Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuntuu oudolta et jos ei oo jarruja niin miten saa vetää jos ei oo vedettävässä apumiestä. Kun ei jarrutonta kärryä saa vetää ku max 750kg. En tiedä mikä on oikea vastaus näihin pulmiin.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Dollyssä ei akselipaino saa ylittää 750kg (osa dollyn, jakuorman painosta laitetaan koukulle). Mutta kun takapyörät on tiessä, niin auton loppupaino siirtyy sinne. Karkeesti ottaen 1500kg painavaa autoa voi dollyllä hinata. Vetoauto tietty sen mukaan.
    Dollyllä olevassa autossa ei tarvita kuljettajaa, mutta dollysssä pitää olla riittävästi kääntyvä teline, johon etupyörät sidotaan. Semmosta ei saisi käyttää, jossa dollyllä olevan auton pyörät kääntyy, kun dolly kääntyy. Olen semmosen kiinteenkin nähny!
    Dollyyn ei päde mitkään kärryjen säännöt, vaan sille on omansa, ja ne löytyy Hinausapuvaunun nimellä, Dollyä ei virallisissa papereissa tunneta.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus miettiny et jos HAV;in tekee, niin onko se sallittua olla kääntyvät pyörät?

    Ei tartteis miettiä pyörivää pöytää ja sais kapeemman tehtyä, helpottais kaupungissa kiskomista
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuntus vaan et jarrutus matka pidentyy. En sit tiedä onko alunperin tehty tilapäiseen siirtoon koko vehe.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    HAV:n rakenteesta ei oikeen mitään kunnon määräyksiä ole (en ainakaan mistään ole niitä käsiini saanut). Katsurit vois sanoo, mitä ovat mieltä (ehkä parempi, että tekee vaan, eikä kysele)? Trafilta eivät kerro yksityisille mitään.
    Voishan se aisa kääntää pyöriä tavallaan raidetangon avulla, ehkä vähemmän, kuin aisa. Ei oikasis niin paljoa käännöksissä. Peruuttaminenkin vois olla helpompaa? Tyhjänä kääntyminen pitäis varmaan lukita suoraan? Eihän siittäsuurta vaaraa ole, vaikka ei lukittiskaan? pikkusen vois poikkoillasivuttain, jostoisenpyöräneteen tuliseste?
    Parempi systeemi tuo kääntyvillä pyörilläoleva HAVolisi, kuin se käänntyvällä pöydällä oleva. Matalammankin siittä saisi.
    Etteikö vaan Torissa olis tommonen raidetangoilla, ja kääntyvillä pyörillä olis ollukkin hetki sitten myynnissä?
     
    Muokattu: 18.6.2017
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mä oon tuonu puolenkymmentä jenkkidollyä , kaikki hydy jarruilla ja ilman kääntöpöytää.
    Toi CarKaddy SS on mun mielestä paras configuraatio jos meinaa dollyn laittaa
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Oikeestaan äkkiä kattoen loistava idea! Peräkärryn napoihin olis helppo rakentaa olkatappisysteemi, ja kääntövarsi.
    Rakenteesta jäis paljon painavia osia pois. Todella yksinkertainen rakenne. S355 ohutseinämäisestä suorakaideputkesta kehikko, ja aisa, johon ei tarvittais yhtään hitsejä, joten sen sais kestämäänkin. Aisan liitosnivel vaatii vähän miettimistä.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Onhan tuossakin liukulevyt pyörien alla, jotka vastaa kääntöpöytää. Ihan tarkasti noista videoista en nähnyt niiden toimintaa, mutta dollyn pyörä meni käännöksessä tosi lähelle auton kylkeä, eikä etupyörät kääntyneet. Eli ihan sama, onko kääntöpöytä, tai liukulevyt (siis pakkohan siellä on aina jotain siirtyvää, tai kääntyvää olla, kun aisa kääntyy autoon verrattuna). Aikas painava, ja monimutkanen hieno laite.
    Lisääkö jarrullisuus luvallista kantavuutta? Tähän astisena tietonani on ollut, että aina se max. 750kg akselipainona. Jousitus lisää tyhjänä hinaus nopeutta.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten toi karkaddy ohjaantuu?
    Njaa valpas ehti ensin

    Tosin suomessa moiset jarrut ei ole sallittuja ja apuvaunulla saa hinata vaan ja ainoastaan 60Kmh, eli karvasen hailee onko jarruja vai ei
    Jousitus lisää rekattujen tyhjänä vetonopeutta rekisteröimätöntä ajoneuvoa kun ei saa vetää kuin 60 joka tapauksessa

    Eihän se välttämättä ees tartteis mitään raidetanko juttuja vaan seuraavan akselin, eli olkatappi linja tulee akselin etupuolelle, jolloin rengas ei voi kuin kääntyä oikeaan suuntaan

