Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    B.S. tuossa sanamuodossa sellaista lakipykälää ei ole.

    Hinata saa edelleen, ainoa mikä kiellettiin on liikenneluvaton yrittäjä ei saa hinata! normaali kuolevainen saa talkoilla hinata vaikka hangosta inariin jos näkee sen tarpeelliseksi.

    ja dolly/hinausapuvaunu on vapautettu rekkaroinnista. siitä löytyy googgelilla dokumenttiä ja myös linkki tästä ketjusta! niitä joku virheellisesti rekattiin, kunnes lakipykäliä tarkennettiin.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Löydätkö jarikoi ajantasaista lakia jossa sallittaisiin hinaaminen tai ollaan kieltämättä se hinaaminen

    Joku puhelin keskustelu tai maaseuduntulevaisuuden toimituksen tekemä korjaus fergu kypärä lakiin ei mulle riitä
    Pitää olla joko ministeriö, niininstö tai berneri nimensä laittanu alle
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    ok eli hyvä tietää että dolly vapautunut. 1.1 2015 tuli pykälä että piti kaikki hinattavat laitteet rekisteröidä. Pitää melkein tulostaa jostai uutta tietoa. Virkavalta ei ole sit kaikesta perillä.

    Ja samoihin aikoihin tuli tuo säädös. Ei saa hinata kun korkeintaan turvalliseen lähimpään kohtaan. Oli määriteltty. Joitain kymmeniä tai satoja metrejä.

    Tätä käytiin läpi poliisien ja kats konttorin kanssa. Ja yks laki mies oli kans sitä ihmettelemässä.

    En tiedä sit muuttiko ne tuota millään muotoa? Ihme laki se kuitenki on. Hinuri miehet oli. Onessaan tästä pykälästä.
    Mut hyvä jos on muutos tullut/oli huonosti ilmoitettu.

    Pitää yrittää ettiä jotai dokumenttia. Ni sais hinata tarvittaessa
     
  4. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Niin kuin tuolla ylempänä sanottiin niin lähimpään turvalliseen paikkaan hinaaminen tarkoitti nimenomaan kaupallista hinaamista ilman liikennelupaa,
    kaverin autoa saa edelleenkin hinata kun ei laskuta.
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060693
    Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne
    Lupaa ei tarvita suoritettaessa:

    13) liikenneturvallisuutta vaarantavien rikkoutuneiden ajoneuvojen siirto tieltä lähimpään turvalliseen paikkaan; (12.4.2013/262)
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikki poliisit ei välttämättä pysy kaikkien säädoksien tasalla.
    Yksikin polliisi kyselee dollystä minulta!
     
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Googlella löytyy lakipykälät hinaamisesta olikohan -92. lopussa on viittaukset mitä lisäyksia minäkin vuonna sen jälk. on tullut.
    Mun tarttis kyllä hommata uudet lasit, näitten läpi ei löydy merkintää joka kieltää hinaamisen.

    Jos tarttee olla virallinen niin kysäise berneriltä suoraan.

    Löytyy Ck viestistä, >> hinausapuvaunut
    Dolly
    ja lukee myös seuraavan messun.

    Vaikka onkin höpölehden artikkeli niin tuossapa ne hinauksen määritykset on kohtuu selvästi kerrottu http://www.iltalehti.fi/autot/2014063018450776_au.shtml
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Täti vois vastatakkin, mutta onko se sama kuin mennä hullulle naapurille sanomaan, että perjantaina saapuu uus auto pihalle ja ollaan mökillä koko viikonloppu

    Arvata saattaa onko se uus auto enää maalistaa uus kun kateellinen naapuri tietää ettei kukaan ole valvomassa

    Saattaa berberin tädin kanssa käydä, niin että kaikki hinausapuvaunut on sitten keskustelun jälkeen kielletty ja berberi vaatii suojelurahaa hinausalojen liitolta


    Aina pitää suomaliassa muistaa että lain mukaan pitää edetä, niitä kun tulkitaan tuomarin menkkojen mukaan
    Ja kateus ajaa kuitusenkin kuutioimaan maastureita
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pitäiskö selvyyden vuoksi jatkaa puhuminen HAV;stä

    Eli tartteeko HAV rekisteröidä ja saako HAV;illa kiskoa turvallista paikkaa kauemmas

    jne jne
    Vähenisi epäselvyys dollyn sekä HinausApuVaunun välillä
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    :

    13) liikenneturvallisuutta vaarantavien rikkoutuneiden ajoneuvojen siirto tieltä lähimpään turvalliseen paikkaan; (12.4.2013/262)[/QUOTE]


    Eikös tuo nimenomaan tarkoita ettei muualle saa hinata?

