Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Muistelen että oli pakollinen tuo ohjaamosuoja rekisteröinti katsastuksessa suomeen. Mutta koska se voi olla irroitettava (laki sanoi aikoinaan näin), niin ei tarvi olla katsastuksessa sen jälkeen paikoillaan. Itselläni esimerkiksi lavakate estää tuon jatkuvan käytön (kate ei käy suojaksi). Eikä edellisessä eikä nykyisessä kuljettimessa ole ollut paikoillaan ensi katsastuksen jälkeen, toki laitan paikoilleen jos kuskaan sellaista mikä aiheuttaa vaaran, esimerkiksi m-kelkka laitojen päällä.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, minä kun olen uskonut niitä juttuja (luettuja) ettei vanhoissa tötteröissä pitäisi käyttää tai ainakaan ei ole hyötyä käyttää noita nykytekniikan akkuja. Kuten agm akkuja (jarrutusenergian talteenotolla tarkoitettuihin) varustettuihin ja efb (ilman jarrutusenergian talteenottoa). Tosin käyttöikä kokemus aiheuttaa ihailua. Nää nyt paikoillaan olevat on banner merkkiset. Joissain markkina-alueilla antavat näille 4 vuoden takuun. Tilasin uudet ad merkkiset. Niillä on 3 vuoden takuu ja rekisteröitymällä voi saada 2 vuotta lisää. Tosin saa nähä kuinka toteutuu kansainvälinen takuu vai toteutuuko. Näitä kunei saa suamesta kait. Mutta jos valmistaja lupaa 5 vuotta takuuta se on hyvä tuote tai tyhmä valmistaja. Saas nähä.

    Ai nii, luin kans että agm akuilla pitäs olla reilusti isompi latausjännite että pysys kunnossa.
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla on ollut tuo ykköskoppa nyt 20 vuotta. Toinen patteri menossa, ensimmäinen oli Trane-merkkinen, nykyinen on Exide heavy duty. Viimeiset 10 vuotta auto on seissyt talvet ja latausjännite on aina ollut asiantuntiojoiden mielestä liian korkea, lähes 15 V. Kummasti vaan on akut kestäneet kaikesta huolimatta. Korkea latausjännite johtuu siitä että säädin mittaa jännitettä virtalukon, ohuiden piuhojen ja monien liitosten läpi ja matkalle häviää voltteja.
     
  4. Ranee

    Ranee Gearhead

    Se jännitteensäädin kannattaa kyllä releistää, ei pakko ole jos ei havaitse mitään ongelmia
    Itellä ykköskoppa pulssitti niin rajusti jo jännitettä ettei kestäny h4 polttimot kuin pari viikkoa ja kaikki mittarit tanssi
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mun vanhassa mafioso-fiiatti traktorissa on 2kpl Bannerin akkuja (24v), ovat kestäneet pian 6 tai 7 vuotta. Yleensä laitan traktorin suoraan käyntiin lämmittämättä ja aina niissä on virta piisannut. En tiedä johtuuko se hyvästä laturista vaiko kun on päävirtakytkimellä eli kaikki kulutus poikki seisomisen ajan. Yleensähän sitä sanotaan että auton akku säilyy parhaiten kun on jotain kulutusta esim led-lamppu ja välilatausta. Mutta nuo on toimineet ihmeen pitkään :eek:

    Muistan kuinka aikoinaan isäukko takkusi saman traktorin akkujen kanssa, jotain käytettyjä toi aina töistä, yleensä vielä eriparia ja eri kokoja. Välillä tankkasi niitä vaan suoraan hanasta :D boosterilla latausta talvipakkasilla ja väkisin käyntiin :rolleyes: ei ihme jos startti on nyt sökö..
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä en ole ikinä törmännyt noihin hybridijuttuihin näissä 12v akuissa, ei kai noilla ole keskenään tekemistä? Mutta enivei, AGM kestää markkinamiehen mukaan syväpurkua paremmin, eli Eeberbahherin kanssa parempi valinta. Samoin näyttäisi että AGM-patterit antaa starttivirtaa jonkin verran normipattereita paremmin, Cumminsin kanssa oiva ominaisuus.
     
