Dollyn rakennus

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja krankka, 10.8.2008.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Pyöränkolojen etupuolelle ja mahdollisesti taaksekin tulee putkesta "stopparit" joihin hinattavan pyörät uppoaa, samoihin putkiin tulee sitten kiinnityspisteet liinoille.
    Ja siellä alulevyjen alla on lattaa sen verran että kestää kyllä :wink:

    Korkea tuosta tuli, mutta ajosillat tulee sen pituiset että ei pitäs olla ongelmia. Mukavampihan se toki olis jos olis matala, mutta en nyt jaksanu mitään droppiakselia ruveta väsäämään, tuolleen tuo on niin helppo tehdä suoraan vaan... Keulaan tulee kuitenkin vinssi, joten autojen kyytiin laitossa ei pitäs tulla onkelmia.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    ei taida kovin painavia autoja olla vedetty tolla. tutun dollyssä oli vetoaisa taittunu kun oli ilman vinotukia ja se oli aika isohalkasijainen muistaakseni...
     
  3. WSE

    WSE 1st gear

    Juu dollyn aisaan aina vinotuet, siinä vaiheessa kun kuitenkin jossain vaiheessa käännetään liian jyrkkään ja kääntöpöydän stopparit tulee vastaan (jos nämä jättää pois hinattavan kylki ja dollyn lokasuoja taikka viime vaiheessa pyörä hoitavat sitten stopparin virkaa, ei hyvä) niin alkaa joko dolly luistaa sivuttain, hinaajan perä luistaa sivuttain tai dollyn aisa taipua. Viimeinen vaihtoehto ei ole ollenkaan mukava.
     
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Melkosia rimpuloita näkyy kyllä välillä olevan myynnissä, huonekaluputkesta rakennettuja ja ilman kääntöpöytää, turvallista matkaa vaan :-?
    Tää meikäläisen laitos on varmaankin jonkin verran ylimitoitettu käyttötarkoitukseensa nähden, mutta luulis ainakin kestävän (jos nyt joskus taas löytäs inspiraation että jaksas tehdä ton valmiiks)...
     
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Ilman kääntöpöytää??? Eihän tuommoisella voi vetää kuin suoraa tietä kääntymättä yhtään mihinkään. Vai tarkoititko niitä malleja joissa dollyn pyörät on laitettu kääntymään aisan mukana?
     
  6. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    tartteeko sitä kääntöpöytää välttämättä jos vedetään auto kiinni etukelkasta liinoilla niin salliihan se pientä kulmamuutosta.

    mikä ois järkevä max etäisyys noilla pyörän etu- ja takapuolelle tulevilla palkeilla? 30cm? mikäs ois siedettävissä oleva kokonaisleveys? 230cm?
     
  7. Vilusilma

    Vilusilma 1st gear

    Toimii dolly myös ilman kääntöpöytää. On hinattu pari vuotta jäärata sierraa jäälle ja radalle joten toimii. Onhan se vähän kankeempi kuin pöydällinen mutta kyllä pärjää kaupungissakin ihan hyvin.
     
  8. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Omassa dollysta kääntöpöytä kanssa puuttuu,eli auto on puomien välissä kiinni siten että vaijeri alatukivarren yli molemmin puolin jolloin jää vähän kääntymisvaraa.Viitisentoista vuotta tuolla on autoja siirrelty,tosin nyt pitäisi se kääntöpöytä siihen rakentaa.Suosittelisin kyllä sen kääntöpöydän tekemään jos uutta tekee,on toi vähän kankea käännellä ja vetoauton on hyvä olla suht painava ettei dolly rupea viemään koko yhdistelmää,varsinkin liukkailla.
     
  9. Vilusilma

    Vilusilma 1st gear

    Totta, liukkaalla mutkassa on välillä käynyt että hinattava auto puskee hinaavan auton perää sivuttain. Tämä siis liukkaalla ja mutkassa hidastaessa.
     
  10. WSE

    WSE 1st gear

    Mulla taitaa olla täydet 260 kokonaisleveyttä siis koko dollylla ja kyllähän senkin kanssa pärjää ainakin jos veturi on leveä, kapealla vetäjällä pitää kuskin olla hereillä ajolinjoista ettei dollysta tule ns mummonkaatomallia...
    voin mitata tuon palkkien etäisyyden, taitaa kuitenkin olla yli 30. Pyörä menee sinne väliin kunnolla mutta tulee kohtuudella myös poiskin, palkit on toki 50x50 reunoistapyöristettyä.
     
