dodge ram 5.9 cummins Kaasun temppuilu....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anviko, 7.3.2011.

  1. anviko

    anviko 1st gear

    eli kyselisin nyt teiltä viisaammilta vahvistusta epäilyihini eli
    Auto on dodge ram 2500 4x4 5.9 cummins vm-01 ja vika on sellanen että:
    Yleensä kylmänä lähdettäessä sillon tällön myös lämpösellä koneella, niin normaalisti kiihdyttäessä saattaa kierrokset ns puutua, loppua ,pysähtyä tonne 1000-2000 välille eikä millään ota siitä lisää vaikka kuinka polkisi. Tietenki kun polkasee kickdowniin asti nii vaihtaa kyllä pienemmälle mut menohalut ei tahdo kasvaa millään. Hiljaa siitä sitte kiihtyy vaikka poljin ois miltein lattiassa asti. Sitten ku on jonnin matkaa ajellu, niin yhtäkkiä ne taas rupeaa toimiin ja taas kaasu vastaa normaalisti polkimeen.
    Eli tunne on sama niinku yhtäkkiä jostaki tempasis jonku kierrosten rajottimen päälle.
    Ite pahoin pelkään että vika on tuossa polkimen asento tunnistimessa joka kuulosti olevan Melko suolasen hintanen :D
    Eli tällästä. Vinkkejä otetaan kyllä mielellää vastaan, voisko kenties joku muu anturi / tunnistin aiheuttaa tällästä?
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

    ootko katsonut vikakoodeja? nopeasti peräkkäin virta avain on-off,on-off-on niin ses lamppu alkaa vilkutteleen koodeja mittaristossa.
    http://dodgeram.info/Engine-Gas/OBDI/pcm_fault_code.htm

    ja koita tehdä ens hätiin apps resetti.


    APPS Reset Procedure
    This procedure has shown to help 24 valve ISB engines. It is basically teaching the fly by wire accelerator on these trucks to reread the position of the pedal and it's limits. Most complaints this will help with is poor acceleration, improper shifting, bucking in 5 and 6 speeds. Has been known to increase fuel mileage in some instances.

    1. Set parking brake
    2. Disconnect negative battery cables on both batteries
    3. Turn ignition key to run(to drain any remaining capacitors)
    4. Let truck sit for 30 minutes( this is the recommended minimum)
    5. Return ignition to OFF position
    6. Reconnect both batteries and secure, not a timed event
    7. Turn key to run position(not start) and depress accelerator pedal slowly all the way to the floor
    8. Allow pedal to return to top position slowly
    9. Turn ignition switch OFF
    10.Release parking brake

    ps.tosta vähä asiaa ja asian vierestä..reilu 1400 sivua.pariks illaks lukemista :lol: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
     
  3. anviko

    anviko 1st gear

    juu jos oikeen ymmärsin tota vikakoodi hommelia niin ei ilmeisesti näy vm-98 uudemmissa vai eikö vesa vaan ny hiffannu :D
    Ja tota resetointi juttua jo kokeilin ja ei vaikuttanu ainakaan mun kohdalla mitenkään :S

    Mut tänään yks tuttu meinas et käviskö se auto välillä jossaki safe modessa joka rajottas kierroksia..... syytä en kyllä tosiaan tiedä ennen ku pääsee lukeen noi vika koodit :p
     
  4. anviko

    anviko 1st gear

    nonii pikkasen ollaan taas viisastuttu asiassa...... ehkä.....
    Eli vikakoodit luin tolla aikasemmalla konstilla :D eli en vaan tajunnu, siis toimii ainaki mun pirssissä.
    Tälläsiä numerosarjoja se anto
    p pcu
    p1693 ? ilmeisesti pitää ihan scannerilla lukee
    p ecu
    p 0234 Engine Overboost Condition
    p 0216 Injection Timing Control Circuit Malfunction

    Eli tällästä :D nyt vaan kyselisin et tarkottaako tuo p0216 tosiaan sitä et kohta saa sanoo syöttöpumpulle bye bye?? Vai voiko kenties lastutus aiheuttaa näitä?
    Kiitos ja anteeksi :D
     
  5. Panze

    Panze 3rd gear

    Laiton yv,n.
    Toi P0216 koodi saattaa johtua myös heikosta siirtopumpusta varsinkin jos auto on lastutettu.
     
