Dodge Ram -90 uusia(?) kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Aslak, 15.2.2006.

  1. Aslak

    Aslak Gearhead

    Moi!

    "Uutena" käyttäjänä (jo tovin aikaa lukeneena mutta vasta nyt kirjauduin) ajattelin kysellä yo. autosta muutaman kysymyksen joita en ainakaan yhtäkkiä löytänyt haulla.

    Eli "SuloVileeni" osti tuossa viikonloppuna eka jenkin, Dodge Ramin vm -90 :lol: 318 koneella ja eikös nämät jo ole kaikki EFI-ruiskulla, laatikosta ei tietoa, OD:n poiskytkentä kuitenkin napista (A500?)

    Muutama asia on jäänyt mietityttämään..

    1. Käynnistys. Kylmänä lähtee hyvin nätisti käyntiin parin sekunnin pyörityksen jälkeen mutta lämpimänä (mittari 1/4 ja 1/2 välissä, normaali lämpö?, ylemmäs ei nouse) käynnistäessä kone "huutaa" n. 5 sekuntia aikas korkeilla kierroksilla. Vika/ominaisuus?

    2. Perä ei ole ihan iskussa, yli kuudenkympin nopeuksissa pitää vihellystä ja vaihdetta vaihtaessa (R/D tai toisinpäin) kolahtaa hieman. Onkos peräremontti tiedossa lähiviikkoina vai pääseekö tällä kesään asti, auto kyllä käytössä päivittäin mutta mieluummin kuitenkin tekisin/teettäisin remontin _ennen_ kuin jotain särkyy.

    3. Minkäslainen homma tuo peräremppa on, vienkö suosiolla pajalle vai onnistuuko se tällaiselta tunarilta itseltäkin? Työkaluja ja -haluja löytyy kyllä jonkinverran mutta hyvä siitä pitäs silti saada 8) Kun isot pojat kylillä väittää että into ei korvaa ymmärrystä..

    4. Minkälaisista hinnoista puhutaan tuon perän kohdalla teetettynä/tehtynä?

    5. Vikakoodit. Voisiko joku tulkata?
    Morsemerkeistä muunnettuna: valo=1 tyhjä=0
    Ensin palaa valo pitkään eli pitkä 1
    sitten:
    0
    11
    0
    11111
    0
    11
    0
    11111
    0
    11111 ja sitten pimenee.

    Jo etukäteen vastauksista kiitellen

    --Aslakki
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Nykyisen ilonpilaajatrendin mukaan pitäisi sanoa, että käytä hakua, mutta rinnejeesuksena ja exdodgeramvanmiehenä vastaan.

    Kohta 1. käynnistyskäyttäytyminen on normaalia, tuo "huutaminen" todistaa, että tyhjäkäynnisäätömoottori on hengissä. Sen lämpömittarin neulan kuuluu (tehtaan korjauskirjan mukaan) näyttää hieman alaviistoon. Lämpömittarin kiinnitysmutterit mittaristossa voi kiristää, silloin näkymät ovat oikeat. Termostaatin vaihto on niin helppo ja halpa, että se kannattaa näin talvella tehdä harrastuksen vuoksi. Termostaatiksi käy kaikki 52mm halkaisijalla, tiippariksi vaikka Volvon kumitiiviste ( ei tarvi niiden oikeiden paperitiippareiden kanssa leikkiä). Avautumislämpötila 92 C (190F) jottei auton aivot luule, että asutaan Alaskassa.

    Peräongelmat: varmistu ensin, että siellä perässä on öljyä ja vaihda ne vaikka imuvaihtajalla. Noita peräöljyjä ei juuri monet muista a) tarkastaa b) vaihtaa, joten varmasti alkaa perä jollottaa. Jos nuo ei auta, niin sitten remppaamaan. oletko varma, että perä huutaa? Noissa vehkeissä se A500 on se "sulake", joka vaurioituessaan jakaa ihmiset tosihenkilöihin ja arkifordkuskeihin.

    Saattaa se Teiden Voittamaton jo 16 vuoden iässä kolahtaa R/D-vaihdoissa. Niitä väljyyksiä on helppo tutkia siellä auton alla maaten ja kardaania pyöritellen. Ristiniveletkin saataa olla väljät. Viikon maalaisvinkki: Älä vaihda niinkuin Clint Eastwood Dirty Harry kakkosessa P/D ja R/D, vaan käynnistyksen jälkeen ensin N ja sitten vasta R.N:n kautta vaihto tasaa hetkellisiä painepiikkejä.

    Muista muuten häärätä rasvaprässin kanssa siellä auton alla, kaikkiin kohteisiin, joista nippa löytyy-->>rasvaa (älä pullauta suojuskumeja).

