Dodge ram B250 5.2 v8 PÄÄSTÖT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arttu.R, 8.7.2016.

  1. Arttu.R

    Arttu.R 1st gear

    Elikkäs terve ostimpa tuommosen vm 90 dotsin ja hain vikalistan sinänsä pieni tolpat ja päästöt mutta k arvo oli 16.5 sallitun rajoissa 3.5 pitäs se kuitenki saaha kyseessähän onjo efi kone voisikos joku kivasti kertoa miten h*********ä nuo sais kohillensa puskee mustaa enemmän entä viritetty dieseli kiitoksia jo etukäteen
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Vaihda lambda. Se on 100% varmuudella eka, joka tärvää päästöt. Hyvä kakkonen on se jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, joka kertoo eculle lämmöt. (Ei se anturi, joka kertoo mittarille).

    Lambdaksi käy hyvin Motonetin 28-3422. Apinoi kytkentä nykyisestä. Tuollaisella sain oman efidodgen vartissa päästöhirviöstä Greenpeacen hyväksymäksi. Lämpötila-anturin joudut hakemaan US-Partsista tai tilaamaan Rockautosta.
     
  3. phaloon

    phaloon 1st gear

    Onko vikakoodit katsottu avainjumpalla?
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Viallinen lambda ei anna flash codea, scan tool antaa PO154, jos lambda ei anna signaalia lainkaan.

    Eli avainjumppa on vain suuntaa antava. Yleisin mulla efidodfessa oli 12; Battery Power or ECM disconnected.

    Tuo lambdan vaihto kannattaa tehdä ensin. Sitten päästään bensaruiskun johdotukseen, itse ECM:n töpselin kontakteihin ymym. Mutta tässä vaiheessa ei pidä mörkööntyä. Kaikki maajohtojen kontaktit on syytä olla hyviä, sillä useimmin ECM eli se aivolaatikko katkoo maita. Ja jos innostut sen ECM:n irroittamaan, varo taittamasta niitä pinnejä ja laita 1/4 tuumaa multipurpose greasea sinne töpselin pohjalle. Noin neuvoo kirjallisuus hapettumisen estomielessä.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Lainataan topikkia kun en löytänyt vanhaa.. tästä ollut juttua ennekin eli n. 92 mallinen monipisteruisku. Ongelma että kylmänä ei toimi kunnolla niin tyhjäkäynti kuin muutkin. Vika oli alkujaan vähäinen mutta paheni tuossa kesällä. Pölläyttelee vuoronperään valkeaa tai mustaa putkesta.

    Vaihdettu tähän mennessä eri syistä lämpötila-anturi, kaasuläpän asentoanturi, map-anturi, tyhjäkäyntimoottori ja bensapumppu.

    Vikakoodit 12 (akun jännite)
    25 (tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäynti, vakuumivuoto tms)
    32 (EGR, tulpattu)

    Olisko ecun pinneistä tiedossa luetteloa, pitää varmaan mittailla sieltä päästä ainakin lämpöanturin arvot. Sekä tarkistaa maadoitukset, mistäs pakussa löytyisi ruiskuun ja ecuun liittyviä maapisteitä?
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Siis k arvo? bensakone? onko käytetty väärää päästömittaria vai mikä ei täsmää? Tiedän niinkin käyneen kun on inssi olettanu että iso lava-auto on dieselillä.
     
  7. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Toi 12 on aloitus koodi, se tulee aina ( ainakin vanhemmissa vehkeissä, jos sulla on tosiaan 92 niin taitaa olla jo magnum kone) muut koodit kyllä täsmää myös noitten vanhempien vehkeitten kanssa. Tietokone itsessään on varmaan erillainen.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mikä aloituskoodi?? 12 tarkoittaa että akku on ollut irti alle 50 starttauksen, kun tuo 50 starttausta ylittyy, se koodi katoaa...
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    1988-1991 oli throttle body ja ECM. 1992 eteenpäin Magnumien kanssa on ns. Power Train System eli yhden aivolaatikon sijaan on taas useampi eri aivolaatikko. Jopa Haynesissa on aika hyvin käyty tuo hienoimman efin systeemi läpi. Kirjoittelenko?
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Heh...kyllä se "aloituskoodista" käy. Mulla oli aikanaan efidodgesta niin usein eri syistä akun miinus irti, että aina tuli ekaks tuo 12 ja useimmiten vain tuo. 50 starttausta maalaiselle voi olla joskus kuukauden ajot (2 starttia/päivä)
    Vaikken ole ammattimainen suurasiantuntija, niin...

