Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Yhdessä Rättäri Ässässä ajo kriminaalit dodgen vanilla ja olihan meinaan pitkä! En oo eläessäni ikinä nähny niin pitkää koppaa missään mutta hienosti tuntu kyytiin mahtuvan pari roistoa ja huijausvälineet. Kävi heti mielessä että ostan joskus tommosen, nelivetoramin kaveriksi. On ne ihan eri planeetalta ku hitlerin kostowagenit nimim. kokemusta on..
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo kyseinen mun vanha :) Kun oli tuolla ilmoittajalla myynnissä niin meni muuten halvalla hyvä auto!
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Juu just tollanen piiitkäperänen oli, valkoinen. Melko hurjan näkönen härveli. Mut ei kyllä ainakaan nettiautosta tullut muita vastaan, lievät ovat ajossa varmaan jos kerran niitä on, toimivia ovat kai sitten jos kerta niin..

    Tarvis joskus varasto hankkia käteen jääneille autojen osille, mutta siihen kelpaa kaikki muut paitsi ne joiden keulalla lukee Dodge :) Voihan tosin olla että näitä on syyllistytty käyttämään juurikin niin ku ovat pitkiä..
     
  6. Toke

    Toke Gearhead

    Onks kellään tietoa mistä kannattais kysellä osia takapenkkiin? Se on siis sellanen sängyks taittuva malli ja toiselta puolelta puuttuu "matoruuvi" ja vaihde...
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    South West Trade?
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Meidän '86 B250 Royalista lähti sisustus, kun oli matot (ylösalaisin käännetyt kuramatot, juu ne tekstiilit peltiä vasten...) märät. Paljastui myös töitä, siis reikiä lattiassa vastakatsastetussa autossa. Poika lupas hitsata. Nyt on vani niin äänekäs, ettei tekemääni radio ja kaiutinasennusta tarvii. Pitää ajaa Peltorit päässä.

    Väliseinä ja "penkki" lähti roskalavalle. Seuraavaksi laitetaan uusi tarvikelaatikko, kun sellainen lukee otteessa...tai sitten saadaan Trafilta maksulappu 9-37 donaa, kun auto on muutettu.

    Mutta Dodge on palkitseva peli. Kaikki on korjattavissa, eikä tarvi mennä lukemaan vikakoodeja malliin "imuroi tavaratila koirankarvojen resetoimiseksi, jotta voit tarkistaa ilmanpaineet ja käynnistää auton uudelleen risteyksen toisella puolen".
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Dodge on muuttanut pojan talliin...

    Lattiaa on korjattu. Mukavaa, kun poika on metallityötaitoinen ihminen.

    Itse keskityin sähköihin, tai siis valoihin. Purin 7 metriä edesmennyttä perävaunusähköä pois (kun ei ole koukkuakaan). Voin sitten inhota rosvoliittimiä, nyt niitä ei ole yhtään kappaletta jäljellä. Releistin ajovalot ja värkkäsin alkuperäiset Amerikanparkit toimimaan.

    Aloitin akustoinnin, laitoin sitä hienoa venäläistä stp-mattoa tavaratilan seiniin. Seuraavaksi laitan ovet ja vaihdan vielä kerran ämyrit oviin. Ne Bossit ei soi. Hertzit tilalle.

    Vielä kun saisi bensamittarin toimimaan...

    Mutta kiva tuo laite on harrastepelinä; ei tarvi saada aamuliikenteeseen yöllisten harrastelujen jälkeen.
     
  10. moppet

    moppet 3rd gear

    Kempä tietäisi, siis olisi varma mikä perä on näissä ram vaneissa mitä jonkin verran tuli vuosina -89- -91. eli auto on vm -90 318 ja laatikko a500 mutta tarra konepelistä hävinnyt ja kirjat kertoo peräksi joko 83/8 tai 91/4 kummalla on tullut suomeen ja mistä erottaa ????
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ton ikäisissä ei nyt ainakaan ole 8 3/4". Tietysti riippuu mikä alusta kyseessä, mutta 150 ja 250 autoissa on yleensä 8 1/4".
    350 autoissa järeämpiä, kuten Dana 60.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Hai lukaisi vähän huolimattomasti kysymyksen, siinä lukee 8 3/8 eikä 8 3/4. Tuo 8 3/8 on sama kuin 8 1/4.

