DOT-valot hyväksytään jatkossa....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja vilit, 4.10.2011.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Valojen värkkäystä... Victoriaan tuli uudet Ford-original ajovalot ja asensin ne paikoilleen tänään. Tarkemmin kun tutkin, niin huomasin, että mitä eroa niissä oli tärvikevaloihin. Polttimo on ihan eri asennossa ja sehän ei voi olla vaikuttamatta kuvion malliin. :eek: Tarvikkeissa polttimo oli suorassa ja alkuperäisissä selkeästi vinossa siten, että juurikin se oikea puoli jää ylemmäs.

    Eli, jos kuvio tökkii katsastuksessa, niin alkuperäiset umpiot tilaukseen.

    Takavalojen kanssa näyttää riittävän, kun tekee hiukan sähkötöitä. LX-mallin valot keltaisella vilkulla koko punaisten poliisimallin takavalojen tilalle. Hiukan pähkimistä, kuinka johtosarjaa pitää muokata, mutta nyt pelaa takavalot oikein. Ainoastaa jarruvalot piti johdottaa uusiksi.
     
  2. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Nonni, kävin näyttämässä Cadillacia jossa on tehtaan DOT-umpiot
    asiantuntijalle joka katsoi tuleeko kuviota muttei kuulemma tule joten
    ei lausuntoa, samalla kysyin pakkivaloista joissa ei ole E-hyväksyntää
    niin niihin ei kuulemma saa lausuntoa. Kaikissa muissa valoissa on
    E-merkit.

    Kai nyt täytyy alkaa rakentelemaan (huonontamaan valotehoa) umpioita
    vaikkei millään viitsisi kun luulin jo siitä päässeeni.
     
  3. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    ^ Piti tuohon vielä lisätä että onko muuta vaihtoehtoa?

    ...ja sitten, mistä löytyisi todella pieni peruutusvalo jos joudun sellaisen
    laittamaan puskurin alle ja ottamaan nuo alkuperäiset melkein käden
    kokoiset pois toiminnasta?

    Nii, ja sit siihen piti lisätä et voi yhden kerran :mad: .
     
  4. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Täh, ei nykyään takavaloissa tarvii olla mitään e-leimoja, jos värit vaan passaa. ;) Dot-leimoilla olevat kelpaa sinällään.
     
  5. impala67

    impala67 Gearhead

    älä menetä toivoasi, kokeile vaihtaa DOT-umpioihin uudet polttimot, jos nimittäin on orggis polttimot kuvio saattaa olla väärä; vaihdoin omaan 2008 malliseen USA-tuontiin suomesta ostetut polttimot alkuperäisten tilalle; JA KUVIO MUUTTUI KERTAHEITOLLA epäsymmetriseksi! alkuperäisissä GM-polttimoissakin luki "DOT". Surkuhupaisaa, että ruotsissa josta auto tuli jenkkipolttimot ei ollut mikään ongelma.

    kantsii kokeilla, kun alle parinkympin investoinnilla ja aika pienellä työllä pääsee... hervannan konttorilla kirjoittivat lausunnon, reilulla satasella.
     
  6. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    No sitä mieltä minäkin ja kävin konttorilla niin lupasivat selvittää asiaa...
     
  7. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Tuo polttimon vaihto tuli mieleen mutta luulin ettei HB4 tee kuviota, vai tekeekö?
     
  8. impala67

    impala67 Gearhead

    kannattaa sitä polttimon vaihtoa kokeilla, mulla oli H13 (uus muovikantainen perushalokeeni), jonka vaihtamalla valokuvio muutti aivan "tasalakisesta", symmetrisestä kuviosta halutunlaiseksi, pompin riemusta kun sen hogasin.

    takavaloja eivät edes vilkuilleet kun oli valmiiksi viritetty keltaiset vilkut ja takasumari.
     
  9. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    No nyt tuli sellaista tietoa että alkuperäiset takavalot ja myös ne peruutusvalot joissa on
    vain DOT-merkintä käyvät mutta nekin vaativat asiantuntijalausunnon.
     
