Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tänään sain sitten pitkän kaavan kautta töötät autossa kuntoon. Ensin näytti hyvältä kun mittarin mukaan töötti oli rikki (alunperin ollut kaksi tööttiä, toinen kai lainattu jonnekin..). Biltemasta hain tulpatöötit ja kiinni. Eipä puhunut sitte mitään. Aikani manuaalin kaavioita tutkiessa löysin vian nappien maadoituksesta. Ensin tietysti pelkona että clockspring rikki mutta eipä vainen. Rattiputkesta maadoitus kateissa, ne napit maadoittuu sen kautta. Rattiakseliputki on kojetaulussa kiinni ja välissä on muovit jotka estää maadoituksen. Kuvissa lukee että toisessa on maadoitusklipsi, no mun omassa se on poikki. Tein uuden maadoituksen johdolla nii jo alkas tulla ääntä maailmaan.

    Sitä tosin ihmettelen kun se clockspring liikkuu jonkin verran, eikös tuo pitäis pysyä paikallaan? Lie syytä vaihtaa kuitenkin myöhemmin, tai ainakin varalle jo hankkia. Kaikki kuitenkin toimii silti, cruise ja töötti ja airbag-valo sammuu.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ja sen verran vielä tuosta absista. En sitä osaa sanoa miten tuommosessa ne toimii tai onko niissä järkeä. Sen näkee ens talvena. Nastapyörät ajattelin kuitenkin ostaa jos mahdollista, tai nastoittaa yhdet. Mielestäni ne taka-absit ihan sellaisenaan on järkevät kun ei näissä oo sitä kuorman tuntevaa venttiiliä joka "estää" takapäätä lukittumasta. Osaan kyllä pumpata jarruilla jos tarve, on ollu aikoinaan 80-luvun vehkeitä omistuksessa nii on opeteltu, välillä kantapään kautta :D Mutta katsotaan kuinka käy, sano Putkinen.
     
  3. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mä väittäisin että nastojen lisäksi renkaan kuvio olisi suotavaa olla jollain tavalla lamelloitu, niin saa paremmin pitoa auton painosta, mistä Ramissa ei ole puutetta. Ite en ainakaan osannut pitää nastoitettua Hankookin Allterrain tyylistä rengasta parempana, kuin tota Nokian Rotiivaa ilman nastoja. Tietty tää nyt on makuasia ja on noihin varmaan saatavilla paljon tiiheemminkin lamelloitua pyörää kun Rotiivat. Itse en muutenkaan ole tota Ramia enää käyttänyt talvisin, niin varmaan tuntuma on senkin puolesta jo hukassa. Joku nappularengaskin voi olla nastojen kanssa niin kauan hyvä, kunnes ne nappuloiden reunat pyöristyy. Sitten on vielä olemassa sekin koulukunta, jotka "saippaa" esimerkiksi työkoneissa/traktoreissa nappulakuvioisia renkaita, eli leikkaa itse lamellit niihin ja ruuvaa vielä nastat.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  4. teme01

    teme01 Gearhead

    Tähän liittyy näemmä turvavyökin vielä. eli jos on vyö kiinni niin ei torvet soi. Tyrkkäsin apikon turvavyön johtoon ni tääki turha ominaisuus on hoidettu.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  5. simu_l

    simu_l Gearhead

    Ite ku tein/teetätin mutarenkaista "talvirenkaat" niin huomasin että saippaamisella oli niin paljon isompi vaikutus että jos teen vielä vastaavaa niin en tuhlaa nastoihin ollenkaa, saippaus on se juttu.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. JPSR

    JPSR 1st gear

    Täältä kans ääni saipatuille mutarenkaille, ite pistin talvella 295/70 17 Toyot.

    Simpukan remontti oli onnistunut, sectorshaftin laakerin vaihdoin ja tietysti kaikki tiivisteet. Tuo sectorshaftin säätö(ruuvi simpukan päällä) ei aivan täysin onnistunut omilla vehkeillä, mutta mielummin vähän löysä kuin liian tiukka.
     
