Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Samalla menee vesijäähdytetty pakosarja paikalleen.
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    No sitten rupeis olemaan jo talviautoilun aatelia. Vois pistää syylärin kokoisen lämppärin kennon.
     
  3. smgt

    smgt 3rd gear

    Marine puolelta pakosarja ja ahin, niin kiertää vesi niissä
     
    Cumminski tykkää tästä.
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Peukutus jäähdytetylle turbolle. Viime kesänä ajoin -00 Hiluxilla Lahteen traileri perässä, kilometriä kerty jotain päälle 600. Autossa kehältään normaalia isommat pyörät joten välitys ei ihan sovi niille tehoille mitä valmistaja ajatteli. Mutta turbo ei tosiaan lämmennyt ollenkaan mitä välillä tarkistin, surutta sai kierrättää pitkissä mäissä. Kas kun Cummitukseen eivät sitä laittaneet? No ei sillä varmaan ajatelleet että isoja kuormia ajellaan (ai ei vai? :rotfl:)
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä ei taija vissiin halavalla saaha niitä vesijäähdytettyjä marine pakosarjoja. Kattelin eilisehtoolla nääs huvikseni. Ahtimen vaihtokaan ei varsinaisesti ainakaan just nyt nappaa ku rakentelin uuden putkiston turbolta takapuskurille asti. Tietysti jos ja kun ahdin pitää vaihtaa ni silloin asia on toinen. Supereissa taitaakin olla vesijäähy vaihtoehto. Ja tottakai eri lähtö downpipelle. Ehkä irrottelen ens alkuun sen potkurin pois ja katon mitä se tekee.

    Silmiin osu la alkanut texas metal’s loud and lifted sarjan aloitusjakso kutosella. Siinoli lil red express pick up raato johon rakentelun yhteydessä paja laittoi 12v cumminsin 1100hp. Niilloli esmes 8kg painava muovikopio cumminsin alakerrasta joka on heikommankin rakentelijan nosteltavissa ku linjataan sitä ja voimansiirron komponentteja runkoon. Taitaa olla uusintoja ens la saakka kunnes uusi jakso tulee.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Laita tuo ryssäläinen 14 kw lämmitin, mulla toiminu yli viisi vuotta moitteetta. Samassa ajassa fiksailtu saksalaisia jo moneen kertaan.
    tuossa linkki:
    https://planar.fi/tuotteet/autoterm-14tc-mini-12-24v-asennussarjalla-pu-27/
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Huoltelin/korjasin tuon 5kw eberin tuosta muutama vuos sitte. Että ei jaksais uutta hankkia ehjän tilalle. Vaan tänäpänä töihin lähtiessä puolen päivän jälestä -8c lämmitin puol tuntia ja löin käyntiin. Sitte muutaman minuutin päästä siitä laitoin rullatun seiskalehen pystypäin käydessä siihen potkurin päähän. Komeesti alko paskalehestä silppu lentää. Juutuupi videoissa ne ottaa kädellä kii siitä kun kone on kylmä. Onneks en ottanu. Eilen illan kähmeessä kotijo tullessa ku kone oli käyntilämpöinen ni pyöritin sitä sammuksissa (auto) ollessa. Kuulemma ei ainakaan yli kolmea kierrosta pitäs pyöriä kun jäykistyy (potkuri) eikä pyöri käsin. Viskossa lie siis vikaa. Kyllähän se potkurin viima estää kylmäkäynnistyksen jälkeen konetta lämpiämästä vaikka termari ei auki oliskaa vielä. Ja pitäs jäähä sen bi-metallijousen päätökseksi alkaako potkuri jäykistyä termarin avauksen jälkeen vai ei. Jossain oli että cummins 12v 150-200tm kestää enneku visko sökö. No ylitetty se on jo ajat sitte. Vois tietty nyt sen potkurin pois ottaa ja kattoo kuin käyttäytyy. Tarvikkeena ei niin kallis mutta orkkis on 2-3 sataa€ plus toimitus ja verot.
     
  8. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Just. ajattelin ettei sulla oo pa-lämmitintä ollenkaan, jos ei ehi lämmetä. tuo oma kyllä pitää lämmöt normaalissa vielä ainaki 28 asteen pakkasessa normaalissa. Vuosi sitte vaihoin uuden syylarin ja vesipumpun, alko talvella viisari soutamaan edestakasin, aikasemmin pysy ihan naulattuna paikoillaan...
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    12 valvessa on ainakin lämpömittarin neulan soutaminen normaalia. Ominaisuus ei vika ainakin tehtaan kirjojen mukaan. Hankin joku vuosi sitten orkkis termarin ja on minusta parempi kuin entinen joka oli vähän kuumempi. Orkkis soutaa enemmän kuin tarvike. Vähänkään uudemmissa autoissa valmistusmaasta riippumatta ei mittarit näytä oikein, asiakkaat huolestuu jos viisari soutaa. Dodgen mittari toimii oikein. Termari aukeaa ja lämmöt laskee kun kylmempää vettä tulee tilalle. Kunnes nousee taas.
     
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    12valveen ku tuuppaa rokkiautosta (ulkomuistista muistaakseni , googlaa varalta, löytyy tästä topic) gates 33039s nrolla termostaatin niin loppuu jatkuva seilaaminen, ekan kerran auetessa käy pari viisarin mittaa yli puolivälin ja sitte jäkittää keskellä. Tämä termostaatti ei sulje kannen sisäistäkiertoa kuten vakio niin on rauhallisempi käyttäytymään ja ehkä hivenen nopeempi lämpeen, toki sit jos ottaa kaikki voimat irti tyyliin minuutteja niin voi samasta syystä alkaa lämpiää liikaa.
    Mulla ja monella muulla ollut jo vuosia ja yhtää huonoa kokemusta en ole kuullut.