    Maadoituspisteitä löytyy tulipellistä. Kummassakin omassa olen pyrkinyt parantamaan ja järkeistämään maita. Alunperin on surkeat maat akusta koriin ja moottorista koriin.

    Tyhjäkäyntimoottori ehkä, mutta vakuumivuodot on suursyyllinen. Letkujen vaihto on helppoja, mutta imusarjan tiiviste on työläämpi. Ihan OT, mutta pojan '76 Granadan (2,6 l Cologne V6) paras elvytys oli imusarjan tiivisteen vaihto, kävi kolmella ennen vaihtoa.

    EGR pitäis pystyä noissa aivolaatikkovehkeissä disabloimaan siten, että aivolaatikko ei sitä tajua. Mudracerilla oli joskus joku hyvä kuula-letkuun-vinkki.
     
    Muokattu: 16.8.2016
  11. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    toi 12 koodi tulee aina, en tiedä miksi, vaikka et ota akkua irti pariin vuoteen niin aina se tulee ensimmäisenä
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Allparilta napattua:

    12 Battery or computer recently disconnected (will occur on most cars most of the time, it indicates a low / missing battery happened in the last 50 key starts. Don't worry about it. — Tom Wand)

    http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html

    Tuohon riittää siis myös alhainen jännite. Ja siihen on taas monta hyvää syytä, esim. vain huono kontakti akunkenkien ja napojen välillä. Ihan eri auto, mutta pari vuotta puhdistamatta olleet akunnavat '05 fordmondeossa aiheutti sen, että ajossa mittareiden viisarit meni nollaan, trippi nollaantui jne. Olin luullut, että huollossa navat olisi putsattu. Mutta ei, oli vaan sparytty korroosionestosprayta päälle. Kun lopetin auton huollattamisen ja huollan itse, ei moista ole tapahtunut.
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitenkäs nuo moottorit nyt menee. Tässä siis imusarjan päällä kaasuläppäkotelo, kuten kaasari ikään, mutta suuttimet on kuitenkin erikseen imukanavassa jokaiselle sylinterille erikseen. ECU on ilmeisesti konehuoneessa moottorin yläpuolella. Maa menee akulta tehostajan takaa moottoriin, mutta en ole vielä penkonut mistä maadoittuu koriin. Vuosimalli on hiukan epäselvä, mutta -92 on useimmiten tuottanut oikeita osia.

    Jos loppuviikosta ehtisi katsoa, saadaan autokin sisälle talliin pois vesisateesta.

    Sinänsä tämä on siisti ja melko räpeltämätön yksilö, joten viat ovat todennäköisesti itsestään tulleita eivätkä diy-vikoja.

    Meinaatteko imusarjatiivisteellä imusarjan ja kansien välistä vai throttle bodyn alta? No pitää varmaan hommata starttipilottia tms ja testailla löytyykö vuotoja.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Vuosimalli selviää valimistenumerosta, 10. merkki on: 90=L, 91=M ja 92=N, 93=P (koska jenkkien valmistenumeroissa ei ole O -kirjainta, ne on aina nolla)...
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    "Meinaatteko imusarjatiivisteellä imusarjan ja kansien välistä vai throttle bodyn alta? No pitää varmaan hommata starttipilottia tms ja testailla löytyykö vuotoja."

    Kumpikin kaipaa huomiota. Mun TBI-dodgessa oli se Throttle Body löysällä, se aiheutti kaikkea hölmöä, kuten lukkoturbiinin ja OD:n poiskytkeytyminen pienessäkin ylämäessä. Throttle Bodyn tiiviste on helppo: se on yleensä paksu kumitiiviste. Sen voi puhdistaa paikallaan ja sitten kiristää Throttle Body eli läppärunko ohjetiukkuuteen (tbissä 17,3 nm).

    Välttämättä autossasi ei ole maata suoraan akulta koriin tai sitten se on ohut piuha. Hyvä laittaa jotain 16 mm2 - 25 mm2 tavaraa kunnon liittimillä.
     
  16. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    No, onko vika löytynyt?
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No ainakaan tämän 92:sen kuntoontulo on vielä epävarmaa. Tein vihdoin löydön eli imusarjan ja ilmastoinnin kompressorin välistä, moottorin vesilähdön takaa pääjohtosarjan alta löytyi ruiskulle oma lämpötila-anturi. Näkyy vaan kun moottorin johtosarjan ja vesilähdön irrottaa.

    Käytin sitä tänään vartin sopeutusjoutokäynnillä (mahtaako tarvita), mutta antaa edelleen vikakoodin 25 (Air Idle Speed motor shorted or voltage out of range).