  7. jumi70

    jumi70 3rd gear

    Nyt tarvittais apuja 2003 Rami on seisonut 6 vuotta ja nyt laitettu jarrut ja vähän muutakin.
    Leima kyllä autoon saatu mutta jarrut jumittelee ja levyt kuumenee? Välillä jarrut aukee ihan normisti välillä kun jarruttaa kevyesti niin jumittaa, kaikki satulat liukutapit ja männät käyty läpi ne ok
    Olisko ehdotuksia mistä vikaa lähtis metsästään

    Kiitos etukäteen
     
  8. teme01

    teme01 Gearhead

    Itellä ainakin oli etujarruletkut lytyssä siitä jousen alapuolelta johon ne on rautaisessa kiinnikkeessä.
    Niitä kun hiukan raotti niin loppu jumittaminen.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kuten edellä sanottu mutta siihen lisäten että jarruletkuun voi muodostua takaisku eli ei anna paineen palautua jarrutuksen jälkeen.

    Nimim. pura ja kokoa Grand Voyagerin etujarrut kolme kertaa ennen letkujen vaihtoa :D
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sama -87 Squarebody C20 kanssa. Etujarru laahasi, uusi satula ja laahaa vielä pahemmin. Hieman tutkintaa interwebissä, rautainen letkunkannake ruostuu ja puristaa letkun kasaan. Paine satulaan, mutta ei pois. Uusi letku ja sinne hävisi ongelmat.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaimon nissan pimperassa laahas jarrut eessä. Uudet levyt, palat, jarruletkut ja pääsylinterin kumit. Aina vaan laahaa. Ei kauheesti, mutta kuitenkin. Ongelma poistui, kun möin sen pois.

    ai nii, jarrusatuloiden puhdistus ja uudet tiivisteet meni kans. Ja kaikkien liukupintojen putsaus ja voitelu.
     
    Muokattu: 17.7.2024
    Rannis tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, oon lomalla nyt ollu ja aikonu pellittää ja maalata ton huussin. Lauantaina viime vkonloppuna aloin ihmetellä että miten se lava siitä lähtee pois. Lopputuloksena se jäi paikoilleen kun ei ollu aikaisia miehiä nostajina riittämiin. eikä ratkoria tai muuta työkonetta jolla nostaa. Aika pystyyn sen etureunan sai mutta olis 10 senttiä vielä tarvinnu. Tankin päällinen on korkeammalla ainakin 10 senttiä ku runko. Orren ali olis pitäny mennä osumatta. Turhaan irtottelin johtoja ja osan pätkin poikki ku ei sitte lavaa irrotettukaan. Monta päivää meni ihmetellessä ja ootellessa että olis joku apuna tossa. Olis pitäny tehdä enemmän lapsia ja olla moniavioinen vissiin. Ehkä olis jotkut lapsista tai vaimot aina apuna. Nyt se on etupää pakkauslavojen välissä sen orren kannattelema ja takapää lasten vanhan keinutelineen varassa josta nostin lavas kuormansidontaliinoilla. Siinon väliä nyt että sai tehtyä omin pikku kätösin kuskin puoleisen kopin takakulman. Vittumainen tehdä suorasta pellistä. Kahesta palasta tein ja liitin hitsuuttelemalla. Vetelihän se kun sen hitsaa mutta aika ok. Vejellään vähän kittiä päälle. Sytty se vaahtomuovi siellä kotelon sisällä vielä tuleen. Ihmettelin kun koppi savua täys. Piti oikein hiilidioksidisammutin hakia tallista. Nii, se kun on tuo sää vaihteleva ja talliin tää ei mahu ni tein pressukatoksen siihen päälle. Yks sivu puuvaraston päätyyn pressusta ja yks sivu reivoilla ja toinen lavapinon päälle kii. Seuraavaksi lavan pääty ja kopin tausta maalaten. Sitte lava kii ja ovien pellitys. Siihen on alaosat valmiina. Vaikka arvatenkin joutuu jotain muutakin hitsaan ovista. Muuten yllättävän hyväpeltinen. Teollisuusepoksia ja uretaania on isot pöntöt. Jos ennen pakkasia sais ajoon takas. Loma vaan reilun viikon ja ens ti töihin ni kiirettä pitää että edes jotain sais aikaan. Vaan teen kun on aikaa ja viitin, jos ei pala ennen sitä.
     
    Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pakko arvostaa tota mustan pässin kekseliäisyyttä ja viritelmiä. Tulee kyllä ihan muistoja mieleen ajoista ilman autonosturia ja nykyjään oon lavat nostellu 500kg kääntöpuominostimella mikä tossa keskellä hallia sojottaa.

