Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Toke

    Toke Gearhead

    Noniin. Vaihdoin sitte seuraavaksi puolan, kuorikin oli halki muutamasta kohdasta. Mutta edelleenkään auto ei suostu käymään. Lähtee kyllä käyntiin ja käy lämpimäksi, mutta kun on lämmenny niin sammuu eikä sen jälkeen lupaakkaan. Tunti pari odottelua ja taas toimii hienosti, mut vaan vähän liian lyhyen aikaa....
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Sun dodge on muuttunut ooppeliksi, niinkuin monet autot vanhetessaan. Meidän kadettfarmari teki tuota ennen kuin se hylättiin foordkauppaan vaihdossa focukseen. Nyt sais viisaammat kertoa, mikä anturi on kenossa. Ehkä jäähdytysnesteen lämpö (siis se, joka kertoo aivolaatikolle lämmöt). Open loopissa toimii, mutta closed loopissa anturi murjottaa, eikä kerro aivoille.

    Siinä ooppelissa vikana oli kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste. Eli nämä mun aivoitukset taas: Onko throttle body hyvin kiinni ja tiiviste (se paksuhko kumiläpystä ehjä? Omastani muinoin tiivistin sen löysäämällä throttle bodyn, ruuttaamalla siliconsparya ja kiristämällä momenttiin.
     
  3. Toke

    Toke Gearhead

    No joo, termarin vaihdon yhteydessä vaihdoin ton lämpöanturinkin. Lämmöt tosin nousee hiukan yli puolenvälin asteikon, saattaa olla vielä ilmaakin jossain tms. kun on toi takaosan lämppäri tuolla pitkien letkujen päässä. Tosiaan kipinä sieltä häipyy, bensaa tulee kyl mut kipinää ei, koetin vielä meisselilläkin puolan päästä startatessa mut ei pientäkään kipinää saa aikaseks. Mahtaako olla kumminkin se matolaatikko sökö? Sitä ei vissiin saa paljoakaan mittailtua kun sen irroittelin sieltä, paksu eriste piirilevyn päällä ja muutama komponentti vaan näkyvissä
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokeile se kampiakselin asentotunnistin ensin.
     
  5. Toke

    Toke Gearhead

    Joo se täytyy viel kokeilla, sit sen jälkeen talviseisontaan ja pohjatöitten alotusta jos ens kesäks sais hiukan siistimmäks ja ihan yksväriseks kun ei oikeen sovi silmään noi -90 luvun kylkiraidotukset
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Tuolla on hyvää juttua B250.sen ohjauksesta:

    http://www.vanning.com/threads/ubbthrea ... e_Steering

    Ja ne simpukan säätöohjeet menee noin alkuperäiskielellä:

    On top (on the side on some vehicles) of the steering box there is a nut with a threaded stud sticking out of it. The threaded stud will have a tooled hole of some kind cut in the end of it. I've seen straight slots, Hex Head holes, Square holes and even some Torx holes.

    I's always best to clean the whole box well before doing this, but at least clan the area around this well before starting.

    Next take a BOX wrench that fits the nut and tool (that matches the hole in the threaded stud) and place the wrench on the nut and the other tool in the hole. Crack the Nut loose about 1/4 to 1/2 turn (holding the stud from moving with your other hand and tool) Now, turn the stud clockwise 1/4 turn and snug down the nut. Move the wheel back and forth a few times and see how it feels.

    Repeat this process until the steering feels firm with between 1/2" to 1" play.

    DO NOT make it too tight or you will increase friction inside the box and burn out the parts inside.

    If you are doing this with a manual steering box it is always good practice to make sure the box is full with gear oil first. Some boxes have fill plugs, and some fill by removing this adjuster.

    This is by no means a repair for a bad steering box, but it can buy you some more time in a box that is worn, but still usable.

    Mutta ekaks kannattaa vaihtaa sen couplerin sisuskamat. Tuollaisen tilasin Rockautosta, maksoi 4,5 €:
    [​IMG]
     
  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    Sisusta muuttuu pikkuhiljaa pornonpunaisesta musta harmaaseen...
    [​IMG]DSC_0536 by Lakesteel, on Flickr
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

  9. herra ferguson

    herra ferguson 1st gear

    Hienosti tehty muutos. Itselläni on rakenteilla b250 matkailu käyttöön.
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kuka tietää mistä löytyy b-250 -89 rami nff-35 kilvellä? Oli mulla vuosina -97-99 muistaakseni. Näin kyseisen auton Tampereella hrr-showssa parkkiksella viime keväänä. Kunnossa näytti olevan vielä..
    Oli kyllä prkl hyvä pirssi, vieläkin vituttaa ku tuli laitettua kiertoon.
     
