Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Heksa

    Heksa 1st gear

    Hyvä että vika löytyi. Arvelin että tuo voi olla syynä kun sulake paukkuu heti, niin diodi päästää väärään suuntaan.
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Minä sanoisin että urtsiväri käy automaalin päälle. En ole omissa kötöstelyissäni huomannut mitään syytä miksi ei kävisi, siksi uskallan vahvalla mutulla sanoa että käy. Näissä kun ei orkkismaalikaan ole thermoplastinen, niin ei sekään ole kiusana.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kiitos. Tietoa ei löytynyt ainakaan ihan äkkiä netistä, vaikka haeskelin jonkun aikaa. Jos se orkkis väri on pellissä ollu -96 lähtien ni tuskin se irtoo muuten kuin jos stydimpi teollisuusmaali sen keittää irti. Senhän se termoplastiselle värille tekee. Siinäkin tais selvitä eristeeksi laitettavalla oliko se epoksi? Joo, kattelin kans ettei ton ikäsissä enää sitä termoplastista ole. Tietysti sitä epoksihuntua voi ohuelti ruuttailla ylt ympäri autoa mutta kun kympin ottaa polyuretaanimaalia ni ei viittis ottaa epoksia isoa astiaa. Tulee kalliiksi ja pitäs taas seuraavat 7 vuotta ajaa….
     
  4. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mä maalasin oma auto yli 10v sitten Sisun runkomaalilla, ja katto hilseilee nyt maalit pois. En tiedä oliko alla orkkis väri mutta oli ennen kaksi värinen musta ylhäältä ja hopea alaosa, se mikä oli ennen musta kiehui todella helposti niin piti alkuun laitta ohuita kerroksia päälle, hopeassa osassa ei mitään ongelmia.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tääkin on vissiin joku two tone maalaus. Yläosa pearl ruby red helmiäinen ja alaosa hopiainen, mikä lie koodi. Ral koodilla löytyy niin liki orkkis punasta että kelpaa minulle ja se kääntyy ncs koodiksi jolla saa maalin. Yläosassa on lakka irtoillu jonkun verran että voi olla sama homma minulla. Kun en viittiny mattamustaa ostaa kun olis ollu enemmän värjäämistä kun luukkuja aukoo ni mattapunanen käy minulle.
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mä maalasin kaverin -96 rammin 5-10 v sitten. Muistaakseni se oli raskaankaluston maalia satiinimustana. Eli urtsia varmaankin? Näyttäisi tarttuvan vanhaan maaliin kun on vieläkin pysynyt.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Raskaan kaluston maaleja on keinohartsi, akryyli, metalli ja helmiäinen sekä epoksi ja polyuretaani.

    H-auto maaleja ennen ainakin oli neljä ensimmäistä. Aikas pitkään on epoksiakin kait käytetty. Monethan ostaa teollisuusepoksia pohjaksi mutta maalaamot käyttää niitä kalliimpia merkkituotteita. Polyuretaani on ominaisuuksiensa takia tullu autotallimaalauksiin kun on kestävää. Jos sillä pinnoitetaan lattioita ni kestää kävellä auton päällä. Sikäli jos ei pelti notku alla ja sehän on joustavaa tosin kuin varsinaiset automaalit jossei lisää joustoainetta.

    Teollisuusmaaleiksi luetaan epoksi, polyuretaani, alkydi ja kaiken maaliman sinkki ja lämpömaalit.

    Hyllyssä on tallissa sikkensin akryyliä joka on raskaan kaluston maalina aikoinaan ostettu. Oli halvempaa eikä kuulemma eroa henkilöautomaaliin valtuutetun jälleenmyyjän kertomana. On vaan profiloitunut k-a väriksi ja halvempaa.
     
  8. ravolta

    ravolta 3rd gear

    loovan palkin asensin, reikäväli iha samala kohtaa ku 47re.ssä. pikku korokkeen vaa joutuu kannatinkumin pääle tekeen. kartaanien mittausta ja jakoaskin kepin veistelyä, tai kepille teline.
    vaijerisammutinki löysi hytistä paikkansa. ehjä solenoidi jouten halavalla.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Saako olla vaijeri sammutus?? Avaimesta pitää sammua jostain vuosimallista lähtien... Siitä on ollut juttua aikaisemminkin tällä palstalla...
     
    ReDDot tykkää tästä.
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    Avain ei saa lähtä pois auton käydessä, eli vaijerisammutin ei virallisesti kelpaa kun ei ole alkuperäinen.
     
  11. ravolta

    ravolta 3rd gear

    no perkeles, tämähän pitää tutkia. pitääkö solkku vielä iskeä paikalleen takas
     
    Cumminski tykkää tästä.
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olisko liikaa pyydetty jos ne joilla on -95 tai jonkin verran jompaa kumpaa vuosimallia oleva nelikkoRami, niin tarkistaa löytyykö seuraavaa numeroa ABS-poksin kyljestä: 56026893 tai 56027305. Tarkistin eilen sähköt autosta ja näkyy ainakin plussat ja maat tulevan boksille asti eli saattaa olla mahdollisuus että oma on kaput. Ebayssä myivät satasen pintaan varaosana nii voisin nyt ainakin kokeilla miten käy, omasta en vaan saa numeroa kun tarra on kadonnut. Catcar:in sivuilla oli nuo kaksi numeroa mutta en oo varma onko oikein, ymmärsin että sama boksi olis -94 - 98 tai jotain sinneppäin, 94 ylöspäin kuitenkin. Kiittää ja kumartaa.

