dodge ram b250 laatikko ja turbiini ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja edisoni, 11.12.2007.

  1. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nonni, nyt on saatu se paketti levälleen! Hirtin tuon "output shaftin" kiinni pöydänjalkaan mikä on hitsattu betonissa oleviin tartuntoihin ja "input shaftin päähän iso räikkäliina. Sai vääntää sillä räikkäliinalla ensin hampaat irvessä ja sitten kopsuttelin varovasti kumivasaralla tuota pakettia. Sitten yhtäkkiä kuului "klop" ja sitten se olikin jo kahtia 8)

    Kuvaa tuosta hiton patentista :

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05250.JPG

    Sitten tosiaan mietin tuota edellisessä postauksessa mainitusta lukkorenkaasta, että onko se pakollinen ja onkohan lie mennyt vanhuuttaan rikki? Saankohan lie jyväskylästä uuden?

    Takakytkimestä löytyi mm. seuraavanlaisia hiluja ja tuo keskimmäinen rengas oli aika haperoa muovia (palanut). Onko oleellinen siinä mielessä, että täytyy olla täysin ehjä eli tilaan uuden, vai riittääkö tuo vanha?

    kuva edelliseen viitaten

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05264.JPG

    Seuraava sitten onkin varmasti asiantuntijoille helppoa kauraa, mutta mitkäs kitkalevyt tuohon takakytkimeen kuuluu? Paksummasta nipusta vai ohuemmasta? Ilmeisesti "välilevyt" ovat samanpaksuisia kaikki että voin heitellä ne tuonne huoletta.

    kuvaa nuista korjaussarjassa tulleista paketeista (toisissa kitkapaloissa erilainen kuvio ja eri paksuisia):

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05268.JPG

    Nyt sitten lähden jatkamaan, tässä siis taas idioottimaisia kysymyksiä, toivottavasti jaksatte vääntää rautalangasta tämmööselle tumpelolle
    :rotfl:

    Ja kiitos perään, etenkin rt68:lle joka kertonut ja auttanut paljon ( melkein voisin tämän rojektin jälkeen laittaa pullon postissa d :p )
     
  2. rt68

    rt68 1st gear

    Tuo ei ole lukkorengas vaan valurautainen tiivisterengas. Se voi olla katkennut ehkä jopa kasausvaiheessa jos ei ole ollut hyvin rasvattu tai jäänyt akseliin nähden sivuun. Siinä saattaa olla jopa syy miksi kytkin on palanut sillä tuosta voi karata paineet mikäli ollut poikki.
     
  3. rt68

    rt68 1st gear

    Tuo "männänrengas" löytyy siitä masterkitistä jonka jo tilasit.
    Olisihan tuo hyvä uusia kun on saanut lämpöä ja etenkin jos on poikki. Jos et muualta löydä niin voin lähettää mutta löytynee lähempääkin jos tunnet ketään kellä on purettuja 727 lootia.
    Takakytkimeen laitetaan ne ohuemmat eli pinnaltaan sileämmät ja metallilevyt on molemmissa samanlaisia ja sitten tärkeä pointti se että nuo "painelevyt" eli ne paksut levyt niissä pakoissa on suorat ja voin sanoa 99% varmuudella että sinulla on ainakin se takakytkimen levy ja ehkä se pohjalevykin saanut niinpaljon lämpöä että on kiero ja näkyyhän tuossa kuvassa 54 että sökö se on. Tarkasta vaikka työntömitan suoralla sivulla valoavasten. Painelevyjäkin pitäisi löytyä joko käytettynä esim Brakedrumilta tai uutena Nurolalta ja se kytkinpakan iso lukkorengaskin rymppää kuumetessaan eli jos on löysä urassaan, (näyttäisi olevan tuo lukkorengas rympännyt sillä päät on aika lähellä toisiaan kuvassa 50) niin uutta peliin, niitä on eripaksuisia millä saa passattua kytkimen välyksen kohdalleen ja arvot löytyvät siitä kirjastasi. Hyvä ohje sille etukytkimelle on 0,015"/kitkalevy eli jos 4 levyä niin 0,06" eli n. 1,5mm kokonaisvälys ja takakytkimeen n.0,65-1mm ja jos etukytkimessä on aaltomainen lukkorengas niin se kannattaa vaihtaa suoraksi.
    Sitten vielä vaihtolistalle kannattaa laittaa vapaakytkimen rulla/jousisarja ja sisäkehä ja öljypumpun rattaat kannattaa mitata ja tarkastaa silmämääräisesti ja jos kuluman jälkiä tai välystä liikaa niin uudet vaan.
     
