Dollyn rakennus

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja krankka, 10.8.2008.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuo kuvissa näkyvä vaikuttaa kyllä kaikin puolin vahvalta. Omaani laittaisin kyllä ehkä ne vielä tukevammat 5-pulttiset navat.
    Dollyjahan on tehty myös kääntyvillä pyörillä. Ehkä semmoinen sallii hiukan enemmän leveyttä hinattavalle autolle, mene ja tiedä.
     
  2. simppa

    simppa 1st gear

    Ei sitä leveyttä kyllä kannata tehdä kuin se max 260cm jos oikein muistanen.On nimittäin kapeamilla teillä aikamoinen ilmestys jo semmoisenaan ja kyllä siihen juuri ja juuri linttajenkki mahtuu kyytiin nim merk kokemusta on.Ilman jarruja ja jousitusta max 60km/h ja noilla varusteilla 80km/h.Ilman jarruja max paino dollyn akselilla 750kg.Ja siihen pitää varautua että poliisin kanssa on napit vastakkain aina,eivät tiedä asiasta enempää kuin sika satelliitista.Mm Pohjois-karjalan liikuvat olivat sanoneet muutama vuosi sitten että laiton,sakotetaan aina tavattaessa.Heidän mielestään ilman jarrua kaikki paino vetokoukusta eteenpäin max 750kg joka ei todellakaan pidä paikkaansa.
     
  3. mke77

    mke77 3rd gear

    kyl hinattva laite on aina max 60km/h!!! siihen ei auta edes maammelaulu

    ihan sama kuin yli 60tkg (vai olike sekin nykyään 70tkg??)laite/yhdistelmä tien päällä.... aina 60km/H!!!

    tai liikennetraktori-luokkaan kuuluva(vai mikä se nykyään on)....aina 60kg/H!!!
     
  4. Vuppe

    Vuppe Gearhead

  5. köyhä

    köyhä 3rd gear

    http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.n ... 0200439CC2
    Hinausapuvaunu
    Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18

    Kysymykseni koskee auton hinaamiseen käytettävää hinausapuvaunua, josta yleisesti käytetään nimitystä dolly (hinaus-dolly, auto-dolly, towdolly). Katsastusaseman mukaan: "Sitä ei tarvitse katsastaa. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen."

    Kysynkin nyt, mitä ovat ko. määräykset?
    Tähän kohtaan: rakenne, mitat, valot, heijastimet, jarrut, renkaat, yms.

    Vastaus: Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Valot laitteessa tulee olla normaalin perävaunun tapaan, jos sitä käytetään tieliikenteessä. Jos auton hinauksen aikana hinattava auto peittää laitteen omat valot ja heijastimet, on käytettävä irroitettavia valoja, jotka kiinnitetään hinattavan auton perään. Laitteessa ei tarvitse olla jarruja, jos sen kytkentämassa ei ylitä 750 kilogrammaa. Kytkentämassan ylittäessä 750 kilogrammaa, jarrut on oltava. Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu. Apuvaunussa tulee olla ilmarenkaat.

    Kuorma-autoon kytkettävä esim. puoliperävaunun vetämiseen tarkoitettu apuvaunu on eri asia ja se vaatii katsastuksen. Siinä kyse on normaalista perävaunusta.

    Kysymys: Ja vielä lisätarkennuksina osa niistä kysymyksistä, joita on netissä keskustelupalstoilla pohdittu: Saako olla taittuva tms., jolloin sen saa esim. säilytyksen ajaksi pienempään tilaan?

    Vastaus: Vetoaisa ei saa olla keskeltä taittuva mutta se voidaan niveltää itse apuvaunuun.

    Kysymys: Vetoaisan pituus?

    Vastaus: Vetoaisan pituutta ei ole määritelty. Rajoja asettaa ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus, joka apuvaunun ollessa kytkettynä vetoautoon on enintään 18,75 metriä. Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä.

    Kysymys: Saako dollyn toteuttaa a) kääntöpöydällä, b) kääntyvillä pyörillä?

