Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Normipäivä taas. Yks osa korjattu niin löytyy seuraava vika. Eli eilen aloitin alipainenpumpun korjaus ku vuoti aika pahasti öljyä, olin o-renkaat ja stefan tilannu pari viikkoa sitten. Nyt on stefa vaihdettu, mutta eihän ne o-renkaat sopineet ku alipainepumppu on vähän erilainen ku netistä löytyneet kuvat ja youtube videot. No stefa oli ihan loppu niin sieltä se öljy on varmaan tullu. Alipainepumppu paikalle takasin ja ohjaustehostinpumppu paikalle seuraavaksi, muutama kerta kiroilin vaan ja oli asennusolutta niin meni yllättävän hyvin. Mutta sit alkoi tän päivän alamäki ku huomasin että öljypaineanturi roikkui vähön hassusti. No katos perkele sehän on poikki, ja on ollu jo ainaskin 10v koska liimajämiä siitä löytyi, eli joku on käynny tuolla ennen minua.

    Tässä nyt yrittäny selvittää ne mopar/cummins osanumerot sille anturille mutta menee pää ihan sekasin( voi myös johtua asennusolusta).

    56031005AB/ 3923200 noi numerot nyt löytyy monessa paikassa, eka siis moppen ja toinen cummins. Toi moparinnumeron anturi löytyy jopa rockautosta mutta ei jos hake ramin kautta.

    Eli onko toi moparin numero oikein? Pitäis ehkä tänään tilata jo koska on katsastus tulossa.

    Ja jos löytyy suomesta mistä sais orkkis osan niin semmonenkin kelpaa.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No jos ei mulla oo hyllyssä, niin tukkurilla näyttää olevan yksi varastossa. Mutta oon tiistaista eteenpäin taas lomalla, paha tilata, kun en oo paikalla... Mutta maanantaina voin tarkistaa varastosaldon, himasta en sitä näe...
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Niin ja laita mulle rekkari tai VIN, niin tarkistan onko edes oikea numero...
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    53030493AB tilasin öljynpaineanturin ram 2500 cumminsiin 1/1996 rokkiautosta. Pitäs olla sama 94-97 all models ram 1500-2500-3500. On tuossa ollu lohkon kylessä nyt jo vuosia. Hankala vaihtaa jos ei ole sopivaa hylsyä. Tilasin rokista sen hylsynkin mutta piti vähän hitsailla että tuli hyvä. Kuulemma tarvikeanturit näyttää väärin. Siksi päädyin orkkikseen. Eri lukemia se kyllä näyttääkin, realistisempia.

    Huomasin taas kerran myös sen saman totuuden näissä vanhoissa rameissa. Yks kohta kun kunnossa niin siirry toiseen tai tee sama uuvestaan kun ei kuntoon tullukaan. Öljyn täyttöputken päähän kesemmällä laitettu breather filter puhaltelee ulos öljyä. Ja pari tippaa näköjään tulee muualta, toinen alipainepumpun akselilta ja toinen timing pinin päästä. Timing piniin uuvet o-renkaat laitoin kuten alipainepumppuun korjaussarjan. No pesin ja kuivasin sen filtterin. Nyt ei puhalla. Täytyy kattoa onko tippoja näkyvissä vielä kun kurkkii koneen kuvetta. Tilasin kun hermo meni, öljyntäyttöputken tilalle jakopään koteloon huohotussysteemin letkuineen. Sekä venttiilinkopan jossa öljyntäyttöaukko. Kumpikin orkkiksia. Ainakin pitäs olla.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    56031005AB on 98-03 malleihin. Että jos 12v ni no no.
     
  6. Rannis

    Rannis 3rd gear

    No nyt myöhemmin lösin myös ton numeron,mm. Moparpartsgiant antaa ton numeron ku vinkoodilla hakee. Kyl se vaan niin on että näinkin tärkeä anturi on pakko olla orkkis vaikka onkin tuplahintanen. Tonne ku laittaa tarvike joka näyttää väärin niin seuraava kerta voi maksaa sit paaaaljon enemmän.

    Muistatko mitä hylsy sinne sopii? Yritin eilen vähän mittailla ja aika lähellä 27mm sain.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  8. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mulla on pakissa pitkä 27mm hylsy mutta on liian lyhyt niin pitää sekin pidentää jos haluu käyttää.

    1-1/16" tuuman hylsyistä ne puhuu youtubessa myös. Se on lähes 27mm mitä me normi ihmiset käytetään.

    Katoin että 18nm pitää kiristää.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tämä on nyt taas vähän offtopic, mutta koskettaa tietääkseni kaikkia rameja yhtälailla. Eli jos vaihtaa euroautoon nyt sallitut jenkki-dot-takavalot nii riittääkö jos laittaa vaan takasumuvalon omanaan? Kun jenkkiumpioissa ei tietääkseni takasumareita yleensä oo..

    Voyageriin löytyy kyllä umpioita niin eteen kun taakse mutta ovat nuo takaumpiot vain Caravanin parkki-vilkku-pakki-malleja.