  4. rt68

    rt68 1st gear

    Tarkastahan vielä kuvassa 52 oleva "jousi" ettei ole halki vaikka 727 ei kovin yleisesti noita rikokkaan mutta lämpö voi tehdä tuhojaan eikä tuo kovin kallis ole. Itse vaihtaisin varmuudeksi sillä aika kuumana on tuo kytkin käynyt.
     
  5. rt68

    rt68 1st gear

    Otahan tuosta kuvassa 19 näkyvässä öljypumppuasetelmassa olevasta reaction shaft supportista tarkempi kuva siitä kohdasta jossa on se laakerihela.
     
  6. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nonni, nyt ei voida paljon aikaansaannoksilla kehua, kun täytyi välillä roplailla noita tusina-autoja välissä :lol:

    Mutta juu, tilasin sinne takakytkimeen ne uudet painelevyt, lukkorenkaita eripaksuisia, sen nylonisen välirenkaan ja otinkohan nyt sitten jotain muutakin....

    Otan kuvan tuossa, kun käppäilen tuonne hallille. Katsotaan että mitä sitten tilaillaan :lol:

    Mutta kiitoksia vaan taas avusta 8)
     
  7. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nonni, nyt on käyty väsäilemässä ja saatu aikaan muunmoassa seuraavanlaista tuhoa etukytkimen uudelle tiivisterenkaalle....voi *^#&&¤3#&/ tana!

    Ja kuva siitä....

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05292.JPG

    Vaihtelin pari niitä heloja, laitoin muutaman tiivisteen ja laittelin tuon output shaftin jo valeisiin.

    Puhuttelenkohan väärin tuota arvon osaa, mikä seuraavassa pätkässä esiintyy, jos kutsun sitä kuvernööriventtiiliksi...Noh, kuitenkin, siinähän vissiin pitää kuitenkin vissiin olla välystä jotain tuon verran? Kun tuossa vierestä kahtelija rupesi epäilemään että siitä puuttuu jotain, kun liikkuu nuin paljon....

    Ja jotta saa kuvan siitä liikkumisesta,

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... V05295.flv

    Ja Rt68, sieltä löytyy nyt kuvia siitä öljypumpun reuhakkeesta, suunnasta jos toisestakin, kerro vain mielipiteesi, se auttaa taas tätä amatöörin puuhastelua 8)

    Jospa kävisin huomenna metsästämässä uutta tiivisterengasta tuohon etukytkimeen ja jos vielä sattuisi tulemaan semmoinen paketti tuolta jn:n suunnalta, alkaisi taas ilta edetä mukavasti :)

    Pikkuhiljaa tämä tästä, kait tämä vielä tämän rempan jälkeen toivottavasti liikkuisi edes hiukka eteenpäin :D
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    Tarkoitin kuvaa siitä reaction shaftista sieltä suunnalta missä pyörii se etukytkin ja kuva lähinnä sitä kohtaa mistä menee inputshaft läpi eli missä on se inputshaftin laakerihela.
    Se governori pitääkin heilua ihan vapaasti, öljynpaine painaa sen sitten toiseen laitaan ja kun akseli alkaa pyöriä niin vastapaino alkaa säätämään venttiiliä.
    Pyydä nurolaa laittamaan vielä purkki automaattilaatikon kasausrasvaa, se ei maksa kuin muutaman euron ja on sellaista jäykkää rasvaa jolla nuo tiivisterenkaat saa hyvin menemään paikoilleen ja liukenee sitten hyvin automaattiöljyyn ja muista, ei runnomalla vaan varovasti nitkutellen niinkuin :pinup: kanssa. :D
     
  9. edisoni

    edisoni 1st gear

    Itseasiassa mulla on semmosta "glidiä" juurikin, mistä puhuit :rotfl: Joskus jäi, kun mitsun tomaattilaatikkoa mulkkasin.