    [​IMG]
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    No niinpäs kävi.
    Tuon tiedon mukaan 9 1/4" olis kanssa 250 vaneissa.
    Voi olla jopa yleinenkin.

    Sanoisin nyt, että kysyjän autossa on todennäköisimmin 8 1/4" / 8 3/8" tai 9 1/4" perä.
    Eron selvitys on enää polvien jäykkyydestä kiinni.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ihan OT: Pitäis opetella jakamaan tuumat oikein, ensinnäkin kokonaisten tuumien jälkeen joko väliviiva tai välilyönti ja sitten osatuumat pienimmän mukaan, 2/16=1/8 eli kauttaviivan oikeanpuoleinen luku kertoo, moneenko osaan tuuma on jaettu ja vasen kertoo, mikä osa siitä on käytössä. Kirjoitetaan siis joko 8 1/4" tai 8-1/4". Tämmöinen 81/4 on vaikeampi hahmottaa, kun ei erotella täysiä tuumia osatuumista millään...
    Ja ei herneitä nenään...

    Niin ja edelläkirjoitetusta voi hyvin päätellä, että 8-3/8 ei ole sama asia kuin 8-1/4, kun ei tuo 3/8 jakaannu tasan 1/4:ään (oikeasti tulis siis 8-1.5/4 ja semmoista ei tuumajako tunne), eli kirjoitusvirhe on tuossa :wink: :wink:
     
  15. moppet

    moppet 3rd gear

    KIITOS ROCKMABLE !!!!!!!! Tämä oli juuri se mitä kaipasin. Anteeksi teille muille nuo kirjoitus virheet, ei herneitä.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Luonnollisesti 8 1/4 ja 8 3/8 ovat eri pituiset mitat. Tarkoitin, että kyseisten mittojen mukaan nimitetyt Moparin perät ovat samanlaiset ja niihin käyvät samat osat. Sitä en osaa sanoa, että mistä syystä jossain tapauksissa lautaspyörä on pienempi, vai onko vaan mitattu tarkemmin ja havaittu että eihän tämä olekaan niin iso kuin piti olla.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Lisään lusikkani peräkeskusteluun, vaikka kaikki olennainen on jo sanottu. Yleisin perä noissa 89-91 B250 Nomad-vaneissa oli 8.25 eli 8 1/4. Equipment Identification tagissa se lukee just noin: 8.25, mulla on sellainen tässä pöydällä. Perävälitys oli tehtaalta B250 Nomadeissa yleisimmin 3,5. Se on hyvä. Joihinkin on sitten vaihdettu aavikkoperiä, niinku mun edesmanneeseen; välitys jotain alle 3. Ei tarvinnu od:ta edes Lapin reissuilla...

    Ja mikä Nomad? No yleisin Aro-yhtymän noina vuosina maahan tuoma conversion van, joka pohjautui henkilöversioon eli Wagoniin. Heavy Duty-versiot on sitte erikseen, niissä oli 9 1/4 periä.

    Ja sitten niinku jossain telkkarisarjassa muinoin: You be more confused. Sillä 8 1/4 peräksi katsotaan myös 8 3/8, kuten Jamant tuolla edellä viittasi osien sopivuuden suhteen:

    "8 1/4-inch axles (or 8 3/8-inches as it is sometimes referred to)"

    Lähde: http://www.hemmings.com/mus/stories/200 ... ure21.html

    Muun muassa vuoden 1989 Factory Service Manual ei puhu 8 1/4 :sta mitään, mutta 8 3/8:sta kyllä.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dana 60 oli maxivanissa, jytäkän olitullu nen murkula.