    Mulla dotkessa on laitettu suomen puolella sumuvalo erikseen, nii siitä se ajatus sitten lähti :D

    Niijoo ja vojakkeri meni fingerporilaisittain heittämällä katsastuksesta läpi, jarruja piti ensin vähä herkistellä, on surkiat nää jenkkimallin käsijarrut aina. Lie otettu japanilaisilta mallia :rolleyes:
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    53030493AB anturi eilen tilattu, orkkis mopar osa niin voi jopa toimia. Iso kasa jarru osia tilasin samalla ku sattui tulemaan kaikki samasta warehousesta. Pitkään suunniteltu jarruremontti siis tulossa, satuloihin tilasin kaikki uutta, mäntä, tiivisteet, pultit, ilmauruuvit, palat, ajattelin jos sais noi ite korjattua. Kaikki letkut tulee myös. Taakse löytyy jo kenkäsarja, asennusarja.
    Ainoa mitä unohdin oli banjopultit eteen, sattuuko joku tietämään minkäkokoset, millä kierteellä noi ovat?
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, nehän katalookit kyllä kertoo varaosanumeron muttei vahingossakaan sen kierrettä taikka kierteen pituutta. 95-96 cummins ramissa on esmes raybestos H5373. Ennen ja jälkeen noitten vm sitten jotain muuta. Se ei kyllä ihme homma ole banjopultti ottaa pois, joku pitää sormea hetken reiässä, mittaa kierteen paksuuden ja nousun ja käy hakemassa vauhtiputkasta uudet. Ehkä laittaa pultin takas hakureissun ajaksi ettei apulainen väsy. Jos ei neste lopu säiliöstä (sormi reiässä) tai polje polinta välillä niin ei ilmaakaan mene järjestelmään. Jotkuthan ilmaakin niin jarrut että nippa auki ja antaa valua vaan. Toinen juttu, miks pitäs uusia? Onko kanta sökö? Eno ikinä uusinu jos kierre ehjä ja kanta kunnossa. Ylikireelle vedetystä oon poranterällä kalvanu soikeen reiänkin suoraksi joskus.
     
  12. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Satulat puretaan pois joka tapauksessa niin silloin pääsee mittaa sen kierteen.
    ACDELCO 18K1538 Specifications
    Material Steel
    Thread Diameter (IN) 0.438
    Threads Per Inch 20

    Rockauto antaa myös toi vaihtoehto, eli oisko toi nyt 7/16-20. Jumalauta nää tuuma mitat, nyt nousi verenpaine taas ku joutuu muuttaa niitä mitoja milleiksi.
     
  13. Rannis

    Rannis 3rd gear

  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla '95-vuotisessa on M10x1.5, kokeilin tuossa juuri pulttia pyöritellä hyllyssä olevaan satulaan.
     
  15. Rannis

    Rannis 3rd gear

    95 mullakin, mutta vajavetonen, Kai tähään pitää uskoa. Kiitos.

    Uspartsilla varastosaldo tasan 0 noilla mitoilla. Toihan on pikkasen erillainen ku normi banjo ku on pienempi toi hylsyn kanta, en tiedä mahtuuko sinne isommalla kannalla.

    Pitää vielä odottaa että teräspunoletkut tulee niin saa mittailla milainen sinne mahtuu.
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Valokuvista tiirattuna takavetoisenkin banjot ovat sellaiset, että sopii normibanjopulttikin. Teräspunosletkut lienevät ihan normaalin muotoisella banjolla, eli niiden kanssa pitäisi normibanjopultinkin käydä ongelmitta.
     
  17. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Nonnii, vuosi ajoaika taas. Ajovalo pitäis kuulema vähän säätää alaspäin. Vähän arvasin koska asensin leveling kitin keväällä. Ja ilmapalkeet vuotaa ilmat pihalle niin perse tippuu jos ei muistaa täyttää.
     
    tsipi tykkää tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, tänäpänä vaihtelin renkaat takaa eteen ja päinvastoin. Josko kuluis tälleen tasaisemmin loppuun. Etujarrupalat oli semmoset että josko pääsis niillä ens kevääseen saakka kun ei rami mahu talliin ja olis kivempi keväällä vaihtaa mukavemmilla keleillä. Sitte laitoin ne tilaamani osat eli öljyntäyttöputken tilalle huohottimen letkuineen ja yhen venttilinkopan jossa korkin reikä. Kumpikin niitä orkkis osia. Piti tehdä uutta koppaa varten 8mm prikoista (3) adapterit. 10mm kokoseks porata reiät ja pienentää ulkokehää niin että mahtuu uuden venttiilinkopan sisään. Tässä uudessa kopassa on valussa upotus jota vanhassa ei ole. Orkkis pultti pohjaa ja ei kiristä ilman modausta. Laitoin kympin pultin sisään ne prikat ja mutterilla kii. Sitte pultti akkukoneella pyörimään ja viilaa kylkeen. Tälleen ”sorvasin” prikan ulkokehän kehän just sopivaksi upotukseen.
     
  19. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jos gen 2 poistais muutaman lehden jousista, jos sillä sais takapään pehmeämmäksi ja samalla matalemmaksi? Lisäis ilmapalkeet millä sitten kuorman kanssa sais perän pidettyä samalla korkeudella...
     
  20. budweiser

    budweiser Gearhead

    Onko ’08 Ram:ssa vesiventtiiliä lämmityslaitteessa..?

    Ongelmana on että lämppärin paluu putki on kylmänä.. välillä.. tämä vaihtelee miten sattuu, välillä kiertää ja välillä ei..)
    -Oon ilmannu järjestelmää mutta ei siitäkään apua, nestettä ei häviäkään joten ei kai kansipahvikaan..
    -Oisko kellään oikeeta shop manualia jossa näkyis lämmityslaitteen räjäytyskuva..?
     

Kerro tästä muillekin!