  10. Comero

    Comero 1st gear

    Löytyykö Suomesta noita H13 polttimoita, jotka käy 9007-polttimon tilalle ?
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kuis tää huhu on?? Itellä tuo -91 Tempo ja tuotu aikanaan muutoautona niin yhä DOT-umpiot ja niihin nakkasin Xenon sarjan että jotain näkeekin. Kuis käy jos koitankin leimata syksyllä Kuusakosken sijaan... Narahtaako myös "laittomista" xenoneista??
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Noita esson baarin huhuja... Ottaa konttoriin yhteyttä ja kysyy. Sillä siitä selviää.
     
  13. impala67

    impala67 Gearhead

    löytyi ihan paikallisen "esson" hyllystä, ja ainakin southwesttradesta. En tiennytkään että tuo korvaa jonkun polttimon. Alkuperäinen oli siis myös h13, mutta kannassa merkintä "dot" erona europolttimoon.
     
  14. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    No ei vaadi. Sano sille kattastusjuipille, että lukee tämän kohdan Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksesta 1064/2011 ja kysy samalla mikä siinä on epäselvää suomenkieltä:

    Niin, kas kummaa se DOT merkintä on se hyväksymismerkintä. ;) :)
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No niinhän se tietty selviää... Vaan kun täälläkin tuntuu olevan tietoa, niin kysytään täältä ensin.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead


    Trafin soveltamisohjeessa valot kelpaavat sinänsä ilman mitään lausuntoja, siis kohdat 21-26 ja 28-30.
    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... isohje.pdf

    Mutta


    Valaisinten ja merkkivalolaitteiden asennuksesta vaaditaan aina hyväksytyn asiantuntijan lausunto jos käytetään dot valoja.


    20. Valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennus – 76/756/ETY
    I-kirjaintunnuksen mukaiselle autolle ei sallita poikkeuksia valaisimien asennuksen osalta seuraavista ominaisuuksista: väri, lukumäärä, keskeiset suunnitteluvaatimukset, sähköliitännät (kytkentä). Keskeisinä suunnitteluominaisuuksina pidetään sijaintia, näkyvyyskulmia ja suuntausta. Ajovalaisimien tasonsäätölaite ja pesulaite sen sijaan edellytetään ainoastaan kaasupurkausvalaisimien yhteydessä


    Eli suomeksi lausunto näistä vaaditaan, jossa tarkastetaan valojen lukumäärä,sijoitus,värit jne niinkuin tuossa edellä on kirjoitettu.
     
  17. impala67

    impala67 Gearhead

    tärkeintä on, että uudetkin jenkkivalot kelpaa lähes sellaisenaan-
    siis DOT-merkintä upouusienkin autojen tavallisissa halogeeneissä riittää kun ajovalon kuvio on ok, vilkut keltaiset, takasumari löytyy ja kats.toimipaikka kirjoittaa reilulla satasella lausunnon jossa se toteaa valojen olevan kelvolliset suomen liikenteeseen ...
    ...ja ksenoneissa pitää olla pesuri.
     
  18. rammi

    rammi 3rd gear

    Tosiaan tuolla polttimolla on merkitystä valokuvion kanssa, tässä kokeilut parilla eri 9007-polttimotyypillä ja umpiona siis samanlainen DOT-umpio (Ford F-250 vm2004):

    [​IMG]

    Täytyy käydä konttorilla testaamassa, että millä polttimolla tuo epäsymmetrisyysvaatimus täyttyy.

    ps. käykö H13 tosiaan 9007 tilalle? Sitäkin voisi silloin kokeilla.
     
  19. impala67

    impala67 Gearhead

    en tiedä korvaavuudesta, mutta mulla riitti kun vaihdoin alkuperäisen, dot-merkityn h13-halogeenin suomesta ostettuun. aika helppoa verrattuna uusimmassa kasissakin kerrottuun gto:n lamppujumppaan...
     
  20. vma

    vma 1st gear

    ja ksenoneissa myös korkeussäätö.
     

Kerro tästä muillekin!