Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    1983 tuli 6.9 vapari, 87 7.3 vapari ja 93-94 7.3 turbo.

    Ainakin vapareita ollut pakuna.
     
  2. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Se "verovapaa" ei sitten tarkoita sitä ettei siitä tarvitsisi maksaa käyttömaksuja...
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    En tiennytkään että jenkkivaneja on myity tännekkin Suomi-autoina? Oon ollu luulossa että kaikki on uitettuja.

    Joskus aikoinaan -90 luvulla kokeilin naapurin Chevy Vanissa istua apparin paikalla (kanttilyhty, muuta en tiedä ku olin varmaan kymmenen). Yllätyin miten paljon moottorisuoja söi etujalkatilaa. Mites Dodgessa on? Iso kone tarvii tietty ison tilan..

    Tossa varoittava esimerkki retkeilyautoksi muuttamisessa:
    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288776672597.html
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Syöhän se dodgessakin mutta ei häiritsevästi.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tämä ei ole enää nykytulkinnan mukaan riski.
    PA-vanin saa muutamalla rahalla HA:ksi, jos saa penkkejä riittävästi kyytiin. Ja ne saa olla pehmeitä.
    Meikäläisellä on ajatus tumppi vanin muutos PA->HA ja kaiken lisäksi peltikylkisenä ikkunattomana poksina. :lol:
     
  6. herra ferguson

    herra ferguson 1st gear

    Onko muuta hyötyä pa->ha muutoksesta kuin: lähtee kasikympin lätkä ja tulee paljon takapenkkitilaa.
     
  7. moppet

    moppet 3rd gear

    eikö nuo oo ne tärkeimmät, lätkä mäkeen ja käytännössä sisustan teko helpottuu paljon ?
     
  8. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Harvoin viitsin purnata mistään, mutta tämä asia vituttaa niin paljon, että jaan sen muillekkin. Itse lähdin kyseisenlaista penkki projektia suorittamaan alkuvuodesta hyvin huonolla menestyksellä;
    Ajatus lähti siitä kun kävin katsastusasemalta kysymässä silloista suhtautumista penkin paksuuteen ja kallistuskulmiin ym. ideana luonnollisesti lisätä takapenkkiläisten matkustusmukavuutta Päälliköltä sain vastaukseksi, että niin vanhoja pykäliä ei enää käytännössä juuri seurata, ja lopputulema oli että sanoi näillä sanoilla; Laita vaikka sohva kunhan se on siististi tehty niin ei tule seuraamuksia.
    Innostuin tietenkin asiasta ja menin kotiin ja aloitin projektin. revin autosta kaikki, siis kaikki sisältä pois, verhoilut penkit kojelaudat ym.
    Parikuukautta myöhemmin kävin samaisella konttorilla kysymässä vöiden kiinnityksestä, kun oli tarkoitus laittaa turvaistuimia autoon ja halusin, että tulee kunnolla tehtyä. Selitin tilanteen ja samainen konttorin päällikkö katsoi huuli pyöreänä ja totesi, että et kai ole muokkaamassa niitä lankku penkkejä? Katsoin myös hölmistyneenä ja sanoin että totta vitussa, aivan kuin oli juuri puhetta kun olin sinulta neuvoa ko. asiaan kysymässä!
    Perui puheensa täysin ja väitti ettei ole koskaan moisia puhellut.
    Eli purin sitten autosta täysin ehjän ja harvinaisen siistin sisustan pois, ja ei, sitä ei enää saa takaisin.
    Nyt olen sitten miettinyt mitähän se maksaisi jos rahalla muuttaisi henkilöautoksi, auto on -90 joten vissiin reippaasti yli tonnin maksaisi mitä olen haistellut.
    Helpommalla ja ehkä halvemmalla varmaan pääsee jos ostaa valmiin henkilöautomallin, tietty mitäs kivaa siinä sitten olisi jos se olisi helppoa :).
    Mutta että tällänen tarina, siitä viisastuneena; pitäkää aina paperia ja kynä mukananne niin saatte kaikki kirjallisena!!
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Totta. Suomessa tuntuu olevan mentaliteetti ettei mitään uskota ellei saa kirjallisena ja allekirjoituksen kanssa. Tossakin tais virka mennä päällikön päähän ku akka unohti antaa sen kahen kuukauden aikana :-D

    Mistä se tonni koostuu, asennuksista vaiko virallisista papereista? (vero, muutoskatsastus) Meinaan että verottajako ei enään peri takautuvasti "puuttuvia" rahoja menneiltä vuosilta kun muuttaa pakusta ha:ksi?
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tonni varmaan ihan suht lähellä totuutta kun jonkun 84-85 chevyssä oli liki 600€? Ja sehän on selvää että hinta nousee tuoreuden kera.