  11. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Täältä löytyy tuo nff-35.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa, että NFF-35 "löytyi". Meidän NFF-31:sen jäljet päättyy Mänttään ja rekisteristä poistoon (17.08.2006 alkaen). Surkeaa, siksi että me luovuttiin Dodgesta 21.3.2005, seuraava omistaja vielä vaihtoi etulevyt ja kardaaniristikon ja kävi Unkarissa. Mun jäljiltä siinä oli säännöllisesti huollettu moottori (se kulki) ja Mudracerin remppaama A-500. Ja toimivat sähköt, ei rosvoliittimiä...

    Nykyistä '86:sta harrastaessa huomaa, mitä 28 vuotta tekee. Se edellinen kun oli ostettaessa vuonna 2001 melkein uusi. Saiskohan sen raadosta vielä vetokoukun? Tai sen vaihteistonöljyn lisäjäähdyttimen, jonka asensin (nimimerkillä: kuitit on tallella).

    Tähän loppuun sanoisin kuten David Byrne: Stop making sense. Juuri järkisyistä se Dodge tuli hylättyä kun ostin sen mondeon, joka on mulla vielä. Kuinka monta kertaa sitä rullaavaa rantasaunaa olisikaan tarvittu viime vuosina.
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hyvä homma! Hyviä muistoja liittyy ramiin, kilometrejä tuli paljo. Ostettaessa siinä oli reilu kilometrejä jotain 65tkm ja myytäessä jotain 105tkm. Yhden vuoden ajoin kokokaan ja toisen talven oli seisonnassa. Vikoja siinä ei ollut juurikaan, iskarit siihen vaihdoin ja laakerit laturiin. Lootaöljyt vaihdoin kanssa ja muita perushuoltoja tein tottakai.

    Yks tapaus on jääny elävästi mieleen sen kanssa. Oltiin ryypiskelemässä Kuusamossa ja ramilla liikenteessä, ilta oli jo kääntynyt aamuksi ja tais kello olla jo 4-5välillä. Yhtäkkiä tuli just samanlainen rami vastaan, sama maalaus, just niinku peilikuva ja rekkari vielä nff-3x. Aloitettiin hirvee valoshow ja huitominen ja käännyttiin perään että saatiin pysäytettyä se. Meni tovi raatatessa niitten kanssa ja ihmeteltiin yhdessä toistemme autoja. Olivat just jostain etelästä lomareissulle tulossa.

    Laskeskelin jälkeenpäin että sillä bensamäärällä mitä ramin tankkiin meni 2v aikana ni oisin tuolla nykyisellä camryn reuhkalla ajellu 10v. :D
    Noh, eipä sillä ollut silloin merkitystä eikä kyllä nykyäänkään.

    Oli silloin harvinainen näky tommonen rami. Chevy miehiltä tuli kovasti kehuja ja myös haukkuja. Osa tykkäs osa ei. Itse olen aina pitänyt enemmän Dodgen muotoilusta ja pidän edelleen.

    Pidähän pirssi kunnossa. Jos joskus vielä näkis uudestaan senkin.. :)
     
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt ku muisteloimaan alettiin ni toinen tarina tuli mieleen. Olikohan -98 vai -99 talvi ja tammi-helmikuu ehkä ajankohta. Silloin oli kovimmat pakkaset mitä ikinä olen kokenut. Asuin silloin kotonani Kuusamossa ja pakkasmittari painu -48°C asteeseen.

    Silloin oli yleensä noihin aikoihin paljon mökkiläisiä lähikylillä ja ne alko sitten tuona aamuna soittelee että autoja pitäisi alkaa hinailla ku eivät lähde käyntiin.
    Noh isäukko ku alko rattoria käynnistelee ni eihän se motti pyörähtänyt ku pari kierrosta ja se oli siinä. Seuraavaksi vuorossa c200 diesel mese ja -86 hiace ni kumpikaan yrittänytkään tunnin roikassapidon jälkeen.

    Olin varalta laittanut ramin roikkaan, mutta ukko ku kyseli että lähtiskö se käyntiin ni ei se ollut kerenny olla ku reilu tunnin ehkä lämpiämässä. Säälitti kyllä alkaa käynnistelee vaan eipä silloin ollut vaihtoehtoja. Onneksi oli notkeat öljyt koneessa. Se kuitenki lähti laakista tulille ja kävi heti ihan ok. Liikkeelle en edes yrittänyt ekaan puoleen tuntiin vaan annoin hyrskytellä sen katoksessa ja lämmetä. Bensaa se sai vähintään riittävästi tontilla leijuvasta bensan hajusta päätellen.

