varten.

    Orkkisvenakoppaan saa tosiaan reiän tehtyä ja siihen huohotusletkun, ei tuntuisi kauheammin edes puhaltavan öljyä ulos vaikka onkin suora letku vaan. Toinen mihin olisi helppo lisätä huohotin, on öljyntäyttöputki. Amerikan joe myy siihen valmista settiä, tämmöinen tai tämmöinen, mutta itelle kiehtovampi olisi idea jos löytäisi vaan öljykorkin kierteellä olevan putkiliittimen, johon heppaisi pikkupätkän putkea, johon sitten suodattimen istuttaisi. Hinta varmasti asettuisi jenkkituontia edullisemmaksi.

    edit. Niin tosiaan, niitä venakoppahuohottimiakin on kaupallisena ratkaisuna, mallia tämä.
     
    Muokattu: 21.5.2022
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Venakoppahuohottimet yksistään ei mulla ainakaan riittäneet, ja esiintyi turbojen tulvimista, lisäsin sit mekaanisen siirtopumpun reikään yhden lähdön ja ongelma loppui. Tietty mulla paksut tönärit joten ei paljoa jää tilaa niihin reikiin huohottaa...
    Öljyntäyttöputki vois olla hyvä jos ei tuonne tappet coveriin laita?


    [​IMG]

    Venakopasta on siis kaksi AN10 ja sieltä siirtopumpun reijästä AN16.
     
    tsipi tykkää tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Keatingilla on billet cover jossa myös valmiina orkkiksen tyyppinen breather. Peltisessä helppo toteuttaa ku prässätään muotoonsa ja heftataan pelti että paine tekee mutkan ettei päivä paista suoraan reiästä. Niissä suorissa mitä kaupallisesti normisti myydään on se ongelma että puhaltaa enemmän öljyä pihalle kuin peltinen alkuperäinen. Tällöin oltava catch can tai jos ummessa reiät niin järjestettävä muualle se hengitys. Catch caneja ja pal muutakin valmista settiä ollu myynnissä mutta ebay ja amazon näissäkin lopettanu. Varmaan kysyntä vähentynyt. Seiolis vaikea tehdä jos on mig/tig ja sopiva putkenpätkä osuu käteen ja ostas siihen päälle suodattimen ja hitsaa tumpin kylkeen johon letku coverista. Pohjaan venttiili josta hallitusti välillä laskee haalarin hihalleen ne öljyt.
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä haaveilin vähän huohotuspurkista jossa liittimet olis pohjassa, jolloin saisi automatisoitua tuon tyhjenemisen. Toki se vaatii asennuksen verrattain ylös, eli onko enää tilaa siellä, onkin toinen pohtimisen paikka.

    Mulla ennen huohotti öljytikun reiästä, lisäsin sitten venakoppiin pari huohotusta, jolla loppui öljytikun reiästä hönkiminen. Mulla olis haaveina tappet coveriin oma huohotuksensa, sekä sitten öljyntäyttökorkkiin, jolloin olisi varmasti jo tarpeeksi reikää ulkoilmaan. Eikä tuo täyttökorkillinen venakoppakaan pahalta näytä, semmoisen jos vielä laittaisi suodattimen kanssa, niin jo olisi joka suunnasta ilmanvaihto taattua.
     
    Karppaj tykkää tästä.
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Millanens huohotus mahtaa cummins-koneisissa caseissa olla?
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, kävin maijon hakureissulla hakemassa mh-automaatista sen mittakellon pitimen, kun oli tullu se mittakellokin kerta myyjäliikeestä. Työn laatu vaikuttaa kelvolliselta, paitti että se messinkinen jatko ei mene kelloon. Kierre lienee oikea eli m2,5 mutta kun omat pakat alkaa m3 ni ei voi edes sitä putsata eikä uskalla kiertää kelloonkaan väkisin. Eikä ole sen kokoista mutteriaakaan. Niin pientä kierrettä on tän ikäisen ja tällä näöllä olevan ukon turha yrittää viilatakaan. No pari jatkoa on kyllä jotta jospa niistä sitten. Suosittelen että ne messinkiset kävis pakalla läpi ennenkuin pistää pussiin mukaan. Jos joku muukin ostaa näet. Tai kiertää tekovaiheessa juureen mutterin ennen katkaisua joka putsaa pois kiertäessä.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ok, pakalla ne jengat on kyllä tehty, ja mun kelloihin(Mitutoyo, ruski zavod, ja joku sakemanni) meni paikoilleen? Ei sitä noin pientä jenkaa pysty ilman suurennuslasia tekeen meikäläinenkään. Toi M2,5 on just se mikä mittakelloissa esiintyy.
    Hyvä kuitenkin että jatkoja löytyy omastatakaa, ettei siihen homma tyssää.
     