    Ja sain selvitettyä starttiongelmat purkamalla ja mittailemalla johtosarjoja.

    Huomenna kun kylmänä pistää käyntiin, tietää vaikuttiko lämpöanturin vaihto mitenkään.

    Mahtaako jossain moottorin johtosarjassa sitten olla vielä vikaa tai mikä tuota tyhmäkäyntiventtiiliä ruokkii. Voiko ecussa olla virtalähde joka nostaa jännitteet liian korkeiksi. Toivotaan että joku järkevä vika vielä löytyisi.

    Tyhjäkäyntiventtiili on luonnollisesti vaihdettu uuteen.
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo sämpyn auto on niin uusi..mun neuvot auttaa niiden tbi-vehkeiden kanssa. Mutta maadoitukset ja niiden aivolaatikoiden töpselit ylipäätään. Tbi-dodgeissa neuvottiin ECM:n töpseliin laittamaan 1/4 tuuman paksuudelta multipurpose greasea hapettumisen estämiseksi. Omassani muinoin (liiankin suurella innolla) putsasin kaikkia ECM:n kanssa juttelevia töpseleitä PRF 7-78:lla. Kun ainakin tuon kivikautisen efin tapauksessa ECM katkoo maita ja jos ei saa maata, niin ei ole mitään ohjaustakaan.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuossa on töspelin rasvat aika kuivuneet. Olisikohan perus vaseliini sitten ok tuonne?
    Tämä on nyt vähän mystinen. Aamulla lähti suht ok toimimaan, pikkasen huono käynnistys mutta tyhjäkäynti löytyi eikä sammunut kun laski kaasun pois. Mutta sitten oli akku jonkin aikaa irti, niin sen jälkeen ei meinannut käydä tyhjäkäyntiä yhtään.

    Mittasin tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasupotikan johdot eculle, ne oli ok. Käyttelin tuota tuossa, välistä sai jäämään tyhjäkäynnille välillä ei. Katselin silmällä tyhjäkäyntiventtiilin kärkeä joka näkyy ylhäältäpäin. Tuntui ensin ettei toiminut juuri ollenkaan, sitten otin käydessä liittimen irti ja laitoin takaisin, niin vasta sen jälkeen tuntui heräävän toimimaan.

    Pitää koittaa etsiä maavikoja, jos löytäisi maapisteitä. Näille antureille menee kyllä omat maajohtonsa. Vakuumivuotoihin tai imusarjan tiivisteisiin en oikein usko. Otin varuiksi vielä kaikki vakuumiletkut irti ja tulppasin lähdöt, ei vaikutusta.

    Voiko tuolla ecussa olla muistin tukena jonkinlainen paristo, kuten tietokoneessa? Ja voisiko tämä tiltata tavallisessa startissa, jolloin ecu jotenkin unohtaisi opitut tiedot ja aloittaisi sopeutuksen uudestaan. Tämän takia tyhjäkäynti häviäisi?

    Toisaalta ongelmaa on toisinaan ollut kuulemma kesken ajonkin.

    Yksi mitä ei ole vielä vaihdettu, niin ilmeisesti turbiinin hammaskehää lukeva pyörintäanturi. Mitään vikakoodiahan tuosta ei ollut, ainoastaan 25 joka viittaa tyhjäkäyntisäätimeen.

    Tuollaisen nokipaskalammikon lykkäsi taas putkesta

    [​IMG]
     
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuli mitattua ecun liittimeltä, lämpöanturi tuntui toimivan. Puolilämpöisenä 1,66 ohmia ja nousi siitä jäähtyessään 1,77 ohmiin. Mittasin myös eculle tulevat kolme maajohtoa akunkenkää ja moottoria vasten, olivat ok.

    Pistin käyntiin, niin näki selvästi että tyhjäkäyntiventtiili ajaa itsensä startissa kokonaan kiinni. Siitä koittaa sitten kevyesti aukoa itseään, mutta yleensä moottori ehtii sammua.

    Aiemmin tänään enempi käytellessä avasi itsensä reilusti startissa vaikka kone oli puolilämmin. Nyt kylmempänä ei avaa ollenkaan.

    Olisiko tämä nyt sopeutustilanne vai vika? Akkuhan oli taas irti. Ecu paskana? Huoh.. Voisikohan ecun virrat katkeilla mikää ajaa muistivikaisen ecun aina takaisin sopeutustilaan vaikka ajon aikanakin.

    Jos tässä edes on älykästä sopeutusta eri komponentteja varten.

    Pitää testailla lisää..
     

Kerro tästä muillekin!