Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. juice

    juice 3rd gear

    Voit kokkeilla siirtää sitä levyä kuskista poiespäin vaikka aivan reunaan asti ja tähtipyörää pyörittää konetta kohti ........... ja eikös ton #6 platen kuulukin antaa lisää tehoa kierrosten alkupäähän??
     
  2. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    ny mä löysin tolle vararenkaalle paikan :rotfl: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... date%3D&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=1@sortCol=@ord=@id_vehicle_type=26@id_make=19@id_model=3353@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@id_drive_type=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@engine_size=@show=inline@id_four_wheel=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_acc_air=@id_acc_leather=@id_acc_traction=@id_domicile=@id_town=@posted_by=@new=@update=
     
  3. Erska

    Erska Gearhead

    No siinäpä on ideaa.

    Mutta on törkeen kokoset kumit alla!

    Jos noi menee leimaan niin morjesta vaan. :lol:

    Varmaan 15.5" leveät.
     
  4. okvp

    okvp 1st gear

    Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    Terveisiä täältä rapakon takaa Michiganista, kun täällä nyt vuosi tulee oleskeltua ja kesäautokin on tullut ostettua (avo musse -08) niin pitäisi sitten myös se talvimuulikin hankkia. Rameja on tullut viimeaikoiona vilkuiltua sillä silmällä ja mikäli olen asian oikein käsittänyt voin tuoda Mussen lisäksi myös Ram:n muuttoauto statuksella, verohelpotustahan siitä en saa mutta eipä haittaa kun kuorma-autosta ei tarvitse veroja maksaa. Kilpiinlaiton pitäisi olla yksinkertaista eli ei e-merkkipelleilyä. Pikkumuutokset parkkeihin ja vilkkuihin sekä sumuvalo perään kiinni ja menoksi.

    Mutta sitten tuo nopeudenrajoitinpeikko lokakuusta 2001 se vaaditaan muuten paitsi (lainausta aken sivuilta http://www.ake.fi/pdf/ATT9-2004.pdf) 'Esim. ottomoottoreilla varustetut N2 -luokan kuormaja kokonaismassaltaan alle 10 tonnin linja-autot on vapautettu nopeudenrajoittimen jälkiasennusvaatimuksesta, mutta myös dieselmoottoreilla varustetut jos moottori on hyväksytty pelkästään henkilö- ja pakettiauton pakokaasupäästödirektiivin 70/220/ETY mukaisesti tai täyttää tämän direktiivin vaatimukset. Autoihin, joilla on molemmat pakokaasupäästöhyväksynnät, nopeudenrajoitin
    on kuitenkin jälkiasennettava.'

    1.1. 2005 alkaen se on pakollinen kaikkiin kuorma-autoiksi rekisteröityihin olipa sitten päästöarvot mitä tahansa.

    Onko tuo Ramin cumminssi pelkästään tuon em. 70/220/ETY direktiivin mukainen ts. voinko ostaa 2002-2004 ramin eikä minun tarvitse asentaa siihen nopeudenrajoitinta? Nettiautossa on ainakin pari tuonikäistä joissa mainitaan ei nopeudenrajoitinta esim. http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1658414

    Hauilla olen yrittänyt tuota asiaa tonkia, mutta ei löydy mitään infoa.
     
  5. rammi

    rammi 3rd gear

    Jep, pitää kokeilla. Pyörittelin varovasti muutamat klikkaukset sitä tähtipyörää koneeseen päin ja jotain vaikutusta sillä oli. Miten kovasti sitä mustaa sieltä putken päästä pitäs tulla, että on kohillaan? Mulla pölläyttää paikaltaan lähtiessa alussa 1-vaihteella jonkun verran, mutta ei tosiaankaan koko matkaa kun on lämä pohjassa.