    Vastaus: Kääntöpöytää tai kääntyviä pyöriä ei ole kielletty. Oleellista on, että yhdistelmä tulee olla hallittavissa myös äkillisissä tilanteissa, esim. äkkijarrutuksissa.

    Kysymys: Saako dollysta tehdä niin järeän kuin huvitta

    Vastaus: Järeyttä ei ole rajoitettu. Järeämpi apuvaunu on yleensä raskas, mikä vähentää kytkentämassassa hinattavan auton osuutta. Toisaalta vaunun tulee olla riittävän lujatekoinen, jottei ole vaaraa sen rikkoutumisesta hinauksen aikana.

    Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?

    Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.

    Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?

    Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.

    Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?

    Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)

    Kysymys: Onko hinauksen aikana dollyssa oltava kuljettaja (ajokorttiluokka) ja saako siellä olla matkustajia?

    Vastaus: Hinauksen aikana hinattavassa ajoneuvossa ei saa olla kuljettajaa eikä matkustajaa.

    Kysymys: Hinausnopeus a)tyhjänä, b) auto kyydissä?
    Vaikuttaako asiaan dollyn jousitus?

    Vastaus: Jousitettua apuvaunua saa hinata tyhjänä 80 km/h ja kuormitettuna 60 km/h. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva lätkä.

    Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?

    Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.

    Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?

    Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.

    Jussi Servo
    komisario
     
  6. amis

    amis 1st gear

    Hienosti meni sierra sulatukseen tänään dollyn kanssa, toki oli vähän huomiota herättävä näky kun perä menosuuntaan tuli mukana :) Ja ihan kohtalaisesti pysähtyy 4wd hiluksin kanssa , en kuitenkaan ehkä lähtis esim. nissan micralla dollya vetämään :wink: Jos tollasta rakentelee niin toi kääntöpöytä on kyllä ihan ehdoton, tulee aika notkeesti perässä.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aika asiallinen suhtautuminen poliisillakin kyselyyn.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli tee dolly, laita siihen 50 mm kuula, siihen jarrullinen autotraileri siis ajoneuvo - saat hinata 750 kg koukulla koko vetoauton kokonaispainoa.. Ihan huolimatta siitä, mitä auton ote sanoo maks. hinauspainosta jarrullista? Siis auto hinaa dollyä ja dolly traileria? Köyhän miehen täysperävaunuko on laillinen? :eek:
     
  9. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    Mitenkäs vakuutus, pitääkö hinattavassa autossa olla liikennevakuutus ?
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead


    ei .
     
  11. amis

    amis 1st gear

  12. simppa

    simppa 1st gear

    Kysykääpä joku sähköpostilla AKE:lta niin saadaan oikeaa tietoa.Minä olen kerran kysynyt niin en viitsisi uudelleen kysyä ja olen kadottanut vastaus mailin mutta luulen muistavani mitä siinä luki.Poliisi valvoo mutta OIKEASTI se ei tiedä ja myöskään katsastus konttorit eivät "ainakaan kaikki"tiedä.Itse kysyin eräältä konttorilta ja oli hiljainen aika niin minä ja viisi viisasta setää istuttiin kahvi huoneessa keskustelemassa asiasta ja kukaan ei kunnolla tiennyt.Kun kysyin miten sitten virkavallan kanssa käyttäydytään niin sanoivat että nehän sakottaa varmasti ihan kaiken varalta vaikkei syytä olisikaan.Ps sähköposti kysely AKE:lta ei maksa mitään.
     
  13. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

  14. mke77

    mke77 3rd gear

    raja menee siinnä et tarviiko se hinattava ajoneuvo "kuljetajan/ohjaajan"...näin mulle sanottiin kun sitä kyselin! ja tietysti olettaen et autossa tai muussa hinattavassa laitteessa ei ole mitään "kuormaa"....tyyliin näin et kun on se torikahvila-vaunu ni siinäkään ei sa olla sitä sokeri purkkia kyydissä(jollei se ole kiinteä asnnus :lol: ) ei tosiaan ei mitään kuormaa...on sit kysees perävaunu tai sinnepäin
     
  15. amis

    amis 1st gear

    Just noitten kuvien pohjalta toi munkin dolly on tehty, paria mittaa lukuunottamatta täysin erilainen siitä loppupeleissä sitte tuli :rotfl:
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Dollylla hinattaessa täytyy hinattavassa autossa olla voimassa oleva liikennevakuutus, myös rekisteröimättömissä kilpa-autoissa. Sama juttu hinattaessa köydellä tai puomilla. Kysykää vaikka Liikennevakuutuskeskuksesta.
     