    Uusissa autoissa nyt muutenkin on koko mittaristo niin suuntaa antava... Ei syty edes öp valo vaikka ei ois öljyä koko koneessa...
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, kyllä numero 33039s on oikein. Laitoin semmosen gatesin joskus. Sitte se rupes muutaman vuoden jälkeen takertelemaan. Lämmöt nousi ylös eikä meinannu kai sit aueta. Ostin sit ton orkkiksen. On kyllä yks uus 33039s gateskin hyllyssä varuiksi.
     
  12. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mistä saa noita gates 33039S nykyään? Just ku oma remppa tein niin yritin saada samanlainen ku paikalla oleva mutta ei löytyny mistään, 33039 saa kyllä mutta kokeiltu on ja sillä seilaa mittari oikein kunnolla. Laitoin nyt 33038s, sillä seilaa ihan pikkasen, ehkä 10f. Tällä 33038s nousee myös lämmöt nopeammin ku 10v vanhalla 33039s,llä eli siinä oli ehkä joku vika, en tiedä, paljon muutakin rempattu samalla.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä tän hyllyssä olevan tilasin amatsoonilta ja sen ekan rokkiautosta. Nyt ei ole. Ebayssa pitäs olla. Tosin näyttäs olevan 20-30€ plus alvit ja verot päälle.
     
  14. simu_l

    simu_l Gearhead

    Oisinko vuojenpäivät sitte ostanu rokkiautosta. Samoilla posteilla tuli vissii 3 kerralla ku ei se ite osa maksa juuri mitää, en kattonu nyt varastotilannetta, loppuuhan niiltäki joskus tavara, mut laittaa sen notification päälle nii se toimii kyl hyvin.

    Sitähän ei löydy rokkarilta ku tolla osa nrolla hakemalla.


    Edit: sehän on siis ilmeisesti dodge aspen v8 -78 termari, sen takaa ainaki löytyy ilman s ja sit 33038s joka on vaa kylmempi, 39s ei löyvy näemmä ollenkaa, oisko poistunu valikoimasta kokonaan...
     
    Muokattu: 4.12.2023
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    US-Partsilla lukee että 18.12 on tulossa myyntiin 33039, ilman äSSää
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, nyt tein tänään ennen töihin mänöä kiinnipito työkalun hihnapyörälle. Puuilosta hain ohi kulkiessani par päivää sitte 36mm kiintosilmukan 15,90€ ku tohon rahaan ei jaksa ruveta sitä väännintä tekeen. Täytyy koittaa täs ku kerkee josko lähtis visko irti.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, nyt on oma tekemä työkalu kokeiltu. Olipa naurettavan helppo vääntää mutteri auki viskosta kun on asiallinen kiinnipito työkalu. Se on two in one kun toisessa päässä on edellinen tekemäni työkalu kampiakselin hihnapyörän kääntämistä varten. Ei jaksanu rautahyllylle pimeessä hankeen mennä tarpeita ettimään ja toi oli työpöydän alla valmiiksi. Täytyy huomenna kokeilla lämpeekö eri lailla kun lähtee liikenteeseen. Viskon toiminta tuntu erikoiselta kun ruuvipenkissä kääntelin. Laitoin puhdistusprayta bi metallijousen kuoppaan ja laitoin tuleen. Se kun lämpiää ni potkuri pyörii keveänmin. Lämmetessä pitäs alkaa tahmaantua ja kitkan lisääntyessä riittävästi mennä lukkoon.
     
    Muokattu: 8.12.2023
    Cumminski tykkää tästä.
  18. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Palataanpa vielä siihen etuperän ja kardaanin liitosristinivelkyssäriin sen verran että siis mulle tuli ko-metilta kunnostettu etukardaani aikoinaan ja paikoilleen laittaessa jo ihmettelin kun jäi vähän liikkumaan mutta kiireissä unohtui kun ei kesällä nelikkoa tarvii mutta siis juu siinä on ne sisäpuoliset lukkosokat mutta liikkuu ehkä noin 3 milliä perän päässä mutta kardaanin puolella on napakka voiko siellä nyt sitten olla väärä ristikko jotain rikki vai en vain osaa ne kupitkin siis pääsee liikkumaan sen noin 3 milliä ennenkö lukkorengas toppaa liikkeen
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niin, siis, tarkoitat varmaan sitä eturistikon liitosta perän yokeen? Siinähän on ne U-malliset kiinnikkeet. Mulla liikkuu myös jonkin verran sivusuunnassa se ristikko siinä mutta annoin olla kun täällä sanoivat aikoinaan niin. Muistaisin että ne ristikon kupit pitäs kirraantua niihin kiinnikkeisiin mutta saatan muistaa väärinkin. Vai ottaako ne sulla ollenkaan kuppeihin kiinni?
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    Omalle kohdalle on osunut viskoja ilman sähköäkin jotka toimii juurikin nuin ja oon aatellut niiden toimivan viksusti
    Hetken startin jälkeen pöhöttävät ennekuin lämpenevät ite sisältä ja irroittavat sitten
    Tää lisäkuorma auttaa moottoria lämpiämään ja pienenee päästöt

    Ja toisekseen oliko sulla tuossa testissä visko pystyssä?
    Nehän ei toimi muussa asennossa oikein eikä saisi varaosaakaan säilyttää kuin pystyssä
     

Kerro tästä muillekin!