    Potentiometrinkin sain hommattua, pitää tehdä se Mussemänin mainostama tps:n ohitus. Ja täältä http://www.rocksolidramtrucksteering.com/ tuli tuo ohjausakselin pusla, joko freeride asensit ton? Laitoitko akselin paikalla ollessa?
     
  6. freeride

    freeride Gearhead

    kaikki musta sielä takana on palamatonta polttoainetta..kannattaa kattella pakolämpöjä ettei karkaa ku leikkii platen ja starwheelin kans varsinkin jos on isot suuttimet ja vakioturbo.nimerk.kyl ne korkeelle nousee :oops:

    ennoo kerenny laittaan vielä sitä puslaa,äkkiä ohjeita katoin niin vissiin sinne autoon päin ei pitäs olla paha rasti.asennusta odottaa myös uudet iskarit ja maxxlinkit ja pian pitäs tulla se level kitti.
     
  7. Softail_200

    Softail_200 1st gear

  8. Erska

    Erska Gearhead

    Koroitusarvoitus. :lol:


    Softail_200, vähän tuolta näyttäis? Että olis vanhoilla kasattu. Ehkä pultti pudonnut ja vuotanut kenties? Mulla oli pari pulttia karannut pakosarjasta ja joku muistaakin varmaan Kalajoelta dynossa pellin alta savuttavan Dodgen.
     
  9. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Voihan se olla että ois vaan pultit löystynyt aikoinaan, sitten tarjottu avaimesta kaikki Newtonit. Voisi selittää sen miksi olisi tuollain vääntynyt muodottomaksi. Muut tiivisteet olivat suoria.
    No, uusi pakosarja meni ainakin oikeaan momenttiin. Toivotaan vain etteivät grafiittirasvalla kyllästetyt pultit ala itekseen putoilla.
     
  10. julang

    julang 1st gear

    Re: Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    No kun ei...
    Dodge ja Cummings täyttää myös direktiivin 88/77 eli jos lakia on luettava oikein:

    "Esim. ottomoottoreilla varustetut N2 -luokan kuorma ja
    kokonaismassaltaan alle 10 tonnin linja-autot on vapautettu
    nopeudenrajoittimen jälkiasennusvaatimuksesta,
    mutta myös dieselmoottoreilla varustetut jos moottori
    on hyväksytty pelkästään henkilö- ja pakettiauton pakokaasupäästödirektiivin
    70/220/ETY mukaisesti tai täyttää
    tämän direktiivin vaatimukset. Autoihin, joilla on
    molemmat pakokaasupäästöhyväksynnät, nopeudenrajoitin
    on kuitenkin jälkiasennettava."


    On muutama rekisteröity tuolla ehdottamallasi tavalla kuten itsekkin huomasit, mutta "virallisesti" homma ei onnistu? :soosoo:
     
  11. aba

    aba Gearhead

    Re: Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    Oon itse Englannissa ja olen ollut siinä käsityksessä että voi tuoda vain yhden moottoriajoneuvon muuttoauto statuksella per henkilö. Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta että voisi tuoda useampia, miten se on mahdollista?
     
  12. Erska

    Erska Gearhead

    Re: Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    Jos olen oikein ymmärtänyt ainakin Texasin puolelta, niin eikös sieltä saa nyt tuoda muuttotavaran ja muuttoauton? Ja eikös Rami mene kivasti muuttotavaraksi... :odroll:
     
  13. misi

    misi 3rd gear

    olisi myytävänä muutama gsm-modeemi ohjauslaite.12volttia.2 sisään tuloa ja 2 ulostuloa.esim.webaston ohjaukseen. yv:llä lisätietoa.
     
