Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kannattaa ottaa ylemmätkin varret samaan rytäkkään, niin istuu akseli vielä sinne auton alle oikein. Laatu noissa alustan osissa tuntuu kulkevan hinnan kanssa aika lailla yksiin, eli lompakon mukaan kannattaa katsoa sopivat. Mulla on DT Profabin tuotteista hyviä kokemuksia, vaikkakaan ei vakiopaikoille tulevista tukivarsista. Mutta hyvältä vaikuttaa niiden tekeleet, samoin Carli ja Thuren ovat varmoja, joskin hinnakkaita vaihtoehtoja.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onkohan merkitystä ottaako ne valmiiksi taivutetut alapuolelle, 315 raapi aikoinaan alatukivarsiin käännettäessä vaikka vanne levitti reilusti. Nyt on 295 vakiovanteillä eikä oo ottanut kiinni, lie miten vaikuttaa nyt kun etuakseli on keskellä, en oo ehtiny koeajaa. Nolla et:n vanteita ajattelin, joko 285 tai 295 renkailla, ehkä 315 vois olla ok nyt kun koria on nostettu sen 40mm
     
  3. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ne taivutetut varret varmaan huono asia olisi, jäisi varoja jos haluaa renkaita vielä kasvattaa jatkossa. Mä muistelisin että 35x12.50 eivät raapineet tukivarsiin 8" ET0 vanteilla, eli ei ne taivutetut varret kuitenkaan välttämättömät pitäisi olla.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ok. Onkos sulla Pertura ne pitkät etuvarret nyt pelanneet kuinka? Jokunen vuosi siitä on kun ne asensit?
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Onhan noi pitkät varret tainneet jo alun toistakymmentä vuotta alla olla. Hyvin ne on pelanneet, ei ole mitään ihmeempää ongelmaa ollut. Tuntuivat ne pehmentävän jousitusta, verrokkina oli silloin Superliftin 5" sarjan varret, joissa ylätukivarren akselikiinnike oli siirretty ylemmäs ja alatukivarsi oli vakiopaikoillaan. Ja noin muutenkin paria kertaluokkaa vakuuttavammat nuo nykyiset varret ovat verrattuna niihin aiempiin Superliftin varsiin. Nykyään toki on alusta pehmeä kuin pumpuli, kun pitkien varsien kaverina on Thurenin XS-vieterit.

    Toki säädettävät tukivarret olisivat siinä mielessä paljon hitsattuja parempia, että pääsisi eroon niistä epäkeskoprikoista, jotka ainakin mun kokemusten mukaan pyörivät ihan miten sattuu vaikka miten vääntäisi pulttia tiukalle. Tarvittaessa säädön jälkeen pienellä hitsitäpällä saa ne epäkeskoprikatkin kyllä säilymään kohdillaan, eli tehtävissä tuokin.

    Säädettäviä varsia näkyi olevan Ebayssä halvalla, mutta on ne myyntitekstit aika Ebay-bingon täyskäsiä, eli voivat olla ihan ok varsia, tai sitten eivät. Jenkkilässä sitten taas useampi valmistaja näyttää kauppaavan säädettäviä varsia, ne nyt ainakin tietokoneen ruudulla vaikuttavat paljon vakuuttavammilta.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tähän mennessä oon saanut ebaystä SFI-leimatun BD Dieselin flexplaten, Sonnaxin billetti sisäänmenoakselin ja Borgesonin rattiakselin. En tiedä sitten onko ollut tuuria vai liekö osa merkkifirmoista alkaneet myidä tuotteitaan ebaynkin kautta (ulkomaille). Sain jopa jenkki-Borgesonilta neuvoja toisen nivelen vaihtoon vaikka ostinkin sen rattiakselin ebaystä enkä heiltä. Varmaan kai olisin heiltä ostanutkin välikäsien kautta mutta houkutti ebayn pienempi hinta :odbiggrin:

    Mä nyt taidan mennä niillä vakiopaikoilla ja uusilla sädettävillä akselin tukivarsilla (siis ylä + ala), jos myöhemmin muuttaa samanlaisiksi pitkiksi. Nekö eikö katsastuksessa oo mitään sanoneet niistä? Mietin tuota oman auton BD:n trackbarin runkokiinnikettä että jos vaikka kattastaja haluaa siitä valmistajalta jonkinlaisen lapun.. en ehdi saada sitä niin paskaseksi ettei näy :rotfl:
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Joo, siis myydäänhän Ebayssä merkkituotteitakin vaikka ja kuinka, mutta monessa kiinalaisessa tavarassa on korulauseet yhtä "High Quality" "OEM Certified" jne. kuorrutusta, joka ei sitten oikeasti sano yhtään mitään. Voi olla ihan toimiviakin tuotteita, mutta niin imeliä tekstejä, että ihan pahaa tekee.