    Eihäm ne nykyään voi sitten ton kovempaa sanktiota lyödä jos jää kiinni pehmeästä takapenkistä vaikka paku?
     
  11. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Se tonni oli ihan mutu tietoa mut juur noin sen mietin.
    Käsittääkseni ei voi kovempaa sanktiota tulla, sakko voi tulla päälle joka on sitten x-määrä. Olisiko rike sitten muutoskatsastamaton auto, siis jos poliisit pysäyttää. Konttori ei kai sakkoja langeta.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tästä on case Mobilisti tältä vuodelta. Tais olla noin 650€.
    Löytyy Uusi mobilisti ketjusta ja printistä.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Taas offtopikkia, mutta hieno kuva:

    [​IMG]

    (KUVA: Mobilisti)

    Yli 25 vuotta varastoidut alkuperäiset takaistuimet näyttävät paikoilleen asennettuina tältä. Vielä viime vuonna alkuperäisistuimien löytyminen ratsiassa olisi aiheuttanut eurolleen saman autoveroseuraamuksen kuin auton pakettiautoksi rekisteröimällä alkujaan säästi.

    Dodgeen en himoa penkkejä mutta nuo farmarit ois syytä muuttaa alkuperäisiksi. Ei autosta saa muuttaa tavara-autoa vasten sen omaa tahtoa... :D
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Liekö veroseuraamus-käytäntö peruja linja-auto ja taksipuolelta. Että riittäs asiakkaita, tai olis ainakin joku syy pumpata ilmaista rahaa tyhjiin sellasenaan kannattamattomin kuljetuksiin, ei niin ehkä takseissa mutta syyhän täytyy olla ihmisiä kuljetella heilläkin :)

    Toisinkun jenkeissä missä porukkaa riittää niin julkisiin kuin omiinkin tarpeisiin, siksi oletan ettei siellä veroteta tyhmästi dieseleitä monipaikkaisina. Olis järkeistämistä kyllä täälläkin että pohjoisesta sais koko roikan mukaan eikä tarttis aina sitä kihnu-kihnu bensakonetta rääkätä..

    Liekö se niin offtopic jos porukka miettii kuumeisesti omia kuljetuksiaan ja ajojaan :)
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Offtopicin offtopic:

    "Do these vans get good gas mileage?", todetaan elokuvassa Home Alone (1990). Ja kyseessä on sellanen hieno pitkä Dodge Airport Van. Ei ollu Amerikassa ongelmia istumapaikoista...
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Kaikki omaan elämään liittyvä on On-Topic. Elä omaa elämääsi, älä vietä sitä toisten elämän sivuroolissa. Lisää penkkejä siis, jos tarvii...
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyyl mulla tällä hetkellä on kuskin lisäksi seittemän että ihan riittävästi. Bensakone ei tosin oo ihan sieltä paremmasta päästä varsinkaan pikkukoneena, dieselin kalliimpi verotus vastaavana autona vaan tuntuu tyhmältä.

    Vai mitä tarkotat?
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Mun kommentti oli vähä sellasta Jeesusgeenijuttua. Tänne on hyvä laittaa pohdintaa, jotta löytyy ne hyvät ratkaisut omaan elämään ja autoiluun. Nehän on kumminkin aika lailla sama asia.

    Toiset auttaa ja toiset viisastelee. Vaniporukka ei viisastele. Kunnollisen kustannustehokkaan joukkojenkuljetusauton löytäminen Suomessa on tosi haasteellista.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo, nimenomaan suomessa. Tietty kun tietää mitä tekee ja kulut auton omistuksesta on tiedossa, mikä estäis hankkimasta kulkineeksi vaikka, hmm.. Krazia? Hartaasti kuitenkin toivois ettei pelkkää hyvää harrastusta/käyttöautokulttuuria ja innostusta pilattais jollain virkamies intoisella verotuksella ja turhilla yllätyksillä, eikös.

    Ite myös painin itteni kanssa että olisko seuraava perhe/tavarakulkine volvo, bmw, D-Durango vaiko uudempi chrysler vojakkeri nykyisen tilalle. Vaiko sittenkin Vani ;-)
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Talviliikennegallup: Kuinka moni Dodge Ram Van aikoo liikkua talvella?

    Täällä meillä nyt ei mitään talvea tulekaan, sammal vihertää kuin Robin Hoodin suikassa ja on 7 C plus lämmintä.

    Slanttivani aikoo urheasti uhmata mahdollista talvea Goodrideilla ja ilman imuilman esilämmiystä tai lohkolämmitintä. Mites te muut? efidodgejampat, Käkö...?
     

Kerro tästä muillekin!