Dodge ram B250 5.2 v8 PÄÄSTÖT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arttu.R, 8.7.2016.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Noissa vanhemmissa joskus temppuilee toi Hall anturi ( löytyy jakajan sisältä) mahtaako 92: ssa olla vielä toi käytössä?
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Muutama minuutti tyhjäkäyntiä, moottori sammuksiin. Virrat takaisin-> ajoi tyhjäkäyntimoottorin kokonaan kiinni. Kaasun kanssa väkisin käyntiin, varovainen lasku tyhjäkäynnille. Pari minuuttia lisää tyhjä käyntiä, moottori sammuksiin. Virrat päälle->nyt tyhjäkäyntimoottori pysyi auki ja helposti käyntiin. Sama toistettuna pari kertaa.

    Akun kenkä irti 20 sekunniksi, moottori käyntiin. Tyhjäkäyntimoottori pysyi auki ja helposti käyntiin.

    Pienet virtakatkokset eivät ainakaan turmele tyhjäkäyntimoottorin toimintaa. Annetaan nyt jäähtyä tunnin verran akku kiinni ja koitetaan taas.

    Eli ainakin yksi ongelma on, että ajaa tyhjäkäyntimoottorin kokonaan kiinni mikä tekee starttaamisesta hankalaa. Ei pitäisi liittyä hall-anturiin, jota ei muistaakseni ole vaihdettu. Tämähän kuoli Forssaan pari vuotta sitten, mutta silloin hajosi bensapumppu.
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos ECM on virraton (eli akkukenkä irti), sille pitää opettaa tyhjäkäyntiasetus. Kone käyntiin ja käyttää lämpimäks, kone sammuksiin ja uudestaan käyntiin hetkeks, toistetaan pari kertaa....
     
    KajS tykkää tästä.
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Periaatteessa pitäis IAC:n avautua kokonaan kun laittaa virrat päälle, kun kone käynnistyy, säätää ilmamäärällä tyhjäkäyntiä...
     
    KajS tykkää tästä.
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Taas minulta TBI-dodge-juttua, mutta se IAC nimenomaan "potkaisi" sen moottorin käyntiin.

    Mulla oli efidodgessa monta vuotta mukana uusi Carterin bensapumppu...niinkuin se jotakin olisi auttanut jossain Pelkosenniemellä dodgevani täynnä ihmisiä, koiria ja suksia parinkympin pakkasessa.

    Tankki! irroita-ja-kiinnitä-sulkeiset olen harjoitellut vasta slanttivanin kanssa.

    Niin ja sämpylle vielä: Niihin töpseleihin suosittaa FSM ihan multipurpose greasea, eli samaa kuin vaikka etupyörän laakereihin. Puhdistaa ensin töpselit vaikka PRF 6-68:lla.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tässä on kontin lattiassa "luukku" pumpun vaihtoa varten. Ei kai kukaan jaksa tuota jättitankkia alas repiä?

    Testeissä totesin loogista toimintaa, että akun irroituksen jälkeen on tosiaan sopeutus jolloinka ajaa tyhjäkäyntikaran kiinni, mutta oppii siitä pitämään sitä auki. Lyhyillä käynnistyksillä jää tyhjäkäyntiasentoon, mutta kun käyttää pidempään niin sammuttaessa avaa sen kokonaan seuraavaa starttia varten.

    Silti ainakin 7 startin jälkeen sytyttää edelleen vikavalon ja antaa koodin 25.

    Odottelen mielenkiinnolla miten toimii tänä aamuna kun on ollut akku kiinni. Tosin jos omistaja laittoi talliin lämmöt päälle, niin ei ole niin hyvä testi kuin jos olisi ollut pihalla.

    Kai se on mahdollista, että viimosen lämpöanturin vaihto korjasti ongelmia ja sen jälkeen vaan tuo sopeutustoiminto hämää. Tosin edelleen pukkaa engine faultia muutama sekunti startin jälkeen.
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No niin.. huoh..