    Muokattu: 23.5.2022
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mitutoyo tuokin tilattu on. Tuli mieleen vaan jos katkaistu kierrettä ni sotkee siitä päästä. Pittää suurennuslasilla tihrustaa huomisissa.
     
  11. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Olisko kuvaa tuosta venakoppien huohottimista? Vai onko se samaan tapaan toteutettu, kun 4d sedanilla? Jotain tuonne täytyy itsekin tehdä, ennen kun ottaa tuon ajoon. Nyt on menossa pieni rungon maalausprojekti :D
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ole tähän hätään kuvaa, mutta on huomattavasti voimakkaampi käsityön leima siinä toteutuksessa kuin 4d sedanilla :rotfl: Eli tein vaan sopivan naftin reiän johon puoliväkisin kiersin letkukaralla olevan putkiliittimen, siihen sitten letku kiinni ja homma oli valmis. Kahteen koppaan laitoin, toisessa on muistaakseni 13mm letku ja toisessa 20mm
     
    Karppaj tykkää tästä.
  13. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    [​IMG]

    Tuossa olis american Jimin näkemys huohotuksesta :D Varmasti toimiva ratkaisu tuokin :rolleyes:
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Toimiva ratkaisu huohotuksen kannalta se on tuokin, kuuma ilma pääsee pihalle joutuisasti. Vähäsen ehkä hirvittää miten tuo ohut venakoppa pidemmän päälle kestää tuon toteutuksen painon, mutta muuten on tehty niistä osista mitä käsissä sattui olemaan ihan toimiva systeemi. Vähän alhaalla näyttäisi ainakin tuo nelospytyn lähtö olevan, ylempänä olisi parempi.
     
  15. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tuossa pätkässä vilahtaa aiheeseen liittyen 24 venttiilisen venakopan tuuletus. Tosin tuossa öljykorkin tilalle asennettavassa "sienessä" ei ehkä ole ihan samaa tee-se-itse meininkiä kun tuossa 12-venasen "sienimetsässä" :p
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, vaikka välillä laiskottaa ja on saamaton olo niin pässi on loppupeleissä väsymätön ja periksiantamaton. Se saatanan pumppu sylissä kävelin äsken talliin sen viemään. Olipa minusta vittumoinen homma. Ei siinä niin irrotettavaa paljon ollu. Luin amerikan joen pyhiä kirjoituksia ja kattelin juutuupista opetuselokuvia. Vaan kun taas kerran on sitä tilaa niin vähän ja mitään et näe. Käsikopelolla etittävä kuten se ofv valven jälkeen paluuputken kiinnike on pumppuun ruuvattu pikkupultilla. Sitet mistään näe mutta onneksi luin siitä. Oman juttunsa oli kun ei löydy timing pinille reikää jakorattaassa. Lopulta etin sen pyörittämällä konetta ja nyvin sen pinin pois. Sormella se löytyi sitten. Tein sitten maalimerkit dampperiin ja koteloon. Sekin syöttöpumpun pini tippu kaks kertaa. Ekalla löyty ja nyt pitäs männä ryömimään jospa löytys uudestaan. Sitten tein työkalun hitsaamalla että poika voi pitää alapuolelta dampperista kii samalla kun minä väännän voimavääntimellä mutteria auki. Sitte ku se napsahtaa auki samalla napsahtaa kyynärpää ramin koriin. Haavan puhdistuksen ja laastaroinnin jälestä homma jatkuu. Sitte kun se on irti ni ei mihinkään. Vaikka rynkyttää ku sonni astutuksessa. Lopulta mietin ja luin mikä vittu sitä pitelee. Se takakannatin piti irrottaa lohkosta että heilutusliikettä saa lisää. Sitten se irtosi. Nyt pääsis kattelemaan sitä öljyvuodon lähdettä ja pitää poistaa samalla se suodattimen lämmitys kun delete setti ollu talvesta asti hyllys. Kun nyt olis näkyvyyttä ja tilaa. Pumpun siis polttoaine jos uusis ni vois olla viisas. Saahan sen myöhemminkin sitte mutta vaikeutuu. Tilasin kiltiltä kiinalaiselta dampperin päähän pultattavan ns. kehikon jossa 1/2 vääntiölle paikka. Toi omatekele on lähinnä kiinnipitoa varten nopeasti kyhätty. Valmiilla on kätevämpi pyöritellä sitte kaikkea muuta tehdessä.
     