  11. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    kiinnostais kans toi pyörien paikkojen leveys...
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead




    Siiis, sitä autoahan EI sidota dollyyn etukelkasta VAAN pyöristä, jos laitat kelkasta,niin joustossa liinat irtoaapi ja koko komeus voipi karata telineeltä. eli romut sidotaan aina jousittamattomasta osasta kiinni, eli yleensä vanteesta.
    hyvä keino olisi laittaa kuljetuksen ajaksi jotkut paskat kumit ja vanteet eteen ja laskea vielä ilmatkin pois, silloin kottero pysyy kiinni .
     
  13. jake74

    jake74 1st gear

    näin on. aina kiinni paikasta mikä ei jousta. kaverilla löysäs liinat kärrystä irti ku ajo liian lujaa montuu. auto jouset jousti kärryn päällä ja liinat irti koukusta. onnekis oli laidallinen kärry ni ei auto karannut.
     
  14. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    Älkää nyt ihmeessä vetäkö mitään ilman kääntöpoytää!
    Ajateltakaa kuorma-auton täysperävaunua, ilman kääntyvää etuakselia!!

    Eikä hinattavan auton pyörät käänny, niidenhän pitäisi silloin liikkua eteen-taakse suunnassa. En ole nähnyt yhtään autoa missä etupyörät näin liikkuisi jos ripustukset on kunnossa.
     
  15. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Eli silleen tuossa vetopöydättömässä dollyssa nimeenomaan on,pyörät liikkuu eteen taakse suunnassa sen verran mitä puomien välissä on tilaa.Ja kun vaijerit menevät alatukivarsien yli pyörien päässä niin pystyy hiukan liikkumaan,ei paras mahdollinen ratkaisu,mutta toimii.Näin siis omassa dollyssäni,muitten kapineista en tiedä :lol: Toki se vetopöytä kannattaa tehdä kuten jo aiemmin mainittiin.Niin ja oma dolly 230 leveä,sisäleveys 190.Sais olla kyllä olla enemmän niin mahtuis vanikin.
     
  16. karir

    karir 1st gear

    Mitä tapahtuu Dollylle 2015 jälkeen?

    Ymmärsinkö oikein että kaikki Dollyt tulee katsastaa viimestään vuonna 2015 ja kaikki aisa + kolariturvallisuus säännökset tulee täytää. Tämä tarkoittanee sitä että kaikki nykyiset Dollyt menee romuttamoon koska aisat ei ole hyväksyttyä malllia ja lisäksi kolari turvallisuus lausunto tulisi maksamaan yli 500e.

    Olin jo aikessa hakea navat ym Motonetistä mutta, rakentaminen vain 4 vuodeksi ei taida kannattaa kun käyttö on satunnaista.

    ---------Lainaus---------

    64 a §. Poikkeukset rekisteröintivelvollisuudesta. Autoon kytkettävän hinattavan laitteen muuttuessa perävaunun alalajiksi säädettäisiin myös sille rekisteröintivelvollisuus poistamalla poikkeus. Useimpia autoon kytkettäviä hinattavia laitteita käytetään tieliikenteessä perävaunujen tavoin eikä niiden vapauttamiselle rekisteröintivelvollisuudesta ole perusteita. Samalla niitä tulisi koskemaan vakuuttamisvelvollisuus ja vaatimustenmukaisuuden toteaminen tyyppi- tai yksittäishyväksynnässä ennen ensirekisteröintiä.

    ---------Lainaus---------


    T Kari
     
  17. Vensku_

    Vensku_ 1st gear

    Mä en vieläkään käsitä miten nuo "jäykät" Dollyt toimii käännöksissä. :eek:

    pitkän aikaa oon sitä miettiny, mut ei vaan ymmärrä, jostain lähes viimeisestä viestistä ymmärsin että se vedettävä auto liikkuis vähän siinä päällä? Eihän se nyt näin voi tehdä? :eek:

    Joku vois näyttää kuvan tai videon kera miten tuollanen jäykkä dolly toimii? :lol: Tai selittää hyvin tai jotain... :rotfl:
     
  18. mke77

    mke77 3rd gear

    ei semssel mitää teekkää...paitti suoralla tiellä. ja kuormassa oleva auto ja dolli täytyy olla luotisuoras...

    kyll siin kääntö täyttyy olla, et sil jottai tekee.

    sit taas peruttaes o kiva ku o joku lukko kääntöön ni helpottaa huomattavasti!
     
  19. Vensku_

    Vensku_ 1st gear

    Kyl mua ainaki ketuttais jos firman täysperä menis peruutettaes lukkoon, eihän sitä sais mihkään taipumaan :poff:

    Kyl täytyy ihmetellä miten nää jäykät dollyt selviää risteyksistä. :eek:
     
  20. mke77

    mke77 3rd gear

    siis nyt tarkoti lähinnä jotain esim.laitalukkoo sihe kääntöpöytään kiks ajaks ku peruuttaa....jos simmone pitkä suorapätkä täytyy tuuppaa takaperi...
     

Kerro tästä muillekin!