  7. Ranee

    Ranee Gearhead

    AGMiäkin on erimoisia, toiset kestää syväpurkauksia paremmin kuin toiset ja toiset vain antaa enemmän jerkkua loppuun asti

    Isällä oli aiemmin maatalousvehkeissä punaisia optimoita nimenomaan starttivirran takia mutta kyllä ne myöhemmin on kaikki vaihtunut halvempiin perus lyijyakkuihin ihan vaan hinnan, saatavuuden ja ominaisuuksien takia.

    Ite oon rokannut Dodgessa yhtä 180-200ah akkua ja tarkoitus olisi vaihtaa kahteen pienempään

    Jeepissä vinssin kanssa yksi vartan 74ah blue dynamikki toimi varmaan kymmenen vuotta, silloin aikanan kun nuokin maksoi euron per ah
    Nyt siinä on joku bilteman silveri ja vinssi ostoslistalla
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko kellään ehdottaa hyvää massaruiskua? Ostin biltemalaisen mutta tuo vain ruuttaa painetta pönttöön eikä tuota mitään. Purin sitä osiin ja puhaltelin ja ainaskin sieltä ilma läpi menee. Varsinkin sillä puolen metrin letkulla tuntuu että paine kasvaa. Jos painaa hitaasti nii sitte tuo saattaa imeä mutta tukehtuu- painat lisää painetta- sylkee mäskit ku nuorena poikana ja lakkaa taas tulemasta. Mahtaako nuossa halvimmissa eroa ollakkaan merkistä riippumatta? IKH myy 60 laitetta, ammattilaisten ruisku maksaa päälle 200.

    Viime syksynä sain tuolla vielä sen kotelomassan levitettyä rottelon kylkeen ja putsasin sen ohentimella o_O Painetta 4. Kyseessä on vahan levitys koteloiden sisään, kokeilin lämmittää sitä ja muuttu miltei vedeksi mutta ei auttanut. Isäukon Yama- merkkisellä kyllä tulee mutta haluan jättää sen kiveniskumassan levitykseen.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Cumminski tykkää tästä.
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla olis vaihteeksi loota pajalla ja siellä on vähän sormi suussa. Eli potilaana Tipu, eli '95 Cummins jossa laatikkona 47RH. Vaivana on 3-4 vaihto, se tapahtuu arpomalla pariin kertaan edestakaisin, jonka jälkeen nelonen menee silmään kuin lekalla lyömällä. Muistelisin kuulleeni että tämä johtuu väärästä välyksestä jossain OD-yksikön syövereissä. Vika tuli aikanaan yhden sepän tehtyä laatikon, eli ei ole itsestään syntynyt.

    Kysymys siis kuuluu, minkä välyksen väärä mitta aiheuttaa tuon, ja mikä se oikea välys on? Mitä mä nyt äkkipikaisella googletuksella sain selville, niin kyseessä olisi väliakselin ja OD-planeetan välys, mutta ollaanko tässä jäljilläkään? Ja mitäs sen pitäis olla, jos tuosta on kyse?
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Öö, eikö tuo vaikuta enemmän sähkövialta? Jos olis jotain välystä esim kanavissa levypakoille nii eikös se aiheuta pikemminkin luistelua ja levyjen kulumista. Meinaan kun kerran arpoo päälle-pois.

    Siähän on myös ylivaihteen accumulaattori, jos sieltä on jousi poikki nii aiheuttais kovan kytkennän? Sitten on 3-4 quick fill valve joka säätää kuinka äkkiä se paine sinne pakalle nousee. Sitä arpomista tosin kumpikaan selitä..

    Olisko siitä mahdollista saada ylivaihteen öljynpainetta näkyville? Sen saa siitä plugin takaa joka majailee vasemmalla takimmaisen jäähdytyslinjan lähdön päällä.
     