  17. mke77

    mke77 3rd gear

    ?? eihän hinattavassa laitteessakaan tartte olla vakuutusta!! eikä myöskään perävaunussa(siis niinku kilvetön) jos ei siin ole kuormaa kyydissä....kyl sitä saa "siirtää" tienpällä ilman vakuutusta?? eikä ajoneuvo ole sen kummempi kuin hinattava laite JOS siinä ei ole sitä "kuljettajaa/ohjaajaa" kyydissä!!!! vai onko mua tosiaan kustu silmään kasastus konttorin toimesta??
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Minulla on tuommoinen Dolly täällä Lohjalla. jos joku haluaa tulla katsomaan mallia ja ottamaan mittoja niin laittapi yvtä.

    muutamia faktoja:
    Tyhjänä hinausapuvaunu eli tow-dolly tulkitaan hinattavaksi laitteksi. Kuormattuna verrataan hinaukseen; vrt. ajoneuvon pyörät nostettuna hinausauton haarukkaan ja toinen pää maassa.
    Jos Dolly on jousitettu niin TYHJÄNÄ saa vetää 80 km/h. Joustovaraa pitää olla vähintään 50mm että tulkitaan jousitetuksi. (hinauksessa vetonopeus on aina 60 km/h).
    Jarruilla voi vaikuttaa akselimassaan ja tietenkin käytökseen tien päällä, nopeuden kanssa jarrullisuudella tai jarruttomuudella ei ole mitään tekemistä.
    Massat: hinata saa enintään vetoauton suurimman sallitun kytkentämassan mukaan. Jarruttomassa dollyssa lisäksi lisärajoitteena 750kg:n akselimassa; eli jos viranomainen työntää vaakaa dollyn pyörien alle kun dollyn päällä on auto niin summa ei saa olla yli 750kg. Auton tiehen pyörillään koskettavan akselin massalla ei ole väliä (jos ei ylitetä auton omaa suurinta sallittua akselimassaa); kunhan auto + dolly todellinen ei ylitä vetoauton suurinta sallittua kytkentämassaa. Tietysti fiksu rakentaja laskee jarruttoman mitoitukset niin että maksimiakselimassa +75kg saadaankin tämä 75 kg aisapainoksi ja siten sen veran lisää pelivaraa; eli kääntöpöydän laakerointi/painopiste on jonkin verran dollyn oman akselikeskipisteen etupuolella.
    Tosin kun Dollyä ei tarvitse katsastaa niin jarrutkin voi toteuttaa vaikka nestetoimisena levyjarruina. Kunhan ne ovat ja toimivat niin dolly on jarrullinen; seisontajarrua ei tarvitse. Tällöin akselimassaa rajoittaa teknisesti rakenne ja napojen / renkaiden kantavuus.
    Leveitä peilejä ei tarvitse, ELLEI KUORMA PEITÄ NÄKYVYYTTÄ TAAKSE.
    Toki dollysta kannattaa tehdä aina 260 leveä. Muuten tulee ongelmia isommissa käännöksissä, joskin tulee niitä sittenkin tiukoissa... kääntöpöydän käännölle on toki laitettava rajoittimet ettei hinattavan kyljet raavi dollyn lokasuojiin. Kääntöpöytää ei kannata jättää pelkän keskilaakerin varaan vaan rakentaa liu-ut (tuet) molempiin päihin, teflonpalat väliin.
    Vetäjällä ei saa yrittää liian tiukkaa käännöstä, kun kääntöpöytä iskee rajoittimeen alkaa joko dolly tai vetäjän perä kammeta sivulle taikka kuljetettava kammeta pois kyydistä; kiinnityksistä ja painoista riippuen...
    Dollyn kanssa ei kannata harrastaa pidempää peruutusurheilua- lyhyehköstä aisasta johtuen on poikittain melkein koko ajan.