    Jumi70:
    Vaihda ne jarruletkut, jos yhtään epäilet niiden ahdistavan. Aika monesti jarrut ilmautuu jopa painovoimaisesti, jos kaikki kunnossa ja neste liikkuu herkästi. En yleistä tätä kuitenkaan ja rammia en muista koskaan ilmanneeni.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nii, se korjauspeltikin oli sitten eilen loppu, tietysti. Just kun olin soittamassa pojalle joka oli kaapunnissa käymässä, että tuo peltiä pala motonetista, ni eikös tää tule pihaan autolla. Taivasalla olleita vissiin osin ruostuneita jäljellä vaan jäljellä varastohyllyssä jonka oon tehny puuvaraston takaseinään. No, tein sitte peltisestä varastohyllystä korjauspalat eilen siihen kopin kulmaan. Oon tehny samanlaisesta hyllypellistä lasten nissaniinkin joku vuosi sitte. Se on maalattua eikä pala se maali helposti pois. Taipukin aika hyvin. Vois olla o,75mm vahvuus.

    tsipi vois tietää kun oot vetäny normaalin epocoat 21 epoksi pohjamaalilla. Miksei tietysti jotkut muutkin tiedä. Jos normaali tehtaan ohje on uretaanilla päälle maalauksesta +10 asteessa 8 tunnin päästä voi maalata yli, ni eikös sen ilman pinnan karhennusta voi tehdä? Ja 12 päivää täysin kuivunut eli sen jälkeen silloin karhennus? Tää väliaika siis ilman hiomista? Käytännön kokemuksia?
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei tartte auttaa, vastaus löyty. Ymmärsin näköjään eilen lukemani ohjeet oikein vaistonvaraisesti tai sitten säkällä. Teollisuudessa käytetään pääsääntöisesti ns. märkää märälle menetelmää maalauksessa eli tietyn ajan päästä ja tietyn kuluessa voi vetää pohjamaalin eli tässä tapauksessa teollisuusepoksin päälle teolisuus polyuretaanimaalin hiomatta. Siellä kun teollisuudessa ei vaihtolavoja tai teräsrunkoja tms. paklailla tuotantoprosessin puristuksessa. Ei aikaa eikä tarvetta. Pintaväri tarttuukin paremmin sitten kuulemma näin. Jos taas venähtää päälle maalaus ni sitten pinta rikki hiomalla.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaa että muillakin hapantuu Dötsit. Oon hitsaillut peltiä omassa pohjaan ja kynnyksen etu- ja takareunaan. Lisäks 2mm pelliä oon taivutellut hytin kannakkekoteloihin kun suola söi ne osittain pois. Huomasin vaan tuossa muutama päivä sitten Rockauton myivän niitä koteloita valmiina, sillon kun omia tein niin niitä ei ollut kuin käytettynä isolla rahalla :confused: Lie ollut kysyntää sitten nyt lopulta.

    Mulla on myös reikiintynyt se hytin takakulma ku takapyörästä lentää siihen tavaraa. On nyt korjattu mutta pitäis kyllä keksiä joku suoja siihen kohtaan? Ja hytin takaosan ajattelin maalata ainakin nyt yhden kerran sillä Hammeritellä.
     
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on kyllä ihmeen hyvin säilyny vähä ruosteisena tuo oma 2g, muuten siinö kyllä elämä näkyy...

    Nyt pitäski alkaa päättää et alkaako tekee tuosta viimesen päälle siistin vai myykö ja laittaa uudemman...
    Manuaaleja ku ei paljoa ole ja tuossa ois hyvä aihio alkaa tekee, mutta kun tekis mieli megacappia, siinä on pohtimista.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tsipi ei ehdi lukea tätä palstaa yhtä nopeasti kun pässi onkii itse tietoja.

    Yleiset ohjeet minun ymmärryksen mukaan kesäaikaan märkää märälle tallimaalaajalle:
    Anna epoksin kuivua vähintään pari kolme tuntia. Riippuen kelistä, mutta älä yli 24h, jos ei meinaa hioa. Ite melkein kyllä laskisin epoksin päälle hiomavärin jos hionta tulee jokatapauksessa.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko epoksit kuinka tarkkoja ilmankosteudesta? Kun nyt on länsi-suomen alueella kosteus huidellut jo yli 70 prosenttia, on melko hiostava.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Alle 80% pitäs olla ainakin normaali epocoat 21 teollisuus pohjamaali mitä ostin.
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!