    Tukivarsien kiinnikkeet saa vaihtaa tai tehdä vaikka itse, eli pitkilläkään varsilla ei pitäisi ongelmia tulla, samoin kuin ei track baristakaan ole syytä katsurin motkottaa. Itse varsien pitää olla tehdastekoisia ja vähintään samalle akselimassalle tarkoitettuja, eli niiden osalta pitää pystyä jotain näyttämään. Esimerkiksi asennusohje kelpaa, siitä selviää että jonkin sortin tehdas ne on tehnyt, sekä että ne on juuri tähän automalliin tarkoitettu. Se siis selventää track barinkin osalta homman hyvin selkeäksi, siinä ei ole leimaukolla muuta hommaa kuin todeta että hyvä se on.
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Totta, siinä ohjenivaskassaa muuten lukee mille autolle ja mallille on. Ne tosin näyttää kyllä enemmän tulostetulta kuin tehtaalta lähteneeltä :D no täytyy yrittää sano mummo lumessa, turhaan sitä etukäteen määkiä juu :p
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, eilen ehtoolla töitten jälestä hain posti asiahenkilöltä jarruletkut. En viittiny yölöysiin ruveta ni aamupäivällä ne molemmat sitte vaihoin ja ilmasin jahka poika vihdoin päätti vihdoin nousta ylös. Kävin näyttämässä yksintein katsoukolle kun näytti aikoja olevan. Ihmeen pitkän aikaa se niitä tutki, rupes vissiin uuvestaan katastaan koko autoa. Vihdoin palasi ja sanoi että selvä peli. Oli pumppaillu jarruja enemmänkin ja dynottanu ku kuulemma oli kosteat liitoksista. Ei kuulemma ollu sitte vuotanutkaan. Sanoin ettei vittu varmasti vuoda, on nääs tullu syksystä 1981 noita laiteltua ja ei niitä jarruletkuja voi vaihtaa ilman että niihin jää kosteutta liitoksiin kun niissä on sitä semmosta jarrunestettä sisällä vanhoissa. Että milläs ne kuivaksi täysin imet ennen vaihtoa? Olis kiva jos olis semmosia katastusmiehiä jokka jotain noista edes ymmärtää. Vähän niinku motonetin myyjät. Kauppaopisto ei varaosamyyjääkään tee.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Uusi laturi tuli eilen ja tänään sain auton kuntoon, hyvin lataa taas. Hyvin lämpenee myös kabiini uudella vesi pumpulla ja termostattilla vaikka lämpömittari seilaa. Tänään ajoin pari testipätkä että sain ilmattua yhteensä noin 40 km ja ilman flektiä, kai talven pärjää ilman ku pärjäsin kesällä myös ku oli Haydenin rele paskana ja silloin 92° termostaatilla.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Piti pahvi viritellä käyttö-Voyagerin keulalle kun asteet huiteli -20 celsiusta, jotenkin oudoksuvia katseita kanssa-autoilijoilta. Oon aina siihen todennut että kannattaa kokeilla laittaa se pää pihalle 80km/h vauhdissa niin tietää miltä se konehuoneessa tuntuu. Vojakissa on tuo jäähdytin sellanen iso levy niinkö Ramissa. Eihän se kylmä vaan se suora viima.
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ilman flektiä pärjää talvella, jos ei tarvitse jäädä ruuhkaan kunnolla jumiin. Puoli tuntia alle kävelyvauhtia kykittyään on varmasti mittari punaisella jos ei ole flektiä, automaattikin toki yhtä kuumana. Eli jos ei ole tiedossa moisia jumitustalkoita tai muuta mikä vaatii olemattomalla vauhdilla ajamista, niin silloin kyllä pärjää. Termostaatti ei vaikuta ylikuumenemiseen, se kun on kuitenkin täysin selällään kun alkaa koneella olemaan hiki.

    Kesäkuumallakaan flektiä ei koneen lämpöjen puolesta tarvitse jos ei aja kaupunkiajoa tai vastaavaa, ajoviima kyllä jäähdyttää riittävästi jos vauhtia on yli kaupunkivauhtien. Mulla oli sähköflektien kanssa merkkivalo kojelaudassa, niin näki aina milloin ropellit pyörivät. 30 tai 40 alueilla pidempään ajaessa ja pysähdellessä lähti aina välillä puhaltamaan, eli ehkä jossain viidenkympin nopeudessa menisi raja milloin ei helteelläkään tarvitse flektejä milloinkaan. Sittemmin tulin vanhaksi ja laitoin viskon takaisin, sielläpähän pyörii ropelli jatkuvasti.
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo Rämpylässä on se jäähdytin myös tosi iso, kylmä ilma jäähdyttää nopeasti. Korjailin tuossa joku aika sitten puunhalkomakoneen, vaihdoin wj-Jeepin syylärin kun oma oli ottanut siipeensä. Kaveri antoi siihen Lagunan propellin. Koekäytön aikana lämmöt nousi liki 90, ehkä saisi olla tuossa käytössä vähän kylmempi lämpöanturi flektille, no, kokeilin sitten ohittamalla anturin että jäähdyttääkö flekti nii lämpö putos yhtäkkiä 60. Pihalla oli nollakeli. Että kyllä se ilman liikkuminen sen jäähdyttimen läpi todella vaikuttaa :eek:
     
