Drag Race katsojat: Mikä vetäisi katsomoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Zege, 13.7.2015.

  1. Zege

    Zege 3rd gear

    Nitro kisat, erityisesti lauantaina olivat varmaan edelleen katsojaluvuiltaan niitä suurimpia mitä tässä maassa kiihdytysurheilun puitteissa vuosittain järjestetään. Virallisia lukuja tai edes arvauksia minulla ei katsojaluvuista ole, mutta syystä tai toisesta jäi fiilis, että huippupäivä eli lauantai oli loistavista keleistä huolimatta hieman vaisumman oloinen, kun edellisenä vuonna. Tämä siis täysin oma epätieteellinen arvio, joka voi olla täysin väärä. Vieläpä niin, että nimenomaan maksaneita katsojia oli paljon enemmän viime vuoteen verrattuna.

    Ja oliko sitten muina päivinä aiempaa enemmän en lähde edes veikkaamaan. Pointtini on enemmänkin siinä, että vielä olisi katsomoon mahtunut.

    Josta päästään varsinaiseen aiheeseen ja mieltä suuresti askarrutaneeseen kysymykseen. Mikä saisi porukan paikalle ilmestymään? Nitro kisat on nyt luku sinänsä, mutta kun puhutaan normi SM viikonlopusta, niin ei siellä hyvistä katselupaikoista tapella tarvitse.

    Käynti Hyvinkäällä ja Räyskälässä kuitenkin osoitti, että väki liikkuu ihan hvyiä määriä vaikka kyseessä on varsin vapaamuotoiset tapahtumat.
    West Coastin sessioihin ei ole valitettavasti vielä kertaakaan ollut kunnia päästä seuraamaan, mutta ilmeisesti sielläkin porukkaa paikalla on.

    Vai onko pointti nimenomaan siinä? Rento meininki, vähemmän virallista, enemmän ikään kuin paluuta vanhoihin aikoihin. sutimisiin kiitoradoilla jossa on sitä jotain, vai mikä?

    Mikä saisi tai saa vaivautumaan paikalle? Suosittelemaan tapahtumaa työkaverille, naapurille ja jopa vaimolle?

    Sana on vapaa, mutta ennen kaikkea olisi mielenkiintoista kuulla ehdotuksia, ideoita mikä pitäisi omasta mielestä olla toisin, että kansa vaeltaisi katsomoihin.
    Vai onko sellainen jo ihan nostalgiaa. Netistä ne kaikki pitäisi näkyä, et voisi himasta tarkkailla tilannetta?
    Kilpailojoille on vähän saman tyylinen kysely omassa ketjussaan, joka alkaa täältä http://overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=48&t=293957
     
  2. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Itse haluaisin nähdä päivän aikana paljon lähtöjä joissa olisi kilpailemisen maku. SM-kisoissa ajetaan paljon sooloja, vähäinenkin kalusto on todella epätasaista paitsi parissa luokassa ja kunnon kilvanajo puuttuu paitsi nuo pari luokkaa taas. Lisää kilpailijoita täytyisi saada jollain ilveellä, mutta kuka sen keksii miten.

    Noi kadunmiehenpäivät yms. tarjoaa juuri sitä, paljon suht koht tasaista kalustoa ja hyvää kilpailua.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Yökisat
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vintage Dragsien tapaan järkätyt kisat "oikeille" katuautoille. Oheisohjelmaakin saisi olla.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Viime kesänä yhdet kävin katsomassa (jenkkien puolella). Ihan mukava tapahtuma, muttei niin ihmeellinen että lähtisin tänä vuonna. Sitä aiemmin parin vuoden välein vastaavia paikalliskisoja käynyt katsomassa (USA/Canada). Oikeesti isoja kisoja on melko harvassa, ja ne keskittyy sinne minne populaatiokin. Muutama tekijä mitkä vaikuttaa jaksanko mennä:

    Osallistujien määrä. Parikymmentä autoa kun tahkoo eestaas, se on äkkiä katsottu. Pari lähtöä per auto kun on menty niin alkaa haukotuttaan, enkä mene uudestaan.

    Ajetaanko tosissaan vai ei. Parin nitroputken tms näytöslähdöt on ok jos ei sellaista ole koskaan nähnyt, mutten lähde uudestaan sen takia. Samoin bracket kisat on perseestä. Oikeestaan sama kuinka nopeita ne laitteet on, kunhan yritetään kybällä.

    Oheisohjelman määrä/laatu. Jos paikalla ei ole edes snagaria ja mesta on karu muutenkin, niin vaatii sitä enemmän kisalta itseltään.
    Oheisohjelmahan vois olla vaikka traktori pullingia tai off roadia tai driftingiä, ja jos ne ajaa tosissaan niin aina parempi.
    Muistuu mieleen eräs NASCAR kisa, silloin vielä winston cup, siinä oli kyllä oheisohjelmaa riittävästi, jos vaikka kisa ei niin hirmu kiinnostava oliskaan.
     
