Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olisko joku niin ustavallinen ja mittais mulle kakkoskopan hytistä käsijarruvaijerin ulosmenoreiän. Laitoin omaan uutta peltiä ja hukkasin sapluunan, nyt ei oo hajuakaan mistä kohtaa se tulee pihalle :D Jos vaikka sais mitat vaikka etummaisesta hytin tuesta taaksepäin ja kynnyskotelon sisäreunasta sisällepäin, muutama sentti tuskin haittaa. Mutta alapuolelta tuo kai helpoin on mitata.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillainhan se oikein mitoittettu satsi toimii että pienempi ahdin tekee noin puolet siitä mitä tavoitellaan, ja isompi sen toisen puolen. Tietysti elävässä elämässä on variansseja noissa paineissa mutta pääpirteittäin näin.

    Toiset sitten valitsee pakosarjan hukkaportin päästämään pakokaasun ulkoilmaan, ja toiset syöttävät sen sille isommalle ahtimelle.
    Näissäkin on monimutkaisempiakin sovelluksia, mutta yleensä hukkaportilta yli tuleva energia laitetaan ruokkimaan sitä ulkoilma-ahdinta, näin tein minäkin.
    On myös sellaisia setuppeja(hyvin toimiviakin), joissa ei ole hukkaporttia ollenkaan, ja annoksen määrällä vaan säädetään aikaansaatu ahtopaine. Nämä tyypillisiä miedommissa compoudeissa.

    Kuitenkin on hyödyllistä olla pakopaineen mittaus ja vaikka väliaikainen mittaus noille ahtopaineille painevaiheitten välissä, että tietää mitä ne ahtimet tekee, ja osaa sen perusteella säätää mahdollista hukkaporttia, ja/tai syötön määrää.
     
  3. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mulla on nyt 60mm hukkaportti ahtimien välis. Tänään laitoin toisen mittarin. Noin 2 barin kohdalla isompi herää kunnolla mukaan. 3 barin kohdalla näytti että ison ja pienen ahtimen välis olisi ollu vähä isompi paine ku imusarjas, sitten loppui pito.
    Pakopainetta varten laitoin myös putken johka oli tarkoitus vaihtaa toinen painemittari tuon ahtopaine testin jäkeen. Mutta en sitte enempää kokeillu kun pitoa ei saanu kylmällä tiellä.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sittenhän isompi ahdin ei tee mitään jos ahtimien välissä on isompi paine kuin imusarjassa? Ymmärsinkö oikein?
    Imusarjassa tulisi toki näkyä isompi paine kuin mitä pienempi ahdin tekee ahtimien välille.
     
  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mutta isompi ahdin painaa pienemmän läpi. Nyt normi kiihdytykses ahdot noin 1bar imusarjasta mitattuna ja ison ja pienen ahtimen välis noi 0.1bar eli iso ei vielä oo heränny. Kunnolla kiihdyttäessä vähä vaja 2 baris myös ison ja pienen välinen paine alkaa nousta ja 2 barin jälkeen menee aikaa samaa tahtia mittarit 3 bariin. Eli eikö nyt isompi tee oikeastaa koko paineen lopus kun olevinaan sen paine näytti vähä enemmän kun imusarjan paine eli ns kokopaine
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hmmm. Selvennäppäs hiukan miten paineen mittaukset on tehty, siis mistä kohtaa?
    Vaikuttaa siltä että mittaat isomman ahtimen painetta ennen kuuleria, ja tällöinhän se paine tulisi olla hieman isompi kuin imusarjassa. Kuuleri kun viilentää ahtoilmaa niin myös paine laskee hiukan.
    Jos ahtimien välissä on vaikka 2bar ja isomman jälkeen on 3bar(vaikka imusarjassa) niin silloin pienempi tekee 2bar ja isompi 1bar.
     
  7. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Toinen mittarin on isommasta turbosta lähteväs putkes mikä menee pienen ahtimen ns imuun. Toinen mittari on imusarjas eli coolerin jälkeen. Ei kai pienen ahtimen painetta voi erikseen mitata kun iso painaa sen läpi? Siis compound toteutus. Ahtopuolella ei oo mitään venttiiliä/,läppää mikä ohittais pienen ahtimen.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä, nyt meni mulla isompi ja pienempi sekaisin. En korjaa ylläolevaa tekstiäni, oliskohan edes mahdollista?
    Kuitenkin, imusarjasta mittaat ahtimien kokonaistulosta, ja ennen pienemmän imua sen isomman aikaansaannosta.
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Taas jotain vissin tietoa.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos ohjaat sitä hukkaporttia kokonaisahdolla niin se portti on todennäköisesti täysin auki silloin kun on täysi höyry päällä. Sitä porttia tulisi siis ohjata jollain muulla paineella, joko ahtimien välistä saadulla tai paineensäätimellä pudotetulla paineella niin silloinhan se pienempi tekis kans sen oman halutun paineen.
    Hzemax, kerro omasta compoundisetistäsi, kuinka se on toteutettu?
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Huomenna oon menossa auton alle taas, voin mitata silloin.
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kuulostaisi että jompi kumpi mittareista on rikki, tuossa systeemissä ei oikein mitenkään voi pikkuahdin pienentää ahtopainetta. Compound-ahtaminen kun toimii painesuhteita kertomalla, eli 1+1 on oikeastikin 3.

