Dollyn rakennus

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja krankka, 10.8.2008.

  1. krankka

    krankka 1st gear

    Löytyskö keltään piirrustuksia dollyn rakentamiseen?
     
  2. ford59

    ford59 1st gear

    Omasta päästä tein. Vinkkinä sanottakoon, että tee RIITTÄVÄN pitkä aisa Dollyyn! T:nimim. stw:n takapuskurin kuva vetoautossa....
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja ehkä myös akselin kantavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota...
    (itsekkin tekisin kun löytyisi sopivalla hinnalla eli halvalla sopiva akseli).
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Onko kukaan tehnyt työntöjarrullista dollya? Ajattelin vain sitä, ettei joku 2 tonnin raahattava pyrkisi käyttämään kaikkea liike-energiaansa vetoauton työntämiseen.
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eikös dollyn ole syytä olla rungoltaan mahdollisimman matala? Itse kuvittelisin hitsaavani jotkut (esim. IKH:sta) valmiina saatavat peräkärryn napatumpit rungon päihin hitsattuihin pystykappaleisiin.
     
  6. jake74

    jake74 1st gear

    jostaki oon lukenut että jos dollyn kytkentämassa ylittää 750kg nii pitää olla jarrut akselilla.
     
  7. mke77

    mke77 3rd gear

    niin... tämä koskee kaikkia(yli 750kg) "hinattavia laitteita" joihin myös "dolli" kuuluu....mut onhan "dollilla" olevassa autossa jarrut??? se onki sit toinen juttu et toimiiko ne kun jarruttaa......
     
  8. amis

    amis 1st gear

    Tein päättötyönä dollyn viime keväänä. Akselina 80x80x3 putki, jonka päihin hitsattu 20x80 latta pystyyn johon puolestaan on hitsattu pyörännavan akseli kiinni, tällä tavalla saatu madallettua rakennetta. Jos laittaa suoraan pyörien akselitasoon niin tulee julmetun korkee ja saattaa matalemman auton perä laahata maata :) Voin napata muutaman kuvan dollysta, jos rakenne kiinnostaa. Tällä hetkellä on tosin lasti päällä, mutta loppuviikosta tyhjentyy :)
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Olisi tosiaan kiva nähdä millaisia rakenteita on muut käyttäneet!

    Ja vielä noihin IKH:n peräkärryn napoihin liittyen kysymystä... Eli sillin lienee syytä olla ne mitkä on tarkoitettu traktrin peräkäyyn akseliksi?
    Muutenhan on se kantavuus sitä luokkaa(750 kg) että ei edes kiinalaisia saa (eikä oikein uskallakkaan) kuskata ainakaan kone paikoillaan...
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    No ei kai nyt sentään? :eek:
    Kyllä se 750-775 kg kantavuus napaa kohti riittää jo kaikelle, mikä on ilman täyskokoista kuorma-autoa hinattavissa. Jos laittaa normaalin henkilö/paketti/kevytkuorma-auton perään traktorin perävaunun navoilla ja pyörillä varustetun dollyn, niin pyörien väliin ei mahdu kunnolla enää mönkijäkään, dollyn painosta puhumattakaan.
     
  11. krankka

    krankka 1st gear

    Tein päättötyönä dollyn viime keväänä. Akselina 80x80x3 putki, jonka päihin hitsattu 20x80 latta pystyyn johon puolestaan on hitsattu pyörännavan akseli kiinni, tällä tavalla saatu madallettua rakennetta. Jos laittaa suoraan pyörien akselitasoon niin tulee julmetun korkee ja saattaa matalemman auton perä laahata maata :) Voin napata muutaman kuvan dollysta, jos rakenne kiinnostaa. Tällä hetkellä on tosin lasti päällä, mutta loppuviikosta tyhjentyy :)[/quote]


    Juu kiinnostaa rakenne! Jos sulla ois vielä jotai kuvia ni pistä mukaan. Tai vaikka koko päättötyö
     
  12. amis

    amis 1st gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tossa muutama kuva dollysta. Materiaaleista sanottakoon: akseli 80x80x3, aisa 50x50x3, vinotuet 50x30x3, "kääntöpöydän" runko 60x30x3. Navat motonetistä, oli muistaakseni 500 tai 750kg, uskoisin että kestävät tossa käytössä. Sähköistys on vielä tekemättä, ois tarkoitus laittaa ne sitten puhalluksen&maalauksen jälkeen, nyt on ollut käytössä ihan perävaunun magneettivalot. Tarkempia kuvia en nyt saanut kun toi raato on päällä, voin dollyn tyhjennyttyä napsia uudelleen :) Kysymyksiin vastailen jos niitä esiintyy :wink:
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tosiaan... :oops: Siis tuo paino juttu... Eihän koko paino sen dollyn päällä ole.
    Ja kun ei tarvitse rekisteröidä/ katsastaa, niin sehän on omasta harkinnasta kiinni mitä uskaltaa kuskata (ja varmasti turvallisempi kuin tähän astinen hinaus keinoni).
     
  14. veskola

    veskola 1st gear

    Sitten kun tuommosen päällä on vähän painavampi auto, tai vaikka ihan tavallinenkin, ja aletaan jarruttamaan kun tulee vaikkapa joku äkkitilanne, niin miten ihmeessä tuo perävaunu pysähtyy ? :rotfl:
     
  15. Siksi sillä onkin 60 km/h rajoitus pokapäällä, oli sitten vaikka jousitettu akseli.
    Kyllä se siitä 60 nopeudesta pysähtyy maantiellä ihan yhtä lyhyelle matkalle kuin tavan auto 80 km/h nopeudesta.

    Ja taitaa siinä olla jokin raja hinaamispainossakin? Taisi olla - tämä on ihan muistista hinaavan auton kokonaispaino?
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ja siksi minä vähän kyselinkin, että onko kukaan tehnyt tämmöistä jarrullisena.
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei taida jarrullisenakaan saada hinata 60 km/h nopeampaa?
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei saa, mutta näin näppituntumalta luulisi pysähtyvän tehokkaammin. Eikös muuten muunlaisia hinattavia laitteita saa vetää jarrullisena 80 km/h?
     
  19. voittol

    voittol 2nd gear

    Joskus kasailin serkkupojalle tuollaisen dollyn, siihen pantiin oikeen Citroen Visan 3pulttiset navat ja runkon tein romuraudanpätkistä ,halpa tuli ja kyllä sillä kuulemma jotain isoo sitikkaa vedettiin.Joku halusi sen sitten ostaa?Ittelle panisin kyllä tukevat navat ja tärkeemmät rakenteet yksi mittaisesta suorosta ja leveyttä pitää laitteella olla reilusti.
     
  20. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Samoilla linjoilla... Eli saisi kyllä varmasti kestää enemmän kuin jaksaa vehje vetää.
    Ja leveyttä enemmän kuin laillista (että mahtuu helposti täyslevyinenkin Auto päälle).
     

Kerro tästä muillekin!