  6. freeride

    freeride Gearhead

    joo p 0216 koodi on vp44:n death code :cry: ainakin jenkkifoorumeitten mukaan. hajoo ennemmin tai myöhemmin.sillä on todennäköisesti roiskittu meneen joko siirtopumppu paskana tai liian pieneellä paineella kuitenkin.paine ei sais missään tilanteessa laskea alle 10 psi ja taas maksimipaine 20psi paikkeilla.mä en ajais metriäkään vp44:lla varustetulla laitteella ellei siinä olis pa:n painemittaria.

    jos on "hyvä säkä",niin alhainen akkujännite voi myös aiheuttaa tuon koodin tai jos maadoitukset vituillaan akuissa tai lohkossa.
     
  7. anviko

    anviko 1st gear

    juuh jotain tällästä lueskelinki tuolta jenkkifoorumeilta :D nooh jos ois viikonlopun jos toisenki juomatta nii eiköhän sillä pumpun hinnan säästä :D
    Huomenna oon laittamassa pa paine mittarin paikolleen et voin informoida sitte taas ku tiedän lisää...... suapi nähä :p
     
  8. anviko

    anviko 1st gear

    nonni ja taas lisää....
    Eli mittari on paikollaan... tökkäsin sen tohon suodattimen ja syöttöpumpun väliin. Nyt näyttää siltä et ainaki siirtopumppu on meleko heikolla hapella eli tyhjäkäynnillä paineet on jotain 0.3 bar eli alta 5 psi:tä. pikkasen ku nostaa kierroksia nii uppoo miltei nollaan :D Eli nafta loppuu perkule.....
    Oisko muilla ehdotuksia et mikä siirto pumppu kannattas laittaa, ilmeisesti tota originellia ei kannata etes harkita?
     
  9. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    airdog tai fass.
     
  10. anviko

    anviko 1st gear

    doddii eilen nakkasin paikolleen ton delphin vahvistetun siirtopumpun ja nyt painetta piisaa :D tyhjäkäynnillä paineet on jossaki 1.2 barin paikkeilla....
    Nyt sitte seuraillaan tilannetta et mitä se syöttö pumppu rupee hommaileen tuolla pellin alla.....
    Tietenki tuohon kaasu ongelmaan ois kiva saada selvyyttä, et oisko tosiaan mahdollisuutta et ton aiheuttas joku muu ku ehkä paskaksi menevä syöttöpumppu? ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.....
     
  11. freeride

    freeride Gearhead

    onko vakio kajakki vai onko sulla joku nintendo viripoksi siinä?meinaan vaan ku se tota overboostia herjaa..vaikka käsittääkseni noissa viripokseissa pitäs olla built in boost fooler.voi tietysti olla paskanen map anturi tai rikki..


    [​IMG]
    1. Fuel Transfer (Lift) Pump
    2. Fuel Return Line (to Fuel Tank)
    3. Fuel Supply Line (Low Pressure, to Engine)
    4. Fuel Heater
    5. Water-in-Fuel (WIF) Sensor
    6. Fuel FilterlWater Separator
    7. IA T Sensor
    8. Map (Boost) Sensor
    9. Fuel Drain Manifold
    10. CKP Sensor
    11. CMP Sensor
    12. Overflow Valve
    13. Drain Valve
    14. Fuel Pressure Test Potts
    15. ECM
    16. ECT Sensor
    17. Fuel Injection Pump
    18. Throttle Lever Bell Crank and Apps
    19, High-Pressure Fuel Lines
    20. Fuel Injectors
    21. Fuel Heater Temperature Sensor (Thermostat)
    22. Oil Pressure Sensor
    23. Fuel Injector Connector
    24. Drain Tube
    25. Intake Manifold Air Heater/Elements
     
  12. anviko

    anviko 1st gear

    noo suoraa sanottuna ei oo tarkempaa tietoo tosta lastutuksesta, mitä ny entiseltä omistajalta kuultua informaatiota.... eli ilmeisesti edgen joku lastutus siinä on ku ainaki noita paineita on ihan riittävästi vakioon verrattuna, eli jotain 1.7 bar....
    Häätyy varmaan vilkasta tota map anturia et miltä se näyttää..... oisko muuten hajua et voiko ton anturin toimintaa jotenki mitata kotikonstein?
     