    Eka startti kun tyhmäkäyntiventtiili oli auki sujui ihan hienosti. Mutta kun oli hetken käyttänyt ja sammutti ja pisti uudestaan virrat päälle, niin ajoi taas venttiilikaran kiinni. Ja sama homma seuraavalla kerralla, kun ei antanut käydä "sopeutusajoa" loppuun.

    Eli joku vika tuossa vielä on, minkä takia pistää koko ajan homman uudestaan sopeutustilaan.

    Uusikin karamoottori viallinen, johdoissa jotain vikaa mittauksista huolimatta tai ECU rikki.

    Tietääkö kukaan fiksua jenkkisivustoa, missä voisin kysyä kommentteja??
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Uusikin karamoottori voi olla viallinen. Mä vaihdoin noita efidodgeen pari. Tosin TBI:tä pystyi ajamaan ilman IAC:ta, se oli ihan mukava...mutta taitaa mennä limphomemodeen.

    Jos ECU olisi rikki, ei kai se käynnistyisi lainkaan. Johdotukset: Täälläkin jotkut takkusi Dodge Dakotan kanssa, syyksi löytyi johtokimppu, joka oli saanut lämpöä vuosien saatossa, yleismittari sanoi että kaikki ok, mutta tarkempi tarkastelu osoitti johdot siellä "kurkkutorven" tms. sisällä kypsiksi.

    Fiksu amerikkasivusto pitää löytää. Vanning.comilla olen sillointällöin pistäytynyt, mutta nuo dodgepickuppien sivut ja http://ramchargercentral.com/ ovat auttaneet minua eniten.

    Ja lopuksi kerran vielä sanon: imuvuodot. Slanttivanista tuli paljon reippaampi, kun kävin läpi kaikki tulpatut vakuumit. Vaihdoin 1,5 vuotta vanhat tulppaukset ja tein ne paremmin: mahdollisimman lyhyet letkut ja tulpat, pultit niin pitkiksi, että ne melkein ottaa kiinni putkeen, joka tulpataan. Ratkaisevin oli jarrutehostimen alipainelähtö imusarjassa. Sehän oli löysä, kierretiivistettä kierteisiin, yön yli odotus ja jo toimi. Mutta nää oli taas mun kaasarijuttuja. Mudracerille: ei mee enää slanttivani "polvilleen" Särkänsalmessa, se ahdistin on harkinnassa...
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuli tänään uusittua koko johdotus eculta tyhjäkäyntisäätimelle sekä jatkuvan virran johdotus akulta ecun nastaan 3. Sekä kokeiltua vanhaa tyhjäkäyntisäädintä.

    Ei oikeastaan vaikutusta. Tyhjäkäyntisäädin kyllä toimii, kunhan se on kertaalleen sopeutettu. Mutta silti lykkää joka startilla moottorivian ja antaa vikakoodin 25. Ja siinä kun starttailee, niin saattaa jossain startissa edelleen ajaa tyhjäkäyntisäätimen kiinni ja aloittaa koko sopeutusajon uudestaan. En tiedä onko tuossa joku toiminto, että muutama parin sekunnin pyrähdys, niin sitten tulee sopeutus vai onko kyseessä jokin vika.

    Pitäisi päästä oikeasti ajamaan, mutta on niin vaikea saada talliin ja takapään muutostyöt ja verhoilut on kesken.

    Pystyyhän tuolla ajamaan ja nyt tietää paremmin mitä ja miksi se tekee.

    Niin ja tosiaan kerran tulppasin kaikki vakuumilähdöt imusarjasta, ei vaikutusta tähän vikaan. En tiedä voiko nokka-asentoanturi (jakajassa) tai kampuran asentotieto vaikuttaa, mutta oma päättelykyky sanoo ettei voi olla siitä kiinni. Ja miksi hemmetissä antaa tyhjäkäyntisäätimestä vikakoodia. En ole löytänyt mitään muuta vikaa, joka voisi piiloutua koodin 25 taakse. Väitetysti pitäisi olla oikosulku tai maavuoto, mutta kun ei ole. Ja säädin siis todistetusti toimii.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tervetuloa vaan sähköautojen ihmeelliseen maailmaan... Sun auto sentään lähtee käyntiin, mulla on Jeeppi työnalla, jossa on mystinen sähkövika, ECM:lle tulee kaikki sähkösyötöt (muisti, maadoitus ja virrat päällä (RUN/START)), mutta ulos ei tuu mitään, kokeiltu nyt kolmella ECM:llä ja ei nekään kaikki voi olla rikki.... Hermo menee näihin...
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo.. tuli kokeiltua vielä kerran vaihtaa tyhjäkäyntimoottori uuteen, ei vaikutusta. Pistin myös ylimääräsen maan akkukengältä moottoriin.