    Hukkaportille parempi sijoituspaikka olisi ehkä ollut pakosarjassa, sillä turha sitä pikkuahdinta on täysillä kiljuttaa enää siinä vaiheessa kun iso ahdin alkaa työntämään. Syötöllä sitten säätäisi kokonaispaineen toivotuksi, ellei sitten tee kahdella hukkiksella, jolloin voi porteilla säätää kumpaakin vaihetta erikseen.
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tarkennan että hukkaportti on pakosarjassa ohittamas pienen ahtimen. Ajatuksena oli jos näin sais pienemmät pakopaineet kun ei kaiken kaasun tarvi ahtautua pienen ahtimen läpi, vaikka jenkki foorumeilla paljon tehty ilman hukkaporttia...
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Aa, ymmärsin että oli ahtimien välisessä putkessa. Mutta sittenhän tuo meinaa että hukkaportti on liikaa auki, jolloin pikkuahdin ei tee muuta kuin pyörii haittana siellä kun portti on auki. Paljoahan se ei tarvitse toki ahtaakaan jos iso ahdin työntää tuon kolme kiloa. Tavoite lienee kokonaispaineelle jotain 4-5 bar luokkaa, uskoisin?

    Miten iso ahdin osuu kartalle tuolla kolmella kilolla? Jos alkaa menemään liian reunalle, niin sitä painetta voi vähän koittaa pienentää ja saada pikkuahdin tekemään enemmän duunia, se kun osunee aika hyvin vielä onalle kartalleen vaikka sisään tulisi 2 bar ja lopullinen paine on 4 bar.
     
  15. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    4 baria riittäisi, voi olla että polttoainepuoli loppuu ensi. Mutta voiko isomman (hx52) painetta muulla pienentää kun syöttöä pienentämällä. Pitääpä kokeilla ottaa hukkaportista letku irti tuleeko sitte paine-ero.
    Tämä vuosi ajeltu ilman ongelmia ahdot parhaimillaan saattanu 3.5bar käydä. Mutta eilen vasta kokeilin mitata paineiden eroa
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kokeile tosiaan portti kiinni, mitä paineet sitten näyttää?
    Uskon että tilanne on sellainen mitä aiemmin sanoin, portti lävähtää auki ja pienempi ahdin ei juuri osallistu paineentuottoon, jos sitä porttia ohjaa kokonaispaineella imusarjasta. Tai sitten porttiin jousta reilusti lisää, ja sitten katsoa miten paineet käyttäytyy.

    Mulla oli tälläinen tilanne itsellä, aluksi epäilin Synapsen aika monimutkaisen portin toimintaa mutta kyllä se varmaan oikein toimi.
     
    Muokattu: 7.12.2022
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Näin se tosiaan on, että tuo 60-millinen hukkaportti täysin selällään taitaa riittää virtaamaan niin paljon, että pikkuahdin ei toimi kuin jarruna enää siinä vaiheessa. Eli hukkaportin ohjauksen joutuu paneutumaan, että saa sen toimimaan kuten pitääkin. Tuossa portissa varmaan on mahdollisuus kytkeä ohjauspaine kalvon molemmille puolille? Millä jousella portti on? Jos on löysällä jousella, niin voi toimia ihan hyvin kokonaan ilman ohjauspainetta, kun pakopaine työntää portin auki. Ja jos liikaa aukeaa silloinkin, niin sitten kalvon yläpuolelle ohjauspaine bleediventtiilin kautta painamaan porttia kiinni. Tuo 60-millinen on todella iso portti, 38 -44 taitaa olla se yleisimmin käytetty koko. Eli säätäminen on vähän kuin hyttysen nussiminen, milli vinoon niin on silmässä.

    HX52 on aika pieni isoksi turboksi, taitaa olla 67mm kompurasiivellä? Lienee se syötön kanssa kokonaispaineen säätäminen paras ratkaisu, ellei sitten portita tuota isoakin ahdinta.
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Hukkaportissa nyt 2.2bar jousi ja on vastapaineelle paikka mutta ei käytös nyt. Ekassa kokeilus oli 1.2bar jousi ja sillon ei isompi ahdin heränny ollenkaan paris koe vedos, ahdot pysyi 1.2 baris, toki olis voinu herätä jos jarrulla herätelly...
    Hx52 on 67 ja 70mm siivillä 16 pesä jos oikein muistan, olis toki saanu olla isompi ja tein sillä varauksella että tila riittää isommalle ahtimelle. Pienempi on vakio 12 portittomalla pesällä.

    Taitaa pienempi ahdin nyt herättää isomman ja se jatkaa yksin loppuun...
     
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Hytin tuen pultista 300mm taaksepäin ja 120mm sivulle on reijän keskikohta.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mitäs muuten on soppapuolella? Olisko sopan vähyyttä tuo ison ahtimen heikko herääminen tuolla löysemmällä jousella? On siellä kattilassa kuitenkin jo jonkin verran menoa kun pikkuahdin toista baaria työntää, eli olisko AFC:n jousi liian tiukalla, ettei anna pikkuahdoilla tarpeeksi soppaa että lähtisi iso ahdin työntämään. Jäykemmällä hukkiksen jousella pikkuahdin saa AFC:n liikkumaan sitten sen verran että iso ahdinkin herää, siitä sitten portti päästää paineet pakosarjasta ja pikkuahdin jää pyörimään hupia sinne mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!