    Siitä ku lähettiin sitten vetämään niitä mökkiläisiä ihmisten ilmoille ni hoksin että on vähä kapeet nää mökkitiet tälle ramille. Käytännössä kyljet hinkkas suurimman osan ajasta reunavalleihin. Oli vähä mökkiläiset ihmeissään ku näkivät meidän "hinurin". :D
    Sain ihan hyvät korvaukset siltä päivältä. bensaa meni varmaan yli puoli tankkia vaikkei kilometrejä paljoa tullutkaan.
    Kuusamon keskustassa kun kävin päivän jälkeen tankilla ni ei siellä kovin paljoa autoja liikkeellä näkynyt. Liekkö pakkanen tehnyt tehtävänsä.
     
  15. Toke

    Toke Gearhead

    Ohjekirjassakin suositellaan lohkolämmittimen käyttöä yli -30 pakkasissa
     
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    Penkitkin tuli valmiiks, vielä musta lattiamatto ja turvavyöt jostain , niin alkas sisustan värimaailma olee kohillaan.

    [​IMG]DSC_0543 by Lakesteel, on Flickr
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Nuo penkit on tosi hienot. mun Dodge kaipaisi kanssa, mutta etupenkit on gör-listalla aika kaukana, seuraavaksi tehdään sähköjä valoille...

    Kiinnostaisi tuo Dodgen moottoriswapin historia. Dodgeen on vaihdettu vuonna 20?? SlantSix 225 alkuperäisen 318/2BBL tilalle jossain Tampereen seudulla tiettävästi. Internetin kaivamisen ja oikeiden autoasiantuntijoiden avustukselle olen tullut siihen tulokseen, että tuo slantti on viimeistä generaatiota, hydraulisella nokalla. Lieneekö käynyt niin, että joku Aspen on saanut keulalleen vanikasin ja vani taas kuutosen. Jos joku alan harrastaja jotain tietää, voisi kertoa. Tuon B250 Royalin nykyiset kilvet on JRR-37, aiemmat oli NI-179. Kyseessä lienee privaattimaahantuonti, ei Aro-Yhtymän kautta, sillä hienojen etuvilkkujen yläosat (parkki) on maalattu mustaksi. Pitää elvyttää, jotta saa Ameriikanparkit toimimaan.
     
  18. Toke

    Toke Gearhead

    Hiukan vajaat 400 mailia viikonvaihteessa dodgen ratin takana, ja taas tuntuis toimivan. Ei voi kun kehua nykyisen dodgen ajettavuutta, tuntuu olevan alusta aika timmissä kunnossa
     
  19. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear


    Kyllä tuo on tarkoitus kunnossa pitää, tuli ns. jäädäkseen taloon :) .
    Mukava kuulla, että autosta on pidetty huolta jo ennen meikäläistäkin.
    Ostin auton Porilaiselta pikkujobbarilta pari vuotta sitten. Sinne se oli tullut joltain helsinkiläiseltä vaihdossa.
    Soittelin tälle kyseiselle hesan kaiffarille kysyäkseni autosta hieman historiaa, mutta oli jotenkin niin hämmentynyt siitä, että joku soittelee vanhan auton perään, ettei kyllä osannut vastata yhteenkään kysymykseen.
    Hieno auto kaikin puolin, nyt tosin tullut hieman painittua pienten ongelmien kanssa, mutta kyllä nekin siitä selviävät.
    Tällä Dodgella ei vissiin isommin ollut talvella ajeltu, tai sitten olis pesty todella ahkerasti, kun pohja oli lähes virheettömässä maalissa ostaessani.
    Olisi pitänyt heti vetää massa pohjaan kun hain tuon, yksi talvi riitti ja nyt saisi puhaltaa koko pohjan, runkoa myöten.
    Ens kesänä pyörähdän ainakin Hrr:ssa, että jos sielläpäin liikut ja bongaat auton niin poikkea sanalle :wink: .
     
  20. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Tuli hommattua itellekkin heräteostoksena Ram van 150 custom släntillä ja tomaatilla -84 ja on lwb made in Canada.
    Onkohan jonkun overdriveläisen entinen? NVL-98 väri on viininpunainen.
    Arvelin että tämmönen olis laiska (aiemmat ramit olleet ruisku kaseja) mutta ei! tiukkaan kulkee ja pesee entisen chevy vanin (cedric) Mennen tullen! Ihan talvikäyttiksenä tää tulee olemaan tuolla idässä, Huolto osat on jo hommattu kardaanin ristikoita ja etulevyjä myöten...pikku fiksillä hyvä liiteri!

    Outroadrebels/Jouni
     

Kerro tästä muillekin!