    Muokattu: 15.3.2023
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ööx2, kun se od on sähköinen niin veikkaisin myös sähkövikaa. Ja kyllä minullakin kolahtaa 47re:ssä muut vaihteet päälle kun on shift kittiä sun muuta muttei kolmoselta enää neloselle kun se on sähköinen od. Eikönää 47rh:ssa ole kans sähöllä od niinku kaikissa muissakin od
    mitä ihminen on suunnitellu autoihin?
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo sähköinen päälle-pois kytkentä mutta loppu hoituu hydraulisesti. Esim tuon kitkapakan männän kytkentää jarrutetaan ettei menis yhtäkkiä päälle.

    Onkos Pertura sulla myös se potikkaviritys vaiko vakio TPS?
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuossa selvisikin jo tuo homma, lienee amerikankieliseltä nimeltään overdrive piston thrust plate tuo osa minkä välys pitää olla oikea. Jos on liian ohukainen shimmi, niin siellä pyrkii kaksi pakkaa olemaan kiinni samaan aikaan, joka aiheuttaa tuon arpomisen ja näemmä myös direct-pakan palamisen. Nyt pitäisi olla oikeat osat tuloillaan ja saadaan tuokin kuntoon. Tuo kytkentä ei ole millään tavoin napakka kytkentä, vaan od menee oikeasti lekalla silmään jos on veto päällä.

    Mulla on TPS korvattu potikalla, se on kyllä yksi parhaista modauksista tuohon lootaan.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaa nii elikkä tarkootit että se tavallaan menee nykimällä päälle? Tekstistä ymmärsin että menee päälle ja pois. Joo tuo bind-up:han johtuu justiinsa siitä ku menee kaksi kytkintä yhtäaikaa päälle. Mutta senhän sää jo tiedätkin :D

    Ma tilasin ameriikoista sellasen selective-sarjan niitä ohkasia säätöshimmejä siihen männän päähän. En lopulta tarvinnu ku oliko joku 0,2mm levyn. Plus se vakio paksupala. Tärkeintä siinä touhussa on se suorakytkentäpakka että se tappi jää tasalle sen rummun kanssa, muuten saattaa tulla ongelmia sen ylivaihteen pakan säädön kanssa.

    Mutta senhän se Pertura jo tietääkin :p
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olis aikomus justiinsa tehdä korinkorotus. Onko kukaan ostanut sitä Borgesonin rattiakselia? Ebay myy niitä että kaipa nuo ihan samaa tavaraa on? Liekö nuossa keskenään mitään eroa. Aina pitää kysyä ensin josko jollain on kokemusta ettei tartte ite tapella asioiden kans :D

    Jonkun 5 sentin korotuksen takia ny tuskin tarttisi mutta koria korottaessa on täälläkin suositeltu vaihtamaan uuteen pidempään. Toki yksi vaihtoehto on se jatkokappale mutta..
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    ^Mulla on ollut sekä jatkopalalla että Borgesonin akselilla, molemmat ovat toimineet. Toki tuo Borgesonin akseli on parempi vaihtoehto, vakio kun on mitä on. Sittemmin korinkorotus sai autosta poistua, ei oikein ollut mun juttu se sitten kuitenkaan :rotfl:

    Tuo itseasiassa tuntui enemmän arpomiselta kuin nykimiseltä, tuntui että veivaa hetken kolmoselta vapaalle ja takaisin, kunnes sitten lyö neloselle. Od off - napilla tuon ongelman sai kierrettyä, eli kun painoi nappia vaihtaakseen loikkarille ja nosti kaasun samalla ylös, niin meni ihan jouhevasti silmään. Aina tulee kuitenkin ajettua kaupungissa od offilla, niin tuo meni melko luonnostaan.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ne joilla on se mittariteline siihen a-pilariin. Ootteko laittaneet sen suoraan kiinni alkuperäisen muovin tilalle, vaiko siihen kiinni? Ameriikoista tilattu tekele, kaverilta joskus ostin. En ole ihan varma miten se kiinnitetään
     
  19. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Ne mitä minulla on on semmosia että ne on pakko laittaa sen alkuperäisen kanssa, eli ovat semmosia kuoria joissa ei ole mitään kiinnikkeitä.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eli käytännössä aiheuttaa ruuvinreikiä siihen vakiomuoviin o_O no, niinkai sitten on siihen tyydyttävä
     

Kerro tästä muillekin!