  14. smgt

    smgt 3rd gear

    Minä taisin ajaa pariki vuotta ilman fiaskoa ramissa. Talveksi oon sen joskus pois ottanu että paremmin lämpiää, eikä sitte tullu takasin laitettua kesäksi. Hyvin siinä lämmöt mulla pysy vaikka kuin ois kaupungissa käyny. Ei Kajaanissa tosin puolta tuntia paikallaan olla mutta pilistellä pysty. Mulla nousi laatikon lämmöt öljypohjassa johonki 60-70 paikkeille.

    320cdi mesekin oli ilman flektiä kun piti ottaa v8 comonrailpumpun tieltä pois. Ei sekään siitä säikähtäny helteilläkään.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tossa on ilmeisesti vaihtumassa työpaikka. Ainakin otin viikko sitte lopputilin entisestä. Uus työmatka on vaan 10km per suunta. Toihan ei 12 valve ehi lämmetä mihinkään sillä matkalla. Tän hetken 27km per suunta ehtii termarikin aueta jollei vallan hirmu pakkanen. Oonki miettiny että pitäskö yrittää myyvä pois. Pikku hiljaa sitä on tullu laitettua ja eihän se valmis ole vieläkään vaikka kohta 7 vuotta ajettu ja laitettu. Kaikki on kyllä tehty mikä tehty ni viimeisen päälle ja pidetty muutenkin ku kipeetä pilluu, eli hellästi. Oiskohan toi jäähdyttimen potkurin irrotus kuitenkin vaihtoehto myymiselle?
     
  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tänään tuli kokeiltua että miten cummins lähtee käytiin kesä dieselillä ja minus 16. Eberi ensin tunti lämmittämässä ja sit käyntiin ilman ongelmia mutta semmonen outo juttu että kaasupoljin hiton jäykkä ja ku perutin pihalla niin jäi kaasu vähän päälle, sammutin ja kävin tarkistaa että vaijeri liikkuu, en löytäny mitään vika ja hyvin toimii nyt.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Toissa talvena kesälaadulla pelas 12-13 pakkasasteeseen. 15 ei lähteny eberi käyntiin ja hyyty auto tohon 200m päähän. Helvetillinen homma ajaa takas ku hyyty het vällein ku sai käyntiin. Tankin tyhjennys piti tehä. Tosin oli silloin ryssän dieseliä. Liekö eron tehny se. Nyt pistin 78L talvilaatua kesälaadun joukkoon ku kävin viime ti katastuksessa.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Varmaan nuo pakkasjuoksevuudet muuttuneet nyt kun on sitä bionestettä seassa. Ei mee enää niinkö 20 vuotta takaperin.
     
  19. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on keula pahvitettu sillee et estää viiman, mut sähköflektillä saa ilman kulkee välistä jos tarvii. Puoliskotunti webaa ja 11km työmatka (ilman weba) 50/50 kaupunki/maantie nii juuri aukee termostaatti. Säälistä hommasin sähköpyörän jolla kulen pääasiassa työmatkat, saa kuite harrastaa dodgella.

    Mulla siis viskon tilalla 2x sähköpuhallin ja ei ne kyllä pyöri oikee koskaa, toki kaupungissa pitää kesällä laittaa päälle et ilmastointi pelaa, mut sillonki vaa toinen.

    Yhen kerran on meinannu lämmetä ku vähä maastoajoa ja flektin rele särky, nakkasin ojasta vettä syylärille lippalakilla välillä ja aivan hyvin pärjäsi...
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pistä musta pässi vesijäähdytetty turbo sinne ja kiertovesipumppu sinne pellin alle. Rupee lämpenemään pikkusen erilailla se kattila. Mulla tossa talvirötköttimessä moinen kompinaatti om606 kaverina ja lämpenee nopeammin ku ykskään koskaan omistamani auto. Eihän sitä nyt rakkaudella rakennettua kuitenkaan henno myydä pois.

    Kesäkipossa supran alumiinisyyläri kummelin kaverina ja koskaan ei oo lähteny termarista flekti päälle. Pari kertaa oon laittanu napista flektin ku madellu jossain cruising letkassa ja lämpömittarin lukema on jotain aivan kuujuustoa. Vaihteiston viilennin lähtee kyllä käyntiin helteillä madellessa.
     

Kerro tästä muillekin!