    Valot tulee olla dollyssa; ja pistoke magneettivalorampille jos auton joutuu laittamaan perä edellä kyytiin tai siinä ei toimi parkit. Myös 60 lätkä hinattavan perään tai ko. valoramppiin, ja jos dolly on jousittamaton niin sitten siihenkin.
    Mitään kippejä tuskin kannattaa viritellä; omani on n. 1,5m rampeilla jotka kiinnitetään siipimuttereilla aisassa pystyssä oleviin kierretankoihin kuljetuksen ajaksi. Tuohan on niin matala että nousukulma on mitätön. Maavara vähän reilu 10 cm riittää vielä normaaleilla teillä...
    Ruotsalainen keksintö strapulli on hyvä auton kyytiinvedossa. Käy myös sitomiseen, ja moneen muuhunkin (vaikka koneenvaihtoon). Vetää ainakin astron kyytiin, ja jos ei vani nouse niin ostaa pari välirissaa lisää...
    Vinkkinä vielä jousitetun tekijöille; jousituksenhan ei tarvitse kantaa kuin tyhjän dollyn paino; saa pohjata kuormalla, koska hinausta ei kuitenkaan saa milloinkaan suorittaa 60km/h suuremmalla nopeudella.'
    Hinattavan kiinnitys aina renkaista; kunnolliset kiinnityskoukut kannattaa tehdä ja kääntöpöytä sen verran reilulla mitoituksella että renkaat "humpsahtavat" kunnolla sinne syvennykseen (itselläni ei ole kuin 2 rhs palkkia, pyöristettyreunaisia, eikä mitään levyä tms siinä välissä renkaiden kohdalla, siis rhs suorakaide kehikko ja keskellä levy laakerointia varten, taaemmassa rhs:ssa kulmarauta syrjällään ramppien vastaavaa kulmarautaa varten jotta rampit pysyvät paikoillaan).
    Dollyn valoista vielä, jos dolly on vetoautoa leveämpi eli siis käytännössä aina; niin eteenpäin valkoista valoa näyttävät äärivalot täytyy myös olla. jos ei muun takia niin jalankulkijat huomaavat ainakin hyppiä pusikkoon jos kuski ei ymmärrä vetävänsä leveää laitetta...
    Myös parkkien rinnalta voi ottaa esim lokasuojaan sijoitetulla katkaisijalla pienitehoiselle, esim 21W työvalolle, niin näkee laittaa pimeässäkin paremmin kyytiin. Suurempitehoista ei kannata, vetoauton sulake palaa...
    Tai laittaa vaikka tupakansytkän töpselin ja siihen sopivan roikkalampun.
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllä sua on kustu molempiin silmiin mitä tulee dollyllä hinattavan ajoneuvon liikennevakuutusmaksun voimassaoloon.

    Pohtikaapa tilannetta jossa dollyllä hinattava ajoneuvo on liikennekäytöstä poistettu.

    Liikennevakuutuksen asiantuntijat löytyvät Liikennevakuutuskeskuksesta. Kysykää sieltä niin saatte oikeita vastauksia.



    Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279

    Liikennevakuutusasetus 17.7.1959/324

    Linkit: FINLEX ® - Valtion säädöstietopankki
     
  20. mke77

    mke77 3rd gear


    Moottoriajoneuvo tämän lain mukaan on maata kiskoitta kulkemaan tarkoitettu konevoimainen kulkuväline tai työkone, niin myös kulkuneuvo, joka on rakennettu liikkumaan vain sellaiseen kulkuvälineeseen tai työkoneeseen kytkettynä. Asetuksella voidaan kuitenkin määrätä, ettei moottoriajoneuvona pidetä kulkuvälinettä tai työkonetta, jonka paino tai nopeus on vähäinen, eikä kevyttä hinattavaa kulkuneuvoa.


    mikäs se tämä lause sit on????
     

Kerro tästä muillekin!