    Perhana ku ei ite ymmärrä noista laki pykälistä ku ei voi selvällä suomen kielellä kirjoittaa.

    Mutta mulle kelpaa kyllä jos on uutisissa kirjoitettu. Ellei ole sen jälkeen muuttunut?
    Tuossa lehti leikkeessä oli päivämäärä ennen 2015?
     
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    joo ja ei, liikenneluvaton >>>yrittäjä<<< ei saa muualle hinata.

    Sen sijaan esm kaupan kassan työntekiä , työtön , eläkeläinen, ynm. saa hinata myös sinne korjaamolle tai kotiin asti, toisin sanoen hinaus kielto koskee vain niitä jotka rahastavat hinaamisella!

    Lue tuo il artikkeli, se on siinä selvällä suomenkielellä selitetty!

    "
    Hinauskielto ei koskea >>>>yksityisiä<<<<

    Samoin jatkossa auton hinaaminen korjaamolle on kielletty ilman liikennelupaa. Luvaton yrittäjä saa hinata auton vain lähimpään turvalliseen paikkaa - ei pidempää matkaa.

    - Yksityishenkilö saa toki hinata autollaan toista autoa, täsmentää Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonen Iltalehdelle.

    - Liikennelupa koskee vain kaupallista toimintaa.
    "

    Joko huomaat eron asiassa???
     
  11. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    caprice305 tykkää tästä.
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tuota mä oon tehny tosin jos rengas välissä ni sitonut kiinni, mut monesti ilman rengastakin työntänyt.
     
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ok. Kyllä mä sit kiitän tästä informaatiosta.

    Itse en ymmärrä näistä lakipykälä koukeroista.

    Ja virkavalta siitä osasi kertoa. Eikä ilmeisesti ole niin ajan tasalla.

    Kiitoksia selvennyksestä.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Tämä on siittä hyvä paikka, että kun jotain kysyy, niin aina tulee äkkiä vastaus. Joskus tieto on lakiin nojautuvaa, ja joskus jotain muuta. Keskustelun ainakin saa aikaiseksi, ja asia puidaan joka kantilta, ja joskus vähän vierestäkin.:)
    Lukijan vastuulla kaikki........
     
  15. virta

    virta Gearhead

    Mistäs nyt löytyis Dollylle hyvät piirrustukset kun kaikki vanhat on kadonneet johonkin...
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Pirskatti, kun Dolly on mulle vasta sitten ajankohtanen, kun rekkakortti lähtee. Eli minulla on vain nuo ideat (päässä).Piirustuksia tuskin tartten (sori). Kevyt sen pitää olla, muuten siittä ei ole paljo apuja.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Mites muuten ku rekkakortti lähtee niin eikös pikku e jää. Ja miten tuon dollyn kanssa sovelletaan noita vetopainoja jos on jarruton dolly. Voiko esim 100a:lla vetää toista samanlaista niin karkeesti miten se menee?
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Vielä en oo paneutunu, mikä kortti jää, kun ei saa rekkakorttia enää pitää. Ja vävypojalla on rekkakortti kans, eli suurta hätää ei ole.
    Vetopainoista en ole pykäliä kattellu, mutta oletus on, että ainakaan vedettävä Dollyn kanssa ei saa ylittää vetäjän massaa. Nelivetosissa voi olla poikkeuksia? Ja katsotaanko massoiksi papereissa olevat, vai todelliset?
    Olen kyllä nähnyt liikenteessä yhdistelmän, jossa satkulla vedetään Dollyllä olevaa satku kilpuria.
    Asioissa, ja tekemisissä on aina vaihtoehtoina voiko/saako. Jääkö tekemisistään kiinni, vai ei?
    Mikä onpienessä kiinnijäämisriskissä sanktiona?
    Esim. Väliaikaisesti Liikennekäytöstä poistetun hinaus Hinausapuvaunulla (Dollyllä), tai narulla........
     
    Muokattu: 18.6.2017
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin sovelletaanko yhdistelmän max painoa? Jos taas jarruton dolly niin silloin voisi ajatella max jarruton peräkärry painoa. Ja jos dollyssä jarrut niin sit jarrullista painoa. En tiedä miten on mutta jonkin verran käyttävät dollyjä apuvaunuja ja ihan hyvin on perässä tullu autot. Päädyin itse kuitenkin jarru kärryyn mutta voi olla että teen kasattavan dollyn joskus.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Sama haave, tuommonen kasattava kevyt Hinausapuvaunu.
    Nyt en ole viimesiä määräyksiä tutkinut, mutta joskus oli, että Hinausapuvaunussa ei saa olla jarruja? Jonkinlaisella jousituksella olevaa saa tyhjänä hinata 80km/h.
     

Kerro tästä muillekin!