Dodge ram van -90 tyhjähäynti moottori naksuttaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja loukusa91, 30.7.2016.

  1. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    juu eli ostin tuossa juuri ram vanin ja edellinen omistaja sanoi että tyhjäkäyntimoottorissa hampaat sileänä ja meinaa naksuttaa ja tyhjäkäynti on epätasainen (lähellä kolmosnuffieldin tyhjäkäyntiä ;)) uusi tyhjäkäyntimoottori tuli mukaan. vaihdoin sen niin tyhjäkäynti hieman rauhoittui, mutta vieläkin on semmonen "ominaisuus" että kun auton sammuttaa niin tyhjäkäyntimoottori puskee tangon ulos ääriasentoon (pukkaa lisää kaasua) ja alkaa naksuttamaan. ei liene ihan normaalia? voisiko vika olla kaasuläpän asentotunnistimessa, säätelee kuitenkin tyhjäkäyntiä eli ei vika välttämättä ole siinäkään?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muistaakseni omakin teki tota.


    Kai säädit sen uuden oikein?
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Sen tyhjäkäyntimoottorin kuuluu työntää läpät auki, kun moottori sammutetaan. Mutta siten, että kone ei enää ota kierroksia.

    Se oikeaoppinen tyhjäkäyntimoottorin säätö on tänne kirjoitettu parikin kertaa, joten en lainaa Haynesia tai FSManualia.

    Tyhjäkäyntimoottorin voi säätää myös korvakuulolta. Moottori ensin käyntilämpöiseksi ja sitten ruuvataan, kunnes käy nätisti. Jos säätää liian pienelle, käynti menee epätasaiseksi, jos taas säätää liian isolle, potkaisee voimalla, kun vetää kepistä D:lle.

    Olipa selvää juttua, mutta noin säädin efidodgen vuonna 2001, kun korjaamolla se oli säädetty liian ylös, D:lle tai pakille vaihtaessa potkaisi. Kyllä kasista kuulee, kun se käy hyvin.
     
  4. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    juu käynti alkoi siis olla jo aika tasaista kun säädin tota, eikä potkase Deellä eikä sammu myöskään. ja nimenomaan tarkotin että kun moottori sammutetaan niin kaasuläpät aukeavat. eli jos tuo tyhjäkäyntimoottorin naksutus kuuluu asiaan niin kaikki taitaakin olla kunnossa. suurkiitokset mopar-tietäjille avusta, tähän asti olen Chevyllä ajanut mutta nyt ensimmäinen dodge kokeilussa enkä ole vielä katunut.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös se pitäny ilman töpseliä säätää sillain että kierrosta oli reilummin ja sitten töpseli päällä se oli ok?

    Kun eikös se oo ryyppykin samalla eli kylmällä työntää enempi?
     
  6. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    en säätänyt vielä mitenkään sitä muuten kuin sitä ruuvia pyörittelin mutta pitää perehtyä tarkemmin, harvoinhan nämä kait on sellaisia että vain laitettaan paikolleen ja sillä hyvä. mutta huomattavasti parani kun laittoi tämän uuden tyhjäkäyntimoottorin.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos vanha hajoaa eikä raaski uutta niin töpseli pois ja tappi sopivaksi säätäen toimii hyvin. Kylmänä vaan vähän odotusta ettei d päällä stumppaa.

    Ilman oikeaa säätöä ei uudestakaan olenne tuon parempaa iloa.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos tps arvot väärin, yrittää idlemotor silti säätää ja kun menee ns ulkopuolelle alkaa lyömään tyhjää,siitä naksutus.
     
  9. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    nyt on kyllä säädöt kohillaan, käy erittäin tasaisesti ja lisää kaasua asianmukaisesti kun Deen lykkää silmään, ei ala hakemaan eestaas. mutta, naksutus ei ole hävinnyt eli jos se ei ole auton ominaisuus niin pitää ruveta kait tutkimaan tps arvot. sama homma vaikka kaasuläppä olisi täysin auki kun virrat sammuttaa, silti naksuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!