    Sitten putsasin ECM:n puhaltamalla ja sen jälkeen ei ole tyhjäkäyntimoottori tehnyt omiaan ainakaan parillakymmenellä startilla, mutta edelleen pukkaa vikakoodia 25.

    ECM:n eristeet on halkeillut ja ulkoilmaan törröttävät konkat niin niitten muovieriste on auennut päästä.

    Laittelin postia kaikkiin korjauksia tekeviin kotimaisiin firmoihin, jos joku osaa/haluaa tutkia tuota älylaatikkoa tarkemmin.

    Olisko muita ideoita, mistä hommata tilalle uutta tai käytettyä ohjainta, kun alan olla merko varma että älypurkki tuolla herjaa. Ehkä konkka pilalla ja ohjauspuolen jännite pielessä tms. Tosin en ole kerennyt mitata sitä.

    Mahtaisko olla sama purkki myös Jeepissä? Numeroista ei saa kauhean hyvin enää selvää.

    Iski taas starttivika ja kerrankin pääsin mittaamaan. Maadoitus vaihteistolta ei tule releelle, kun paiskasi oven kiinni niin se palasi. Ei kun oma johto-oikaisu tuohonkin. Vaihteistolta lähtee johdot auton alla takapäähän ja kiertyy sieltä eteen menevään johtosarjaan, jossain matkalla kai katkos.

    Ai niin sarjanumeron alkuosa 2B7HB21Y9RK, miten päin se kymmenes merkki nyt luetaan, ei se ainakaan tuo R ole? Että tietäisi vuosimallin.

    [​IMG]
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On se just se R se vuosimalli, eli olikos se nyt -94. Tarkistan....

    Tarkistin, R=94.

    Noita ECM:iä ei kukaan korjaa, ainakaan hyvällä menestyksellä, just yksi vastaavan mallinen on korjattavana, ollut jo pitkään ja viimeviikolla tais ilmoittaa että tuota silikoonikittiä ei kyllä saa millään liotettuu pois, ei pysty korjata!!! Palauttaa sen korjaamattomana...

    Jeepissä tuskin on sama, ja jos on euro-mallinen auto, ei jenkkien boxit välttämättä kelpaa.... Niissä on ainakin uudemmissa eroja saastelaitteissa, joita ei euro-malleissa ole ja vaatii melkoisen virittämisen, että saa muokattuu sopivaksi. Tosin tuossa -94:sessa tuskin hirveästi häviää, vaikka ottais minkä vaan, saman moottori/vaihteisto kombinaation omaavan ECM:n....
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuontiautohan tämä, jostain kuivasta osavaltiosta. Pohja likimain ruosteeton.

    Mun mielestä 94:ssa pitäisi olla sähköisesti ohjattu vaihteisto jota tässä ei ole, hmm.. vai mitähän "transmission controller" sitten tekee.

    Pitää ottaa netti kohteeksi ja koittaa löytää edes käytetty ecm jenkeistä tms että voi testata.
     
  14. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Eiks 94 oo jo sitä pyöreempää mallia ja 93 on vielä sitä vanhempaa kuosia kuten 89, 90 mallit?
     
  15. passerby

    passerby Gearhead

    jo vain.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Muokattu: 4.9.2016
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitenköhän tuolla luettelossa voidaan väittää, että sama ecm sopii 3,9-5,9.. Pitää koittaa vielä numerolla varmistella. Ekaan sivuun pitäisi kai olla ompputietsikka, kun en saanut scriptejä toimimaan firefoxilla tai ie:llä, ei anna syöttää mallia tai vuotta. No selasin luetteloa käsin niin ei kai ole kuin 1996 eteenpäin noita yksiköitä ainakaan siinä listassa.