  14. anbazone

    anbazone Gearhead

    Re: Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    Laitoin Bully Dogille mailia ja ainakin niitten triple dogilla pystyy rajoittimen ohittamaan. Tai sen softaa pitää päivittää, että pystyy. Käsittääkseni ilmaista. En oo vielä kokeillu ko ei oo ny sitä palikkaa mutta niin ne sano sieltä. Muutenki hyvä, jos esim haluaa ajaa vähällä löböllä. Economy asennolla matka-ajossa vei Ram vm2003 tampere-ylivieska välillä ajotietokoneen mukaan 8.8 litraa satasella..Ja extreme asennolla saa sitte paukkkua (onkohan se max nykyään grazy larryssa 180 vai 230 heppaa)sillee et aski toimii sulakkeena. Mut järki käytössä hyvä ja taloudellinen kampe..
     
  15. juice

    juice 3rd gear

    Juuri näin...........kaikki musta on palamatonta Dieseliä , kannatee asentaa pakolämpöjen mittari ennenku liikaa pyörittelee starwheeliä.
    Mulla nousee turbon jäläkeinen lämpö tallatessa 700 F....mustaa pukkaa jonkun verran alkukiihdytyksessä eli tarkkana kannattee olla varsinkin jos on esim. 370 suuttimet , fuel plate ja vakio turbo.
     
  16. rammi

    rammi 3rd gear

    Jep, pitää tollanen mittari laitella - eihän mulla sellasta ennestään ole. Vakiosuuttimet on mulla, samoin turpo.
     
  17. Hietala

    Hietala 3rd gear

    Onhan tästä taatusti ollut puhetta mutta antaa mennä silti :oops:
    Paljonko sinne automaattivaihteistoon menee öljyä?
     
  18. persus

    persus 3rd gear

  19. okvp

    okvp 1st gear

    Re: Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    On kyllä kummallinen säädös siis jos täyttää molemmat säädökset pitää olla rajoitin jos vain henkilöauton niin sitten ei tarvitse, mitä ihmettä tuolla on haettu aivan kuin pykälänikkarilla olisi tullut joku virhe.

    Onko tuo RAMeissa oleva kone aivan sama kuin kuorma-autoissa ts. jos tuo Ramissa olevan Cummissin malli on jostain syystä (esim. hieman erilainen ruiskun ohjaus tms.) täyttääkin vain Henkilö-auton direktiivin? Vai onko tuossa todellakin vain tulkittu lakia erilailla katsastusasemalla.
     
  20. okvp

    okvp 1st gear

    Re: Dodge ram muuttoautona ja nopeudenrajoitin

    Kyllä niitä saa tuoda useampia muuttotavarana, soitin vielä tulliin ja tarkastin asian, tullia+alvia ei mene muuttotavaroista mutta autoverohelpotuksen voit saada vain yhdestä ajoneuvosta.

    Eli mun tapauksessa jenkeistä on tulossa Henkilöauto, moottoripyörä ja rami. Prätkästä joudun maksamaan ajoneuvoveron+veron alv. mutta ramista en mitään koska se on veroton kuorma-autoksi rekisteröitynä. MIstään näistä en kuitenkaan joudu maksamaan tullia+ALVia vaikka tuonkin ne EU-alueen ulkopuolelta

    Pitää vielä varmistaa AKE:lta että noita extra ajoneuvoja kohdellaan myös rekisteröitäessä muuttoajoneuvoina, että pääsisi vähemmällä e-merkki pelleiyllä. Tosin tällä taalan kurssilla nuo kannattaa ostaa vaikka joutuisikin vaihtelemaan lamppuja ym.

    Muuttotavaroissa pitää kuulemma muistaa että ne on tarkoitettu omaan käyttöön, joten todennäköisesti en voi tuoda täältä toista RAMia koska on aika vaikea perustella miksi tarvitsisin kahta pickuppia. Toinen on sitten puolen vuoden aikaraja eli sinun pitää omistaa ja ajoneuvon pitää olla sinun käytössä vähintään puoli vuotta ulkomailla ja huom tästä ajasta lasketaan pois myös esim. laivaukseen kuluva aika. Muuttotavarat saa sitten myydä vasta vuoden päästä siitä kun on saapunut Suomeen.
     

Kerro tästä muillekin!