Dodge Ram Cummins Truck, osien swap sivut.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Aki_A, 27.8.2009.

  1. hulkari

    hulkari 1st gear

    Hyvää päivää tai huomenta kaikki foorumilaiset. Muutama päivä sitten kesken kevyen ajon päätti 48RE pamauksen kera lopettaa toimintansa. Vielä ei ole tietoa, mitä tapahtui ja mitä siellä hajosi, mutta nilkutin kotiin lootan toimiessa ihan ok, mutta välillä loppui veto kokonaan ja sit turbiini jumiutui niin, että veto ei loppunut lainkaan...

    Öljyt on vaihdettu manuaalin mukaan tai vähän useamminkin, n. kerran vuodessa. Kaikki ollut ok. Nyt kun käytin öljypohjan irti, siellä oli mustaa töhnää ja metallisilppua magneettiin tarttuneena, joten aika selvä peli..

    Nyt sitten hakusalla uusi loota - mahdollisesti manuaali, kun usko on mennyt vähän näihin ameriikan automaattilootiin. Jos vaan kantti riittää, laitan manuaalin, enkä ikinä kusekaan automaattien suuntaan - maksoi mitä maksoi. Voi toki olla, että pakon edessä mieli muuttuu... Ja ehkä tuo on vielä korjattavissakin, mutta niistäkään pajoista Suomessa ei oikein mistään mitään tietoa saa, joten voi olla, että ainoa vaihtoehto on tilata jenkeistä uus loota.

    Tuskin kukaan tästä itselleen projektia itselleen haluaa, mutta jos jollain olis tarjota tähän tilalle vaihtoloota, olen kiinnostunut. Tää joutaa dumpata sit vaikka Pohjanlahteen. Tai laitan ampumaradalle maalitauluksi.

    Ja auto siis on 2007 4WD RAM, 110tml nyt mittarissa, kun ostin, oli 75k, elikkä n. 35tml ehdin ajella..
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    En tiedä mitä tietoa tarvit, mutta soita autotransmissioniin Pekka Nätkinille. Luultavasti osaa kertoa mitä maksaa lootan korjaus/vahvistus. Se nyt on ainakin aika oleellinen tieto.

    Kyllähän se manuaaliin vaihtaminen maksaa aikaa ja vaivaa paljonkin juttujen perusteella.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos seuraat/seurasit jo vireillä olevaa manuaali swappia toisessa keskusteluosiossa niin huomaat että rahallisesti se ja sama. Sen minkä laitat manuaalimuutokseen rahaa niin saat ehkä halvemmalla vahvistetun turbiinin ja lootan. Jos et pysty swappiin itse niin automaattikorjaus jää luultavasti vielä halvemmaksi suhteessa manuaaliin. Huomioisin rempatessa myös missä tehdään eli onko korjaaja naapurissa vai lasketaanko rahti tai kuljetus itse autolla sinne ja takaisin kuluina. Itellä meni loota edestakas kyydissä kaverin luo ja turbiinin rahti mh noin 40 euroa. Ellei halua keppiä hämmentää välttämättä niin muutamalla tonnilla saa vahvan laatikon ellei ala kisailla kuormurilla.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Automaatit on lähes aina korjattavissa. Vakio turbiinin korjaus ei maksa kun ~500e ja korjaussarjat laatikoihin yleisesti kuluvilla osilla alta tonnin. Mahdollisesti voi muita rautaosia olla sökönä mitkä ei kuulu tavalliseen korjaussatsiin mutta ei nekään kullasta oo tehty. Tietysti jos haluaa billettiä ja kaikkia kiiltäviä osia niin saahan siihen tonnikaupalla rahaa hakattua.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaikka omassa lootassa oli kaikki melko hyvässä kunnossa versus mailit niin kun laittaa lootaan vahvistukset, vahvistetun turbiinin, kuluneet osat mitkä saattaisivat särkyä myöhemmin, shift kitin, sfi-vetolevyn, varuiksi uudet sähköosat (47re) niin kyllä minulla kolmentonnin kantturoissa oli ja siinä oli kaverin työtkin. Ei se masterkit ja vahvistettu turbiini paljon ole mutta puroista syntyy joki.....
     
  6. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Joo ja kun jakaa kulut vaikka kuuden vuoden sisälle nii ei se sitte nii paljoo ookkaan.. nimimerkillä kokemusta on :D
     
  7. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

  8. hulkari

    hulkari 1st gear

    Kiitoksia vaan kommenteista kaikille!

    Siis lähinnä sitä tietoa kaipailin, että kuka yleensä noita korjaa laadukkaasti. Kiitokset vinkistä.

    Ja sitä tietoa, että mikä siellä hajosi ja ennenkaikkea miksi, pitäisin sitä kaikkien oleellisempana tietona. Toivottavasti selviää, kun puretaan loota. Olis hemmetin mukava ymmärtää, miten HD-vaihteisto, jota ei olla rasitettu eikä rääkätty ainakaan mun toimesta, hajoaa yhtäkkiä pamauksen kera tasaisessa maantieajossa. Öljyt + suodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan.

    Toki olen jenkkilän nettikaupat selaillut ja vertaillut erilaisia korjaussarjoja. Veikkaan, että ihan perus "rebuild kit" ei riitä, sen verran olivat häijyjä ne lastut, mitä öljypohjasta löytyi. Mitään kitkapintojen kappaleita ei sieltä löytynyt, vaan kaikki mikä oli, oli 1-10mm pitkiä n. 3mm leveitä kovia teräslastuja + sitten metallista "mutaa". Ja toki momentinmuunnin nyt menee nyt uusiksi myös.