  6. homer

    homer Double Gearhead

    Jos noissa sm-kisoissa olisi enemmän osallistujia tulisi varmasti itse vierailtua niissäkin nitrokisojen lisäksi (tunnustan että viimeksi kävin Alastaron kesäkuun kinkereissä muistaakseni 2008). Eikä noiden osallistujien tarvitsisi olla mitään pro tiimejä (toki niitäkin saa olla). Kalustoahan Suomessa on vaan mistähän saataisiin kisaajille sponsorirahaa?
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tavallisena jenkkiautoharrastajana itseäni kiinnostavat etenkin katuautojen ja ns. vapaamielisesti rakennettujen, outlaw -henkisten häkkyröiden rentoenkinen kiihdyttely.
    Tässä ketjussakin jo esille otettu Vintage drags sisälsi paljon juuri tällaista kalustoa, kuten gasserit ja omavalmisteet, joille ei liene varsinaista kisaluokitusta Suomessa lainkaan (?).

    Lisäksi sellainen rento ja hyväntuulinen fiilis tapahtumassa luo tiettyä tunnelmaa sekä katsojien että kisapilttuiden ylle, jolloin kyseessä on kilvan ajo hauskanpidon takia.

    Nitroputkia on kyllä upea seurata, mutta eipä sitä Alastaroon asti ole tullut lähdettyä juuri muulloin kuin Nitronationalsien aikoihin.

    Joskus olen väläytellyt ns. autokerhojen välisiä mittelöitä vaikkapa osana jotain isompaa tapahtumaa, mutta puheen tasolle tuo on toistaiseksi jäänyt.
     
  8. Blacklist järjestäjille on tullut ainakin positiivista palautetta siitä, että ajetaan monipuolisella kalustolla, jotka kuitenkin on ja ainakin näyttää pitkälti täysin alkuperäisiltä harrasteautoilta, sekä katsomista helpottaa se että AINA ekana maalin tullut voittaa eikä kuskit jarruttele indeksin ylityksien pelossa yms.

    Siis kaikki kunnia oikeille DR-kilpureille, mutta jos tosiaan katsotaan tuota yleisömäärää Suomen kisoissa niin EM-nitro kisoja lukuunottamatta eniten porukkaa on suoran varressa: Hyvinkään street slidessa, Porin WCSC:ssä ja Kiikalan Burn Out partyissa, sekä nyt Räyskälän nostalgia kapinoissa. Jokainen voi miettiä, minkä näköistä kalustoa noissa kisoissa ajaa.

    Tähän aasin siltana voidaan vielä mainita, että jokaisen kisan järjestäjän tulisi pyrkiä siihen että radalla ei tule mitään yli 20minuutin taukoja ei edes kaavioiden laskujen aikana ja jos sellainen tulee niin ainakin yleisöä siitä pitää selkeästi informoida mitä tapahtuu/miksi mitään ei tapahdu/kuinka kauan tauko kestää ja järjestää siksi ajaksi yleisölle ohjelmaa vaikka saippuakuplien puhalluksen muodossa + surullisen kuuluisat drag race kisojen palkintojen jaot. Laji on todennäköisesti ainoa, jossa palkintojen jakoa ei ole koskaan katsomassa ketään muuta kuin palkintojen saajat ja heidän tiimiläiset. Siinä voisi olla myös miettimisen paikka voisiko sitä yrittää jotenkin aikaistaa ja ILMOITTAA yleisölle että tälläinenkin ohjelmanumero tulee kisan lopuksi. Suurinosa normiyleisöstä ei sitäkään edes tiedä. :rotfl:
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kuten joskus sanoin ja poweri kiteytti ei sitä "samaa" jaksa samaa montaa kertaa katella
    Moniko lähtisi uudestaan ACS;sään jos siellä olisi samat autot uusintana tänä vuonna

    Voishan niitä ajella vaikka jollain ei virallisella kalustolla lähtöjen välissä ja vaikka siten, et epätasaista kalustoa lajitteluun ja vaikka seuraavassa paikassa sit karsinta, niin vois olla kiinnostusta sinne seuraavaankin paikkaan lähteä

    Ja sit sitä muuta toimintaa, et perheellä ois kiinnostusta jos isäntä niitä lähtöjä vahtaa
    Suomessa taitaa vaan olla kaikki niin vaikeaa ja byrokraattista, ettei samaan tapahtumaan voi sijoittaa autoja ja tivolia
    Voishan esim. paikallinen kesäteatteri tai harrastelija teatteri esittää jonkun aiheeseen sopivan näytelmän siinä samalla, vaikka viime vuoden kisoista näytellä uusinnan

    Saakohan lie muuten suomessa olla liikkuvaa katsomoa jossain kattelin oli myynnissä euroopassa rekan päällä oleva taittuva katsomo
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Fakta:

    Drag race puolella asiat on vielä todella hyvin jos vertaa rata puolta, joissa katsomossa on ne kaikki kolme lipun ostanutta sekä paikallinen maatilan isäntä seuraamassa kisaa traktorin pukilta.