    Täytyy nitkutella sillei oikein varovasti, ettei vaan venähdä.... :lol:

    Mutta juu, asiaan siis. Minä huomenna täräytän kuvia lisää niin ihmetellään sitten, että mitä löytyy :)
    Olin siis oikeassa tuosta kuvernööristä että sen tulee olla juurikin tuollainen.

    Ei malta kohta enää odotella :D
     
  10. edisoni

    edisoni 1st gear

    Taas on näpräilty lootikkoa. Otin taas kuviakin mistä sattuu :lol:

    Pukkasin Rt68 yyveetä....

    Tänään tilasin toisen tiivistesatsin, että saa tuonne etukytkimeen uuden stefan....

    Heloja on tullut vaihdeltua ja hiukka jotain kasattuakin. Huomenna jos saisi tuon öljypumpun ruuvata kiinni ;)

    Mitenskäs nyt, kun olen tuon etupannan säätöruuvin aukaissut, ja tehnyt muutakin remppaa tuonne laatikkoon, meneekö jotain säätöjä uusiksi?

    kickkarin vipukin oli ennen ainakin semmonen, että heilui ihan pipona ja oli väljä joka suuntaan. Onko jokin hyvä tapa, millä tuo sitten säädetään. Tiedän että on aikaista spekuloida tässä vaiheessa näitä, mutta kysyin kuitenkin :wink:

    Ja ei sitä malta kokoaikaa laatikkoremppaa tehdä, piti käydä välillä kahtomassa, että paljonko sitä lunta on mehtään satanut ==> http://offikuume.galleria.fi/kuvat/M%D6 ... C05313.JPG
     
  11. rt68

    rt68 1st gear

    Ok, nyt näkyi se kohta jota pyysin. Se tiivisterengas joka oli poikki silloinkun purit tuon lootan, luultavasti aiheutti takakytkimen palamisen sillä siitä pääsi vuotamaan kytkimen paineet. Tarkistin vain onko tuossa oikea "Reaction shaft" tuolle sisäänmenoakseli/takakytkin paketille kun ne jossain vuosimallissa vaihtui ja tuli juuri se isompi tiivisterengas joka tuossa oli poikki, niiden kahden akselissa olevan lisäksi. Jos noita osia on sekaisin erivuosista ei takakytkin saa paineita kunnolla tai ei ollenkaan. Luultavasti tuohon on joskus vaihdettu nuo sillä muistelisin että ei vielä 71-72 ollut tuota mallia, pääasia että molemmat osat vaihdettu.
    Loota näyttäisi olevan 71-72, tuo reaction shaft/input shaft jotain -78 paikkeilla ja näyttäisikö venttiilikoneistokin olevan -78, ainakin numeroiltaan viittaisi sinne paikkeille.

    Nappaa siihen öljypumpun/turbiinin helaan sellaiset lukitukset niinkuin vanhassakin oli ja tarkasta ettei tule purseita itse sisäpintaan, jos tulee kaavi ne pois.

    Pistä uudet kytkinlevyt likoamaan atf paljuun ainakin pariksi tunniksi mutta voit laittaa vaikka yön yli niin kerkeävät kyllästyä atf:stä
     
  12. edisoni

    edisoni 1st gear

    Juuh, kiitoksia tiedoista taas :wink:

    Täytyy lähteä niputtamaan kohtapuoliin, kun saa tuohon käyttökinneriin vaihdettua öljyt ja haettua atf öllinkiä tuolta kyliltä.

    Sain vielä eilenillalla jotain aikaankin, eli purin tuon venttiilipöydän pois, putsailin, vaihdoin niihin kolmeen isompaan "mäntään" kaikki hilut ja tottakai putsailin niitäkin hiukka.