    Ite tykkäsin viime vanin 2.78 tai mitälie olikaan tarkalleen + 3lov. Maantiell 80kmh n 2300rpm ja ohituksissa oli hereillä aina. Kulutuskin oli ihan ok ja jakso mäetkin.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Miten meinasit tuon tehdä? Tutkinnan jälkeen olen päätynyt sellaiseen, että eteen Belltechs 2605 for the 91-96 Dodge Dakota ja taakse sitten axle flip ja kevyt lattian modaus...

    http://www.belltech.com/drop-spindle-set-14.html

    Tuolta löytyy juttua: http://www.vanning.com/threads/ubbthrea ... Post368091

    Ja kuvia: http://s21.photobucket.com/user/Lobukds ... 7427409887
     
  20. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Ehtoota!
    Pistän nyt vittuunnuksissani vähän päivitystä omiin ongelmiin ja samalla yllättäen kysyn muutaman kysymyksen;

    Aikaisemmat auton käynti ja kulku häiriöt ovat edelleen olemassa, niille en ole ehtinyt tekemään käytännössä mitään. Dodge oli tallissa seisomassa kuukauden päivät kun kruisailin toisella autolla, ja kun pitkästä aikaa ajattelin lähteä Dodgea ulkoiluttamaan tapahtui seuraavaa;
    Käynnistin auton ja jätin lämpeämään tyhjäkäynnillä pihalle, menin sisälle enkä pitänyt kiirettä, tulin ulos ja totesin auton savuavan ja ei, savu ei tullut putkesta, vaan konepellin alta.
    Juoksin autolle, sammutin, vedin konepellin auki, näin liekkejä, pieniä mutta kumminkin, sammui lumella.
    Sitten rupesin ajatuksella katsomaan mitä oli tapahtunut, no syy oli ilmastoinnin kompurassa joka hehkui kirsikan punaisena eli oli laakeri hirttänyt kiinni. Kompurahan pyörii ns. tupla remmeillä ja näistä remmeistä oli tullut "yhtäpuuta", eli olivat sulaneet kauttaaltaan käytännössä yhdeksi paketiksi.
    No eipä siinä sen isompaa vahinkoa sitten, moottorikopan ääni/lämpöeristeet kärventyivät ja jotain johtoja suli sekä alipaine letkuja, ei mitään peruuttamatonta.
    Rauhoituttuani mietin että kuinkas tästä eteenpäin, ajattelin että jätän kompuran välistä pois ja vaihdan vain lyhyemmät remmit pyörittämään laturia, no ajattelin "mitata" millaisen remmin vaatii suurinpiirtein ja samalla ajattelin katkaista vanhat sulaneet remmit pois, näin tein ja hups, hinkutin puukolla remmejä poikki ja kun remmit katkesivat niin puukko lipsahti, ei enempää eikä vähempää kuin Syyläriin! Kyllä, se on mahdollista.
    Tästä riemastuneena jätin auton seisomaan taas viikoksi pariksi pihaan jotta repisin jostain uutta inspiraatiota.
    Nyt inspiraatio löytyi ja hommasin uuden syylärin ja lyhyemmät remmit, jotta saan laturin pyörimään.
    Sitten kysymyksiin;

    Huomasin lyhyempiä remmejä laittaessani, että eihän se onnistukkaan aivan niin yksinkertaisesti, nimittäin laturia ei saa pyörimään kuin pelkästään yhdellä remmillä, sisempi remmi ottaisi vesipumppuun kiinni.
    Onko sillä merkitystä onko siinä sitä toista remmiä? Luulis yhdelläkin pyörivän?
    Miten remmit menee autossa jossa ei ole ilmastointia?

    Pitääkö sille kompuralle tehdä jotain kun sen jättää pois pelistä? Magneettiventtiilille tai jollekkin?

    Tarvitseeko vesijärjestelmää ilmailla sen paremmin kun vaihdan syylärin?

    Syylärissähän on laatikkoöljynlauhdutin samassa, ja kun otin vanhan pois niin tuli sitä laatikko öljyä x-määrä lattialle ja nyt pitäis saada tämä kyseinen määrä takaisin laatikkoon, mutta kun en tiedä mitä öljyä se on.
    Eli mitä öljyä siellä vaihteistossa pitäisi olla?
    Öljypohjan muodon perusteella olis A500.
    Tälläkin foorumilla on ristiriitaisia tietoja tästä öljy asiasta...
    Mitä tapahtuu jos laatikkoon laittaa ns. eri öljyä eli siellä olisi esim. dexron 3 ja 4 sekaisin?

    Kiitoksia taas etukäteen.
     

Kerro tästä muillekin!