    Joo ei se manuaali mielessä ole ollut kustannusten takia vaan ihan muista syistä. Toi 48RE ei ole päivääkään ihan kunnolla toiminut, jos vertaan esim 4L80E -laatikkoon, joka edellisessä autossa oli. Vielä vanhoilla päivilläänkin se vaihtoi täsmällisen nätisti.. Nyt kun on 3-5k remontti edessä, voi harkita kaikkia mahdollisuuksia! Toiseksi, kannattaako laittaa 3-5keur lootaa, jos se on samanlainen kuin toi, joka nyt hajosi. Kolmanneksi; ainakin toi mun auton turbiini "luisti" mun makuun aivan liikaa. Toki onhan niitäkin low-stall -malleja, mutta tuo ei ainakaan ollut sellainen :)

    Mutta koska auto on mulla päivittäisessä käytössä, täydellinen vaihtolaatikko olis helpoin ja suoraviivaisin vaihtoehto. Jenkeistähän sellaisen kyllä saa hyvinkin tuohon mainittuun hintahaarukkaan rahteineen ja veroineen. Sen jälkeen on aikaa ihmetellä, mitä entiselle tapahtui, ja kenties kunnostaa se odottamaan sitä päivää, kun vaihtoloota hajoaa :)

    Ja tarkoitus on kyllä noi remontit tehdä mahdollisimman pitkälle itse, vaikka en erityisen innostunut pakon edessä remppaamisesta ole. Joku muutostyö tai rakennusprojekti on asia ihan erikseen. Autojen alla on tullut rymyttyä jo 30 vuotta ja pikku hiljaa muut tekniset harrastukset ovat alkaneet kiinnostaa enemmän :) (www.bushflying.fi)
     
  9. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Halvimmaksi tulee vaihteistopoka jos otat auki ja katot mitä siellä on särki. Kuulostaa vähän siltä, että sieltä on särkyny jotain kovaa osaa, joten joka tapauksessa joudut odottamaan sitä, vaikka kaikki vaihteisto hilut olisi muuten käsissä.. Tai sit tulee tosi kalliiks jos otat kaikki kovat osat varuiks jo nyt :)

    Ite tuli tehtyä 3000+ euroa vaihteisto poka, koska valvebodysta oli menny yks jousi poikki.. Mut kaikki hilut oli jo hankittu... Tulipaha nyt sitte kerralla vähä enempi viritysvaraa ku mitä perus shift kitti olis antanu.
     
  10. Sami95

    Sami95 1st gear

    Ostetaan 4" pystyputki aineksia mutkia / haara jolla jakaa kahdeksi putkeksi lavan päällä. Tai valmiit putket dodge ram 2500 -94. puh.0400785182 ja mieluiten pirkanmaalta !
     
  11. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Minulta löytyisi uudet Ranchon etuiskarit tällaisiin 100,-/pari

    Arto
    050-5575529
     
  12. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Löytyskö keltää valokatkaisijaa gen 2 1995? Sitä vejettävää mallia.
     
  13. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Ruosteiset teräsvanteet 17", merkki Pacer. Luultavasti malli Black Daytona. Päällä kehnot 265/70r17 Nokian Hakkapeliitta 5 nastarenkaat. Pintaa renkaissa 4-6mm. Vanteissa keskikupit, olleet joskus kromatut, nyt ruosteen ruskeat. 8x165 jako ja et varmaan nollan kieppeillä. Vanteet suorat ja renkaissa nastat yllättävänkin hyvin tallella. hp. 150€. Sijaitsee P.Savossa. nollaneljänolla 6401991
     
  14. Joni P.

    Joni P. 1st gear

    Ostetaan -94-01 Ramiin takavalot.
    Mustat etusijalla, muutkin kelpuutetaan.
    Hinta kunnon mukaan.

    0505526524 tavoittaa parhaiten
     
  15. Catano

    Catano 1st gear

    Ostetaan 3 koppasen vänkärin etulokasuoja.
    3500nen ei kääntyny ihan nii pienessä tilassa ku henkilöauto ja koivu jätti jälkensä.
    nolnelviis 3171083
     
  16. rx_racing

    rx_racing 3rd gear

    Myydään cumminski ruiskupumppu ilmeisesti 88-93.
    Käyttämätön
    Hinta 528,50
     
  17. makine.tomi

    makine.tomi 1st gear

    Morjes, löytyskö. -96 vuotiseen ramiin sopivaa airbägillistä rattia. Puh.0442559711
     
  18. bikerer

    bikerer 3rd gear

    Olis nautarauta ja puskuri jouten. Kuvia: http://oh1fba.pp.fi/images/album/Dodge/karjarauta
    Ollut 1996 mallisessa nelivedossa. Puskuri ja karjarauta kutakuinkin suorat. Muuten ei kyllä mitenkään priimat. Puskurin jäljistä näkee miten karjarauta on ollut kiinni. Ja puskurissa mukana vain nuo näkyvät muovit. Nautarauta hp 50 eur ja puskuri hp 40 eur. Sijainti Kemiönsaari.
    0505945088 tai yv
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Ostetaan -99 Ramiin kuskin puoleinen vetari, Dana 60:seen,
    yv, av ja o4o4166951


    Edit: perän malli
    Edit Edit: osat löyty, ja oottaa installaatiota ja inspiraatiota.
     
    Muokattu: 4.7.2018
  20. Neula

    Neula 1st gear

    2002vm 5.9l nelikko kaipailis vakiota parempaa turbiinia.
     

Kerro tästä muillekin!