    Kuvat on joskus kivoja :

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05349.JPG

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05345.JPG

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05336.JPG

    Ei auta muutakuin lähteä kohta taas pakertamaan, jos saisi jotain aikaan :wc:
     
  13. edisoni

    edisoni 1st gear

    Noniin, nyt on sitten menty jo kasaan päin. kitkalevyt käytin atf:ssä likoamassa kolmisen tuntia ennen kasailua ja sitten varovasti rupesin kasailemaan.

    Muuten meni hienosti jopa päittäisvälyksenkin kanssa, mutta tuo sivuttaissuunnassa heiluminen ei jotenkin vakuuta. Kuuluuko tuon input shaftin heilua noi kerpeleesti?

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... V05356.flv

    Ja tottakai laatikon telineenä voi käyttää vaikka Kiinalaista turhaketta, jos ei muuta satu vieressä olemaan ==>

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05353.JPG

    Nooh, huomenna taas lisää. Ei tänään taas oikein kerinnyt tähän keskittyä...
     
  14. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä se inputshaft heiluu sivusuunnassa paljonkin, turbiini sitten keskittää sen. Siinä kun on pelkästään siellä takakytkimen lähellä laakerihela.
     
  15. edisoni

    edisoni 1st gear

    Noniin, nyt on saatu loota kasaan 8) laitoin uuden suodattimen vielä muistaessani paikalleen :D Heitin öljyä turbiiniin ennen laatikon kupeeseen heittämistä senverran että ei kuitenkaan valu pois sieltä. Sitten nostin laatikon paikoilleen ja kiinnittelin kaiken tarvittavan.

    Sen jälkeen kun kaikki hilut oli kiinni, lisäsin öljyä n. 4,5 l, laskin keulan maahan ja nostin perän ilmaan. täräytin käymään, Laitoin vaihteen n-asentoon ja lisäilin öljyä. Yhdessä vaiheessa rupesi pyörät pyörimään. Sen jälkeen kokeilin kaikkia vaihteita perä ilmassa ja käytin "normaalilämpötilaan" koko kikottimen. Sitten laitoin öljyä tikun mukaan oikean määrän. Sehän ei toki ole kirkossa kuulutettua, että tuossa olisi oikea tikku :D

    Kun aikani perä ilmassa pyörittelin, laskin perän alas ja kävin heittämässä testilenkin...Ja toimii kuin junan vessa 8) Mahtavata! Ajoin n. 50 km lenkin ja pelaa hienosti. Tuhnu pätkäkin tuolla galleriassa, kun ei ole pitoa ja on siinä vielä se laturin vinkuminenkin mankasta :lol:

    Ainut mikä hiukka ihmetyttää, on tuo kakkoselle vaihto. Mielestäni vaihto on liian terävä. Ollut aina minulla ollessaan ja niin se on vieläkin....Pystyyköhän tälle tekemään jotain? Muut vaihteet vaihtuu nätisti kyllä, eikä tuo kakkosellekaan meno mitenkään ihan tajuttoman radikaalia ole.

    Laatikossa oli tosiaan aaron's automotive laatta pohjassa, onkohan ihan alkuperäinen :wink:

    Kaikesta huolimatta, laitos tuli kuntoon ja toivotaan että kestääkin :wink:

    Erityiskiitos rt68:lle joka jaksoi neuvoa ja tottakai myös muille ketkä auttoi, ilman näitä ei olisi tullut mitään koko hommasta.