    Ebaystä en löytänyt 318 purkkia. Kun voisi olettaa että 360 ohjain on oikeasti eri kuin 318. Mutta nyt on tiedossa mikä tarran numeroista lienee ohjaimen tyyppi, muistiinpanot on vaan 50km päässä. Ja nyt kesäloma!

    mitä muuten tarkoittaa w/o RFI. Mikä rfi?

    Pistin jo Holleyn tekniseen neuvontaan kysymystä, että olisiko joku heidän ruiskujärjestelmänsä kohtuu yhteensopiva tässä olevien komponenttien kanssa. Kun yksi vaihtoehto tosiaan on ohjelmoitava uusi ruisku jos ei muuta keksi.
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Antamani linkit oli nyt taas virtuaalitiepalvelumiehen 2 minuutin guugletukset ennen saunaa...yritin olla ns. avuksi.

    Nuo aivolaatikot tosiaan osaa moottorit 3,9-5,9. Tuo on joskus jossain ristiin kokeiltu.

    RFI: Radio Frequency Interference:

    TRNW Store: A618 / 47RE RFI Noise Filters

    Ihan pikkuootee, mutta kuulin viikonloppuna jutun efichevyvanista, joka pitkän tyhjäkäyntijakson jälkeen sammui eikä suostunut käynnistymään. Ensiapuna oli konekoppa auki-ilmanputsari-pois-ruiskusuuttimien-töpselit irroita-ja-kiinnitä. Ei tietenkään mikään mukava päivittänen rutiini, mutta nuo johdotukset on tosiaan joskus mukavia.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No kun saisi sen numerokoodin käsiin niin voisi verrata. Hyllytin tuon seuraavan linkin lodjun samantien kun oli 360 mosaan, mutta pitää vielä tutkia.

    http://www.ebay.co.uk/itm/94-95-Dod...721730?hash=item211619f942:g:JbgAAOSwFdtXyE3i
    Ja tämä kun ei ole edes oma auto, nekin pitäisi pistää kuntoon kun ei niitä kukaan muukaan laita.. juu kiitos vaan linkeistä, antaa toivoa että ehkä tähän löytyy toimiva originaalilaatikkokin. Toki fiksu uusi ohjelmoitava olisi varmempi ratkaisu tulevaisuutta ajatellen.

    Omistaja ei halua autostaan luopua, on kuulemma ensimmäinen Vani joka on hyvä ajaa, toisin kuin aiemmat GM tuotteet. No olihan tuo kivan tuntuinen, mutta itellä aika vähän kokemusta jenkkipakuista. Pari kertaa eläessään ajanut Chevy Vania.

    Muistin just että kaveri purki RamVanin koneen takia ja siinä oli ruisku jota ei tartte. Tosin se oli vanhakoppanen eli on varmaan läppärunkoruutta joten tähän ei ole apua. Mutta pitää vahtia ettei heitä menemään. Kone on menossa RamChargeriin jonka sille möin, niin meinas että kaasari on hälle kumminkin helpompi kun ei oo autosähköasentaja ja auto on -81 joten ei väliä.

    Edit: Holleyltä vastasivat, että ei ole mitään sarjaa jossa auton alkuperäiset komponentit toimisi, joten on ihan se ja sama mitä ruiskua sinne rakentaa jos siihen päätyy. Mielummin siis jotain täkäläisittäin tuttua, johon saa softan jossa autotune.
     
    Muokattu: 7.9.2016
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No niin, tämä seisoi talven enimmäkseen ja keväällä konttorille, CO:t huiteli jossain päälle 12 tietämillä ja muutenkin päästöt pielessä muuten olisi mennyt läpi.
    Floridasta ShipECM nimisestä firmasta tilasin ECUn, sillä päästöt tippui 0,28:aan eikä vikavalokaan pala enää eikä tyhkäkäynti temppuile. Thank God.
    Kun nyt toimisi tuolla vähän aikaa. Paitsi cruise toimii laiskasti, alipaine sinne tulee olisikohan kalvo puhki tai muu sisäinen vika.
     

Kerro tästä muillekin!