    Seuraavaksi sitten käytä hakua ja kokoa OD:sta KajS:n muistelmat aiheesta "Elämä dodgeramvanin alla ja sisällä". Dodgeramvan on mukava laite, haikeiltiin eilen taas ruokapöydässä selvin päin meidän mustan veeåttarantasaunan perään.

    Vikakoodeista sen verran, että 1 ja 2 (väläystä) meinaa, että aivot ei ole saaneet virtaa eli akku ollut irti. 5 ja 5 taas kertoo, että jutut täältä loppui tähän.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Taisi jotain lievää ujellusta pitää minunkin ex-dodgen perä ja kolahdus kuului eteen/taakse suuntaa vaihtaessa. Mutta sen kolahduksen olin kohdistavinani jarrupuolelle. Pikkaisen kulahtaneet pultin reiät ja ensin vaikka eteenpäin ja sitten jarru päälle ja vaihde taakse... klonks.

    Voihan siellä varmaan olla oikeaakin vikaa mutta mistäs sen tietää.

    Perä voi pitää aika hirveää ujellusta ilman, että mitään särkyy (vrt. transit).
    Mutta siltikään en anna takuuta kirjoitukselleni :D
     
  4. Luigi

    Luigi Gearhead

    Mutta onhan sitten kuuma tuo auto,sukat sulaa jalkaan jos täysillä pitää.
    Oikein positiivisesti yllättynyt ko. laitteesta,ennakkoluuloja oli.
     
  5. Luigi

    Luigi Gearhead

    Siis ei ole varastettu,joku irvileuka siellä jo naputteli.
     
  6. Akahito

    Akahito 1st gear

    Kirjoitanpa tähän aiheeseen, kun ei haulla tärpännyt.

    Itselläni on -89 Ram B250 van OD-lootalla. Tänä aamuna yllätyksekseni huomasin, että osa kojelaudan valoista ei toimi: OD off-napin valo ei syty kun sitä painaa, käsijarruvalo ei pala, samoin bensa- ja lämpötilamittarit ovat pimeänä. Mittarivalo sen sijaan toimii. Joku sulake, ajattelen, mutta kun avaan sulakerasian, kaikki sulakkeet näyttää ehjiltä, ja sulakekaaviota ei ole missään, mistä tarkistaa. :) Jos jollakulla on se sulakekaavio ja viitsii postata, arvostan suuresti.
    Toiseksi, meneekö ylivaihde silti pois päältä napista painettaessa, vaikka ko. namikan valo ei skulaakaan? Missä muualla voisi vika olla, jollei sulakkeessa? Vähän hirvitti aamulla lähteä liikkeelle, mutta vaihtoehtoakaan ei ollut.

    Tattista.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Joo, olin joskus dodgeaikoina kirjoittanut factory manualista nuo sulakkeet verbaaliin muotoon, mutta älypäänä ja arkifoordistina olen sen deletoinut.

    Mutta Akahito, ei se kaavio sinua juuri auta; ongelmaasi on kaksi potentiaalista syyllistä: Fusible linkit ja/tai virtalukon pohja.

    Se od-off toiminto skulaa, vaikkei valo palakaan. Laita vaikka yyveetä, jos haluat lisää tietoa, mulla on ne kirjat vielä.
     
  8. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Tosta lämpimänähuutamisesta käynnistyksessä, en tiedä vaikuttaako suoraan tähän oireeseen mutta se tyhjäkäynnin säätömoottori "ISC" (koneen päällä, läppärungon vasemmalla puolella, sähkömoottorinnäköinen) säädetään siten että
    1) kone lämpimäks
    2) sammuta, anna olla minuutti
    3) irrota liitin ISC:stä *ja* lämpöanturista
    4) kone käyntiin
    5) säädä kierrokset ISC:n akselista 2500:aan
    6) sammuta ja kiinnitä liittimet. Valmis.

    Ton säädön saa bersseelleen jos yrittää tuunata sitä tyhjäkäyntiä kesällä, liittimet kiinni suoraan johonkin 600-800:aan. Talvella tulee sitten mystisiä kierrosvaihteluita kun SMEC ei tiedä mitä ja mihin säätäis.

    Ton laitteen sielunelämästä sen verran et kyseessä on ihan tavallinen 12V sähkömoottori jonka päässä on muovirattainen vaihteisto. Noi rattaat kuluu ja alkaa sutia, ensiapua voi saada shimmaamalla niitä rattaita vähän eri korkeudelle. Vehkeen toimintaa voi seurata myös siten että sekuntti, pari sammuttamisen jälkeen pitäis kaasupedaalin painua vähän alemmas.

    Uusia saa ostaa maahantuojalta sikahintaan ja törkeällä toimitusajalla (400e/10vko) tai sitten tarvikkeena RP:stä alle 200e/2 viikkoo.

    Mä näistä autoista mitään tiedä mut ton kanssa oon tapellu tarpeeks:)
     

Kerro tästä muillekin!