    Mutkittelusta ei olisi vaaraa, jopa vähemmän kuin kääntöpöydällä, kun nivelet ois vetokoukussa ja hinattavan taka-akselissa. Kun hinattavan etuakseli lukitaan dollyn runkoon, niin ei se siitä taitu, tai jos taittuu niin sit on kakkaa tuulettimessa jo sen verran että sama vaikkei ois akseliakaan :poff:

    Peruuttaminenhan ois mahdotonta seuraavalla akselilla, mutta ei se ole helppoa kääntöpöydälläkään
     
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Tiedä häntä tänä päivänä onko mikään muuttunu, vaan mulle on valehdeltu jotta jos jarrut niin tarttee kilvittää/katsastaa ? ja onko se sitten nimikkeellä peräkärry?
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jarrullinen saa olla yli 750 kg, noi oli mustaakseni 3500lbs kokonaispainolle.
    Toi jousitus juttu on typerä koska autossa on jouset niin miks vaunussa pitäs olla toiset?
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hinausapuvaunu on hinattava laite joita ei rekisteröidä / katsasteta
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mutta saako Suomessa olla Hinausapuvaununa jarrullinen yli 750kg:n akselipainolla. Pitänee tarkentaa tietojaan.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Jouset on tyhjänä kuljetukseen enempikin. Jos olet itse jousittamatónta Hav:ia hinannut, niin tiedät, että pomppii korkealla, ellei pienennä rengaspaineita.
    Jouset ei oikein voi toimiakkaan kuormattuna, jos ne toimii tyhjänä. On niin iso ero pyöräkuormassa.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    3500lbs on noin 1600kg (tarkoittanee Hav:in akselipainoa?). Vielä ei ole tullut vastaan, että Suomessa saisi Hav:lla olla akselipaino 1600kg?
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    No ponppii tietysti tyhjänä mutta kuka nyt tollasta tyhjänä vetää, kun ei ole jousia niin painopiste tulee alemmas kun akelit on navasta dropattu
    Trafin oheistus dollylle on väljä
    Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekiste- röintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h no- peudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinauk- seen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelinees- sä.

    Eli painot rajoittaa vaunun akseli, vetoauto tai ajokortti
     
  17. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jep, kukapa noita nyt tietentahtoen kilvittää vaikka jarrut oiskin, on varmaan n kertaa turvallisempi jarruilla, tuossa oli vaan inssin mukaan joku lakitekninen ristiriita jarruton vs. jarrullinen...

    jousista senverran että tod.näk. pomppii tyhjänä vähemmän sopivalla jousituksella.
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    toi dolly on poikkeus kun nykyään kaikki hinattavat laitteet on vakuutettava ja rekisteröitävä.
    Kun toi vaatimus tuli voimaan niin se koski myös dollyjä ja yhden kanssa kävinki jo konttorilla mutta issi sano ettei hän voi rekata sitä kun ei ole tullut mitään ohjeiststa miten.
    Puolvuotta meni niin noi dollyt pudotettiin pois rekisteröinti vaatimus listalta mutta kaikki kaapelivaunut, brontot ja nakkikopit pitää vakuttaa ja rekisteröidä
    https://www.trafi.fi/filebank/a/135...211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf
     
    Muokattu: 18.6.2017
  19. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Raatasin tuosta kans inssin kanssa aikanaan, en muista oliko ennen vai jälkeen tuon em. rekistetointi epäselvyys härdellin, ja hän oli sitä mieltä että jos tekee jarrullisilla navoilla dollyn niin se pitäis jarrujen takia saada viranomaisvalvontaan eli kilvittää ja katastus 2v välein. Myöskin tuumaili että sekava juttu kun dollya ei kilvitetä niin mikä laite se sitten ois.

    Ja tämä ei sitten ole mikään totuus vaan yhden inssin oma näkemys asiasta tutkimatta mitään pykäliä sen kummemmin.

    Nykystenhän tuo omavalmiste jarrullisen akselin kilvitys ei liene muutenkaan mahollista.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Kuten Pantera kirjoitti, niin Hinausapuvaunulla ei näytä olevan enää akselipainorajaa, ei mainintaa jousituksesta, eikä jarruista. Hav on rinnastettu hinauksessa köyteen, ja puomiin, mutta vähän parempi, kuin ne, koska sillä saa hinata ohjausvikaistakin.
    Hav ei ole mihinkään ajoneuvoluokkaan sopiva, eli sitä ei koske ajoneuvojen määräykset! Vain Hinattavan apuvaunun määräykset, eikä niitä ole montaa. Toivotaan, ettei Bernerin porukka tee haitallisia muutoksia siihen. Voi olla kohta ainoa vehje, joka saa tiellä liikkua?
     

Kerro tästä muillekin!