    Nyt täytyy sitten vain ruveta kelaamaan kilometrejä tuohon vekottimeen :pinup:

    Ja koko kuvagalleria ja tarinat kuvien alla ==>

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... tf+727%29/
     
  16. rt68

    rt68 1st gear

    Nonnih. Homma pulkassa ja ei muutakun kovaa ajoa :D

    Tuo on paha merkki!! Nyppäse se lappu pois ja hautaa metänreunaan vähintään metrin syvyyteen äläkkä hiisku kenellekkään että siinä oli sellainen :rotfl: :rotfl:. Aarons "höyrypestyt" on kuuluisia laadustaan negatiivisessa mielessä. Aarons oli takavuosina eräs suuri "tehdaskunnostettujen" laatikkojen tekijä.
    Kun tuon merkin näkee voi varautua uusimaan ihan mitä vaan tai kaiken mutta onneksi nyt tälläkertaa selvisi melko vähällä :wink:
    Aarons on tietojeni mukaan jo historiaa mutta näitä laatikoita vielä löytyy sillointällöin.
    ps. ne on tehty Springfieldissä, siellä Simpsonien kylillä :rotfl:
     
  17. edisoni

    edisoni 1st gear

    noh, hyvä tietää tämäkin :lol:

    Kyllä se vielä sinne lootan pohjaan jäi, oikeastaan voisin tänään kun astinlautoja fiksailen, ottaa sen pois sieltä :lol:

    Eipä siinä, homma toimii ja peitto heiluu :pinup:
     
  18. edisoni

    edisoni 1st gear

    En nyt aloita uutta juttua suotta tämän takia. Nyt on ajettu reilut 300 km rempan jälkeen ja toimii vieläkin pirun hyvin 8)

    Tosiaan rempan jälkeen alkanut jostain turbiinin suunnalta kuulua semmoinen jännä "naputus" aina välillä. kuului jo silloin ekan koeajoreissun aikanakin. Eli tosiaan naputus kuuluu n,p,1,2 ja d asennoissa. Vetolevyn pultit ovat kiinni ja ennen kasaamista vielä katsoin että se vetolevy on ehjä.

    Enkä kyllä öljypumpustakaan mitään silloin löytänyt.

    öljyä on tikun mukaan riittävästi ja aikalailla sama määrä sinne ölliä meni, kuin mitä korjausopas kertoi.

    Onkohan muuten kellään antaa vinkkiä siitä, että minkä mittainen öljytikku tuossa täytyisi olla, että osaisi olla varma siitä öljyn määrästä?

    Vai annanko naputtaa kun on toiminut tähänkin mennessä :eek:
     
  19. rt68

    rt68 1st gear

    Täytyy katsoa tuo tikun pituus kun käyn tuolla tallilla penkomassa mutta muistelisin että normaali pinta on jossain öljypohjan tiivistepinnan tietämissä, ehkä hiukan yli. Tuo naputus on vähän vaikea sanoa mistä tulee, voi tulla turbiinin pulteista jos ottavat lohkoon tai suojapeltiin kiinni mutta se ei ole niinkään naputtava ääni tai voihan siellä naputtaa jokin muukin, esim pakosarjan pieni vuoto osaa pitää naputtavaa ääntä tai hydraulinostaja. Joskus tuollaiset äänet kantautuu niin ettei oikein osaa paikallistaa mistä oikeastaan kuuluu. Itse laatikosta ei oikein naputtavaa ääntä pysty tulemaan.
     
  20. edisoni

    edisoni 1st gear

    hmm, en siitä suojapellistä tiedä, kun sitä ei tässä kapistuksessa ole :odroll:
    Edellinen omistaja napannut ilmeisesti kuutamolle sen :lol:

    Tuossahan muuten tuo nopeusmittari näyttää puuta heinää, niin eikös se varmaankin johdu siitä että tuossa on originellinä ollut se a-500 laatikko ja nyt kun siinä on 727 niin välitys on muuttunut johonkin suuntaan. Onkohan se välitys siinä palikassa, mikä tulee laatikon päähän vai onko se tehty siellä mittaristossa? Ei sillä, kyllä mää pärjään vaikka ilman mittariakin, mutta muuten vain kyselen.

    Eilen kun tuossa illan rullailin ja tulin kotia, ei naputusta taas kuulunut ollenkaan. Mutta kun taasen tarkistin eilen vielä pakoputkea fiksaillessa ne turbiinin vetolevyn pultit ja räjäytin käymään kuului se naputus. Jännä että ajon jäkeen häviää :wink:
     

Kerro tästä muillekin!