    tsipi tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ei se irti yskäsemällä näytä lähtevän se luukkukaan siittä lohkon kyljestä. Siirtopumppu otettava pois tilan takia, yllätys yllätys. Sitte sitä pitkää moottoria menee tulipellistä sisään silmänkantamattomiin minne ei nää ku periskoopilla. Sen takia ne kai sanoo että helposti jää uutuuttaan vuotaan jos arviolta pitää laittaa tiiviste luukun kanssa kii. Ei kyllä viittis joka viikko tehä samaa hommaa. Pitänee pelata varman päälle. Nii ja sitä lukitustappia ei vieläkään löytyny pumppuun. Nii2 tein myös varuilta pumpun akseliin, mutteriin ja jakokotelon kanteen merkit.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, nysse on nostajanluukkukin äänieristeineen irti. Liuottelin ja nylkytin niitä muttereita ja otin siirtopumpun putket vaan edestä pois. Sepä on yks luojan mieliharmi se äänieriste. On kuulemma kallis joten säästän vaikka en takas enää laittaskaan. Se oli aivan korppu se tiiviste ja halki tietenkin alapuolelta. Oliskos se nyt siinä se lopullinen syy. Aika löysälläkin oli pultit kun painunut ja kovettunut se tiiviste. Myös ne pulttien tiivisteprikat oli korppuna. Niitolis ollu uspartsilla niitä felpron tiivistesettiä aiemmin mutta nyt ne on loppu. Tulee juhannuksen jälkeen. Jari Mäellä on kans sitä mutta kun postit siihen päälle ni panee miettimään josko kumminkin billetkansi o-renkailla kun ei montaa kymppiä enempää enää se ole. On meinaan ainakin tuplahinta partsiin verrattuna. Tosin mahlen tivareita sais amatsoonilta kohtuuhintaan. Eikä sitä pumpun piniä löydy. Olisko jossain palkin sisään menny. No se syöttöpumppu on siinä oikias asennos vieläkin kun reiästä kurkkasin.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodii, se pumpun timing pin löyty ku kävin ennen oikeisiin töihin lähtöä kopeloimassa sinne minne ei lampulla ja silmämunalla näe. Siellä oli palkin reunakourussa, tuo pahkeinen.

    Tuumin että tilataanko uus billet vai vanha peltinen orkkis takas kun näyttää suoralta. Niitei tiivisteitä saa kun machinerylta het. Tarvike kestää. Machineryn orkkikset maksaa sevverran että saa billetin o-renkaineen kun oottelee. Se pitäs olla kestävä ratkaisu ainakin.

    Mutta ei viittis pulloa ulospuhallukselle rakentaa sille billetille joka pitäs välillä tyhjentää. Eli niiton venttiilinkoppia joisson valmiiksi korkki. Siitvois lisätä vaihdoissa öljyn ja orkkis filler neckiin laittaa breather filterin. Kuulemma 1,25 tuuman reiällä oleva filtteri menee siihen painamalla napakasti. Tai nykäisee sen pois kun öljynvaihto tulee ajankohtaiseksi. Luulis huohottavan siitä isommasta reiästä paremmin kuin lohkon kylestä vaikka suodatin onkin vastuksena.

    Mitä sanoo arvovaltainen raati täyttöputken huohotuksen riittävyydestä pelkästään jos billet tulpataankin?
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!