    Yksi poikkeus toki on, eli tämän kuun lopulla ajettava Seinäjoen katurata, jossa katsomot ovat täysiä ja tunnelma kaikin puolin kohdallaan.

    Että jos millään saisitte sen Malmin vielä puhuttua takaisin kalenteriin, niin se saattaisi tuoda uusia katsojia myös muihin kisoihin...
     
  11. homer

    homer Double Gearhead

    Missähän kunnossa se Malmin kiitorata oikein on? Ei ole tainnut olla paljoa intoa tasoitella kun viherpunerkuherkaheliväki kokoomuksen tuella himoaa kenttää lähiöksi?

    Toinen ratakisa joka kerää yleisöä on tietysti Ahveniston elokuinen historic grand race.
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Olisko Porin ja Seinäjoen tapauksessa katsojien paikalletuloon syynä se, että radat ovat käytännössä kaupungin keskustassa tai niiden välittömässä läheisyydessä? Miten mainitut Hyvinkää ja Räyskälä, ovatko kuinka pitkän matkan päässä kaupunkien keskustoista?

    Jos ei ihmiset tule lajin luo, pitää lajin mennä ihmisten luo. Moniahan kiihdytyshommat kiinnostaa aika paljonkin, mutta aika on kortilla kaikilla kun montaa muutakin tekemistä ja lajia on.
     
  13. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Moottorin pärinää ja pauketta. Eli paljon lähtöjä ja nähtävää niin kyllähän varmaan paremmin yleisö viihtyisi ja tulisi ajastaan lisää. Taukojen ajaksi jotain oheistoimintaa, näytösluonteista tms. Harrasteparkki esim. muulloinkin kuin nitroissa. Ja se äänentoisto oikeesti kuntoon että ne kuulutukset kuuluis koko katsomoalueelle radan varteen.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Palkintojen jakoa ei oikein pysty aikaistamaan, sillä ajot on ensin ajettava ja sen jälkeen odotettava puolen tunnin protestiaika ennenkuin palkinnot voidaan jakaa.
     
  15. ElCamino78

    ElCamino78 3rd gear

    1. Lajin tietoisuus/ markkinointi
    2. Ratojen sijainti
    3. Sää

    1. Erilaiset PR-tapahtumat ympäri maata, missä tuodaan lajia esille. Pelkkä ACS+muut alan näyttelyt ei vaan riitä. Tämä tottakai maksaa ja vaatii vaivaa, mutta ilmaiseksi kun ei vaan saa kuin rippeitä.

    2. Ratojen sijaintiin on vaikea vaikuttaa, kiitos ahdasmielisten suomalaisten.

    3. Tämä on ns. Herran hallussa

    Ohjelmaa radalle esim. näytöslähtöjä, missä kilpuri auto/moto vs nopeaksi tiedetty siviiliauto on vastakkain. Tällä uusi katsoja tajuaa eron.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    No tuskin se palkintojenjako tulee ikinä tässä lajissa yleisöä kiinnostamaan. Jossain formuloissa ja rallissa vähän eri, kun niitä voittajia on yksi. Drag racingissa suunnilleen saman verran kuin yleisöä nitrot poislukien :lol:
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Jotain tollasta.

    Esimerkiksi kutsu eri maahantuojille, jossa toivotetaan tervetulleeksi kisaamaan tehokkaimmalla heidän edustamallaan mallilla muiden maahantuojien laitteita vastaan.

    Vois ihan hyvin olla sekä autot että prätkät, jolloin maahantuojatkin saisivat tiettyä nostetta edustamalleen merkille...
     
  18. ElCamino78

    ElCamino78 3rd gear

    Tämä tulisi vielä tehdä ilman mitään indeksejä. Eli ajettaisiin lämä pohjassa maaliin asti.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Nyykkä aikoinaan Möhkö-Kawallaan antoi viihdykettä vaikka kipsi jalassa keulien koko matkan tai ajaen selkä edellä. Katsojat tykkäsi ja Ruotsin Mantorpissa varsinkin. Voisko nyt Bombereita pyytää esiintymään? Mä ainakin tykkäisin.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Olihan Bee1 pommittamassa edellisvuonna.. Kävi sekin tylsäksi kun sitä katseli kymmenen krt peräkkäin.. Jotain väliohjelmaa kyllä kaipaisi. Tissejä? Ruokapuoleen voisi satsata hieman. Iänikuista festari sontaa. Liput 20e ,alle 10v ilmaiseksi tms. Parkkipaikka ilmainen. Lisäksi omaan silmään kävi istumapaikkojen tyhjyys.Niille 10e riittäisi niin luulisi istujiakin olevan.
    Ja mitä kalustoon tulee niin kyllähän se on vaan että kovimmat laitteet kiinnostaa,pitää löytyä kulkupuolta ja ääntä. Kyllä ne katupyörät muistutti lähinnä noitapilliä uutena vuonna..Top Fueleissakin jonkin asteinen kato?
     

Kerro tästä muillekin!