  13. freeride

    freeride Gearhead

  14. anviko

    anviko 1st gear

    Nonnii aattelin vähän informoida tilannetta ku ainaki jenkki keskustelu palstojen mukaan ainaki tätä kaasu temppuilua on kyllä muillaki.... eli nyt muutamaan päivään kaasu ei ole temppuillu mitenkään ku lisäsin vaan öljyä laatikkoon (oli pikkusen vähissä)..... :D Nooh tuskin se ongelmaa poisti mut kuitenki.
    Ens viikolla käytän auton roikan nokassa niin näkee ton yhdenki vikakoodin tarkemmin... Eli näillä mennään nyt
     
  15. anviko

    anviko 1st gear

    Nonnii Kesä oli ja meni...........
    Päivitelläämpä tietoja tänne :D Apuja kaivattas vieläkin......
    Eli Kaasu temppuilee vieläki ylläri ylläri. Vaan varsinaista vikaa ei tahdo löytyä ku ei huvita rueta survoon monia satoja euroja vaan hakuammuntaan.....
    Kesällä en huomannu mitään ongelmaa.... Vaan auta armias ku tuli talvi nii ei V***U tämähän on jo jottain ihan järkyttävvää :D nykyään se se ei oikeen pelaa ollenkaan.
    Eli oireet aikalilla samat ku ennenki kaasu vaan yhtäkkiä puutuu miltei täysin, hiljaa kyllä kiihtyy. Tunne aikalailla sama jos iskis joku rajotin päälle yhtäkkiä...
    Nyt se vaan kestää tosi kauan ennen ku se rupeaa toimiin. Sekä nykyään ei tuolla moottorin lämmöllä ole oikeen merkitystä, lämpimällä koneella temppuilua tulee kyllä harvemmin.....

    Vikakoodit on käyty katsomassa A1 autovärissä Kempeleessä, mutta ei sieltä selvinny mitään uutta..... kehotti vain käymään jossain huoltoliikkeessä jossa on boschin testeri että pääsee siihen VP44 sisälle :p

    Eli onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa et sais jotain tarkempaa tietoo et mikä piru tässä oikeen vaivaa.
     
  16. sisu

    sisu Gearhead

  17. anviko

    anviko 1st gear

    juu toi täytyy kyllä mitata tuo apps..... kiitti....
    Tosin noiden ameriiiikan jannujen mukaan ois se vp44 menossa ku on tuo P0216 koodi..... tiie sitte.
    Juu Oulussa asustelen
    Oisko pumppu pahan hintanen jos sen sattuu tarviin?
     
  18. Akimbo

    Akimbo 3rd gear

    Kai oot kuitenki kokeillu ilman sitä edgee?
     
  19. anviko

    anviko 1st gear

    Juu APPS säädetty eikä piru ollu vaikutusta :D
    voltit näytti aluksi .312
    anturissa luki et pitäs olla .515
    Sain sen niinki lähelle ku .511
    Aika nätti homma toivottavasti auttaa jollain muulla mut kyllä nyt näyttää et se pumpun vaihto ois edessä :D
     
  20. anviko

    anviko 1st gear

    Ai nii unohtu vastata tohon edge hommeliin.....
    Siispä mielellään kokeilisin ilman lastutusta mut en vaan mistään löydä sitä boksia.......
    Olenko ymmärtänyt väärin et yleensä näissä autoissa se lastutus onnistuu sillä erillisellä johdon väliin laitettavalla ohjausboksilla joita mm valmistaa just toi edge jne jne.....
    Onko näihin etes saatavilla niitä ns vanhan mallisia lastutuksia joita asennetaan auton oman ohjausboksisn sisään? Tietenki ohjelmointeja näihin kyllä saa.... Tiedä sitte mikä tässä on.
    Mut turbon paineiden mukaan kyllä tossa joku on (n 1.7-1.8bar)
    Tossa pari päivää sitten kyselin edelliseltä omistajalta että, saisko se sen selville siltä vielä aikaisemmalta omistajalta....... saapa nähä :D
     

Kerro tästä muillekin!