    Mulla on muuten tuo oma taas joku vuosimallien sekasikiö. Mulla on -94 ja -95 tehtaan johto- ja pinnikaaviot, autossa on -94 pinnijärjestys vaikka auto on puoliväliä -95 :D
     
  13. Heksa

    Heksa 1st gear

    Onko nyt kyseessä 4-pyörä ABS, vai pelkästään takasiin vaikuttava RWAL?
     
    Cumminski tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Varmaan 4-pyörä ku rwal systeemissä ei boksia ole.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä ainakin ykköskopassa on hanskalokeron takana RWAL-boksi.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Lueskelin manuaaleja ja nettiä. Vaikuttaa siltä että -94 - 97 on sama nelipyörä-abs- systeemi. Oudointa on että -94 on erilainen liitin kuin -95 ainakin manuaalien kuvien mukaan, -95 on 3kpl enemmän virtalukon 12vdc syöttöä. Siksi lähinnä ajattelin että josko olis mulla väärä boksi mutta huu nous.

    Sen verran tiedän että tuohon on vaihdettu lokasuojat ennenku ostin, siitä vaan tuli sellanen pelko perseeseen että olisko jopa vaihdettu johtosarjaakin kun kerran kaksi syöttöä puuttuu.

    Jos jotakuta kiinnostaa niin pinnit 6, 7 ja 21 puuttuu liittimestä kokonaan. Boksista ne kyllä löytyy.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    nyt kun mietin ni joku riviliitin siinä tais olla tiellä ku niitä jarruputkia siihen keulapuolelle uusia vääntelin viime elokuussa. Tiijä sitte missä kohin se rwal control module sitten tossa 2gen sijaitsee. Vaan en edelleenkään niitä tommosia rwal systeemiä pidä abs jarruina. En vaikka ne toimii tossa omassa kuten pitääki, ihme kyllä. Minusta anturit pitäs olla pyörien liki eikä perän lautaspyörässä. Ja niisson tavattu oikeissa lukkiutumattomissa jarruissa pitää ihan semmosta pumppua.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se varhaisempi rwal korvasi sen albi-venttiilin takana. Joku cätsh-ö-fish asiakkaiden houkutteluun ehkä. Muutama vuosi myöhemmin tuli nelipyörä-absit, ilmeisesti aluksi optiona ja myöhemmin pakollisena. Rwal-boksi on kabiinissa, kojetaulun alla keskellä jossain. Mulla esim sitä ei oo kun tuo abs-boksi ohjaa sitä rwal-venttiiliä suoraan.

    Nuo varhaiset antilukitukset on kieltämättä aika naurettavia keksintöjä, oman aikansa systeemejä. Eihän ne tahtoneet isoissakaan ammattivehkeissä toimia, moni moitti että jarrut katos usein. Paljon on menty eteenpäin vuosien myötä kyllä.

    Oon luonteeltani sähköasioissa melko perfektionisti, jos sielä jotain on niin pakkohan se on saada wörkkimään. Ei osaa lopettaa vaikka usein tulee päätä paukutettua puuhun :D:p Täytyy nyt kattoa mitä sen kanssa tekee, helpompi varmasti kun vaan jättää sen lampun irti (toistaiseksi). On niin pitkä matka körötellä kohti Hesaa Jamantin Snap-On laitteen luo lukemaan boksin vikakoodeja :rotfl: Jos se boksi nyt edes pelaa Jamant meinas
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    HAHAHA!! Se perhanan lamppu sammu ny!! :odbiggrin::rotfl::lol: Voi juma, kun olis lunta ny :D nurmikolla sain vähän testattua ja se perkules nytkyttää!! :odbiggrin::poff:
     
    eeko ja musta pässi tykkäävät tästä.
  20. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Omat kokemukset tosta kakkoskopan nelipyörä ABS:stä alkuperäsillä joka nurkan levyjarruilla ei kyllä ole mairitteleva. Tossahan ei taka-akselilla ole yhtään enempää älyä mun mielestä kun siinä vanhemmassa RWAL systeemissä. Yks yhteinen jarruputki koko taka-akselin jarruille ja tasauspyörästössä anturi, eli teoriassa voisi vetää toinen pyörä lukossa ties kuin pitkälle eikä järjestelmä viisastu asiasta yhtään. Eli suomeksi sanottuna toi on kyllä korkeintaankin kolmen pyörän ABS ja talvella ei jotenkin riitä nopeusmittarinkaan reaktioaika tajuamaan että renkaat tärähtää suoraan lukkoon eikä se järjestelmä tee sitten oikeen mitään, vaikka merkkivalot toimii just niinku pitääkin. Voihan olla et mulla on jotain piilotettua vikaakin tossa, mutta kun järjestelmä itse on sitä mieltä että ei ole, niin mikäs siinä uskominen ;)
     

Kerro tästä muillekin!